Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CPU + GPU Upgrade oude voeding bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-11 12:27
Ik heb nu een Windows 10 systeem met een Gigabyte H110M-S2H mobo, 8 GB DDR4, Pentium G4500 en een 256 SSD van crucial met een Be Quiet 300W voeding (ca 3j oud)

Nu heb ik een RX 480 8GB GPU gekocht, met een i5-7600k CPU en een ASRock Z270M-itx mobo. Waarschijnlijk wil ik hierbij gewoon mijn oude mobo gebruiken omdat een mini itx niet in de huidige kast past. Overclocken ga ik verder toch niet doen.

De oude voeding van 300W zal, lijkt me, niet voldoende zijn voor deze setup, maar ik heb nog een ca 10j oude Be Quiet bqt e6-650W voeding liggen die al een jaar of 4-5 niet meer gebuikt wordt.

Zou het normaal gesproken gewoon prima kunnen om deze voeding te gebruiken?
Ik ben eigenlijk niet zo van het weggooien als het nog prima werkt, maar als het absoluut niet verstandig is dan overweeg ik alsnog een andere te kopen

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 17:42
Het kan werken, maar gezien de leeftijd en de tijd dat ie heeft stilgelegen niet adviseren om hem te gebruiken om mogelijke schade aan je nieuwe componenten te voorkomen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• onnaj
Ik ga er eens even over nadenken dan. De voeding is hooguit 3 jaar gebruikt, ik denk nog niet eens zo lang eigenlijk...

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44

rdejongjr

Gnome

Phoe, die wat oudere serie kan nog wel eens rotte caps op de 5vstandby hebben en moeite hebben met hele zuinige systemen (laag idle/boot verbruik)

Als het fatsoenlijk werkt is het mooi meegenomen, direct doorfikken zal het niet

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 20:30
Hij zal je nieuwe hardware hoogstwaarschijnlijk niet meteen opblazen, maar je hebt grote kans kans dat er condensators uitgedroogd zijn. Niet door gebruik, maar door niet gebruik..
Zou hem even in de benen proberen te krijgen, desnoods met oude hardware of ff doormeten met een multimeter hoe je waardes zijn.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Met oude hardware testen en in bios of met andere tool checken of de 3,3v, 5v en 12v lijnen hun beoogde voltage halen. Verder draai ik op een 10 jaar oude top voeding, draait alles wat je ertegen aan gooit. Overclocked en wel

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
onnaj schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:59:
Waarschijnlijk wil ik hierbij gewoon mijn oude mobo gebruiken omdat een mini itx niet in de huidige kast past.
Als mATX past dan past Mini-ITX ook!
De oude voeding van 300W zal, lijkt me, niet voldoende zijn voor deze setup, maar ik heb nog een ca 10j oude Be Quiet bqt e6-650W voeding liggen die al een jaar of 4-5 niet meer gebuikt wordt.

Zou het normaal gesproken gewoon prima kunnen om deze voeding te gebruiken?
Nee, buiten dat de kwaliteit er niet naar is mist de voeding essentiële functies waar een modern systeem niet mee zonder kan.
Ik ben eigenlijk niet zo van het weggooien als het nog prima werkt, maar als het absoluut niet verstandig is dan overweeg ik alsnog een andere te kopen
Die voeding werkt niet prima meer. De lage kwaliteit elco's slijten bijna sneller als je ze niet gebruikt dan wel en door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling werkt de voeding niet naar behoren in een modern systeem.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:18
Uszka schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:26:

Nee, buiten dat de kwaliteit er niet naar is mist de voeding essentiële functies waar een modern systeem niet mee zonder kan.
En welke functies zijn dit dan. Ik heb laatst nog een systeem gebouwd met een voeding van 10 jaar oud en die doet het prima.
Er word hier snel geroepen dat het niet kan maar harde bewijzen zijn er niet.
Ik heb nog nooit een onderdeel kapot zien gaan door een voeding maar zat voedingen zien sneuvelen door slechte onderdelen. (mede de reden dat onderdelen niet in mijn systeem op mijn risico getest worden).

De enige reden dat ik een voeding niet zie werken is doordat hij zo oud is dat de benodigde stekkers niet aanwezig zijn of doordat het voltage/ wattage om wat voor reden dan ook niet genoeg is.
Het lijkt el alsof sommige tweakers hier aandelen van voedings fabrikanten hebben.
Er word hier massaal geadviseerd geld over de balk te gooien zonder enig schaamte. Niet iedereen heeft dermate veel geld dat het er niet toe doet.

• onnaj
[quote]Uszka schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:26:
[...]

Als mATX past dan past Mini-ITX ook!

[...]

Ah dat wist ik niet, bij deze stond er expliciet bij dat het alleen maar mATX was: pricewatch: Inter-Tech WN-51 Draco

Verwijderd

@onnaj

Aangezien een RX480 zoiezo al 150Watt gebruikt en de i5-7600k 91Watt, zoek je wel de grenzen op qua belasting. Persoonlijk zou ik zelf een zwaardere voeding gebruiken, maar dat is mijn mening. Je dient er ook rekening mee te houden dat je moederbord ook nog wat power trekt vanwege de usb poorten enz.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
computerjunky schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:19:
[...]

En welke functies zijn dit dan. Ik heb laatst nog een systeem gebouwd met een voeding van 10 jaar oud en die doet het prima.
Heb jij wel eens een crossloadstest van voedingen bekeken en het verschil tussen voedingen met gescheiden spanningsregeling en voedingen zonder?
Ik heb nog nooit een onderdeel kapot zien gaan door een voeding maar zat voedingen zien sneuvelen door slechte onderdelen. (mede de reden dat onderdelen niet in mijn systeem op mijn risico getest worden).
Ik wel en heb ook onderdelen kapot zien gaan omdat er essentiële beveiligingen in een voeding ontbraken, zelfs bij nieuwe voedingen.
De enige reden dat ik een voeding niet zie werken is doordat hij zo oud is dat de benodigde stekkers niet aanwezig zijn of doordat het voltage/ wattage om wat voor reden dan ook niet genoeg is.
Dat de fan van de voeding draait en het systeem aan gaat wil nog niet zeggen dat de voeding goede werkt. Spanning op de lijnen kan afwijken en de afgegeven ripple kan veel te hoog zijn iets wat vaak voor komt bij oudere voedingen met lage kwaliteit condensators omdat deze condensators de ripple niet meer goed weg kunnen filteren.
Het lijkt el alsof sommige tweakers hier aandelen van voedings fabrikanten hebben.
Er word hier massaal geadviseerd geld over de balk te gooien zonder enig schaamte. Niet iedereen heeft dermate veel geld dat het er niet toe doet.
Daar heeft het niets mee te maken. Het is advies dat voortkomt uit ervaring. Dat jij wil adviseren de voeding te gebruiken tot die dood gaat prima maar ik ga daar niet in mee. Mijn advies is vervangen.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
computerjunky schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:19:
[...]

Zou de tests dan eens opzoeken van ripple en over/onderspanning bij slechte/oude voedingen ;) Hardware kan inderdaad een hoop hebben en het zal niet zo snel direct doorfikken, maar stroompieken, lange zware loads etc. worden gewoon een risico. Als je dan de keuze hebt om je PC waar een paar 100 tot paar duizend euro aan hardware in zit veiliger te laten draaien is dat geen slecht idee toch? Vooral omdat een degelijke voeding al vanaf een tientje of 5 te krijgen is en de echt goede voedingen al rond de 80 euro beginnen.

• onnaj
Verwijderd schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:22:
@onnaj

Aangezien een RX480 zoiezo al 150Watt gebruikt en de i5-7600k 91Watt, zoek je wel de grenzen op qua belasting. Persoonlijk zou ik zelf een zwaardere voeding gebruiken, maar dat is mijn mening. Je dient er ook rekening mee te houden dat je moederbord ook nog wat power trekt vanwege de usb poorten enz.
Hoi,

Dat klopt maar de 300W voeding wordt vervangen door een 650W voeding... Die dan juist weer wat ouder is. Die 300W is zeker te licht

Verwijderd

onnaj schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:12:
[...]

Hoi,

Dat klopt maar de 300W voeding wordt vervangen door een 650W voeding... Die dan juist weer wat ouder is. Die 300W is zeker te licht
Dan zou ik toch liever een nieuwe kopen, maar dat is aan jou.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
In mijn ervaring blijven oude voedingen wel bruikbaar en ik vind de doom & gloomverhalen overdreven. Ja, er gaat wel eens wat kapot (met name in gaming systemen), maar niet zo vaak dat op voorhand vervanging absoluut nodig is.

Er is een wikipedia pagina die uitlegt waarmee de scare begon. Het is een feit dat een aantal typen condensatoren een levensduur hebben en dat als ze op de plank liggen ook kunnen verouderen (bv als ze niet goed gesloten zijn de electrolyt uitdroogt). De meest bepalende slijtage ontstaat wel door hitte. Met andere woorden: door gebruik.

Je kunt meten of de voeding het nog goed doet met de zogenaamde paperclip truc (in plaats van een paperclip kun je beter een kabeltje gebruiken) en een multimeter. Wat je niet makkelijk zelf kunt meten is de ripple en een gebrek aan vermogen. Beide kunnen worden veroorzaakt door slechte condensatoren. Om die te kunnen controleren moeten ze eerst worden losgesoldeerd, dat is dus geen haalbare kaart voor de meesten onder ons en het is ook niet bevordelijk voor de levensduur van de condensator. De aanwezigheid van beveiligingen kun je nakijken in de spec sheet. Maar we hebben tientallen jaren gewerkt zonder al dat soort zekerheden en het is m.i. te kort door de bocht om op voorhand voedingen af te schrijven of te rigoureus te categoriseren als een gevaar.

Volgens gangbare risicomanagement technieken heeft het weinig zin om een tweedehands systeem dat al enkele jaren oud is proberen te beschermen met nieuwe prijzige oplossingen (m.a.w:. de verzekeringspremie die je betaalt is te hoog en het is de vraag of schade uberhaupt wordt uitbetaald). Overigens worden oude, zuinige voedingen ook wel eens vervangen door onzuinige voedingen door fabrikanten (de V550 is daarvan een voorbeeld: de oude is zuinig, de nieuwe in de praktijk niet). Nieuw is niet altijd beter omdat het nieuw is.

Er zijn op tweakers verhalen te vinden van kapotte voedingen van typen die worden aanbevolen, dus daar zou ik me ook geen illusies over maken. Elke voeding kan kapot gaan. De oplossing is niet om steeds nieuwe voedingen aan te schaffen. Dat is mijn mening. :)
Pagina: 1