Verkoop naar Duitsland, betaling vooraf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Mijn vraag
Ik verkoop zoals het er nu uit ziet een set speakers naar Duitsland. De mogelijke koper wil er om rijden, maar dat is 1000km op en neer. Maar als het kan wil hij via verzending. De speakers zijn idd wat lastig te krijgen, tot zeer lastig. Hij wil ook vooraf betalen. Als ik het geld laat overmaken naar mijn rekenening (bij ING) is er dan nog enioge mogelijkheid dat hij het na ontvangst terug kan halen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Binnen NL kan een vrijwillige betaling niet worden terug gedraaid, ik dacht ooit een ste hebben gelezen vanuit het buitenland wel, maar weet niet hoe het zit met Duitsland.

Beste antwoord (via maartend op 20-09-2019 07:18)

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 23:54
Via (online-)bankieren alleen mogelijk in samenwerking van de verzendende bank de ontvangende bank en de ontvanger. En alleen met betaling van kosten. Zie bv. hier: https://www.finanztip.de/...sung-zurueckholen/#c68581

Alle reacties

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 07:17
PayPal...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

M2M

medicijnman

Laat 'm het maar komen halen. Cash betalen. Zorgen dat je wat volk thuis hebt zitten en haal naam en rekeningnummer door google. Tenzij het speakers van 50 euries zijn, maar ik gok dat het wat specialer spul is. En de vraag is dan ook of je het op wil sturen en daarin risico wil nemen.

-_-

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DarkSEDA
Via (online-)bankieren alleen mogelijk in samenwerking van de verzendende bank de ontvangende bank en de ontvanger. En alleen met betaling van kosten. Zie bv. hier: https://www.finanztip.de/...sung-zurueckholen/#c68581

• maartend
  • Nu online
Maar dat kunnen ze toch altijd aanvechten juis? tenminste, ik heb wel eens een dispute moeten aanmaken bij paypal voor iets uit China. kreeg gewoon mijn geld terug.
DarkSEDA schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:51:
Oke, net gelezen. het is dus niet zo dat het geld zogenaamd op mijn rekening staat maar dat de verzendbank het nog aan het checken is en bij te weinig saldo van de koper het geld van mijn rekening haalt? Die truuk die vroeger gebeurde met die checkes uit Nigeria.

[ Voor 51% gewijzigd door maartend op 19-09-2019 20:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:47
Paypal als verkoper niet gebruiker, als de koper kwaad wil trek je bijna altijd aan het kortse eind!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
jjbstolk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:00:
[...]

Paypal als verkoper niet gebruiker, als de koper kwaad wil trek je bijna altijd aan het kortse eind!
Daar ben ik dus ook bang voor.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Cash of bankoverschrijving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41
Ofwel, de koper neemt al het risico. Ik zie het probleem niet?

Het wordt pas lastig als de koper dit niet aandurft, dan moet je met een betaalverzoek/gelijk oversteken/Paypal gaan werken.

In dit geval is het dus makkelijk. In geval van verzending wel schriftelijk vastleggen dat verzending op risico van de koper is, dat is namelijk niet vanzelfsprekend.

[ Voor 42% gewijzigd door assje op 19-09-2019 21:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSEDA
maartend schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:52:

[...]

Oke, net gelezen. het is dus niet zo dat het geld zogenaamd op mijn rekening staat maar dat de verzendbank het nog aan het checken is en bij te weinig saldo van de koper het geld van mijn rekening haalt? Die truuk die vroeger gebeurde met die checkes uit Nigeria.
Nee, dat kan volgens mij tegenwoordig niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kijk gewoon in de voorwaarden van je bank, bijvoorbeeld ING:
Als wij een bedrag voor u ontvangen, dan heeft u dat bedrag van ons tegoed. Soms komt het voor dat wij het tegoed al voor u boeken terwijl wij het bedrag nog niet (definitief) hebben ontvangen. Op die manier kunt u het geld alvast gebruiken. Wij maken het voorbehoud dat wij de boeking van het tegoed weer mogen terugdraaien, als wij zelf het bedrag niet voor u ontvangen of dit weer moeten teruggeven. Zo is het mogelijk dat wij de uitbetaling van een cheque terug­draaien omdat deze achteraf vals of ongedekt blijkt. Als het de betaling van een cheque betreft, wijzen wij u bij de uitbetaling op ons voorbehoud.
Je kunt na ontvangst bij de bank vragen of een boeking definitief is. Dat zal bij een normale overschrijving het geval zijn.

• maartend
  • Nu online
GlowMouse schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:23:
Kijk gewoon in de voorwaarden van je bank, bijvoorbeeld ING:

[...]

Je kunt na ontvangst bij de bank vragen of een boeking definitief is. Dat zal bij een normale overschrijving het geval zijn.
Ok. Maar dus idd niet altijd definitief.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:40
Hooguit driehoeks scam. Maar goed, dat is dan ook weer iets waar je over na kunt denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Arunia schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:42:
Hooguit driehoeks scam. Maar goed, dat is dan ook weer iets waar je over na kunt denken.
Dat is ook een geode. Vraag me wat af hoe ik daar weer achter kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Het lijkt me niet onverstandig om een koper dichter bij huis te zoeken en je een boel hoofdbrekens te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
CurtPoindexter schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 06:47:
Het lijkt me niet onverstandig om een koper dichter bij huis te zoeken en je een boel hoofdbrekens te besparen.
Daar zit ik ook nog steeds aan t edenken, gewon de boel afblazen. Want zelfs bij ophalen is er no way dat ik kan checken of het geld vals is of niet, en heb ik ook geen zin om mijn adres te geven aan iemand waarvan ik dus twijfel of alles wel in orde is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Maar hoe is het risico op vals geld en enge mensen aan je deur kleiner bij een Nederlandse koper?

Laat de koper het geld overmaken, wacht dan nog een dag of 2, dan is de overboeking echt wel definitief. Informeer de koper daar ook netjes over: internationale overboekingen pas 24 uur later definitief. Leg vooraf uit dat je wat voorzichtig bent vanwege de zeldzaamheid van het artikel,het is niet persoonlijk. Ondertussen babbeltje maken over zijn audio setup en waarom deze speakers zo awesome zijn. Hoewel alles te Googlen is, kan dat een bevestiging (voor je gemoedsrust) zijn dat koper echt wel weet waar ie mee bezig is op audio vlak.

Haakt koper af bij uitleg over voorzichtigheid? Probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar SF

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 20-09-2019 07:32 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:50

SeatRider

Hips don't lie

DarkSEDA schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:51:
Waarom zo moeilijk, een SEPA betaling (met IBAN nummers) is toch gewoon gratis?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

maartend schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 06:39:
[...]

Dat is ook een geode. Vraag me wat af hoe ik daar weer achter kan komen.
Dan staat er toch een (onverklaarbare) andere naam bij het rekeningnummer dan die van de koper?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yorinn schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:37:
[...]

Dan staat er toch een (onverklaarbare) andere naam bij het rekeningnummer dan die van de koper?
Dan geeft de koper een andere naam (die van de betaler) door? Nee, afspreken dat er bij de betaling staat waarvoor het is, en waar het naar toe moet (postcode / huisnummer) werkt wel. Bijv. monitor XYZ verz. naar: 1123AB24 als betalingskenmerk afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Ardana schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:58:
[...]

Dan geeft de koper een andere naam (die van de betaler) door? Nee, afspreken dat er bij de betaling staat waarvoor het is, en waar het naar toe moet (postcode / huisnummer) werkt wel. Bijv. monitor XYZ verz. naar: 1123AB24 als betalingskenmerk afspreken.
Dus even voor mijn duidelijkheid. De zgn koper binnen een driehoeksscam heeft geen controle over wat er op de overschrijving staat als kenmerk of zoites?Want dan geet dit idd mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:41
maartend schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 06:49:
[...]

Daar zit ik ook nog steeds aan t edenken, gewon de boel afblazen. Want zelfs bij ophalen is er no way dat ik kan checken of het geld vals is of niet, en heb ik ook geen zin om mijn adres te geven aan iemand waarvan ik dus twijfel of alles wel in orde is.
Want? Er zijn gewoon methoden waarmee je kan vaststellen of het geld echt is. Daarnaast kun je ook samen naar de bank rijden om het geld direct te storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

maartend schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:05:
[...]

Dus even voor mijn duidelijkheid. De zgn koper binnen een driehoeksscam heeft geen controle over wat er op de overschrijving staat als kenmerk of zoites?Want dan geet dit idd mogelijkheden.
De frauduleuze koper kan wel aan de echte koper doorgeven wat er op de overschrijving moet komen te staan, maar als de laatste dan ziet wat er in de overschrijving staat en hij gaat daar alsnog mee door, is hij wel heel stom, en heb je een zeer sterke zaak als verkoper.

Stel, Pietje is de oplichter, en ik het andere slechtoffer, wat zegt de oplichter dan tegen mij, zodat ik idd een groot bedrag overmaakt ovv "naam gekocht product, verz. naar 1123AB 25"? Als dat niet mijn postcode is, dan voel ik toch aan alles dat dit geen zuivere koffie is? Als ik er dan toch mee door ga, tsja, dan heb ik het ook aan mezelf te danken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Niet te spastisch over doen, zoals al eerder aangegeven gewoon (minimaal) 24 uur wachten met opsturen. Dan zou het allemaal goed moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41
CurtPoindexter schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 06:47:
Ik verkoop liever aan iemand aan de andere kant van de wereld dan aan iemand in de buurt die contant betaalt. Persoonlijk een enorme hekel aan contant geld, mensen die persé contant willen betalen is voor mij juist een reden om het af te blazen.

Als het om een groot bedrag gaat is er natuurlijk ook niets mis mee een koopcontract op te stellen inclusief NAW gegevens (die je op een manier naar wens kunt controleren).

Persoonlijk ben ik niet zo bang, combinatie van intuitive en wat logische controles kom je meestal vrij ver mee.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 20-09-2019 08:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Duitsland lijkt misschien wel een derde wereld land op sommige gebieden, maar geloof maar: ze zijn gewoon aangesloten op het Europese banksysteem. Dus jij kunt je IBAN en BIC door geven aan de koper, waarna hij het geld kan storten.

Waarschijnlijk staat het gewoon binnen 1 werkdag op je rekening en dan kun je het versturen: wel natuurlijk even kijken, wat de verzendkosten naar Bayern zijn. Oh sorry, ik bedoel Duitsland natuurlijk :+

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
DNB heeft een app “Echt of Vals” waarmee je eurobiljetten kunt scannen. De app controleert dan, volgens eigen zeggen publiek bekende en onbekende (“geheime”) echtheidskenmerken.
Naast je eigen kennis is dat een extra bevestiging van de echtheid van de biljetten.

Ik heb ook wel eens cash flinke bedragen afgerekend met Marktplaatsers. Hun reactie op de acties om de echtheid te controleren zegt ook een hoop. In mijn geval heeft het nooit issues opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 10:56

liberque

Vrijzinnig!

Als het om een groot bedrag gaat en hij wilt het voorschieten dan sowieso de boel aangetekend en verzekerd versturen. Vraag de koper ook of hij zijn identiteit en zijn bankgegevens wilt bevestigen door een kopie van zijn bankpas te maken en een recente factuur van een nutsbedrijf waarop zijn NAW gegevens staan. Hij mag die uiteraard markeren door er tekst doorheen te typen dat het voor de aankoop van blabla is en alleen gebruikt mag worden door jou. (een id kaart en/of paspoort mag je niet vragen).

Gaat hij het geld op miraculeuze wijze terugvorderen (lijkt me echt niet zomaar mogelijk) dan heb je in ieder geval een adres. Gaat het op een katvanger zijn bankrekening dan heb jij aantoonbaar alles gedaan om zijn identiteit te verifieren. Gaat de koper met dit alles niet akkoord: prima dan mag hij het komen ophalen of je verkoopt het aan iemand anders.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Mensen, dank u allen, ik heb mijn antwoorden hoe dit tot een goed einde te brengen. Neem paar zaken mee ; goede omschrijving op afschrift, NAW gegevens, natuurlijk aangetekend en verzekerd verzenden (was al de bedoeling) en gewoon overmaken naar eigen rekening en dagje wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:37
Ik kan nog wel wat manieren bedenken waarop het alsnog fout zou kunnen gaan zoals dat de koper phising heeft toegepast om met iemand anders zijn/haar bankrekening betalingen te doen.
Dan kan diegene ook gewoon een beschrijving bijvoegen zoals jij vraagt en loop jij risico dat je rekening ( tijdelijk ) wordt geblokkeerd als het slachtoffer hier melding van maakt bij de bank.

Maar de kans hierop is zo ontzettend klein, net als de andere trucs die hier benoemt worden.
Diegene die dit doen die blijven liever ook volledig anoniem en zullen dus niet zomaar een adres opgeven maar proberen je digitale producten te laten kopen voor hun zoals sommigen wellicht nog wel weten van dat andere topic hier laatst.

Er zijn hier goede tips gegeven om alsnog wat dingen uit te sluiten, maar een echte keiharde 100% zekerheid heb je niet, maar wellicht wel in de buurt van 99,99%.
En daarbij kun je ook rekenen wat je verkoopt; je verkoopt toch geen populair Apple product of een geliefde spelcomputer maar een vrij onbekend product voor een niche markt?
Over het algemeen heb je dan ook minder last van oplichters,tokkies etc.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13
maartend schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:33:
Mensen, dank u allen, ik heb mijn antwoorden hoe dit tot een goed einde te brengen. Neem paar zaken mee ; goede omschrijving op afschrift, NAW gegevens, natuurlijk aangetekend en verzekerd verzenden (was al de bedoeling) en gewoon overmaken naar eigen rekening en dagje wachten
Zorg dat de betaler niet alleen juiste omschrijving geeft bij de overmaking, maar daar ook zijn post-adres bij zet. Dan voorkom je dat een scammer een derde laat betalen voor zo'n zelfde set waardoor die geen vraagtekens zet bij die omschrijving, maar vervolgens jij je set naar de scammer opstuurt en de betaler bij jou gaat klagen omdat hij is opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Ok, nieuwe ontwikkeling.

Geld is binnen. Echter is eerste deel van de Iban ; GB09
De bank is ; Bank: PREPAY TECHNOLOGIES LIMITED (is nl PRT en dan rekeningnummer)

Hj heeft wel neergezet wat ik vroeg, nl naam en onderwerp.

Maar dat hele Prepay technoligies LMT roept dan weer vargen bij me op.

Oja, en ik krijg deze melding ; -
Bankleitzahl/BLZ (banknummer) 009985: Deze IBAN onthoudt een foute "Bankleitzahl". Daarom is er geen bankrekening met deze IBAN.

Dit alles hier gechecked ; https://nl.ibancalculator.com/iban_validieren.html

Prepay, klinkt mij als ; geld is terug te halen.

[ Voor 33% gewijzigd door maartend op 24-09-2019 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De betaling lijkt te komen van een Revolut Prepaid kaart (bron) of vergelijkbare kaart. Hier een uitleg over Revolut. Dat geld kan niet meer van je rekening worden teruggehaald, dus wat dat betreft zit je veilig.

Revolut is handig voor mensen die een gratis 'credit'card willen of veel in buitenlandse valuta betalen, maar voor een betaling binnen de EU biedt het geen enkel voordeel boven een directe overschrijving. Het is daarom niet ondenkbaar dat iemands inloggegevens zijn gestolen en dat er op die manier geld is overgemaakt. Terugstorten kan helaas niet. Je zou eens met Revolut kunnen mailen met de vraag of dat geld van een gestolen account komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
GlowMouse schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:34:
De betaling lijkt te komen van een Revolut Prepaid kaart (bron) of vergelijkbare kaart. Hier een uitleg over Revolut. Dat geld kan niet meer van je rekening worden teruggehaald, dus wat dat betreft zit je veilig.

Revolut is handig voor mensen die een gratis 'credit'card willen of veel in buitenlandse valuta betalen, maar voor een betaling binnen de EU biedt het geen enkel voordeel boven een directe overschrijving. Het is daarom niet ondenkbaar dat iemands inloggegevens zijn gestolen en dat er op die manier geld is overgemaakt. Terugstorten kan helaas niet. Je zou eens met Revolut kunnen mailen met de vraag of dat geld van een gestolen account komt.
Wow, ik weet niet hoe je aan deze info komt, maar hier heb ik zeker wat aan . En het klinkt idd erg grijs.
Ik ga even contact zoeken. Moet welliswaar via de app, maar ik ga het toch doen.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 24-09-2019 21:45 ]

Pagina: 1