Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste echte loon? Nieuwe PC! +-1200,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rudolfi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-08 10:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal dit systeem voornamelijk gebruiken voor gamen. Qua games zal ik CS:GO het meest opstarten maar ik switch vaak van de ene indie game naar de andere AAA title. Niet te vergeten dat ik ook wel eens VR wil spelen. Ook zal ik zo nu en dan foto's bewerken, illustraties maken en animaties maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De reden voor dit nieuwe systeem is voor het vieren van mijn behaalde diploma en het hebben van mijn eerste echte full time job. Mijn eerste maand salaris zal ik daarom ook gebruiken voor en financieren van dit systeem. (Hier moet natuurlijk ook een mooi bedrag van overblijven.)
Hou het daarom rond de 1200,-. Het mag hier een beetje vanaf streven

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja! Vorig jaar heb ik namelijk een nieuw systeem gebouwd bij mijn vader. Het idee was eerst om deze mee te nemen naar waar ik nu zit. Mijn vader is echter verliefd geworden op dit systeem. Toevallig weet ik dat hij de GTX 1070TI niet nodig heeft. Dus ik neem deze over voor dit nieuwe systeem.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf al een mooi lijstje gemaakt van wat ik denk nodig te hebben.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 138,-€ 138,-
1BehuizingenFractal Design Define S2 Vision Blackout€ 169,90€ 169,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 104,90€ 104,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 103,05€ 103,05
2Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 120,66€ 241,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.092,17

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb dit moederbord o.a. uitgekozen omdat deze veel USB-ports heeft. Ik heb namelijk veel randapparatuur die ik gebruik: Racestuur, VR headset(vereist 3 usbports), normale headset, webcam, tekentablet etc. Daarnaast ben ik lui 8)7. Ook heb ik de behuizing o.a. gekozen omdat deze 4 usb-ports op de voorkant aanwezig heeft voor het inpluggen van 4 controllers. Daarnaast vind ik het een mooie kast :)

Ga je overklokken?
Ik ben tevreden met de standaardinstellingen. Wel vind ik het fijn als de mogelijkheid er is. Hiervoor zal ik waarschijnlijk een betere cpu-cooler moeten aanschaffen, dit kan ik wat mij betreft ook altijd later doen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd naar wat jullie van mijn lijst vinden. Ik ben zelf niet thuis in de wereld van AMD maar was gelijk verkocht toen de nieuwe 3700x uit kwam. Toen deze uitkwam begreep ik dat de X570 chipset hier het beste bij past (vandaar ook een X570 moederboard). Mijn vraag dus:
Hoe zit het nou met een goed passend moederbord voor de nieuwe AMD processoren en heb ik een mooie combinatie uitgekozen?

Daarnaast wil ik jullie vragen om jullie ervaringen te delen met de producten uit mijn lijst. Zijn er betere alternatieven? zijn er bepaalde don'ts in deze lijst?

[ Voor 3% gewijzigd door rudolfi op 19-09-2019 21:54 . Reden: Tips van reaguurders verwerkt in systeemtabel ]

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Een paar vragen die hierbij ryzen (pun intended :-p);
- Wat is de reden dat je zo'n duur moederbord kiest? Wat levert dit bord boven een B450 bordje?
- Waarom de combinatie van een 1TB NVME SSD met een 2TB harddisk? De SSD die je kiest is één van de traagste NVME schijven die beschikbaar is. Als je een combinatie snelle bootschijf met grote opslag wilt zou ik eerder gaan voor een 256GB of 512GB 970 (pro).

• rudolfi
Croga schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:44:
Een paar vragen die hierbij ryzen (pun intended :-p);
- Wat is de reden dat je zo'n duur moederbord kiest? Wat levert dit bord boven een B450 bordje?
Dit is inderdaad dus een vraag van mij. Toen ik zag dat de nieuwe AMD ryzen 3700x uit kwam, had ik ergens gelezen dat de x570 chipset daarnaast gelouncht werd. Ook hoorde ik dat de x570 speciaal geoptimaliseerd is voor de nieuwe ryzen processoren. Of dit waar is weet ik niet, ook weet ik niet dat de x570 precies bied wat een B450 bordje niet biedt.

Ik had eerst wel een goedkoper x570 bordje gevonden, deze had echter minder usb ingangen, vandaar dit duurdere model.

in het kort: Ik wil meer educatie over het juiste bordje bij deze ryzen 3700x :P x570 of B450 of iets anders
Croga schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:44:
- Waarom de combinatie van een 1TB NVME SSD met een 2TB harddisk? De SSD die je kiest is één van de traagste NVME schijven die beschikbaar is. Als je een combinatie snelle bootschijf met grote opslag wilt zou ik eerder gaan voor een 256GB of 512GB 970 (pro).
In mijn huidige systeem zit mijn 2TB hardeschijf aan zijn limiet. even als mijn 250GB ssd. Ik merkte bij deze setup dat 250GB vrij krap was en dat ik ook veel gebruikte games/programma's zoals mijn geliefde CS:GO, photoshop, illustrator en nog een aantal andere programmas graag ook op een SSD wil hebben. Vandaar de keuze voor 1TB SSD (voornamelijk uit luxe dus)

De keuze voor deze NVME is prijs. Deze NVME is super snel en de gene die jij noemt is belachelijk snel. Een groot verschil tussen deze twee zal ik niet zo snel merken lijkt mij. Mocht ik hier helemaal naast zitten, of is deze NVME niet aan te raden, dan wissel ik hem graag om naar een ander :)

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:31
Als je de snelheid van PCI-E 4.0 niet gaat benutten kan je inderdaad evengoed voor een B450 moederbord gaan.

Je hebt de oudere versie van de RMx genomen. Sinds 2018 is er een nieuwe versie.
pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart

• rudolfi
VoedoeAndVodka schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:02:
Als je de snelheid van PCI-E 4.0 niet gaat benutten kan je inderdaad evengoed voor een B450 moederbord gaan.

Je hebt de oudere versie van de RMx genomen. Sinds 2018 is er een nieuwe versie.
pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart
@VoedoeAndVodka Heel erg bedankt voor de tip, ik ga inderdaad PCI-E 4.0 niet gebruiken dus ik stap over naar een B450 moederboard. Dit is degene die ik nu heb uitgekozen. dat is weer +- 100,- in de pocket! _/-\o_

#CategoryProductPrijs
1MoederbordenGigabyte B450 Aorus Elite€ 95,-

Ik zal ook even de nieuwe versie van de PSU aanpassen, bedankt!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:31
Vergeet ook niet dat je Windows moet aanschaffen (tenzij je natuurlijk al een licentie hebt).

Laat je je vader verder zonder videokaart zitten of betaald hij zelf een nieuwe?

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-11 13:51
Goede start! Wat ik overigens vaak niet zo goed begrijp is dat men nog steeds heel graag heel erg veel opslag HDD in een pc zet. Vroegah was dit gangbaar omdat 'daar de films enzo' dan op gezet konden worden. Tegenwoordig is het leeuwendeel van een systeem waar je voornamelijk mee wilt gamen... games.

Ik zou er nog 45 bij doen en een tweede 660p nemen (dan heb je 2tb ssd) en de HDD gewoon weg laten. Tenzij je bulk wilt opslaan waar je voorlopig toch niet aan komt ofzo.

• rudolfi
Basekid schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:09:
Vergeet ook niet dat je Windows moet aanschaffen (tenzij je natuurlijk al een licentie hebt).

Laat je je vader verder zonder videokaart zitten of betaald hij zelf een nieuwe?
Bij mijn vander heb ik een Intel CPU met geïntergreerde graphics in het systeem zitten.

1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 383,-€ 383,-

Mijn vader kennende heeft hij niets beters nodig, en als hij de kracht van een gpu mist dan schaf ik er één voor hem aan :)

• rudolfi
Fontini schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:10:
Goede start! Wat ik overigens vaak niet zo goed begrijp is dat men nog steeds heel graag heel erg veel opslag HDD in een pc zet. Vroegah was dit gangbaar omdat 'daar de films enzo' dan op gezet konden worden. Tegenwoordig is het leeuwendeel van een systeem waar je voornamelijk mee wilt gamen... games.

Ik zou er nog 45 bij doen en een tweede 660p nemen (dan heb je 2tb ssd) en de HDD gewoon weg laten. Tenzij je bulk wilt opslaan waar je voorlopig toch niet aan komt ofzo.
@Fontini Ik ben het met je eens, ik ging inderdaad met het standaard mee van SSD bootdisk + HDD opslagschijf. Om dat 45,- extra in te leveren voor 2TB aan super snelle storage klinkt als een goed idee. Ik maak me alleen zorgen om de reviews die ik krijg bij de 2TB variant van deze SSD de intel 660p 2TB. Zo wordt de levensduur van deze ssd aangegeven als minpunt en wordt zelfs het volgende verteld:
Levensduur vermoedelijk korrter dan andere schijven, dus niet bedoeld voor mega veel read/writes (zoals bootdisk).
Vandaar dat ik twijfel over deze optie. Ik kan uiteraard de hdd vervangen door een 1TB sata SSD.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ga uit van Ryzen 3600 en betere videokaart als AMD XT5700 of Nvidia RTX2070 S. 3700X met 1070Ti schiet je weinig mee op. (evt. kun je eerst de 1070Ti aanhouden en upgraden naar eerder genoemde) 3700X is nergens voor nodig. ook je voeding kan naar 550w versie, en vergeet niet dat je moederbord(als het geen MSI MAX of X570) is een bios update nodig heeft voor Zen2 überhaupt werkt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Ik ben in m’n nieuwe systeem uiteindelijk gegaan voor een 512GB 970 en een 2TB 660. Juist omdat de 660 QLC geheugen gebruikt en daardoor trager is en een mindere levensduur heeft.\
Als je bang bent voor te weinig opslag dan zou ik, persoonlijk, kiezen voor de 970 als boot schijf en die combineren met een (veel grotere) HDD; voor de prijs van een 2TB 660p kun je ook een 6TB harddisk krijgen. Dan weet je zeker dat je nog even vooruit kunt.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Het huidige moederbord heeft geen usb 20 pins aansluiting voor je frontpanel usb type C, Je zou bijvoorbeeld voor een van deze 2 borden kunnen gaan:

pricewatch: Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

Het bord van Asus komt in vergelijking wel iets beter uit de testen.
Pagina: 1