Toon posts:

Aankoop: Toyota Aygo (airco problemen)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.376 views

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:28
Een vriendin van me vroeg me gisteren om aankoopadvies voor een Toyota Aygo. Alles lijkt prima. NAP aanwezig. Prijs komt redelijk overeen met ANWB koerslijst. Technisch ziet alles er prima uit (heb me even ingelezen in de veelvoorkomende problemen) en de auto is dealer onderhouden met alle stempels aanwezig.

Enige is dat de airco het niet doet en volgens de verkoper alleen maar opnieuw gevuld moet worden. Volgens hem een simpele handeling.Ik vind het persoonlijk verdacht dat iets wat simpel zou zijn niet gedaan is, het is niet duur (100 euro ongeveer) en het maakt de verkoop een stuk gemakkelijker. Persoonlijk vermoed ik dat de airco kapot is.

De plaats waar ze hem wil kopen is een garage die alleen verkoopt en geen onderhoud doet. Ik kan het verder niet onderbouwen maar ik heb geen goed gevoel bij deze garage. Zij daaraantegen is helemaal verliefd op de auto en denkt er over om het door te zetten.

Kan het kloppen wat de verkoper aangeeft of is het beter eerst iemand er naar te laten kijken? En is het inderdaad vreemd?

[Voor 3% gewijzigd door m3gA op 20-09-2019 08:51]

• feep
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Het kan kloppen en ja het is vreemd. :)

Lijkt mij inderdaad de meest voor de hand liggende reden dat het niet eenvoudig bijvullen is aangezien hij dat wel had gedaan.

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:25
Ik zou wat koelmiddel meenemen en het ter plekke vullen. Als je de airco dan niet kan aanslingeren weet je wat er aan de hand is.

• Spectaculous
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:04
Tuurlijk, als ze zelf geen werkplaats hebben, maar alleen verkopen en je het dan hebt over een auto <4000 euro kan het zo zijn, maar ik zou het zeker na laten kijken, of de auto voor een dusdanige prijs kopen dat het inclusief reparatiekosten nog steeds een goede deal is.

Dat gezegd te hebben, als het niet goed voelt zou ik het niet doen. Een auto kan een enorme kostenpost worden als er steeds wat mis mee is. Er zijn genoeg Aygo's te koop in Nederland, ik zou een andere verkoper zoeken.

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 18:52
japie06 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:55:
Ik zou wat koelmiddel meenemen en het ter plekke vullen. Als je de airco dan niet kan aanslingeren weet je wat er aan de hand is.
Dat werkt niet, de boel moet onder druk gevuld worden :).

• basheijd1997
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 08-12 13:24
Het Zou kunnen kloppen dat deze alleen gevult hoeft te worden (zelf 60 euro voor het vullen).

Zelf denk ik dat er meer aan de hand is anders zou hij hem wel hebben laten vullen via een mobile aicro vul service.
misschien kun je een afspraak maken van als je hem koopt dat mocht airco defect zijn denk aan radiator, condensator, pomp etc. dat hij kosten op zich neemt.
op de plek zelf kun je hoogstens kijken naar de staat van de radiator en of misschien iets visueels te zien is al lijkt me dit moeilijk te doen.

• Tjark
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08-12 11:20

Tjark

DON'T PANIC

Deal maken met verkoper: 50/50 betalen voor bijvullen en als airco het dan niet doet, geen koop.

*insert signature here

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:12

Tens

functie elders

hmmm, het is of alleen vullen voor iets van € 75,= of als blijkt dat hij na een maand weer zonder druk staat een reparatie van € 300-700,=......

IK zou een zwart op wit garantie willen hebben, of meteen € 700,= van de prijs af.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:05
De aygo (en 107, C1) zijn een paar van de best verkochte auto's. Dus er staan nog 100+ andere te koop die geen schrödingers airco hebben. Dus waarom koop je die niet?

TheS4ndm4n#1919

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:04
Er staan 1794 aygo's op marktplaat, vast wel een vergelijkbare te vinden met airco die werkt.

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:04
Je kan in de koopovereenkomst op nemen dat je de auto alleen afneemt met werkende airco. Mocht de verkoper dat niet willen, dan kan je beter elders gaan kijken.

• m3gA
RocketKoen schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:03:
De aygo (en 107, C1) zijn een paar van de best verkochte auto's. Dus er staan nog 100+ andere te koop die geen schrödingers airco hebben. Dus waarom koop je die niet?
Zoals er staat is het voor een vriendin van me. Ik heb haar afgeraden daar te kopen en al zeker een auto met een niet werkende airco.
Batsgeit schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:06:
Je kan in de koopovereenkomst op nemen dat je de auto alleen afneemt met werkende airco. Mocht de verkoper dat niet willen, dan kan je beter elders gaan kijken.
Zoals ik de garage inschat zijn ze niet onder de indruk van koopcontracten.

[Voor 29% gewijzigd door m3gA op 20-09-2019 09:16]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@m3gA Airco vullen kun je zo even laten doen, mocht er meer defect zijn is de verkoper verantwoordelijk voor verdere reparatie. Men verkoopt het voertuig dat het dit mankement heeft, en als er dus meer defect is zijn die kosten voor hen. Je lijkt zelf weinig verstand te hebben van auto's en wat de rechten.plichten zijn, dus waarom zeg je dat ze deze auto niet moet kopen ? ze kan het evt in koopovereenkomst vast laten leggen, als ze/je meer zekerheid wil.

Lol, flesje aircovloeistof meenemen....... :+

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• m3gA
Hackus schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:16:
@m3gA Airco vullen kun je zo even laten doen, mocht er meer defect zijn is de verkoper verantwoordelijk voor verdere reparatie. Men verkoopt het voertuig dat het dit mankement heeft, en als er dus meer defect is zijn die kosten voor hen. Je lijkt zelf weinig verstand te hebben van auto's en wat de rechten.plichten zijn, dus waarom zeg je dat ze deze auto niet moet kopen ? ze kan het evt in koopovereenkomst vast laten leggen, als ze/je meer zekerheid wil.

Lol, flesje aircovloeistof meenemen....... :+
Waar baseer je dat op? ik heb een automonteursopleiding van een jaar gedaan (voor de lol) en weet meer dan genoeg van auto's.Ik heb alleen geen kennis van airco's dus daarom mijn vraag.
De auto is gecheckt op een lijst van 20 punten (bekende mankementen bij de Toyota Aygo /C1 / 107).

Als je het over rechten en plichten hebt, de garage is niet aangesloten bij de Bovag en er zit geen garantie op. Dus waarom zouden ze defecten repareren?

Ik vertrouw alleen de garage niet en zeker niet dat ze koopcontracten naleven. Een gang naar de rechter is leuk maar niet voor iedereen wenselijk.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

Dit is een flutverhaal, er is zonder twijfel iets mis mee. Dat kan ook nog zijn dat hij langzaam leegloopt. Vullen helpt dus wel even, maar een paar weken later is hij weer leeg. Dat soort lekkages zijn erg moeilijk te vinden.

Aygo's zijn echt op elke straathoek te koop. Zoek alsjeblieft een andere.

• m3gA
Yucon schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:24:
Dit is een flutverhaal, er is zonder twijfel iets mis mee. Dat kan ook nog zijn dat hij langzaam leegloopt. Vullen helpt dus wel even, maar een paar weken later is hij weer leeg. Dat soort lekkages zijn erg moeilijk te vinden.

Het leeglopen is een goed punt. Dankjewel. Ik ga nog eens met haar praten.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

inderdaad overslaan deze NEXT!!!!

Waarschijnlijk de condensor stuk kost je zo weer 300 € + om te herstellen..deze gaat het meest stuk omdat deze voorin de auto zit en alles stenen/ rommel vangt.

euhmmmm

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@m3gA Alle (ook 2e hands producten) zit men 'vast 'aan conformiteitsvereiste, of je er garantie bij koopt of niet. Men moet dus leveren conform aan overeenkomst (wat is overeengekomen en wat je mag verwachten van het gekochte goed) je komt tot een overeenkomst met wat men aanbied, een auto ... met een airco die alleen bijgevuld hoeft te worden. Je kun het ook door hen laten doen en €40,- daarvoor bijbetalen. Heb je sowieso al een vaag gevoel over deze garage, zou ik elders gaan zoeken. maar dat staat geheel buiten deze discussie waar je een topic voor opent.

edit: Dat men zelf niet repareert zegt niets, men kan het ook even wegbrengen en laten doen(net als jij/je vriendin dan kan)

[Voor 10% gewijzigd door Hackus op 20-09-2019 09:33]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:58
Volgende stap na het kopen is een topic hoe de verkoper aan te pakken ;) :> .

• m3gA
Hackus schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:31:
@m3gA Alle (ook 2e hands producten) zit men 'vast 'aan conformiteitsvereiste, of je er garantie bij koopt of niet. Men moet dus leveren conform aan overeenkomst (wat is overeengekomen en wat je mag verwachten van het gekochte goed) je komt tot een overeenkomst met wat men aanbied, een auto ... met een airco die alleen bijgevuld hoeft te worden. Je kun het ook door hen laten doen en €40,- daarvoor bijbetalen. Heb je sowieso al een vaag gevoel over deze garage, zou ik elders gaan zoeken. maar dat staat geheel buiten deze discussie waar je een topic voor opent.

edit: Dat men zelf niet repareert zegt niets, men kan het ook even wegbrengen en laten doen(net als jij/je vriendin dan kan)
Ik ben hier mee bekend maar zoals ik hierboven aangeef lijkt me niet een garage die de koopovereenkomst zal eerbiedigen. Het zijn ook details die je standaard niet in een koopovereenkomst opneemt dus toon het later nog maar aan (behalve een screenshot van de advertentie). En de drempel om naar de rechter te gaan is best hoog (kosten). Ik geef het aan bij haar en laat het aan haar over wat ze er mee doet.Recht krijgen en halen is een groot verschil.
Erwin schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:34:
Volgende stap na het kopen is een topic hoe de verkoper aan te pakken ;) :> .
Ik ga lekker niks doen. :P

[Voor 9% gewijzigd door m3gA op 20-09-2019 09:39]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

m3gA schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:38:
[...]

Ik ben hier mee bekend maar zoals ik hierboven aangeef lijkt me niet een garage die de koopovereenkomst zal eerbiedigen. Het zijn ook details die je standaard niet in een koopovereenkomst opneemt dus toon het later nog maar aan (behalve een screenshot van de advertentie). En de drempel om naar de rechter te gaan is best hoog (kosten). Ik geef het aan bij haar en laat het aan haar over wat ze er mee doet.Recht krijgen en halen is een groot verschil.

[...]

Ik ga lekker niks doen. :P
Dus als je deze indruk al hebt, lekker wegwezen daar. (verder is recht hebben en krijgen echt een dooddoener). Maar deze hele discussie is het dus niet waard, want de hele 'garage' geeft je dus al een voorgevoel.

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:24
Volgens mij is de airco hier het probleem niet maar die vriendin van je die straks op de blaren moet zitten...

Memento mori

• m3gA
Bob-B190 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:46:
Volgens mij is de airco hier het probleem niet maar die vriendin van je die straks op de blaren moet zitten...
Net met haar gesproken en met de bovenstaande argumenten is ze overtuigd en ze gaat verder kijken :)

• 3dmazter
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:48
japie06 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:55:
Film het ook meteen even.
Dat wil ik zien. ;)

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

3dmazter schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:16:
[...]

Film het ook meteen even.
Dat wil ik zien. ;)
Je kan ook er ook gewoon perslucht of stikstof indoen en dan kijken of de airco nog aanslaat en of de compressor nog druk opbouwt*.

* enkel voor de TEST en ZEER kortstondig!

euhmmmm

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Yucon schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:24:

Klopt helemaal. Heb ooit ook een tweedehands wagen gekocht van een merkdealer. Airco werkte niet meer enkele maanden na aankoop. Zijn ze uiteindelijk terug gekomen met melding dat de condensor defect was. Deze laten vervangen en gedurende heel de garantieperiode van die condensor met een lek gezeten dat ze maar niet gevonden kregen. Telkens ik hem binnenbracht was het: we hebben een lek gevonden en we hebben het opgelost (soms eerst wat fluo erin zodat ik na een week nog eens kon terugkomen, alsof een mens zomaar alle tijd heeft). Garantie op condensor was verlopen en ik stond er opnieuw: ja mijnheer, de condensor is defect. |:( . Gelukkig was het overgebleven lek zo klein dat ik er een hele zomer mee door kon en uiteindeijk maar de wagen van de hand gedaan en een nieuwe gekocht.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Dostar
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-10 09:38
Altijd oppassen met auto schuivers. Deze kopen goedkoop auto's in, doen er naderhand niets aan onderhoud/nakijken mee, pompen de tank bijna leeg voor eigen gebruik en verkopen daarna de auto voor de hoofdprijs.

Heb zelf een Kia Picanto van zo'n verkoper. Paar gebreken wist ik bij de aanschaf en van de prijs af kunnen halen, maar zaten ook enkele verborgen gebreken. Gelukkig was de totale reparatie maar 350 euro (puur aan onderdelen en zelf sleutelen)... Maar ik koop nooit meer bij een auto schuiver. Die les heb ik geleerd!

Bekend gebrek was bijvoorbeeld de accu, zat een thuiskomertje van de ANWB in.
De olie (zag nog net niet zwart en zat tegen minimum inhoud aan). Snap nog steeds niet waarom doorverkopers niet op zijn minst even olie/filter verversen a 80 euro. Ze maken toch genoeg winst op de auto).

Verborgen gebreken:
Bougies waren 2 van de 4 letterlijk kapot geroest. Dus een tijd op 2 cilinders gereden lol.
Verder moesten de injectie spuiten schoongemaakt worden (heb je flesjes voor die je in je benzine tank gooit).
Distributie/V snaar etc moest vervangen.
Startonderbreking gaf problemen, kunnen oplossen door kabels los te maken en een beetje contactspray en weer vastzetten.
Remmen achter zaten scheef op de remklauw... inclusief roest... bij de APK ook niet ontdekt.

Had ik dit alles bij een garage laten doen, dan had ik de auto 2 keer moeten betalen.

Kortom koop alleen particulier (neem een autokenner mee) of bij een erkende garage die ook zelf onderhoud doet.

[Voor 3% gewijzigd door Dostar op 20-09-2019 11:14]

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 02:23
Geef aan dat je de airco niet vertrouwd en beding dermate veel korting dat je de airco kan laten repareren van het geld dat je hebt bespaard? Wees ook niet bang om weg te lopen tijdens een onderhandeling.

Anders lekker verder zoeken.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:43
Auto kopen onder voorwaarde dat de verkoper de airco vult. Zorg dat je iets van garantie hebt en als de airco er mee op houd ga je terug. Blijkt dan de airco toch lek te zijn dan mag hij dat mooi fixen.

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Er is niet echt discussiewaarde. TS geeft ook aan dat vriendin verder gaat zoeken (lijkt me juiste keuze). Deze kan dus dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee