Vervelend Wi-Fi probleem bij een klant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:32
Goedemiddag,

Bij een klant van mij (particulier) is het een drama wat betreft Wi-Fi. Het betreft een woning uit de jaren 90' met één verdiepingen en één zolder. Klant maakt gebruikt van Caiway en heeft een modem zonder Wi-Fi mogelijkheden.

Het probleem:

Klant heeft sinds afgelopen maart last van Wi-Fi problemen. Dit gebeurt vooral wanneer iedereen gebruikt maakt van de Wi-Fi (laptop, 3 smartphones). Het gebeurt vaak dat bijna alle apparaten naar 4G switchen (laptop heeft verbinding, maar geen internet).

Helaas is het zo dat als ik NIET op locatie ben, het probleem er plots is. Daarom is het vrij lastig te testen/peilen waar het probleem nou zit. Ze maken gebruik van twee Asus AC66U apparaten (één in de meterkast bij de modem en de ander op de eerste verdieping i.v.m. een iMac die bekabeld is verbonden d.m.v. een bridge)

Wat heb ik onderhand getest/gedaan:

- Routers opnieuw ingesteld (d.m.v. reset knop aan de achterkant)
- Routers vervangen voor andere types/merken waaronder Unifi en TP-link
- Wi-Fi versterkers geïnstalleerd
- Kanalen gewijzigd
- Bekabeld gecontroleerd (werkt prima)
- Caiway gebeld om de modem te controleren (heeft perfecte verbinding zonder onderbrekingen volgens hun)
- Modem uit en aan gezet
- Routers op een andere plek gezet
- Vaak genoeg gewisseld van 2.4 en 5Ghz

Er zijn nog vast wel wat dingen die ik gedaan heb om het een en ander te testen, maar daar kom ik nu even niet op.

Wat mij opvalt is dat als ik op locatie ben en ik test alles dan is er een perfecte ontvangst (gemiddeld door het huis 60-80mbit op 2.4Ghz op een 200mbit lijn. Daar zit het probleem dus niet. Het gaat dus eigenlijk fout wanneer er meerdere mensen op de Wi-Fi zitten (of er is een stoorzender, maar dat lijkt me sterk omdat ik vaak van kanalen heb gewisseld) en de Wi-Fi er dan gewoon mee op houdt.

Dit is van toepassing op alle routers die ik heb getest (zowel Unifi en TP-Link valt de verbinding weg).

Het is me ook opgevallen (dit is nog maar één keer gebeurd) dat ik op 10 cm van de router stond en de snelheid van 90mbit dropt naar 2mbit.

Op het moment heb ik zover ik weet alles getest en kom ik er nu niet uit. Kan ik nog wat dingen testen/proberen/installeren om het een en ander uit te sluiten?

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via Knamix op 07-10-2019 12:37)

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:23
Knamix schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

Kun je de volgende vragen beantwoorden:
- Hoe zit die 2e Asus router nou aangesloten? bekabeld naar de 1ste router

- Wat is de DHCP server? Modem van Caiway of de Asus router in de meterkast? Asus router in de meterkast

- Welk apparaat zend welke SSID(draadloos netwerk) uit en op welk kanaal?

Op het moment hebben ze beide dezelfde netwerknamen op 2,4Ghz en 5Ghz, maar zitten ze op andere kanalen (Asus router meterkast op kanaal 1 en Asus AP boven op 6. 5Ghz heb ik nog niet getest/gecontroleerd).

Het rare is nu dat ik via mijn telefoon een betere verbinding met de router beneden heb dan met de AP boven (terwijl ik vlak naast de AP zit op de eerste verdieping.) Ook heb ik de SSID's van de AP een andere naam gegeven, maar de snelheid wisselt heel erg (van 99Mbit naar 37 met speedtest).

off-topic: Ik werkte eerst met een collega die alle netwerkproblemen kon oplossen. Helaas is die nu weg waardoor ik dit moet oppakken (heb ook geen IT opleiding gehad, maar heb mezelf alles aangeleerd kwa hardware/software.) Netwerken is iets wat ik persoonlijk lastig vindt en dat zal zo blijven. Dus excuses als dit wat "stom" overkomt, maar ik ben nog in de leer :)
Oke, daar kunnen we wel wat mee.
Het ip-adres van de Asus in de meterkast is 192.168.1.1, en de dhcp staat nu van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254?
Zet de DHCP even op 192.168.1.10 tot 192.168.1.254.
Vervolgens geef je de Asus op de 1e verdieping IP-adres 192.168.1.2, en zorg je ervoor dat de DHCP op die router uitstaat.
De kabel die in de Asus op de 1e verdieping gaat, stop je in 1 van de LAN poorten, niét de WAN poort.

SSID en WPA2 key laat je op beiden hetzelfde. Kanaal 1 en 6 zijn in principe goed, mits er geen andere WiFi netwerken op hetzelfde kanaal zitten. Dit kun je controleren met het softwaretooltje INSSIDER.

Eventueel kun je de 2,4ghz en de 5ghz een andere naam geven(bijv. Thuis en Thuis 5ghz oid), zodat je beide frequenties los kan testen, maar hou deze wel op beide Asus apparaten hetzelfde.

Tip voor jezelf/je werkgever: Verdiep je eens in de Unifi productreeks van Ubiquity.

Alle reacties

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 01:33
Hoe heb je de routers aangesloten en ingestelt (met name DHCP)

Je hebt nu 3 routers in het netwerk als je die niet juist aansluit en instelt kom je allerlei rare problemen tegen waaronder verbindingen die willekeurig uit lijken te vallen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

^^ met hierboven, als er meerdere dhcp servers dezelfde ip range uitdelen of er zijn simpelweg te weinig beschikbaar dan loop je hier tegen aan.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Knamix
MewBie schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:15:
Hoe heb je de routers aangesloten en ingestelt (met name DHCP)

Je hebt nu 3 routers in het netwerk als je die niet juist aansluit en instelt kom je allerlei rare problemen tegen waaronder verbindingen die willekeurig uit lijken te vallen.
Dat is inderdaad een goede. Uit mijn hoofd is dit automatisch gegaan :/

Eerlijk gezegd nog helemaal niet aan gedacht |:(

Nog meer ideeën/opties die getest/gedaan kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43

BCC

Kun je een plaatje tekenen van de setup?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Over de Asus AC66U's, heb je die ingesteld met AiMesh? Misschien even de firmware controleren/bijwerken en eventueel een factory reset doen. Ik heb zelf wat issues gehad met AiMesh na een firmware update (wel een flinke bump in versienummer) waarna ik geen reset had gedaan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zoals @BCC zegt, maak eens een plaatje. Verder specificeer je wifi versterkers en een bridge, in de praktijk werkt dat gewoon beroerd met veel apparatuur.

• Knamix
BCC schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:20:
Kun je een plaatje tekenen van de setup?
Sorry voor mijn beroerde Paint skills.

https://photos.app.goo.gl/B3kKTtGYsa2s3KBJ9

Modem > (bekabeld) Asus Router
Asus Router > (draadloos) Wi-Fi versterkers (één versterker zit op 5 meter afstand begane grond en de andere versterker zit ook op ongeveer 5 meter afstand eerste verdieping)

Bridge is ingesteld op 2.4Ghz en de computer waar het mee verbonden is heeft geen last van storingen/problemen

Betreft: Asus AC66U router (2x). Één daarvan is bekabeld verbonden met de modem en de ander is ingesteld als bridge op de eerste verdieping.

Wi-Fi versterkers zijn Tp-Link AV500 adapters. Betreffen versterkers die door mij gebruikt zijn dus ik weet dat ze naar behoren werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Knamix op 19-09-2019 15:32 ]

• Schumaster
Dus je apparaten die problemen geven zijn verbonden (via wifi) met de TP-Link AV500 adapters?
Dat die powerline adapters bij jou werken, zegt helemaal niks over of ze bij een klant werken.Die dingen zijn zo storingsgevoelig als wat, een magnetron, brakke voeding oid. kan al problemen geven. Doe jezelf een lol, trek 2 kabels, en sluit daar een fatsoenlijk AP op aan (bijv. ubiquity).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gear vlakbij het modem op 5GHz, de rest op 2.4GHz. bekabelt naar verdieping en daar WiFi actief maken met Router/AP. teveel meuk zorgt alleen maar voor meer kans op storing/uitval

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Mijn eerste gedachte is ook de powerline adapters. Bij mijn ouders heb ik daar ook hele vage problemen mee gehad. Uiteindelijk lag de oorzaak op het stroomnet. Als pa zijn (profi) snijmachine aanzette, ging het totaal onderuit. Duurde even voor we dat verband zagen.

• elcapon
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Wat hierboven al gezegd wordt, vermoedelijk komt dit door de TP Link poweradapters, al in diverse omgevingen gezien (zowel thuis situaties als bij een bedrijf) en dit heeft voor vage problemen gezorgd. Ondanks dat de afstand niet eens zo heel groot was tussen de TP Link en bijv. de router.

Probeer wat @Schumaster zegt eens een UTP kabel te trekken en dan een goed AP aan te sluiten (UniFi is zeker aan te raden).

• Tommie12
  • Laatst online: 21:34
Ik ben er van overtuigd dat er in dat netwerk 2 toestellen zijn die DHCP spelen en dus IP adressen uitdelen.

Je spreekt over routers, maar eigenlijk moeten dat Acess points zijn (of je moet de router instellen als AP).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Wat ik uit je tekening begrijp is dat alleen de eerste asus AP bedraad verbonden is met het caiway modem. Dat deze asus vervolgens via wifi een verbinding opzet naar de 2e asus en de powerline apparaten?

IMO is een mesh opzetten vragen om problemen en beroerde netwerkfunctionaliteit. Alleen al het opzetten van de mesh verbinding halveert je bandbreedte.

Is er een optie om netwerk kabels naar boven te trekken? Indien de klant daar geen bezwaar tegen heeft: doen! Het gaat het leven van de klant (en van jou) een stuk aangenamer maken.
Indien een netwerkkabel trekken geen optie is, dan gaan voor powerline netwerk. Dus een powerline verbinden met het caiway modem en boven een 2e powerline adapter waar de 2e asus op aangesloten kan worden. Eventueel een 3e powerline adapter op zolder (met wifi functionaliteit) om daar ook een optimaal signaal te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
@michielRB in mijn ervaring is juist met Mesh dat 50% verminderen van de bandbreedte niet per se aan de orde door gebruik van verschillende kanalen en antennes. Das juist voordeel van mesh. Wat wel een probleem is, is dat als wifi bereik waardeloos is, het met mesh nog steeds waardeloos is. Ergo: verlengen van bestaand bereik kan, maar verbeteren van bereik niet per se. Heb mijn mesh AP letterlijk onder de 'host' moeten plaatsen om op die verdieping (zit vloer tussen) zinvol bereik te krijgen. Devices die het mesh device nu gebruiken halen wel rond de 200mbit wifi, maar hemelsbreed zit er nu dus 50-60cm tussen de 2 AP's om dit voor elkaar te krijgen. Wat je al niet over hebt om géén gat te maken. Als ik dit vooraf wist had ik een kabel getrokken :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
NiGeLaToR schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:10:
Devices die het mesh device nu gebruiken halen wel rond de 200mbit wifi, maar hemelsbreed zit er nu dus 50-60cm tussen de 2 AP's om dit voor elkaar te krijgen. Wat je al niet over hebt om géén gat te maken. Als ik dit vooraf wist had ik een kabel getrokken :+
Offtopic, maar dit is nauwelijks een mesh netwerk meer, maar vooral een WiFi bridge door je muur heen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:44:
[...]

Offtopic, maar dit is nauwelijks een mesh netwerk meer, maar vooral een WiFi bridge door je muur heen ;)
I noticed. Maargoed, wel werkende wifi op die verdieping nu.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Topic even weer leven in blazen.

Ben op het moment bij de klant om het een en ander te testen. Wi-Fi versterkers zijn er al uitgehaald en beneden heb ik tot zover een goede verbinding. DHCP range van de router (meterkast) gaat van 2 t/m 254.

Denk dat ik de tweede Asus router op de eerste verdieping (AP) ook in dezelfde range kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Knamix schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:45:

Ben op het moment bij de klant om het een en ander te testen. Wi-Fi versterkers zijn er al uitgehaald en beneden heb ik tot zover een goede verbinding. DHCP range van de router (meterkast) gaat van 2 t/m 254.

Denk dat ik de tweede Asus router op de eerste verdieping (AP) ook in dezelfde range kan zetten?
Het beste is om één DHCP-server te hebben.

Heeft de Caiway router/modem DHCP ingebouwd of is dat puur modem? Als het alleen modem is, dan kan dat apparaat geen DHCP doen voor het hele netwerk.

Als het alleen modem is, dan moet de Asus AC66U, die aangesloten is aan de Caiway router/modem de DHCP voor het lan-netwerk doen.

Op andere apparatuur aansloten op het netwerk moet DHCP-servers uitstaan. Alles mag natuurlijk wel via DHCP IP-adressen opvragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee die moet uit. Dat ding moet zich als switch gaan gedragen. Dus als extensie op het bestaande netwerk van de oorspronkelijke router.
Je moet feitelijk dus alle router functionaliteit uitzetten.

Ik weet niet precies hoe zich dat vertaald naar acties in de Asus web interface want ik heb geen noemenswaardige ervaring met die apparaten.

Ook wil ik bij voegen bij de club mensen die powerline adapters problematisch vinden.
Er zijn daar zoveel factoren die de signaalsterkte/snelheid beinvloeden dat is niet grappig. Kabellengte, shakelpunten, groepen, zekeringen, apparaten, wanneer die aan staan hoe lang en wat die verbruiken, kwaliteit van je hele installatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Betreft inderdaad alleen een modem. Eerste Asus router is ingesteld (met DHCP). Nu is het wel zo dat de klant dan drie aparte Wi-Fi netwerken heeft met de AP op de eerste verdieping er bij. Is het mogelijk om dit in elkaar over te laten "vloeien"?.

Waar ik nu bang voor ben is dat als de klant op de eerste verdieping is dit dan niet automatisch overschakelt op de AP (mijn iPhone doet dit namelijk ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knamix schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:11:
Betreft inderdaad alleen een modem. Eerste Asus router is ingesteld (met DHCP). Nu is het wel zo dat de klant dan drie aparte Wi-Fi netwerken heeft met de AP op de eerste verdieping er bij. Is het mogelijk om dit in elkaar over te laten "vloeien"?.

Waar ik nu bang voor ben is dat als de klant op de eerste verdieping is dit dan niet automatisch overschakelt op de AP (mijn iPhone doet dit namelijk ook niet).
Als je één netwerk wil zal je moeten gaan meshen, volgens mij heeft Asus daar een app voor danwel opties via de interface van de router.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:01
Als je alle SSID's hetzelfde maakt en overal identieke beveiliging instelt, dan zullen moderne apparaten al best prima roamen.

Edit: met overal bedoel ik dan dus op de primaire router en alle access points.

[ Voor 24% gewijzigd door Patrick_6369 op 07-10-2019 11:20 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Patrick_6369 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:17:
Als je alle SSID's hetzelfde maakt en overal identieke beveiliging instelt, dan zullen moderne apparaten al best prima roamen.
Dus als ik het goed begrijp kan ik de 2.4Ghz van beneden dezelfde naam geven als boven (met dezelfde ww) en dan zou het apparaat automatisch kunnen zien welk verbinding het beste is?

Dit lijkt mij een prima oplossing, maar als mijn huidige iPhone niet automatisch switcht, waarom zou dat dan wel gebeuren als ik beide SSID's dezelfde gegevens geef? Dan werkt dat precies hetzelfde, maar is het nadeel nu dat ik niet kan zien met welke router hij verbonden is. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Knamix schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:11:
Nu is het wel zo dat de klant dan drie aparte Wi-Fi netwerken heeft met de AP op de eerste verdieping er bij. Is het mogelijk om dit in elkaar over te laten "vloeien"?.
Nee. De client moet zelf kiezen. Je kunt dit wel vergemakkelijken.

Linkje naar WiFi meester dion_b.

Plus dat je moet zorgen dat het toestel het ook nodig gaat vinden om te wisselen. Dus je moet vaak ook met de tx powers spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:01
Knamix schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:21:maar als mijn huidige iPhone niet automatisch switcht, waarom zou dat dan wel gebeuren als ik beide SSID's dezelfde gegevens geef?
Omdat de iPhone nu "weet" dat hij niet van netwerk wisselt, maar alleen van access point. Als de SSID's anders zijn denkt hij dat hij van netwerk moet wisselen en dat is een veel grotere ingreep.

Waarom wil je graag weten met welk AP je verbonden bent? Het is toch één groot netwerk?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
jeroen3 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

Nee. De client moet zelf kiezen. Je kunt dit wel vergemakkelijken.

Linkje naar WiFi meester dion_b.

Plus dat je moet zorgen dat het toestel het ook nodig gaat vinden om te wisselen. Dus je moet vaak ook met de tx powers spelen.
Dank voor de link! Kan uit je link helaas niet opmaken (of ik lees er overheen) of de router en AP ook dezelfde kanalen moeten hebben. Router beneden staat op 6, maar moet dat dan ook voor de AP boven of moet dat een andere kanaal hebben zodat de client weet welke netwerk het sterkst is?

[ Voor 11% gewijzigd door Knamix op 07-10-2019 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schumaster

Met alle respect, maar dit is vrij algemene netwerkkennis. In welke hoedanigheid ben je bij de 'klant'?
Als je dit professioneel doet zou je dit moeten weten...

- Hoe zit die 2e Asus router nou aangesloten?
- Wat is de DHCP server? Modem van Caiway of de Asus router in de meterkast?

[ Voor 12% gewijzigd door Schumaster op 07-10-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Schumaster schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:30:
[...]

Met alle respect, maar dit is vrij algemene netwerkkennis. In welke hoedanigheid ben je bij de 'klant'?
Als je dit professioneel doet zou je dit moeten weten...

- Hoe zit die 2e Asus router nou aangesloten?
- Wat is de DHCP server? Modem van Caiway of de Asus router in de meterkast?

- Wat is de DHCP server? Modem van Caiway of de Asus router in de meterkast? Asus router in de meterkast

Op het moment hebben ze beide dezelfde netwerknamen op 2,4Ghz en 5Ghz, maar zitten ze op andere kanalen (Asus router meterkast op kanaal 1 en Asus AP boven op 6. 5Ghz heb ik nog niet getest/gecontroleerd).

Het rare is nu dat ik via mijn telefoon een betere verbinding met de router beneden heb dan met de AP boven (terwijl ik vlak naast de AP zit op de eerste verdieping.) Ook heb ik de SSID's van de AP een andere naam gegeven, maar de snelheid wisselt heel erg (van 99Mbit naar 37 met speedtest).

Upload blijft (bij beide) op 99mbit

off-topic: Ik werkte eerst met een collega die alle netwerkproblemen kon oplossen. Helaas is die nu weg waardoor ik dit moet oppakken (heb ook geen IT opleiding gehad, maar heb mezelf alles aangeleerd kwa hardware/software.) Netwerken is iets wat ik persoonlijk lastig vindt en dat zal zo blijven. Dus excuses als dit wat "stom" overkomt, maar ik ben nog in de leer :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
Knamix schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

Het ip-adres van de Asus in de meterkast is 192.168.1.1, en de dhcp staat nu van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254?
Vervolgens geef je de Asus op de 1e verdieping IP-adres 192.168.1.2, en zorg je ervoor dat de DHCP op die router uitstaat.
De kabel die in de Asus op de 1e verdieping gaat, stop je in 1 van de LAN poorten, niét de WAN poort.

SSID en WPA2 key laat je op beiden hetzelfde. Kanaal 1 en 6 zijn in principe goed, mits er geen andere WiFi netwerken op hetzelfde kanaal zitten. Dit kun je controleren met het softwaretooltje INSSIDER.

Eventueel kun je de 2,4ghz en de 5ghz een andere naam geven(bijv. Thuis en Thuis 5ghz oid), zodat je beide frequenties los kan testen, maar hou deze wel op beide Asus apparaten hetzelfde.

Tip voor jezelf/je werkgever: Verdiep je eens in de Unifi productreeks van Ubiquity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Zijn de 2 Asus devices routers? Waarom 2 routers in hetzelfde netwerk ?
Kun je niet beter Wi-Fi repeaters doen?
Zorg dat je 1 netwerk met 1 range hebt. Net wat @Schumaster zegt, als je bij een "klant" bent als ICT'er dan is dit wel echt basiskennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Schumaster schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:09:
[...]

Dank! Alles uitgevoerd en de snelheid zit nu op de 95-99Mbit (down en upload). Op de tweede Asus router wat nu als AP ingesteld staat was het tabje van DHCP verdwenen. Kan misschien te maken hebben omdat hij nu als AP is ingesteld.

Het belangrijkste is in ieder geval dat het probleem met de snelheid/stabiliteit is opgelost

Topic kan op slot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
Knamix schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

Dank! Alles uitgevoerd en de snelheid zit nu op de 95-99Mbit (down en upload). Op de tweede Asus router wat nu als AP ingesteld staat was het tabje van DHCP verdwenen. Kan misschien te maken hebben omdat hij nu als AP is ingesteld.

Het belangrijkste is in ieder geval dat het probleem met de snelheid/stabiliteit is opgelost

Topic kan op slot :)
Fijn dat ik heb kunnen helpen!
Ik zou je wel aan willen raden om dit met je werkgever te bespreken. De klant betaald een ongetwijfeld aardig uurtarief om zijn/haar problemen te verhelpen, en daarvoor verwachten ze ook dat er iemand komt die kennis van zaken heeft. Zoals het nu gegaan is, is niet alleen voor de klant vervelend, maar ook voor jou. Ik snap dat je baas graag dit soort klussen aanneemt, maar als het personeel daar geen kennis van heeft, houdt het op. Dan moet hij óf investeren in jou, en je de kans bieden om deze kennis te vergaren, óf hij moet personeel aannemen die die kennis wél heeft. Hij vraagt je toch ook niet om een keuken te plaatsen bij een klant?
Pagina: 1