5% regeling / bankgarantie

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 1256120

Topicstarter
Een aantal maanden geleden heb ik mijn nieuwe huis opgeleverd gekregen.
De aannemer heeft vi a de notaris een bankgarantie afgegeven voor de 5% regeling.
Nu zijn we aan het einde van de drie maanden en er staan nog steeds een aantal niet al te grote punten open.
Is het raadzaam om het vrijvallen van de bakgarantie tegen te houden, of kan ik de aannemer vertrouwen dat hij de faspraken omtrent deze punten nakomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 11:17
Als het de afgelopen 3 maanden niet gefixt is, waarom denk je dat het de komende tijd wel gedaan wordt? Vooral als je geen stok achter de deur meer hebt.

• DonILLY
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 15:01
Vetrouwen is goed, controle is beter!!
Ik zou die 5% nog niet laten vrijvallen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
Als je de afgelopen drie maanden geen actie hebt gehad, met op de achtergrond een drukmiddel, wat zou de aannemer dan bewegen om wel tot actie over te gaan zonder drukmiddel?

Ik zou even een mailtje doen aan de aannemer, met dit punt, en dat de bankgarantie wordt afgeroepen indien hij niet voor het einde van de drie maanden zijn acties nakomt. En dan vervolgens wel een briefje naar de notaris en de aannemer, indien hij zijn acties niet afrond.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Nee, ze hebben genoeg werk dus ze gaan liever een nieuwe klus aan dan bij jou de boel fixen wat al betaald is. Pas betalen als alles naar afspraak is.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:54
Als je die bankgarantie laat vervallen voordat de gebreken zijn hersteld, had je die bankgarantie net zo goed niet kunnen vragen. Ik zie echt geen enkele reden om de bankgarantie te laten vervallen. Integendeel, dit is de (en misschien wel enige) stok om mee te slaan als je aannemer de gebreken niet herstelt en is tevens een prikkel voor hem om gebreken te herstellen.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Anoniem: 1256120 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:31:
De aannemer heeft vi a de notaris een bankgarantie afgegeven voor de 5% regeling.
Nu zijn we aan het einde van de drie maanden en er staan nog steeds een aantal niet al te grote punten open.
Is het raadzaam om het vrijvallen van de bakgarantie tegen te houden, of kan ik de aannemer vertrouwen dat hij de faspraken omtrent deze punten nakomt?
Lees je eigen verhaal eens op deze manier:
Ik heb een contract met de aannemer om de volgende werkzaamheden binnen 3 maanden uit te voeren
Is het raadzaam om dit contract te verscheuren?
Die bankgarantie is precies voor dit soort situaties bedoeld, niet laten vervallen dus

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:34
Wat wellicht wel handig is: de bankgarantie aanpassen naar de verwachte externe herstelkosten + 50% (risico). Dus als die 5% nu voor €10.000 staat en herstel maximaal €5.000 is, de bankgarantie niet geheel laten vervallen maar laten aanpassen.

Bij de ene notaris kan dit kostenloos, of op kosten van de aannemer, bij anderen kost het jou geld en dat zou ik dan ten laste brengen van de overblijvende bankgarantie. Zo krijg je nooit de discussie dat je teveel vast houdt voor de waarde van de openstaande punten.

Ook even een brief sturen met ingebrekestelling, opsomming van punten, melding dat je de garantie verlengt op hun kosten én dat je deze 3 maanden na deze brief óf vrijgeeft (na herstel) óf laat uitkeren om het hestel uit te laten voeren door een andere partij.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
De aannemer kan wel eisen dat de garantie aangepast wordt aan de waarde van de openstaande punten. Moet er bv een nieuwe deur komen van 2k, dan kan je niet meer bv 10k bij de notaris achterhouden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
AtomicWing schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:21:
Wat wellicht wel handig is: de bankgarantie aanpassen naar de verwachte externe herstelkosten + 50% (risico). Dus als die 5% nu voor €10.000 staat en herstel maximaal €5.000 is, de bankgarantie niet geheel laten vervallen maar laten aanpassen.

Bij de ene notaris kan dit kostenloos, of op kosten van de aannemer, bij anderen kost het jou geld en dat zou ik dan ten laste brengen van de overblijvende bankgarantie. Zo krijg je nooit de discussie dat je teveel vast houdt voor de waarde van de openstaande punten.
.
Waarom zou je dat zelf opperen? Als de aannemer vindt dat je teveel achterhoudt, moet de aannemer dat maar zeggen en dat aantonen.

• AtomicWing
cryptapix schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:56:
[...]

Waarom zou je dat zelf opperen? Als de aannemer vindt dat je teveel achterhoudt, moet de aannemer dat maar zeggen en dat aantonen.
Gelijk hebben / gelijk krijgen discussie. Aannemer kan erg moeilijk gaan doen, uiteindelijk komt het allemaal op kleine lettertjes uit. Als je uiteindelijk (fictief) 10k achterhoudt, voor 3k het gebrek laat repareren, dan komen ze sowieso voor die 7k plus ze trekken de 3k in twijfel of dat niet goedkoper had gekund.

Ofwel, veel gedoe en wat mij betreft is tijd ook geld.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
AtomicWing schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:03:
[...]

Gelijk hebben / gelijk krijgen discussie. Aannemer kan erg moeilijk gaan doen, uiteindelijk komt het allemaal op kleine lettertjes uit. Als je uiteindelijk (fictief) 10k achterhoudt, voor 3k het gebrek laat repareren, dan komen ze sowieso voor die 7k plus ze trekken de 3k in twijfel of dat niet goedkoper had gekund.

Ofwel, veel gedoe en wat mij betreft is tijd ook geld.
Ik snap het niet. Als je zo lief wil zijn, kun me dat toch doen op het moment dat die aannemer ook maar 1x iets zegt over de omvang van de garantie? Als je je soepel opstelt kom je er dan echt wel uit met de aannemer. Maar ik zou er heel simpel instaan. Die bankgarantie is heel abstract en er staat precies in wanneer je die mag trekken. Als aan de voorwaarden is voldaan, dan trek ik die bankgarantie. De aannemer heeft dan simpelweg niet aan zijn verplichtingen voldaan (zelfs niet na herhaalde verzoeken daartoe). Dat ik het misschien goedkoper had kunnen laten repareren is op geen enkele wijze relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
cryptapix schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:09:
[...]

Ik snap het niet. Als je zo lief wil zijn, kun me dat toch doen op het moment dat die aannemer ook maar 1x iets zegt over de omvang van de garantie? Als je je soepel opstelt kom je er dan echt wel uit met de aannemer. Maar ik zou er heel simpel instaan. Die bankgarantie is heel abstract en er staat precies in wanneer je die mag trekken. Als aan de voorwaarden is voldaan, dan trek ik die bankgarantie. De aannemer heeft dan simpelweg niet aan zijn verplichtingen voldaan (zelfs niet na herhaalde verzoeken daartoe). Dat ik het misschien goedkoper had kunnen laten repareren is op geen enkele wijze relevant.
Helemaal met je eens en hopelijk voor TS kan hij het probleemloos oplossen met de aannemer of een externe partij.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat je eens wat harder moet zijn, voor jezelf opkomen. wat is de situatie nu ?
(sowieso alles vasthouden, en geen cent laten vervallen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Anoniem: 1256120 En wat zeggen ze als je ze belt?

En dit.
Herstelt de aannemer de gebreken van de nieuwbouwwoning niet binnen drie maanden? Dan mag je na drie maanden een bepaald bedrag in het depot houden. Dit bedrag moet in ‘redelijke verhouding’ staan tot de nog aanwezige gebreken. Stel de notaris hiervan schriftelijk op de hoogte. Let op: hou je te veel in het depot, dan moet je daarover rente betalen aan de aannemer.
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
Dat is niet helemaal van toepassing omdat het om een bankgarantie gaat (het geld is al bij de aannemer, maar die mag er niet vrij over beschikken) en niet om geld wat je zelf achterhoudt (in depot of anders).

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vloris schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:03:
[...]

Dat is niet helemaal van toepassing omdat het om een bankgarantie gaat (het geld is al bij de aannemer, maar die mag er niet vrij over beschikken) en niet om geld wat je zelf achterhoudt (in depot of anders).
klopt helemaal, ik zit de OP weer maar half te lezen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1256120

Topicstarter
Ik heb de bankgarantie toch maar even aangehouden. Het kan inderdaad geen kwaad om het initiatief toch zoveel mogelijk in handen te houden. Ik zal de aannemer inlichten, hopelijk helpt het om de afwikkeling te versnellen.
Dank voor alle adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jij kunt de aannemer net zo veel vertrouwen als de aannemer jou kan vertrouwen op het vrijgeven NADAT hij de boel gefixed heeft. Dat is het hele idee er achter.
Pagina: 1