Verschil performance tussen iMac 2012 en Mac mini 2014?

Pagina: 1
Acties:

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:01
Beste,

Aangezien ik weinig verstand heb van processoren stel ik de vraag hier even.
Mijn iMac late 2012 met 3,2ghz met 16gb ram is overleden. Defect aan moederbord geconstateerd.
Nu heb ik besloten om geen nieuwe iMac te halen, maar een 2e hands mini mac + zelfbouw pc.
Dat laatste is al gebeurd, nu ben ik aan het kijken voor een 2e hands mini mac van Late 2014.

Ik heb een op het oog met 16gb ram en 2,6ghz.
Is de 3,2 uit 2012 minder goed/snel dan de 2,6 uit 2014?
Ik vond mijn oude iMac wel wat traagjes worden en soms met wat vastlopers. Vooral bij hoge kwaliteit films.
De mac mini heeft geen videokaart, maar ik ga daar ook niet op renderen of spelletjes spelen. Het is puur voor administratief, netflix en soms afspelen van 4gb mkv films. Gaat dit lukken?

In beide zit een 1tb ssd.

Mvg,

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Weet je wel zeker dat er een 1TB SSD in zit? Standaard hebben de Mac Mini's alleen draaiende harde schijven. Je kon de 2014 niet eens bestellen met 1TB aan SSD en de 2012 ook niet.

De 2012 is vooral leuk als je zelf gaat sleutelen omdat RAM en schijf zelf te vervangen zijn. De 2014 heeft gesoldeerd geheugen.

Ik zou overigens niet meer dan €400 uitgeven aan een oudere Mac Mini. Anders kan je beter het huidige model nemen, gezien die ruim meer dan 2x zo snel is als beide dual core machines. De Mac Mini 2012 met quad core is dan wel weer een aanrader, maar wederom onder de €400 omdat het een 7 jaar oude machine is ondertussen en warschijnlijk geen macOS updates meer komen na macOS 10.15.

I reject your reality and substitute my own

• kx22
nelizmastr schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:06:
Weet je wel zeker dat er een 1TB SSD in zit? Standaard hebben de Mac Mini's alleen draaiende harde schijven. Je kon de 2014 niet eens bestellen met 1TB aan SSD en de 2012 ook niet.

De 2012 is vooral leuk als je zelf gaat sleutelen omdat RAM en schijf zelf te vervangen zijn. De 2014 heeft gesoldeerd geheugen.

Ik zou overigens niet meer dan €400 uitgeven aan een oudere Mac Mini. Anders kan je beter het huidige model nemen, gezien die ruim meer dan 2x zo snel is als beide dual core machines. De Mac Mini 2012 met quad core is dan wel weer een aanrader, maar wederom onder de €400 omdat het een 7 jaar oude machine is ondertussen en warschijnlijk geen macOS updates meer komen na macOS 10.15.
Ik ga mijn SSD uit de dode iMac halen en in de Mac Mini van late 2014 zetten. Dat is mogelijk, gezien de tutorials op internet. Hij kost inderdaad geen 400 euro.
Geheugen is al 16gb en dat is voor de aankomende 2 jaar nog genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

De iMac waar je vandaan komt heeft een volledige i5 op 3.2Ghz. 4 cores, 4 threads.
De Mac Mini waar je over praat heeft een Ultra-Low Power i5 op 2.6Ghz, 2 cores, 2 threads.

Je gaat hier zeker spijt van krijgen. De Mac Mini is behoorlijk veel langzamer dan de iMac. Niet alleen heeft ie 2 cores minder, de CPU is ook ingesteld op laag energie verbruik en zal dus altijd zichzelf terug klokken.

Mijn ervaring met de Ultra-Low Power processoren (de U-series) is dat ze pas vanaf de 8e generatie echt zinnig mee kunnen komen. Deze 4e generatie CPU is onprettig werken.

Mijn advies: Niet doen. Je gaat hier niet gelukkig van worden.

• kx22
Croga schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:50:
De iMac waar je vandaan komt heeft een volledige i5 op 3.2Ghz. 4 cores, 4 threads.
De Mac Mini waar je over praat heeft een Ultra-Low Power i5 op 2.6Ghz, 2 cores, 2 threads.

Je gaat hier zeker spijt van krijgen. De Mac Mini is behoorlijk veel langzamer dan de iMac. Niet alleen heeft ie 2 cores minder, de CPU is ook ingesteld op laag energie verbruik en zal dus altijd zichzelf terug klokken.

Mijn ervaring met de Ultra-Low Power processoren (de U-series) is dat ze pas vanaf de 8e generatie echt zinnig mee kunnen komen. Deze 4e generatie CPU is onprettig werken.

Mijn advies: Niet doen. Je gaat hier niet gelukkig van worden.
Bedankt dit soort dingen weet ik dus niet, hoe zit het bijvoorbeeld met macbook pro (13")?
Zou het slim zijn om een macbook pro 2017 te nemen? Of zijn dat ook ultra low processoren?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

kx22 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:21:
[...]

Bedankt dit soort dingen weet ik dus niet, hoe zit het bijvoorbeeld met macbook pro (13")?
Zou het slim zijn om een macbook pro 2017 te nemen? Of zijn dat ook ultra low processoren?
Even kort googlen levert op: Core i5 7360U
Dus een zevende generatie i5, ultra low power. In laptops (zeker de dunne modellen) kom je vrijwel uitslutend U processoren tegen vanwege energiegebruik en warmteproductie.

🖥️ | 🚗

• kx22
Ok bedankt, dus eigenlijk is er geen goedkope mac waarmee ik het kan compenseren.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

kx22 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:36:
Ok bedankt, dus eigenlijk is er geen goedkope mac waarmee ik het kan compenseren.
Een 2012 iMac? Moet die wel toevallig net beschikbaar zijn ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kx22 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:36:
Als je het goedkoop wil doen met krachtige hardware, hackintosh.
Pagina: 1