als ik het zo hoor wordt het lastig aan de domeinnaam te komen
Die domeinnaam is voor mij niet interessant. Flabber was sowieso een stomme naam. Ik wil een forum waar gediscussieerd kan worden over actuele shit op het internet, serieus of minder serieus. Iemand moet interessante dingen aanstippen en de commune doet de rest. Dat interessante dingen aanstippen was bij Flabber de laatste jaren een probleem waar de site mede aan ten onder is gegaan. Daarnaast was het verstoppen van de reacties onder een knop geen slimme zet, het besef leek te ontbreken dat juist die reacties de site aantrekkelijk maakten.
Wat wel sterk was aan Flabber en wat mogelijk moeilijk te reproduceren valt is volgens mij de volgende combinatie van factoren
Nagenoeg geen centrale moderatie. Er was wel een automatisch filtertje actief dat op woorden scande maar de kans dat je dat activeerde was niet groot. Toch bleef het redelijk netjes, echt lelijke uitingen werden door de commune de kop ingedrukt. De sociale controle werkte goed.
De bezoekersgemeenschap bestond niet uit louter idioten. Op sommige fora kantelt het op een gegeven moment en haken de laatste intelligentia af. Dat is op Flabber niet echt gebeurd, al haakten er wel mensen af.
De relatie tussen de redactie en de respondenten was niet altijd vriendelijk maar wel redelijk hecht. Je respecteerde elkaars positie, er zat niet veel venijn in. Het was wel gezellig.
Dus als deze formule voortgezet kan worden onder een andere naam dan ben ik er wel weer bij. We kunnen hier wel vast een nieuwe naam bedenken. XFL? Blaffer? Ik vind blaffer wel leuk, daar zit een verwijzing naar Flabber in en dat je er lekker je mening kunt blaffen. Helaas heeft de een of andere opportunist deze naam al geclaimd en wil er geld voor hebben. Het zou verboden moeten worden.