Toon posts:

Feature request: Anti-first post

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:03
Reacties op reacties pas toestaan als er tenminste x moderaties op zijn geweest (en de score geen -1 is) of er tenminste y minuten zijn verstreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghe ja dat valt mij ook op. Ik wilde nog een keer klagen over de "enhanced fipo" waarbij gebruikers zo snel mogelijk een stomme opmerking maken over wetenschappelijk onderzoek, om de FiPo maar te claimen.

In plaats van een FiPo krijg je dus reacties als "ja maar wat als het regent?!" of "hoe hou je hem dan vast?" en meer van die achterlijke dingen. Staat vaak letterlijk in het artikel en anders in de bron maarja, probeer ze maar eens te corrigeren en daarna gaat het 300 reacties over die stomme vraag.

Ik heb het zelf al een beetje opgegeven want +2 en +3 reacties worden (a) niet voldoende uitgelicht en (b) zijn vaak niet goed, maar lang, en dat is wat anders.

Wat je ook bedenkt besef je dat harde regels niet gaan werken. Pas als X dan Y enzo, dat is onmogelijk af te stemmen zodat het lekker werkt. Dus vergeet die maar.

En de crew zal dit probleem ongetwijfeld herkennen maar als je radicale dingen gaat voorstellen kom je er ook niet. Die zijn conservatiever dan een pastoor op missie en zullen echt *nooit* iets veranderen zonder er intern maanden over te bomen. Terecht ook maar besef je dat er geen goede oplossing gaat komen als je de crew niet meekrijgt.

Persoonlijk pleit ik ervoor om de gemiddelde leestijd (die kan je uitrekenen) te koppelen aan de moderatie van de eerste reacties. Reageer je binnen 3 minuten op een artikel met 3 minuten leestijd? Dan sta je alvast 20 mod-punten in de min want je komt ws een fipo scoren met je domme vraag. Niet zichtbaar voor de user maar probeer de +1 maar eens te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach. Ik kreeg recent +20 op een forumpost die dat volgens mij niet waard is. De eerste reacties worden nu eenmaal vaker gelezen. Berichten met een hoge score worden vaker gelezen. Eerste reacties met een hoge score krijgen extra punten. We zijn mensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb de nieuwste 10 ofzo artikelen even geopend en gekeken wat er nu als eerste reactie staat. Een enkele is wat 'fipo'-achtig kort, maar geen enkele is echt zo erg als in de topicstart wordt voorgesteld. En als ik de sortering aanpas naar 'oudste eerst', dan was er af en toe inderdaad een 'echte' fipo, maar die zijn dus allemaal verdwenen van de bovenste plek bij 'beste eerst'-sortering.

Kortom, komt het echt zo vaak voor dat het (technisch) oplossen echt nodig is?
Verwijderd schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 06:27:
En de crew zal dit probleem ongetwijfeld herkennen maar als je radicale dingen gaat voorstellen kom je er ook niet. Die zijn conservatiever dan een pastoor op missie en zullen echt *nooit* iets veranderen zonder er intern maanden over te bomen. Terecht ook maar besef je dat er geen goede oplossing gaat komen als je de crew niet meekrijgt.
Je moet die 'de crew' sowieso overtuigen dat er een noemenswaardig probleem is om op te lossen ;)
En zoals je zelf al aangeeft is het dan ook wel fijn als er zicht is op een praktische oplossing die weer niet allerlei nadelen heeft.
Persoonlijk pleit ik ervoor om de gemiddelde leestijd (die kan je uitrekenen) te koppelen aan de moderatie van de eerste reacties. Reageer je binnen 3 minuten op een artikel met 3 minuten leestijd? Dan sta je alvast 20 mod-punten in de min want je komt ws een fipo scoren met je domme vraag. Niet zichtbaar voor de user maar probeer de +1 maar eens te bereiken.
Het probleem met gemiddeldes is dat er dan per definitie ook mensen zijn die dat (veel) sneller kunnen lezen. Dus je moet dan met een 'veilig minimum' gaan werken, waarna je het probleem sowieso niet meer oplost bij artikelen met relatief weinig tekst... Dat hangt bovendien niet alleen van zaken als de tekst af, maar ook in hoeverre de lezer al kennis had van het onderwerp. Als er bijvoorbeeld een alinea met uitleg staat over wat iets is, en je wist dat al, dan kan je doorgaans prima die alinea overslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
mijn vraag, waar ga je de grens trekken.

Voorbeeldje:

Amerika beschuldigd Rusland van Hacken

Eerste post -> "Jep, maar Amerika doet dit ook, zie X, Y en Z" met onderbouwing en alles.

Volgens @Fledder2000 dus een nutteloze fipo die er niks te zoeken heeft.

Dit is een probleem oplossen door je eigen meningen er op los te laten, waar geen objectieve oplossing voor mogelijk is.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb de reacties gesorteerd op score, dus die slechte fipo's staan bij mij onderaan de discussie. Die zie ik dus niet eens...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
maar.. we hebben hier toch een oplossing voor? Slechte posts krijgen 0/-1

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 11:34

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Bekijk ik Tweakers in een incognito-scherm, dan is de standaard-sortering 'Kwaliteit - beste threads eerst'.

Vraag; Klopt de aanname dat dit probleem alleen speelt bij de sortering op 'Oudste thread eerst'?
Als dat zo is, dan zie ik het probleem niet. Als je ervoor kiest op chronologische volgorde te sorteren dan ja, komt ook mindere kwaliteit boven. Laat je de default sortering intact, dan zie je automatisch de beter beoordeelde reacties eerst.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goudvis schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:59:
Bekijk ik Tweakers in een incognito-scherm, dan is de standaard-sortering 'Kwaliteit - beste threads eerst'.

Vraag; Klopt de aanname dat dit probleem alleen speelt bij de sortering op 'Oudste thread eerst'?
Als dat zo is, dan zie ik het probleem niet. Als je ervoor kiest op chronologische volgorde te sorteren dan ja, komt ook mindere kwaliteit boven. Laat je de default sortering intact, dan zie je automatisch de beter beoordeelde reacties eerst.
De 'beste threads eerst' is inderdaad al de oplossing voor het fipo-probleem :) Ik zie het eigenlijk bijna niet meer voorkomen dat de reactie bovenaan een irritante fipo is. Wat mij betreft is hoe het nu geregeld is, afdoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:55:
Ik erger me echter al lang tijd dood aan de schadelijke effecten van domme "first posts". Voorbeeldje:

nieuws: KPN gaat door met opheffen Xs4all ondanks negatief advies onderneming...
De eerste post die ik zie is toch een prima reactie?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pLDMsWF/post.png

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

XWB schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:48:
[...]

De eerste post die ik zie is toch een prima reactie?

[Afbeelding]
Omdat je niet gesorteerd hebt op 'oudste reacties eerst'.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bart ® schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:20:
[...]

Omdat je niet gesorteerd hebt op 'oudste reacties eerst'.
De optie "Kwaliteit - beste threads eerst" is sowieso de standaardsortering. Ik kan de optie wel aanpassen, maar dan zou ik er bewust voor kiezen om de meuk reacties als eerste te zien - iets wat ik dus liever niet doe.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

XWB schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:34:
[...]

De optie "Kwaliteit - beste threads eerst" is sowieso de standaardsortering. Ik kan de optie wel aanpassen, maar dan zou ik er bewust voor kiezen om de meuk reacties als eerste te zien - iets wat ik dus liever niet doe.
Klopt hoor, maar dat verklaart dus waarom de reactie die je ziet geen fipo is.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:01
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:55:
Dit idee is nog niet perfect uitgewerkt, maar ik wil toch de ruwe gedachte delen...

Discussies onder nieuwsartikelen acht ik van grote waarde, ze verrijken het artikel zelf. Er zit wisselvalligheid in de kwaliteit van de reacties (ik draag daar regelmatig aan bij :) ) maar met wat moderatie komt het uiteindelijk toch vaak goed, of goed genoeg.

Ik erger me echter al lang tijd dood aan de schadelijke effecten van domme "first posts". Voorbeeldje:

nieuws: KPN gaat door met opheffen Xs4all ondanks negatief advies onderneming...

De first post in dit geval is ondoordacht en inhoudsloos, simpelweg het dumpen van een vrij extreme stelling om iedereen te triggeren. En dat werkt: maar liefst 118 reacties hangen er onder.

Een aantal andere typische voorbeeldjes waarbij de knuppel vanaf reactie 1 in het hoenderhok gegooid wordt:

"Google beschuldigt van marktmanipulatie via Android"
-> Dat mogen ze lekker zelf weten, het is van hun!!!

"Huawei trekt produkt terug onder druk van Trump"
-> Alsof de Amerikanen zo'n lieverdjes zijn!!!

"Apple brengt iPhone 36 uit"
-> Jezus wat duur, kost 25.000 euro met max GB!!!"

Je snapt het idee. De first post is dom, extreem en een echte trigger post. Deze reacties worden vaak correct gemodereerd maar dat is niet het probleem.

Want wat is het probleem? Dergelijke trigger posts zorgen ervoor dat vanaf minuut 1 de discussie als geheel offtopic of de verkeerde kant opgaat. Nog belangrijker, het zorgt er voor dat mensen die normaal wel een onderbouwde mening kunnen geven hun energie verspillen aan het "corrigeren" van de domme reactie.

Het gaat me dus uitdrukkelijk niet om domme reacties, die worden vaak wel gemodereerd en ik ben ook geen voorstander van censuur. Er is echter een levensgroot verschil tussen een slechte first post en een slechte reactie op positie 200 in de discussie. De slechte first post heeft een enorme impact op de gehele discussie, de late domme reactie nauwelijks.

Het idee is dus om te brainstormen of eventueel een mechanisme te bedenken is wat deze negatieve impact vermindert. En om te peilen of anderen dit ook als een probleem ervaren.
Waar je je maar druk om maakt.

offtopic:
Heb ik nu ook een ban te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ehm, je kunt je sortering gewoon wijzigen en opslaan in je voorkeuren. Dus als je die op bijvoorbeeld "Kwaliteit - beste eerst" zet heb je je eigen issue opgelost. Dat ik persoonlijk niet als een issue zie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Bart ® schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:37:
[...]

Klopt hoor, maar dat verklaart dus waarom de reactie die je ziet geen fipo is.
Maar het zijn dan ook niet die traditionele fipos waar de TS problemen mee heeft. Het gaat hem om fipos die wel iets inhoudelijks zeggen en een hele discussie starten die beperkte waarde heeft maar door het hoge aantal reacties dat +1 (of beter) krijgt wel bovenaan komt te staan, zelfs al krijgt de fipo zelf -1

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:31
Ik snap je frustatie, maar het kunnen inklappen van een dergelijke thread lost het probleem eigenlijk al op.

Verder hebben dergelijke FIPO's ook een praktische kant: vaak bevat het een gedachte die ikzelf bewust of onbewust ook heb, waarna er daaronder netjes wordt uitgelegd hoe de vork echt in de steel zit.

En echt getrol valt in mijn ervaring reuze mee: die worden al snel op -1 gemodereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Eigenlijk is de technische oplossing er dus al :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Fledder2000 wat jij als een slechte FIPO ziet hoeft dat voor anderen geenszins te zijn en is ook niet direct arbitrair te bepalen. Dus hoe had je bedacht dat uberhaupt te realiseren?
Iedereen heeft een kont, en iedereen een mening. Van ieder anders mening mag je uiteraard wat vinden, maar dat maakt die mening niet per definitie goed of slecht. Hooguit is die goed of slecht volgens jouw eigen referentiekader.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
anboni schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 01:02:
Reacties op reacties pas toestaan als er tenminste x moderaties op zijn geweest (en de score geen -1 is) of er tenminste y minuten zijn verstreken?
Of de eerste reacties pas tonen als er tien reacties ingediend zijn, of anders na 20 minuten.
Dan kunnen de eerste reacties al gescreend worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 20-09-2019 23:14 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:59:
Trek het niet uit zijn verband. Ik heb het over overduidelijke FIPOs. Die per direct gepost worden zonder het artikel te lezen. One liners die zo dom mogelijk geformuleerd worden om een maximaal trigger effect te hebben.
Voor zover ik kan beoordelen - en jij lijkt te beamen - komt het in werkelijkheid heel weinig voor dat dergelijke FIPO's bovenaan staan (met de standaard instellingen). Klopt dat?
Soldaatje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:09:
Of de eerste reacties pas tonen als er tien reacties ingediend zijn, of anders na 20 minuten.
Dat gaan we wmb niet doen.

Sowieso neem je dan aan dat elke eerste post (zelfs alle 10) een waardeloze post is; wat nogal een belediging is voor iedereen die wel zijn best doet ;)

En dat 'screenen', wie gaat dat doen als die reactie niet zichtbaar is? Het huidige moderatiesysteem werkt tenslotte alleen als mensen de reacties kunnen zien om ze te beoordelen. En die gegeven score gebruiken we weer voor de sortering en eventuele filtering op reactie-kwaliteit. Dus wat we nu als een soort 'crowd sourced screening' doen, kan dan niet meer :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Echt totaal nutteloze en overduidelijke FIPO's willen we liever niet zien en kan je ook bij de frontpage crew aanduiden. Wanneer mensen dit vaker doen wordt er actie ondernomen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Soldaatje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:09:
[...]

Wat een slechte oplossing voor een niet bestaand probleem.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
om eerlijk te zijn, we hebben al een ideale oplossing voor het probleem, rating van reacties.

Als ik de TS pak, die @Fledder2000 inmiddels heeft weg gehaald:

"China hacked, maar de US ook!"

Dat vind de TS een nutteloze post -> echter is dat aan de moderatie faq. Niet aan een mening.
Apple is te duur -> Indien onderbouwd, kan het perfect passen
etc
etc

Het hele idee "Deze fipo staat me niet aan! want ik ben het er niet mee eens, dus het systeem is fout" is incorrect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@corset Als je het niet begrijpt, houd dan je mond. Mijn hele post ging totaal niet over de FIPO zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op zondag 22 september 2019 @ 23:49:
@corset Als je het niet begrijpt, houd dan je mond. Mijn hele post ging totaal niet over de FIPO zelf.
Het is altijd frustrerend als men je niet begrijpt. Maar je topictitel en je originele reactie gaan natuurlijk wel over het concept FIPO en dat die (vaak) onwenselijk zouden zijn.
Dat suggereert per definitie dat specifieke FIPO's onwenselijk zijn en dat kan alleen op basis van hun inhoud zijn. Als je gegarandeerd geen FIPO's wilt, dan moeten we tenslotte het reactiesysteem helemaal verwijderen want er zal anders altijd een de eerste zijn ;)

Blijkbaar heb je ondertussen je uitleg verwijderd waar het wel over gaat. Dat is mij overigens ook nog steeds niet voldoende duidelijk doordat jij blijkbaar niet de standaardsortering gebruikt en daardoor hele andere 'eerste posts' ziet dan de meeste bezoekers. Al met al ben ik geneigd te concluderen dat hier een probleem opgelost zou moeten worden, waar we al een vrij goede oplossing voor hebben.

Het originele voorbeeld van het KPN-artikel had inderdaad een typische 'fipo', maar die is dus al via het moderatiesysteem van die plek verdwenen. Tenzij je natuurlijk chronologisch sorteert.
Als je die sortering aan wilt houden, zie ik niet hoe we alsnog de 'ongewenste' fipo's anders zouden moeten doen, want het was nou eenmaal de eerste reactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En wederom wordt het niet begrepen. Het gaat niet om de FIPO zelf, het gaat om de 100+ reacties die het genereerd. De FIPO downmodden is geen enkele oplossing daarvoor.

Maar goed, de reden dat ik de topic leeg heb gemaakt is omdat verwijderen niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Een -1 zorgt ervoor dat het niet zichtbaar zal zijn voor mensen die dat zo ingesteld hebben, maar het feit blijft dat het gewoon blijft staan en dus altijd potentieel zichtbaar, sowieso voor niet geregistreerde gebruikers (of is de default inmiddels dat alleen +1 posts of hoger zichtbaar zijn voor reguliere bezoekers?). De vraag is dan natuurlijk of het gevolg van een -1 post voor een FIPO genoeg invaliditeit heeft gekregen als het er toch nog staat.

Er volgen altijd reacties op een FIPO, wat de leesbaarheid gewoon verslechtert doordat je veel moet uitklappen omdat je anders de context van waardevolle posts eronder wellicht niet goed kunt volgen.

Wellicht is er een -2 optie mogelijk die ervoor zorgt dat de post voor iedere gebruiker in zijn geheel verdwijnt na 5x een -2 moderatie te krijgen? Ik weet inmiddels dat dit een allergische reactie oproept want vrijheid van meningsuiting, maximale transparantie en andere kreten, maar hoor je niet gewoon alleen comments te laten staan die een gelijkwaardige validiteit hebben in een discussie? Een -1 zou dan nog nét validiteit genoeg hebben om op zijn minst te laten staan, maar dan wel zo onzichtbaar mogelijk, waar een -2 echt een definitieve verwijdering is.

Zo'n FIPO is toch eigenlijk net zo ongewenst als een extreem op de man spelende post of haatzaaierij en zouden wat mij betreft ook helemaal verwijderd mogen worden van de frontpage (en ook op het forum als het ff kan ;) ).
"Dan lees je het toch niet" of een verwijzing naar het huidige moderatiebeleid vind ik altijd een beetje zo'n dooddoener. Zou dan een -2 optie niet een mogelijkheid kunnen zijn? Zo nee, waarom dan niet? Omdat jullie bang zijn dat er misbruik van gemaakt wordt en dan meerdere posts, wellicht zinnige, zullen verdwijnen? Maak dan een selecter groepje uber-FP-mod, zodat alleen zij de rechten hebben om een -2 uit te delen. Of maak dan naast elke comment section onder een artikel ook een TR-knop, zodat mensen TR's kunnen indienen, waarop moderators de post kunnen deleten/aanpassen, zoals dat ook gebeurt op het forum.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:38:
En wederom wordt het niet begrepen. Het gaat niet om de FIPO zelf, het gaat om de 100+ reacties die het genereerd. De FIPO downmodden is geen enkele oplossing daarvoor.
Dat heeft wel degelijk effect, de score op de 'hoofdreactie' heeft een sterke invloed heeft op de positie in de sortering. Het kan voorkomen dat desondanks de scores van de 'subreacties' zodanig de berekening beïnvloeden dat de hele thread alsnog bovenaan staat. Maar ik zag zo snel geen voorbeelden waarbij daardoor in mijn beleving hele erge FIPO's bovenaan bleven.

Daarom vraag ik ook hoe erg het (in jouw beleving) is met de standaardsortering. Met de tijdssortering kunnen we simpelweg niet anders dan hetgeen dat als eerste was geplaatst, ook daadwerkelijk als eerste tonen.
Maar goed, de reden dat ik de topic leeg heb gemaakt is omdat verwijderen niet mogelijk is.
Als ik je reacties zo lees vind je je originele verzoek alsnog relevant?
Deathchant schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:25:
Een -1 zorgt ervoor dat het niet zichtbaar zal zijn voor mensen die dat zo ingesteld hebben, maar het feit blijft dat het gewoon blijft staan en dus altijd potentieel zichtbaar, sowieso voor niet geregistreerde gebruikers (of is de default inmiddels dat alleen +1 posts of hoger zichtbaar zijn voor reguliere bezoekers?). De vraag is dan natuurlijk of het gevolg van een -1 post voor een FIPO genoeg invaliditeit heeft gekregen als het er toch nog staat.
Veel belangrijk voor diegenen die de standaardsortering hebben, is dat we initieel op de score sorteren en niet op tijd. Pas als meerdere reacties een gelijke score hebben wordt de tijd relevant. Een reactie die -1 krijgt zal dus lager getoond worden dan die met hogere beoordelingen. Het is wel zo dat beoordelingen op 'subreacties' ook meewegen in die positiebepaling. Overigens geldt dan wel weer dat hoe 'dieper' de subreactie staat, hoe minder de score ervan meeweegt voor de positie van de gehele thread. Omgekeerd gezegd; de beoordeling van de 'hoofdreactie' weegt het zwaarst.
Er volgen altijd reacties op een FIPO, wat de leesbaarheid gewoon verslechtert doordat je veel moet uitklappen omdat je anders de context van waardevolle posts eronder wellicht niet goed kunt volgen.
In de voorbeelden die ik bekeek kreeg de 'echte' FIPO lang niet altijd reacties. Het is wel vaak zo dat een andere vrij vroege reactie (meestal minder 'erg' en vaak een beoordeling van 0 of +1) wel een hele reeks reacties eronder krijgt.
Maar de voorbeelden die ik zag classificeerde ik subjectief gezien niet als heel erg dat die bovenaan stonden.
Wellicht is er een -2 optie mogelijk die ervoor zorgt dat de post voor iedere gebruiker in zijn geheel verdwijnt na 5x een -2 moderatie te krijgen? Ik weet inmiddels dat dit een allergische reactie oproept want vrijheid van meningsuiting, maximale transparantie en andere kreten, maar hoor je niet gewoon alleen comments te laten staan die een gelijkwaardige validiteit hebben in een discussie? Een -1 zou dan nog nét validiteit genoeg hebben om op zijn minst te laten staan, maar dan wel zo onzichtbaar mogelijk, waar een -2 echt een definitieve verwijdering is.
-2 bestaat, maar is voorbehouden aan moderators. Als zij iets echt niet vinden kunnen passen ze dat toe. Meestal gaat een dergelijke FIPO echter op -1.
Zo'n FIPO is toch eigenlijk net zo ongewenst als een extreem op de man spelende post of haatzaaierij en zouden wat mij betreft ook helemaal verwijderd mogen worden van de frontpage (en ook op het forum als het ff kan ;) ).
"Dan lees je het toch niet" of een verwijzing naar het huidige moderatiebeleid vind ik altijd een beetje zo'n dooddoener.
Om die reden sorteren we -1's dan ook lager dan de beter beoordeelde reacties ;)
Maak dan een selecter groepje uber-FP-mod, zodat alleen zij de rechten hebben om een -2 uit te delen.
Dat bestaat al en gebeurt al. Maar wellicht in de beleving van sommigen - o.a. jou - niet vaak genoeg :P
Of maak dan naast elke comment section onder een artikel ook een TR-knop, zodat mensen TR's kunnen indienen, waarop moderators de post kunnen deleten/aanpassen, zoals dat ook gebeurt op het forum.
Er is ook een heel forum gewijd aan moderaties die ongewenst zijn, waar actief gediscussieerd wordt over wat wel en niet hoort.

Anders gezegd: als de sortering niet afdoende werkt om die vervelende -1's 'uit de weg' te krijgen. Dan is dat iets dat hier besproken kan worden. Als de -1's in jou/jullie beleving -2's zouden moeten worden, dan hoort dat eigenlijk in dat discussieforum met de andere frontpage-moderators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik vooropstellen dat ik me niet bewust was dat ik niet de standaardsortering gebruik. Die heb ik vast jaren geleden veranderd dus ik dacht onterecht dat dit de standaardervaring was.

Ik erken dat dat het probleem minder groot maakt, en daarmee dus ook de noodzaak tot een oplossing.

Alsnog lost het niet het hele probleem op. De "begin" dynamiek van een artikel wat tot veel discussie leid kan nog steeds gekaapt worden. De snelle en slechte FIPO zorgt ervoor dat hele legers aan verstandige mensen hun energie steken in het bestrijden van die domme reactie. Energie die beter besteed zou zijn aan meer on topic reacties.

Geen enkele vorm van achteraf-moderatie lost dat op. De sortering kan wellicht meer waardevolle discussies tonen wanneer de discussie min of meer op zijn einde is, maar dan heeft die energie verspilling al plaatsgevonden.

Maar goed, het is duidelijk dat er weinig animo is voor een oplossing, en dat is prima, het was maar een idee.
Pagina: 1