Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:50
Mijn vraag

Ik zal eerst een tijdlijn schetsen;

Donderdag avond pakket ontvangen van Coolblue

1x DS218+ van Synology
1x Seagate Ironwolf 3TB

Pakket kwam goed binnen, echter in een veels te grote doos waar de HDD in bubbeltjesplastic zat en een antistatisch zakje. Geen eigen doosje, dat was alles wat om de HDD zat.

NAS was wel netjes verpakt.

Rond 21.00 begonnen met installeren van de NAS, ging goed en had zo DSM draaien. Chat server erop gegooid, en daarna laptop uitgezet om nog wat andere dingen te doen. Nergens iets van medlingen oid te zien.

Midden in de nacht (0200-0300) hoor ik opeens een gepiep van beneden komen. Knipperende blauwe lamp op de NAS en via quick connect en andere connectie methodes niet meer te bereiken.
Power knop deed hij ook niks mee, dus met mijn half slaperige kop de stekker er maar uit getrokken met het idee "morgen opnieuw opstarten en zien wat hij doet"

Vanochtend om 0700 even gekeken, en NAS aangezet, startte verdacht snel op. En je raad het al, niet via Quick Connect of een andere manier te bereiken. Discover gedaan, en wat is de situatie? Hij ziet het als compleet nieuwe NAS. DSM en alles weg.

Format van de HDD: "Format failed"

Toch maar weer uit gezet met idee "Dat komt vanmiddag wel".

== De Vraag ==

Maar onderweg naar kantoor zat ik te denken of het niet een kapotte HDD is die dit veroorzaakt? Slecht verpakt + piepende NAS (Volgens Google HDD problemen)

Relevante software en hardware die ik gebruik

DSM laatste update
Synology 218+
Seagate Ironwolf 3TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Device was niet uit te krijgen, dus stroom eraf gehaald
Device was niet te vinden, dus opnieuw discover gedaan en format faalt

nog te proberen:

https://www.synology.com/...p/How_to_install_DSM#t2.3

In ergste geval; andere HDD kopen en testen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Beste antwoord (via corset op 23-09-2019 11:17)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20

Aganim

I have a cunning plan..

Mijn bescheiden mening: koop nog een 3TB schijf erbij, zodat je in RAID 1 (of de vergelijkbare modus van Synology) kan draaien. Als je HDD nu stopt terwijl de boel in productie is ben je alles kwijt, met RAID 1 kan je een vervangende schijf bijprikken en gewoon door zonder backups terug te moeten zetten. (Of je backups kwijt te zijn, als dat het doel van de NAS was :P )

Je kan met die 2e schijf je plan dan inderdaad zo uitvoeren, je NAS kan ook prima een SMART check uitvoeren. Is de schijf overduidelijk dood, dan komt dat er snel genoeg uit (schijf wordt niet herkend, spint niet op of er zal op een SMART waarde alarm geslagen worden). Komt er niets eenduidigs uit, dan kan je de schijf altijd nog aan een PC hangen met Seatools voor een uitgebreidere controle.

[ Voor 7% gewijzigd door Aganim op 20-09-2019 09:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt via DSM even de SMART-status van de disk controleren. En je kunt de disk even een PC testen (indien mogelijk). Met Seatools kun je de disk nauwkeurig controleren of deze ok is. Als die slaagt, zou ik de NAS als verdachte beshouwen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Room42 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:48:
Je kunt via DSM even de SMART-status van de disk controleren. En je kunt de disk even een PC testen (indien mogelijk). Met Seatools kun je de disk nauwkeurig controleren of deze ok is. Als die slaagt, zou ik de NAS als verdachte beshouwen.
Probleem is dat ik hem in de NAS niet meer kan benaderen, DSM installatie faalt met "Format failed". Wat ik zou kunnen proberen is een extra tijdelijke HDD erbij kopen, daar DSM op zetten en hem dan uitlezen als hij in slot 2 zit. Of maak ik nu een fout in mijn denkwijze?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20

Aganim

I have a cunning plan..

Mijn bescheiden mening: koop nog een 3TB schijf erbij, zodat je in RAID 1 (of de vergelijkbare modus van Synology) kan draaien. Als je HDD nu stopt terwijl de boel in productie is ben je alles kwijt, met RAID 1 kan je een vervangende schijf bijprikken en gewoon door zonder backups terug te moeten zetten. (Of je backups kwijt te zijn, als dat het doel van de NAS was :P )

Je kan met die 2e schijf je plan dan inderdaad zo uitvoeren, je NAS kan ook prima een SMART check uitvoeren. Is de schijf overduidelijk dood, dan komt dat er snel genoeg uit (schijf wordt niet herkend, spint niet op of er zal op een SMART waarde alarm geslagen worden). Komt er niets eenduidigs uit, dan kan je de schijf altijd nog aan een PC hangen met Seatools voor een uitgebreidere controle.

[ Voor 7% gewijzigd door Aganim op 20-09-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
corset schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:50:
[...]

Probleem is dat ik hem in de NAS niet meer kan benaderen, DSM installatie faalt met "Format failed". Wat ik zou kunnen proberen is een extra tijdelijke HDD erbij kopen, daar DSM op zetten en hem dan uitlezen als hij in slot 2 zit. Of maak ik nu een fout in mijn denkwijze?
Je bent na de eerste zin gestopt met lezen, denk ik?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Room42 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:52:
[...]

Je bent na de eerste zin gestopt met lezen, denk ik?
Nee, ik was gewoon niet wakker :+ Excuses! ik ga het vanmiddag even proberen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Je kunt er any disk bij doen. DSM installeert zich over alle disks in een mirror raid. Ongeacht de keuze van raid soort op je data volume.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Update van mijn kant;

HDD vervangen via Coolblue, extra 3TB erbij gekocht en alles draait als een zonnetje.

Bedankt voor de hulp iedereen!

Pagina: 1