Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe computer AMD (BIOS update?) of toch maar Intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-11 23:20
Dag tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een paar vragen over een systeem dat ik samenstel voor familie :)
De reden dat ik dit systeem wil samenstellen is dat naar mijn idee de computers kant en klaar in de winkel (waar ze anders voor kiezen) toch wel erg veel afwijken in prijs/prestatie (en dan niet positief :+ ).
Bij voorbaat dank voor jullie input.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling om een redelijk all-round systeem op te zetten, dat ook nog een tijdje meegaat. Over het algemeen wordt de computer gebruikt zolang deze naar behoren werkt en hier wil ik dus ook rekening mee houden. De huidige computer is bijvoorbeeld al 6-7 jaar oud en wordt nu gewoon "te" traag, daarnaast is er in de tussentijd een kind gegroeid tot tiener en moeten er wat games fatsoenlijk gespeeld kunnen worden, (minecraft, CSGO, Ark Survival Evolved, e.d.).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op zich is er geen vast budget maar het moet niet te gek worden, ik denk dat we met ongeveer € 1.000,00 eigenlijk al heel erg ruim zitten voor de eisen maar we willen wel toekomstbestendig zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, eventueel een harde schijf voor back-ups o.i.d. maar hier hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een goed maar simpel systeem zijn, het heeft bijvoorbeeld geen zin om een SSD plus een HDD in te bouwen de tweede schijf zal namelijk echt nooit gebruikt worden.
En het is wel mijn bedoeling om voor de prijs die ik dalijk afgeef (stel € 1.100) ook klaar te zijn daarom heb ik een windows licentie in de build meegenomen. Randapparatuur zoals een scherm of toetsenbord/muis is dan weer wel buiten beschouwing gelaten maar dit is bekend.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben voornamelijk een beetje aan het twijfelen over de processor, ik ben niet zo bekend met AMD en ik zit een beetje met de BIOS update. Dit kan ik niet zo goed terug vinden hoe ik dit moet gaan doen zonder een werkende processor (pre BIOS update). Daarom heb ik een m.i. gelijkwaardig AMD en Intel systeem bij elkaar gezocht en nu ben ik benieuwd wat jullie denken dat het handigste is?
Of als jullie denken dat ik nu echt een veel te zwaar systeem samenstel sta ik altijd open voor input, het gaat mij er echter vooral om dat het niet te snel verouderd, we geven liever nu iets meer uit zodat we niet na twee jaar een nieuwe computer hoeven te kopen (als over twee jaar een game niet op high maar op low gespeeld moet worden is dat niet echt een issue).

Systeem AMD:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 75,-€ 75,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 MECH OC€ 375,-€ 375,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 59,90€ 59,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 94,-€ 94,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 78,90€ 78,90
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 72,-€ 72,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.050,75

Systeem Intel:
1ProcessorsIntel Core i5-9600KF Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenAsus Prime B360M-A€ 81,-€ 81,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 MECH OC€ 375,-€ 375,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.056,75

Alle reacties

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 09:27
"Het is de bedoeling om een redelijk all-round systeem op te zetten, dat ook nog een tijdje meegaat."

AMD Ryzen 3600 is de betere keuze i.v.m. multicore performance --> Games/apps zullen dit steeds meer gaan benutten. Op dit moment zullen ze ongeveer hetzelfde presteren op gaming gebied aangezien de GPU de bottleneck zal zijn.

"ik ben niet zo bekend met AMD en ik zit een beetje met de BIOS update"

Bij de nieuwe MAX series van de MSI moederborden zijn de bios versies al up-to-date.
Indien je voor de Ryzen 3600 kiest, zou ik de MSI Tomahawk B450 Max aanraden.

[ Voor 35% gewijzigd door Spierenburg op 19-09-2019 23:38 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51
Ik ben voornamelijk een beetje aan het twijfelen over de processor, ik ben niet zo bekend met AMD en ik zit een beetje met de BIOS update.
Bij het Intel systeem heb je mogelijk ook een bios update nodig: https://www.asus.com/us/M...IME-B360M-A/HelpDesk_CPU/

Voor het AMD systeem zou je een bordje kunnen pakken die standaard al ondersteuning heeft voor 3e Gen Ryzen, zoals de MAX series van MSI, of je pakt een bord dat geüpdate kan worden zonder ondersteunde cpu.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
De max series zijn haast niet leverbaar en dan praat je al over ~120 euro (mortar/tommahawk max) en die borden zijn best overkill als je kijkt wat hij nodig heeft (3600 niet overclocked) Als je dit moederbord bij azerty besteld vragen ze 9 euro voor een bios update dan kom je op 84 euro uit voor je moederbord.
De computer kast kan wellicht goedkoper en beter (airflow)
Je oude windows 7/8 licentie kan je upgraden naar windows 10 voor niets, maar je kan ook prima windows installeren en niet activeren, kan je het alleen niet zo goed personaliseren kwa uiterlijk:https://www.howtogeek.com/272201/all-the-ways-you-can-still-get-windows-10-for-free/

Hou je wat geld over voor een dikkere GPU 5700XT

1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 455,05€ 455,05
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 57,04€ 57,04
1VentilatorenCooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 4,75€ 4,75
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB€ 73,99€ 73,99
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 67,51€ 67,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,29

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
@Pluisie Korte vraag voor je: Als het een simpele PC moet worden, waar slechts occasioneel op gegamed zal worden (ref. Minecraft & CSGo), en we er vanuit gaan dat het op 1080p is en niet 1440p, waarom zo veel geld uitgeven aan de grafische kaart?

Waarom bijv. geen RX570 of vergelijkbaar van NVidia? Bespaart 200€, en is volgens mij even goed future-proof op dit moment als een 5700 (of gelijkaardig)...

• Pluisie
@Spierenburg , @Nielson en @Rem_NL , Bedankt voor de input ik zal eens kijken naar de verschillende mogelijkheden om de BIOS update niet te hoeven doen / uit te besteden aan bijv. de winkel/webshop bij aankoop.
De Windows sticker van de oude computer is helaas niet meer leesbaar en ik heb blijkbaar op een wat minder briljante dag mijn bestand waarin ik deze had genoteerd verwijderd (maar ik zoek nog even door)..

@azerty , Dat is zeker een goede vraag, misschien heb ik mij hier wat teveel laten leiden door mijn eigen wensen en de factor games. Ik zal hier vanavond wat beter naar kijken en vergelijken.
Monitor is op dit moment inderdaad 1080p, wordt mogelijk 1440p maar ik denk dat de impact hiervan bij deze gebruikers relatief klein is.

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-11 14:41
Ik heb zelf zeer recentelijk precies deze moederbord/processor-combinatie besteld bij Azerty, het moederbord heeft inderdaad een BIOS-update nodig om te werken met de nieuwe generatie Ryzen. Voor 9 euro brengen ze bij Azerty de BIOS up to date en monteren ze alvast de CPU op het bord (zonder koeler), relatief klein bedrag waarmee dit bordje nog steeds onder de prijs van veel Ryzen3-enabled moederborden blijft...

Om dit te laten doen moet je https://azerty.nl/602657 meebestellen met een moederbord en processor. Enige mogelijke nadeel is dat je dan die twee componenten in ieder geval bij Azerty moet bestellen, mogelijk dat zij niet de allergoedkoopste zijn maar dat moet je zelf even inschatten...

[ Voor 25% gewijzigd door hiekikowan op 20-09-2019 08:07 ]

• Pluisie
@hiekikowan Bedankt voor je input, ik zal even kijken maar ik zie dat Megekko ook een optie voor BIOS update heeft voor € 15 euro dus ik zal even de afweging maken in de moederborden.

Met de input van @azerty gekozen voor een wat goedkopere videokaart, ik denk dat de 570 ook voldoet maar ik denk dat de 590 handig is mocht er besloten worden voor een 1440p scherm (en gezien het prijsverschil van enkele tientjes). Maakt het systeem toch behoorlijk goedkoper, ik ga nog even zoeken naar mijn windows licenties, dat zou ook € 100,- schelen, maar ik denk dat het systeem zo prijstechnisch prima in elkaar zit.

En @Rem_NL kast is inderdaad nog een discussie punt, ik denk dat de airflow geen groot issue gaat zijn maar ik zal het nog eens goed bekijken. Laat de kast in dit geval ook een beetje afhangen van de eindgebruiker, de één vindt een opvallende kast wat mooier en de ander wil de kast het liefst niet zien.

Mocht iemand nog opmerkingen hebben neem ik dit uiteraard nog graag mee.

1VideokaartenGigabyte Radeon RX 590 GAMING 8G€ 205,-€ 205,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 880,75

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:32

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@Pluisie het moederbord heeft een bios update nodig vooraleer er een ryzen 3xxx ingezet kan worden. verder dien je geen ssd te nemen op basis van QLC geheugen.
moederbord: pricewatch: MSI B450M Mortar Max
SSD: pricewatch: Kingston A2000 1TB

• Pluisie
@Ludwig005 bedankt voor je feedback, wat betreft moederbord heb je opzich wel een punt aangezien het prijsverschil niet zo groot is gezien de kosten voor een update in de winkel. Ik denk dat ik die gewoon voor het gemak aan pas (en de levertijd incl update is wat vaag).
Wat betreft SSD twijfel ik nog een beetje, ik heb niet het idee dat het een verschil maakt voor de gebruikers als ik de verschillen vergelijk. Waarom zou jij per se voor TLC geheugen te kiezen, de snelheid en levensduur of zijn er nog andere punten? Als ik naar de BBG van tweakers kijk dan lees ik namelijk ook niet dat hij echt wordt afgeraden op een punt, enkel dat deze minder presteert.

[ Voor 3% gewijzigd door Pluisie op 21-09-2019 13:30 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:32

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Pluisie schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:14:
@Ludwig005 bedankt voor je feedback, wat betreft moederbord heb je opzich wel een punt aangezien het prijsverschil niet zo groot is gezien de kosten voor een update in de winkel. Ik denk dat ik die gewoon voor het gemak aan pas (en de levertijd incl update is wat vaag).
Wat betreft SSD twijfel ik nog een beetje, ik heb niet het idee dat het een verschil maakt voor de gebruikers als ik de verschillen vergelijk. Waarom zou jij per se voor TLC geheugen te kiezen, de snelheid en levensduur of zijn er nog andere punten? Als ik naar de BBG van tweakers kijk dan lees ik namelijk ook niet dat hij echt wordt afgeraden op een punt, enkel dat deze minder presteerd.
QLC geheugen wordt bij grote workloads TRAAAAG.... en heeft een korte levensduur. pak liever TLC geheugen.

• Pluisie
Ludwig005 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:28:
[...]

QLC geheugen wordt bij grote workloads TRAAAAG.... en heeft een korte levensduur. pak liever TLC geheugen.
Goed punt, de voordelen zie ik inderdaad wel ik zal er nog even over denken. Het prijsverschil is ook niet echt een issue, maar het moet wel nuttig zijn.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
Ludwig005 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:37:
@Pluisieverder dien je geen ssd te nemen op basis van QLC geheugen.

Tja, pak dan liever SLC geheugen als je dan toch bezig bent.

Het gaat hier om een" all-round systeem" zoals in de TS staat. De 660P is een prima drive die NVMe prestaties bied tegen een SATA prijs. En in theorie heeft QLC inderdaad een kortere levensduur t.o.v. TLC/MLC/SLC. Hoeveel korter deze is weet niemand. Of weet jij het wel? Dan hoor ik het graag.

Hij wordt bij grote workloads inderdaad trager dan bijv. een 970 pro welke bijna 3x zo duur is. dynamische slc-caching doet het prima. En welke grote workloads denkt TS te gaan draaien dat hij het echt gaat merken? Ik zie een huis-tuin-keuken PC waar de tiener spelletjes op speelt.

Ik lees veel natte vinger werk..

Maar als we het dan specifiek over de Kingston A2000 hebben is dat inderdaad een goede koop als die maar €20,- duurder is.

[ Voor 9% gewijzigd door Randleman op 24-09-2019 10:50 ]

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Als je niet te veel wilt uitgeven voor je mobo als je voor AMD gaat kan je vragen aan de leverancier of ze de moederbord willen updaten voor jou, vaak doen ze dat voor een kleine prijs. Ik had het laatst aan Sicomputers gevraagd en die doen het graag voor je voor 10.- euro.
Pagina: 1