Windows Update en Beveilingingsmethoden werken niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Breezyscouting
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Beste tweakers,

Ik heb op mijn Legion Y530 last van een probleempje en ben bang dat het al langer loopt.

Na het ontvangen van de laptop heb ik hem geïnstalleerd, iets minder dan een halfjaar terug, hierna heb ik gelijk alle drivers geüpdate; Het effect was dat mijn geluidskaart ineens geen flauw idee meer had waar hij ook alweer voor was en ik geen geluid meer had.

Hierna een volledig herstel gedaan vanuit windows zelf, maar ik merkte de laatste tijd wat vreemde dingen.

Er worden:
  • Geen apps uit de windows store meer geinstalleerd
  • Geen updates meer uitgevoerd; Windows update zegt: Op uw apparaat ontbreken belangrijke beveiligings-en kwaliteitsfixes.
  • Geen beveiligingen meer gehandhaafd. Windows defender is nergens te vinden en het beveiligingscentrum is letterlijk leeg.
Voor het Windows store probleem heb ik al vanalles geprobeerd, van uitloggen tot de hele service stoppen; Niets werkt.
Het apparaat blijft nonstop naar updates zoeken maar zal ze nooit vinden, ik heb hem al een uur laten zoeken zonder resultaat. De website van microsoft zegt dat mijn windows niet utd is.
Het beveiligingsprobleem lijkt ook niet op te lossen, aangezien mijn laptop ervan overtuigd is dat hij gewoon beveiligd wordt.

Voor mij is het nu een beetje een shot in the dark; Ik heb Windows veel vreemde fratsen uit zien halen, maar nog nooit op deze schaal. Ik ben een beetje ten einde raad, maar daar hebben we elkaar voor, dus kom maar op met de adviezen. Ik probeer een nieuwe clean install wel te vermijden ivm het feit dat ik de laptop voor school dagelijks moet gebruiken.

Alvast bedankt

Wat screens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1lQS1DZ7UCV5vJC9djUhpv8A/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qr4UUasUeHir8mYmZG8ksDa7/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Ld8SjEtL5SdY2xo2dkzfVDi/thumb.png

Beste antwoord (via Breezyscouting op 19-09-2019 18:50)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eerst maar eens updaten naar 1903

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 19:47
Breezyscouting schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:06:

• Geen beveiligingen meer gehandhaafd. Windows defender is nergens te vinden en het beveiligingscentrum is letterlijk leeg.
misschien een plan om alle soorten van antivirus op je pc los te laten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Breezyscouting Windows versie 1903 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik hoop dat je toch geen internetbankieren oid meer op deze machine doet? Een schone herinstallatie is de slimme keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Toch niet toevallig een Pi-hole of een ad-blocker in je router die Microsoft adressen blokkeert?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Breezyscouting
@Tens Ik heb geen 3rd party virusscanners draaien.

@Hackus 1809 build 17763.379

@wagenveld Geen internetbankieren ingesteld.

@hp-got Ik neem aan dat ik dit handmatig in zou moeten stellen? In dat geval niet.

Update: Ik heb inmiddels foutcode 0x80080005 van windows update teruggehad en probeer even wat dingen die ik op internet gevonden heb uit. Iemand bekend met de foutcode?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eerst maar eens updaten naar 1903

Anoniem: 674295

Draait er wel een legale versie van windows op? (geactiveerd en al?) Is er niet gerommeld met de windows update service?

Ik neem aan dat het complete herinstallatie hebt gedaan met een orginele iso gemaakt met de media creation tool?

• Breezyscouting
@Hackus Hoe doe ik dat handmatig? De update assistent switcht gelijk naar "Bedankt dat u hebt bijgewerkt naar de nieuwste versie van Windows"

@Anoniem: 674295 Volledig legale meegeleverde licentie. Complete herinstallatie via Systeemherstel - Opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows.

Edit:
Ik heb inmiddelds via de Microsoft Update Catalog de updatebestanden en ga proberen te updaten

[ Voor 15% gewijzigd door Breezyscouting op 19-09-2019 16:44 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Breezyscouting schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:42:
@Hackus Hoe doe ik dat handmatig? De update assistent switcht gelijk naar "Bedankt dat u hebt bijgewerkt naar de nieuwste versie van Windows"

@Anoniem: 674295 Volledig legale meegeleverde licentie. Complete herinstallatie via Systeemherstel - Opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows.

Edit:
Ik heb inmiddelds via de Microsoft Update Catalog de updatebestanden en ga proberen te updaten
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

'na' 1903 zijn er een aantal updates, die je ook moet installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 19-09-2019 16:47 ]

• Breezyscouting
Ik heb nu een clean slate van Build 1809. Ik zal jullie op de hoogte houden. Windows update doet in ieder geval weer wat het moet doen.

• Breezyscouting
Ik ben nu onderweg naar build 1903. Als iemand in de toekomst een soortgelijk probleem heeft waarbij de update-assistent aangeeft dat je de laatste versie al geïnstalleerd hebt terwijl winver aangeeft dat je dat niet hebt kan de juiste assistent hier vinden.

Bedankt voor alle nuttige reacties! In de toekomst niet koppig zijn en gewoon voor een clean install gaan dus, want dat kostte me inclusief backup maken nog geen uur.

Anoniem: 674295

@Anoniem: 37297 systeemherstel is vaak alles behalve een complete herinstallatie (iig versies voor windows 10).

Ik denk dat een echte herinstallatie wel solaas kan bieden.

Edit: ik lees dat je daar nu ook al mee bezig bent, verstandig en succes (y)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Toevallig een Plugin, of Mod injector geïnteresseerd voor GTA 5? Deze wordt door een aantal joetuupers aanbevolen maar zit vol Russische malware, trojans en rootkits. De eerste versies waren goed maar iemand is zo slim geweest na een paar 100 goede downloads de veilige te vervangen door een geïnfecteerde.

Heb al 3 PC van familieleden opnieuw moeten installeren omdat het vol zat met zooi. En tricky, de base image (voor recovery) is ook geïnfecteerd. Dus clean install met media gemaakt op schone PC met complete wipe.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Breezyscouting
Wim-Bart schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:12:
Toevallig een Plugin, of Mod injector geïnteresseerd voor GTA 5? Deze wordt door een aantal joetuupers aanbevolen maar zit vol Russische malware, trojans en rootkits. De eerste versies waren goed maar iemand is zo slim geweest na een paar 100 goede downloads de veilige te vervangen door een geïnfecteerde.

Heb al 3 PC van familieleden opnieuw moeten installeren omdat het vol zat met zooi. En tricky, de base image (voor recovery) is ook geïnfecteerd. Dus clean install met media gemaakt op schone PC met complete wipe.
Dat niet, maar wel Grand Theft Auto V zelf gekocht gisteren (overstap van PS4 naar PC) crashte regelmatig terwijl Steam aangaf dat alle gamefiles helemaal goed waren. Ben nu weer aan het downloaden en hoop dat het beter werkt. Kost wel veel tijd hoor, die 83GB binnenhalen.
Pagina: 1