• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een opstelling draaien met een Core i5 9600K en een Corsair H115i waterkoeler, dit alles in een Fractal Define R6 kast.

Wat me opvalt is dat de CPU temperatuur onder vollast flink oploopt naar 85°C, terwijl de temperatuur van het koelwater maar 10 graden stijgt naar zo'n 34°C. De fans staan dan op maximum te blazen en de pompsnelheid staat ook op 100%. Let wel: dit is tijdens overclocken met de cpu op 1.3v en een geschatte warmteproductie van >150W volgens MSI Afterburner.

De grote delta tussen het koelwater en de cpu valt me erg tegen. Ik heb de standaard koelpasta al vervangen maar dit had nauwelijks een meetbaar effect. Kan het koelblok van aio sets als deze maar zo weinig warmte afvoeren of zie ik nog iets anders over het hoofd?

🖥️ | 🚗

• Kalix
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 10:43
Als ik je CPU temperatuur vergelijk met de resultaten hier: YouTube: Bad sTIM? Why is the 9900K so hot? valt het mee.
Ik weet welke pasta je vervangen hebt. Die onder de IHS of tussen de CPU en de koeler.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik heb de pasta tussen CPU en koeler vervangen. Ik wist helemaal niet dat deze generatie ook delidded kon worden gezien het 'solder' aspect suggereert dat deze echt wel vast zit. Maar sTIM is dus geen vast metaal en ook niet heilig wat betreft thermal conductivity?
Wat dat betreft zou ik inderdaad wel eens tegen die limiet aan kunnen zitten.

🖥️ | 🚗