• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-05 14:19
Hi allen,

Recentelijk kreeg ik een interessante brief in mijn brievenbus. Een bedrijf heeft een bepaalde constructie om zonnepanelen te plaatsen die je vervolgens huurt en afbetaald. Ze zijn ook meteen verzekerd.

Ze hebben mijn dak bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat ik 12 panelen kwijt kan en daarover ongeveer 2200 kwu per maand kan op kan wekken. In principe wel een aantrekkelijke constructie.

We hebben net een nieuw huis gekocht en met alle investeringen die we al hebben gedaan geen ruimte hiervoor. Wel wil ik graag mijn huis verduurzamen incl een warmtepompboiler. De combi met zonnepanelen is dan wel erg gaaf.

Is er iemand die ervaring heeft met Zelfstroom en wellicht zelf ook panelen heeft liggen?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:53
Die spam gaat bij ons altijd rechtstreeks de papierbak in. Met 12 panelen 2200 kWh per maand lijkt me bizar veel terwijl het per jaar weer weinig is.

Dat huren van zonnepanelen geloof ik gewoon niet. Nuon had ooit een calculator voor de huur van panelen, zou me netto 5 euro per maand meer kosten dan geen panelen :+

Edit: wat ook wel opvallend is aan die aanbiedingen is dat je na 10 jaar de panelen nog kunt kopen (anders gaan ze weg), terwijl je bij koop pas na 6-7 jaar de panelen eruit hebt en bij huur nog later.

[ Voor 24% gewijzigd door cryptapix op 19-09-2019 18:42 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:47

Tens

let me drink about it

Hoeveel betaal je totaal aan huur/lease, en hoeveel kost het nu zelf kopen?

Wel eens een offerte van hun gezien, dacht dat je bij hun leasevoorstel 50% meer betaalde

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2200 kWh per maand met 12 panelen is zeer onwaarshijnlijk. Ik haal ongeveer 4000 per jaar, maar dan met 16 panelen.
Als ik kijk naar de stats van de installatie die we op het werk hebben is de beste maand tot nu to 1890kWh geweest. En dat is met 42 panelen op het dak.

Van hun opbrengst kost sowieso geen klap. Natuurlijk hangt het van het type paneel af wat je op kunt wekken (zelf heb ik 295Wp, op het werk is het 320Wp per paneel). Maar er zijn niet eens panelen die heel veel hoger gaan dan dat. Dus dat gat tussen realistisch gebruik en wat Zelfstroom opgeeft ga je er niet mee opvullen.

Mijn 16 panelen zijn verzekerd voor 1 euro per maand (ik heb een woonhuisverzekering, die is met 1 euro omhoog gegaan nadat ik de panelen had liggen). Dus die verzekeringskosten gaan je echt de kop niet kosten.

Ik zou aanraden om goed zelf te kijken naar wat er mogelijk is om ze gewoon te kopen. Kijk eens naar een duurzaamheidslening als je het hele bedrag niet in 1 keer op kan/wil hoesten. Zonnepanelen zijn een interessante investering, maar van wat ik tot nu toe gezien heb met huurmogelijkheden, is dat het onder de streep financieel helemaal niet zo interessant is.

Wat is het concrete aanbod dat ze hebben gedaan? Want ik ben wel benieuwd wat daar uit zou moeten komen. De opbrengst klopt sowieso niet.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
per maand > per jaar.

Dit lijkt op sommige gemeentelijke regelingen... met het verschil dat je hier aan het eind nog een keer moet betalen. Met nihiel-rente zou het logisch zijn een jaar of 8 te betalen en dan alles in eigendom te hebben. Niet 10 jaar betalen en dan alsnog 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Geen ervaring met Zelfstroom, wel met PV-panelen. De genoemde opbrengst klopt niet. Per maand is onmogelijk, mocht het opbrengst per jaar zijn dan is het erg laag.

Bedenk dat zo'n partij geen liefdadigheidsinstelling is. Uiteindelijk ben je altijd duurder (minder voordelig) uit met zo'n tussenpartij dan als je het zelf regelt en aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Excuus. Het gaat inderdaad om 2541 kWh per jaar. Niet maand uiteraard. tov ongeveer 3200 kwh aan verbruik.

Ze vragen 55 euro per maand aan huurprijs. En geven aan dat mijn vorschotbedrad met € 48,70 omlaag kan gaan door zelf te voorzien in stroom. Ik betaal nu € 57 euro voorschot.

Ik realiseer mij overigens dat huren altijd duurder is dan zelf aanschaffen. Maar zoals ik al aangaf hebben we al wat investeringen moeten doen en is het potje leeg. Als ik dan 6 euro per maand duurder uit ben en dat lekker uitsmeer, vind ik dat niet zo'n probleem.

Maar klopt die berekening van hun wel?
Ik wek stroom op overdag die ik niet gebruik aangezien we 4/7 dagen niet thuis zijn. Deze schiet ik de grond in.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze offerte.

De panelen zijn wel verzekerd meteen.
Ook garanderen ze 25 jaar 80% rendement op de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Hoe lang is de huurperiode? Zijn de panelen na deze periode van jou of moet je alsnog een afkoopsom betalen?

Momenteel kun je stroom die je terug levert nog verrekenen met de stroom die je gebruikt. Soms krijg je nog een kleine vergoeding extra (afhankelijk van je stroomleverancier). Maar we weten allemaal dat de salderingsregeling afgebouwd gaat worden. Zonnepanelen (zonder lokale opslag) worden dan minder interessant.

Voor nu: het gaat je dus geld kosten om op deze manier zonnepanelen op je dak te hebben. Mijns inziens een slechte deal.

Zoals al eerder aangegeven: kijk ook eens naar een duurzaamheidslening, bijvoorbeeld via https://www.energiebespaarlening.nl/, en vergelijk dit met de offerte van Zelfstroom.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulkkonen op 20-09-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zie dit soort reclame regelmatig. Ik zeg: Doe het niet. Want na de 10 jaar huur betalen moet je ook nog eens even per paneel een X bedrag aftikken.
Het is áltijd duurder dan zelf kopen.

Kijk liever naar een duurzaamheidslening. Als je mazzel hebt heeft jouw gemeente wellicht een potje voor dit soort leningen. Dit was bij mij het geval. En anders heeft de overheid volgens mij ook nog een pot.
Zeker de moeite waard om dit uit te zoeken!

Ikzelf heb 10 panelen gekocht en het bedrag geleend via de gemeente. De rente bedraagt slechts 1,2%. En je kan altijd kosteloos extra aflossen, of in 1x het hele bedrag afbetalen. Dat scheelt ook weer.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
WVB >>> DED

Ik kan het je alleen maar afraden eigenlijk. Je kan nog beter lenen voor panelen dan dit soort constructies.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
DeBers schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:35:
Excuus. Het gaat inderdaad om 2541 kWh per jaar. Niet maand uiteraard. tov ongeveer 3200 kwh aan verbruik.

Ze vragen 55 euro per maand aan huurprijs. En geven aan dat mijn vorschotbedrad met € 48,70 omlaag kan gaan door zelf te voorzien in stroom. Ik betaal nu € 57 euro voorschot.

Ik realiseer mij overigens dat huren altijd duurder is dan zelf aanschaffen. Maar zoals ik al aangaf hebben we al wat investeringen moeten doen en is het potje leeg. Als ik dan 6 euro per maand duurder uit ben en dat lekker uitsmeer, vind ik dat niet zo'n probleem.
Als je potje leeg is zou ik eens kijken naar een duurzaamheidslening. Rentetarieven zijn voordelig en dan zijn de panelen van jou, met alle voordelen erbij.

Zij vragen €55 per maand, dat is over 10 jaar €6600. Na 10 jaar kan je volgens de brochure elk paneel voor maximaal €60 per paneel kopen. Je totaalbedrag komt dan op €7320 uit. In totaal zit je dan al een paar duizend euro hoger dan een systeem met dezelfde panelen.

Misschien ben je nu dus voor nu een paar euro meer per maand kwijt, maar uiteindelijk zal het je een hoop meer kosten dan wanneer je investeert via een duurzaamheidslening.

Los van de kosten, als je binnen 10 jaar zou verhuizen dan krijg je weer gedoe met nieuwe bewoners of zonnepanelen meenemen etc.. En dat ze bij verhuizen adviseren om de zonnepanelen te kopen zegt in mijn ogen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Dank voor alle reacties!
Ik ga mij maar eens verdiepen in de kostprijs en verzekeringen van panelen en de duurzaamheids leningen / subsidies die er zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door DeBers op 20-09-2019 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een snelle rekensom:
12 panelen x 300wp per paneel is 3600wp

Turnkey opgeleverd kan voor plm 1.10 euro per wp. Beetje afronden naar boven: dan ben je voor 4000 euro echt wel klaar.

Kijk eens of je gebruik kan maken van een duurzaamheidslening op www.svn.nl (of misschien zijn er andere lokale initiatieven.

Als ik op svn de rekentool pak, dan zie ik dat 4000 euro je 10 jaar lang 36 euro per maand kost. Na 10 jaar heb je 4330 betaald en zijn de panelen van jou. In het rekenvoorbeeld van @Omni superens zit je op 3000 euro meer. Dat geld kan je beter besteden aan isolatie, een warmtepomp of meer panelen tegen die tijd. 8)

Over verzekeringen: doorgaans zitten panelen "nagelvast" aan je gebouw vast en vallen ze onder je opstalverzekering. Andere verzekeringen/garanties moet je je niet blind op staren, want installateur/groothandel failliet, paneel niet meer leverbaar, dat soort dingen helpt een verzekering niet tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 20-09-2019 14:43 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-06 13:23

GwnLars_

In GoT we trust.

cryptapix schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:39:
Die spam gaat bij ons altijd rechtstreeks de papierbak in. Met 12 panelen 2200 kWh per maand lijkt me bizar veel terwijl het per jaar weer weinig is.

Dat huren van zonnepanelen geloof ik gewoon niet. Nuon had ooit een calculator voor de huur van panelen, zou me netto 5 euro per maand meer kosten dan geen panelen :+

Edit: wat ook wel opvallend is aan die aanbiedingen is dat je na 10 jaar de panelen nog kunt kopen (anders gaan ze weg), terwijl je bij koop pas na 6-7 jaar de panelen eruit hebt en bij huur nog later.
Hier ook. Maar de hond vind het soms leuk om het alvast te doen , en hij kiest precies de juiste uit :+

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:53
GwnLars_ schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:50:
[...]

Hier ook. Maar de hond vind het soms leuk om het alvast te doen , en hij kiest precies de juiste uit :+
Mooi, maar om hiervoor nou een topic van een jaar oud weer op te halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:10
Op zich niet zo gek want die envelop van Zelfstroom lijkt ook ~jaarlijks te komen (met daarna weer de traditionele waarschuwing in de wekelijkse mailing van de gemeente dat het geen initiatief van hen is...).

Dit jaar was ik voor de grap op hun website eens in gaan vullen.
Moest daarvoor eerst email en telefoonnummer achterlaten.
Maar voordat ik een indicatie van de prijs had, moest ik een telefonische afspraak inplannen. Ben toen maar gestopt.
Heb daarna hun telefoonnummer geblokkeerd want ik werd een beetje moe van het bellen op ongelegen momenten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06 22:42
Hier is vandaag ook een envelop van Zelfstroom op de mat gevallen.
Dat leasen klinkt erg leuk voor op de korte termijn. Maar hoe ziet dat verdienmodel er uit als de salderingsregeling wegvalt?
Dan kosten die zonnepanelen je per maand meer geld dan dat je bespaard!
Als je geen geld hebt om iets te kopen, koop het dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Nog een argument om het niet te doen: je huis wordt moeilijker verkoopbaar. Beetje vergelijkbaar met huurketel ed. Kopers kunnen helemaal geen interesse hierin hebben.

Dit is gewoon de volgende stap in financial engineering. Vergelijkbaar met aandelenlease begin deze eeuw.

Over 5 jaar zitten veel huurders van zonnepanelen te huilen bij Kassa/Radar. Ergens gaat dit fout: de opbrengst valt tegen, je zit eraan vast, afkoop, etc.

[ Voor 44% gewijzigd door traders op 05-09-2020 22:33 ]

Pagina: 1