Welke switches gebruik je om te typen? Plus adviesvraag.

Pagina: 1
Acties:

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-12 11:16

MrMarcie

CFMoto 450MT

Topicstarter
Ik ben nu al een tijd bezig met mechanische toetsenborden en de keuze van switches. Ben ook begonnen dit jaar met 'touch typing' en dat gaat me nu redelijk goed af. Typ in elk geval een stuk sneller dan op de oude manier.

Uiteindelijk heb ik nu een bordje (Hexgears k707 met hot swapple bordje) met Kailh box white en een SA keycap setje en dat typt heerlijk maar mag iets zwaarder zijn. Heb ook de box black geprobeerd en die lijken qua gewicht ok maar zijn lineair en dat trek ik niet.

Mijn daily driver is nu een Magicforce 82 met Groene Gaterons, omdat ik wat zwaarders wilde, maar gevoelsmatig zijn ze te zwaar. Of misschien is het even wennen? Heb wel al mijn speedrecords gebroken nadat ik dat bordje had maar nu 2 dagen later is het weer ruk. Voel ook mijn vingers na een tijd typen.

Wil uiteindelijk wel een switch die ietsiepietsie zwaarder is dan die Kailh Box White maar weet nog niet welke, als ie ook maar clicky is want dat vind ik fijn als feedback.

Iemand een suggestie? En mensen ervaring met Gateron Greens? Gaat die zwaarte wennen of zijn ze echt te zwaar voor veel typewerk?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Verder inhoudelijk:
Je wilt zware aanslag en duidelijke klik met goede reputatie op gebied van typen? Heb je een IBM Model M (of een Unicomp als je per se een nieuwe wilt) overwogen?

Let inderdaad op dat vermoeide vingers onvermijdelijk gevolg is van (te) zware toetsaanslag. Tip is om ook verder te kijken dan alleen switches. Karakter van een switch verandert bijvoorbeeld met andere keycaps totaal. Ik typ dit nu op Kailh Box Whites, ook een Hexgears - in dit geval een K705. Fabriek-af zaten daar lichte ABS caps met OEM-profiel op. Ik heb ze vervangen door zwaardere PBT caps met SA-profiel. Verschil is erg groot - toetsaanslag voelt zwaarder, solider, geluid is dieper en minder schel. Ik vind het nu ook een stuk fijner typen, al kan ik niet aangeven of dat komt door ander profiel, ander gewicht, ander materiaal, of simpelweg door subjectief gevoel.

Oslik blyat! Oslik!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-12 11:16

MrMarcie

CFMoto 450MT

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:55:
Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Verder inhoudelijk:
Je wilt zware aanslag en duidelijke klik met goede reputatie op gebied van typen? Heb je een IBM Model M (of een Unicomp als je per se een nieuwe wilt) overwogen?

Let inderdaad op dat vermoeide vingers onvermijdelijk gevolg is van (te) zware toetsaanslag. Tip is om ook verder te kijken dan alleen switches. Karakter van een switch verandert bijvoorbeeld met andere keycaps totaal. Ik typ dit nu op Kailh Box Whites, ook een Hexgears - in dit geval een K705. Fabriek-af zaten daar lichte ABS caps met OEM-profiel op. Ik heb ze vervangen door zwaardere PBT caps met SA-profiel. Verschil is erg groot - toetsaanslag voelt zwaarder, solider, geluid is dieper en minder schel. Ik vind het nu ook een stuk fijner typen, al kan ik niet aangeven of dat komt door ander profiel, ander gewicht, ander materiaal, of simpelweg door subjectief gevoel.
Die Unicomp ken ik niet zal ik eens naar kijken, maar wil wel een compact bordje. Die Hexgears met Box white en die SA keycaps typt inderdaad fijn maar mag van mij nog een haartje zwaarder.
Ik zal ook eens op mijn techniek gaan letten. Ik begreep dat die Gateron Greens er in de loop van de tijd voor zorgen dat je beter (niet zo lomp) gaat typen. We zullen zien.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Unicomp heeft de machines overgenomen waarop de IBM Model M werd gemaakt. Door velen aanzien als 1 van de meest iconische mechanische toetsenborden. En ze worden vandaag nog altijd gemaakt op diezelfde machines als in de jaren 80 (alleen nu met USB ipv DIN). Nog altijd hetzelfde "buckling spring" mechanisme en als je wenst ook nog altijd inclusied de zware metalen plaat die het toetsenbord zijn stevigheid gaf. Typt imho heel prettig en een nieuwe unicomp is vaak goedkoper dan een originele IBM Model M in goede staat.

(p.s. dit bericht is getypt op een Unicomp Model M)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blokker_1999 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:30:
[...]

en een nieuwe unicomp is vaak goedkoper dan een originele IBM Model M in goede staat.
Oneens. Wekelijks komen wel Model M's voorbij op Marktplaats en in de regel gaan ze voor net iets minder dan EUR 50, beetje afhankelijk van hoeveel er die week verschenen zijn. Met geduld kun je ze nog een stuk goedkoper krijgen (heb er meerdere en nooit meer dan EUR 35 voor betaald). Staat verschilt, maar die dingen zijn niet voor niets notoir onverwoestbaar, ze kunnen best smerig zijn, maar zolang alle delen er nog op/in zitten kun je het met een sessie in de vaatwasser voor de plastic behuizing en een beurt in een kussensloop in de wasmachine voor de keycaps en -stems, en voorzichtig de rest met oude tandenborstel (desnoods met spiritus/isopropyl als het echt vies is) afdoen, en het is goed als nieuw. Ook doen de PS/2 modellen het prima op een EUR 2 AliExpress PS/2->USB converter.

Ik heb ook een Unicomp en hoezeer het duidelijk zelfde techniek en machining is, is het bord veel lichter, vooral door gebruikte plastic behuizing, en dat betekent dat het rateliger klinkt en meer doorbuigt, dus minder fijn typt. Neemt niet weg dat het veel beter is dan legio Cherry Blue gevallen, maar geef mij maar een echte M of nog beter, zoals ik sinds een tijdje op het werk heb: een Model F :7
(p.s. dit bericht is getypt op een Unicomp Model M)
Deze getypt op een 1991 2nd gen IBM Model M :P

Oslik blyat! Oslik!