9 IP devices en 1 netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 14:22
Situatie:
9 vertrekken waardoor 1 bestaande Cat.5 netwerkkabel loopt, vanaf een modem/router.
In elk vertrek moet een IP luister/spreek/camera device komen, aangesloten op deze kabel.
Tussen elk vertrek zit ca. 15 meter afstand, dus totaal 9x15=135 meter Cat.5e netwerkkabel.
De hoeveelheid data die per device gebruikt wordt is naar verwachting niet heel groot.
Wel is het zo dat alle devices tegelijk data moeten kunnen verzenden en ontvangen.

Probleem:
Er bestaat geen simpele mogelijkheid om extra netwerkkabels naar de 9 ruimen te trekken.
De 9 ruimten zitten waarschijnlijk ook niet op 1 groepenkast waardoor PLA's mogelijk zijn.

Oplossing idee:
De enige netwerkkabel 9 keer aftakken middels 9 keer een mini switch

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gWXK94P/9x-IP-devices.jpg

Vraag:
Is deze optie zondermeer mogelijk, of ontstaan door meerdere aftakkingen/switches problemen?
De 8 aderige datakabel is misschien op te splitsen in 2 stuks 4 polige Cat.5 verbindingen maar heeft dit zin en geeft dit geen mogelijke overspraak/storing?

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Beste antwoord (via Theo74 op 19-09-2019 12:55)

Verwijderd

Drie op een rij werkte bij mij in ieder geval prima. Wat rens-br ook zegt: de lengte van de kabel mag 100 meter zijn vanaf de laatste switch.

Voor de switches zelf is dit wellicht iets. Gevoed van POE en geeft POE ook weer door. Scheelt voedingen al naar gelang je apparatuur (in theorie zou je er zelfs 6 via 1x POE-voeding kunnen laten lopen, nb. weet niet zeker of het daadwerkelijk kan)

https://www.planet.com.tw/en/product/poe-e202

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Theo74 heb je een cat5 of een cat5e kabel? Dat maakt namelijk nogal uit voor de snelheid.

Verder is de opstelling zoals je getekend hebt totaal geen probleem. Een ethernetkabel kan maximaal 100 meter aan één stuk zijn, op het moment dat je er switches tussen zet kan ook daar tussen weer elk 100 meter kabel.

Verder vraag ik mij wel af wat voor switch je wilde gebruiken?

Verwijderd

Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:07:
De enige netwerkkabel 9 keer aftakken middels 9 keer een mini switch
Praktische suggestie als dit je oplossing wordt: ik zou stap voor stap de functionaliteit testen. Dus 1e switch geplaatst: testen. 2e switch geplaatst: testen. etc. Door direct te testen weet je meteen of er ter plaatse een probleem zit.

Het alternatief is het einde van de kabel testen na volledige installatie, maar het lijkt mij vervelend om te ontdekken dat alle stekkers verkeerd zijn aangesloten of te gaan uitzoeken bij welke switch een eventueel probleem zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
rens-br schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:41:
@Theo74 heb je een cat5 of een cat5e kabel? Dat maakt namelijk nogal uit voor de snelheid.

Verder vraag ik mij wel af wat voor switch je wilde gebruiken?
Er ligt een Cat.5e of een Cat.6 kabel. deze is redelijk recent geinstalleerd door derden.

Het merk en type switch daar heb ik nog niet over nagedacht omdat ik eerst wil weten of deze oplossing werkt.
Vanzeflsprekend moet het een simpele switch zijn met in principe 1 In 2 Out, meer is eigenlijk niet nodig.
Heb jij eventueel een voorkeur in deze situatie?
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:58:
[...]

Praktische suggestie als dit je oplossing wordt: ik zou stap voor stap de functionaliteit testen. Dus 1e switch geplaatst: testen. 2e switch geplaatst: testen. etc. Door direct te testen weet je meteen of er ter plaatse een probleem zit.

Het alternatief is het einde van de kabel testen na volledige installatie, maar het lijkt mij vervelend om te ontdekken dat alle stekkers verkeerd zijn aangesloten of te gaan uitzoeken bij welke switch een eventueel probleem zit.
Ik snap je redering om deze situatie eerst in het veld te testen maar deze mogelijkheid moet ik overslaan.
De klant wil een offerte hebben en ik moet daardoor op voorhand een werkende oplossing hebben.

Ik werk redelijk frequent met datanetwerken dus zal mij niet snel vergissen in verkeerd aangesloten stekkers, of andere zaken. Hier wordt alles aan de Fluke netwerktester gehangen dus altijd controle.

Jouw reactie doet vermoeden dat je het zelf ook niet zeker weet en het daarom eerst zou willen testen.
@rens-br lijkt te bevestigen dat deze oplossing prima zou moeten werken dus zo ver lijk ik nu al te zijn...

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:29
Veel ip-telefoons hebben al een ingebouwde 2 poorts switch. Misschien heeft jouw device dat ook? Dan kun je hem gewoon doorlussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 15:05
Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:35:
Vanzeflsprekend moet het een simpele switch zijn met in principe 1 In 2 Out, meer is eigenlijk niet nodig.
Als je een switch gebruikt maakt het niet uit, hier zit geen specifieke in of out uitgangen op. Elke poort is een in en uitgang.

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:23
-Paul- schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:40:
Veel ip-telefoons hebben al een ingebouwde 2 poorts switch. Misschien heeft jouw device dat ook? Dan kun je hem gewoon doorlussen.
Hou er hierbij wel rekening mee dat als je 1 telefoon reboot, alle devices hun connectie verliezen tot de telefoon weer opgestart is.
Verder zou de oplossing zoals genoemd prima moeten werken zonder problemen.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Theo74, dat kan prima werken zo. Dat doet het hier in huis tenminste al jaren zo.

Testing, one, two ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Drie op een rij werkte bij mij in ieder geval prima. Wat rens-br ook zegt: de lengte van de kabel mag 100 meter zijn vanaf de laatste switch.

Voor de switches zelf is dit wellicht iets. Gevoed van POE en geeft POE ook weer door. Scheelt voedingen al naar gelang je apparatuur (in theorie zou je er zelfs 6 via 1x POE-voeding kunnen laten lopen, nb. weet niet zeker of het daadwerkelijk kan)

• Theo74
whitedrag152 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:45:
[...]
Als je een switch gebruikt maakt het niet uit, hier zit geen specifieke in of out uitgangen op. Elke poort is een in en uitgang.
Klopt, maar ik omschreef het als de toepassing. In de praktijk geniet bij mij de voorkeur om port 1 altijd als In te houden en de rest Out.
Maar goed, een 3 port switch moet het dan zijn en worden. Merk en type volgens advies of zelf uit te zoeken.
Dat klopt maar dan heb je het maar over 1 doorlus op 1 netwerkaansluiting en ik heb het over 9 doorlussen op 1 netwerkkabel. Daardoor rees bij mij de vraag of dit wel ongestraft kan werken.
Schumaster schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:47:
[...]

Hou er hierbij wel rekening mee dat als je 1 telefoon reboot, alle devices hun connectie verliezen tot de telefoon weer opgestart is.
Verder zou de oplossing zoals genoemd prima moeten werken zonder problemen.
In mijn geval zou 1 switch rebooten zorgen voor connectieverlies bij alle achterliggende aftakkingen.
Dit zou in bepaalde situaties 'kunnen' maar geeft geen direct probleem. Meestal is een switch met een paar seconden wel weer live.

Dan is het nu nog een kwestie van uitzoeken welke mini switch met bijv. 3 porten toepasbaar is.
Evengoed kan ik een instapper 4 port switch nemen, daarvan zijn er meest mogelijk veel meer.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:49:

Nadeel van PoE in deze situatie is dat je per poort een maximum hebt aan voeding vanuit de hoofdswitchpoort., en daar heeft hij maar 1 kabel lopen, dus 1 switch poort. Afhankelijk van aanwezigheid van wandcontactdozen zouden meer PoE switches in serie geschakeld moeten worden.

Interessant om te weten is wat er gebeurd wanneer een PoE switch met zowel PoE als netvoeding van stroom wordt voorzien. Schakelt de switch dan automatisch over naar netvoeding?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:54:
[...]

Klopt, maar ik omschreef het als de toepassing. In de praktijk geniet bij mij de voorkeur om port 1 altijd als IN te houden en de rest Out.
Maar goed, een 3 port switch moet het dan zijn en worden. Merk en type volgens advies of zelf uit te zoeken.
De goedkoopste 5 poort Gb switch voldoet net zo goed als de duurste (umanaged) Gb switch in het consumenten segment.

Minder als 5 poorten vinden word lastig. Koop de goedkoopste switch uit de pricewatch en ja kan je gang gaan.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:03
redfoxert schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:57:
[...]

Nadeel van PoE in deze situatie is dat je per poort een maximum hebt aan voeding vanuit de hoofdswitchpoort., en daar heeft hij maar 1 kabel lopen, dus 1 switch poort. Afhankelijk van aanwezigheid van wandcontactdozen zouden meer PoE switches in serie geschakeld moeten worden.

Interessant om te weten is wat er gebeurd wanneer een PoE switch met zowel PoE als netvoeding van stroom wordt voorzien. Schakelt de switch dan automatisch over naar netvoeding?
Mijn ervaring met POE switchen is dat dit door vooral de kleinere modellen niet goed werkt als ze hun voeding via het netwerk krijgen. Krijgen ze voeding via een netvoeding werkt de POE wel over de rest van de poorten.

5 poort is wel beetje standaard maar als je het netjes weg wilt werken en klein formaat wilt ofzo je hebt ook met minder poortjes:

https://www.amazon.de/Ren...sb&qid=1568890991&sr=8-13

https://www.amazon.de/Ren...fRID=2RVDYR4DRGT2VWS71RFV

https://www.amazon.de/D-L...fRID=DFJFKX6K8TNMFADWWWQS

Je hebt ook netwerkswitches van 3 of meer poorten met telkens als voeding een USB plug. Dat misschien optie? Op veel PC's staat al standaard stroom op de USB poort.

[ Voor 33% gewijzigd door Cave_Boy op 19-09-2019 13:05 ]

• Theo74
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:57:
[...]

De goedkoopste 5 poort Gb switch voldoet net zo goed als de duurste (umanaged) Gb switch in het consumenten segment.

Minder als 5 poorten vinden word lastig. Koop de goedkoopste switch uit de pricewatch en ja kan je gang gaan.
Exact, bijvoorbeeld een veel gebruikte instapper van Netgear voor drie tientjes.

POE is niet nodig, de IP devices hebben alleen aparte voedingsmogelijkheid.

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

heb je wel eens geprobeerd de netwerkpoort van een IP telefoon te gebruiken? Bijoorbeeld voor een pc of laptop (bedraad)?
De processor en de hoeveelheid geheugen van een IP telefoon is totaal ongeschikt voor het routeren van een pc of laptop. Dit is garantie voor een dramatisch slechte netwerkverbinding van de pc of laptop.

Jammer dat je niet meer kabels hebt laten leggen want nu moet uiteindelijk alle dataverkeer over die ene kabel.

Wat betreft de switches: Netgear heeft een aantal robuuste (metalen) 5 poorts Gb switches die niet al te duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:04:
[...]

Exact, bijvoorbeeld een veel gebruikte instapper van Netgear voor drie tientjes.

Eh nee, de goedkoopste,

categorie: Netwerk switches

Presteert net zo goed als de Netgear van 3 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:35:
Persoonlijk zou ik gewoon voor de goedkoopste goed beschikbare (managed) switch gaan uit de Pricewatch. Zelf heb ik goede ervaringen met de TP-Link TL-SG lijn, bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:04:
[...]
Als ze wel POE ondersteunen scheelt het wel stopcontacten.

POE switch -> POE extender + POE IP-device -> POE Switch (1 stopcontact) + POE IP-device -> POE
extender + IP-device -> POE Switch (1 stop contact) + POE IP-device -> enzoverder.

Ik las 'allen' niet 'alleen' :z

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2019 13:11 ]

• Theo74
michielRB schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:06:
[...]

heb je wel eens geprobeerd de netwerkpoort van een IP telefoon te gebruiken? Bijoorbeeld voor een pc of laptop (bedraad)?
De processor en de hoeveelheid geheugen van een IP telefoon is totaal ongeschikt voor het routeren van een pc of laptop. Dit is garantie voor een dramatisch slechte netwerkverbinding van de pc of laptop.

Jammer dat je niet meer kabels hebt laten leggen want nu moet uiteindelijk alle dataverkeer over die ene kabel.

Wat betreft de switches: Netgear heeft een aantal robuuste (metalen) 5 poorts Gb switches die niet al te duur zijn.
Ik kom toch binnen aardig wat bedrijven waar standaard alle PC's aan een IP telefoon hangen, je ziet eigenlijk niet anders meer. En nooit iemand van IT gehoord dat dit grote problemen in snelheid geeft.
Misschien omdat men vaak simpele Office en lichte softwarepaketten draait, dat zou kunnen.

Verwijderd

rens-br schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:09:
[...]

Persoonlijk zou ik gewoon voor de goedkoopste goed beschikbare (managed) switch gaan uit de Pricewatch. Zelf heb ik goede ervaringen met de TP-Link TL-SG lijn, bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch.
Bedoel je nu managed of unmanaged. Die je aanhaalt is unmanaged?

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:04
Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:11:
[...]

Ik kom toch binnen aardig wat bedrijven waar standaard alle PC's aan een IP telefoon hangen, je ziet eigenlijk niet anders meer. En nooit iemand van IT gehoord dat dit grote problemen in snelheid geeft.
Misschien omdat men vaak simpele Office en lichte softwarepaketten draait, dat zou kunnen.
Bij ons >10k werkplekken zo draaien: geen centje pijn.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:11:
Bedoel je nu managed of unmanaged. Die je aanhaalt is unmanaged?
Ligt maar net aan de voorkeur, zelf koop ik meestal managed, omdat dat maar een paar euro duurder is.

Maar in dit geval kan je wel een hoop geld besparen door voor de unmanaged versie te gaan, gezien het aantal switches.

• Theo74
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:10:
[...]

Als ze wel POE ondersteunen scheelt het wel stopcontacten.

POE switch -> POE extender + POE IP-device -> POE Switch (1 stopcontact) + POE IP-device -> POE
extender + IP-device -> POE Switch (1 stop contact) + POE IP-device -> enzoverder.

Ik las 'allen' niet 'alleen' :z
Dat is de bekende 'Als' en in mijn geval is hier waarschijnlijk geen sprake van.
Maar mocht dit wel zo zijn dan is jouw optie zeker te overwegen...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:11:
[...]
Tja, misschien dat het ook gewoon komt doordat het routeren van Gbit verbindingen gewoon op alle hedendaagse devices perfect kan.

Processor en geheugen van een IP-telefoon zal ongeveer 1000x meer kunnen dan noodzakelijk is voor het routeren.

Misschien dat michielRB denkt aan IP-telefoons uit het jaar 2000 oid, maar alles van de laatste 10 jaar heeft er echt 0 problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rens-br schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:13:
[...]

Ligt maar net aan de voorkeur, zelf koop ik meestal managed, omdat dat maar een paar euro duurder is.

Maar in dit geval kan je wel een hoop geld besparen door voor de unmanaged versie te gaan, gezien het aantal switches.
Omdat je managed zegt en een unmanaged switch in je link zet snapte ik het niet helemaal.

• Theo74
Gomez12 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:14:
[...]

Tja, misschien dat het ook gewoon komt doordat het routeren van Gbit verbindingen gewoon op alle hedendaagse devices perfect kan.

Processor en geheugen van een IP-telefoon zal ongeveer 1000x meer kunnen dan noodzakelijk is voor het routeren.

Misschien dat michielRB denkt aan IP-telefoons uit het jaar 2000 oid, maar alles van de laatste 10 jaar heeft er echt 0 problemen mee.
Veel VOIP telefoons waren of werden uiteindelijk onstabiel heb ik het idee. Zag bij bedrijven vaker ineens hele andere VOIP desktops staan, met als reden dat de andere proivider en zijn hardware het continue gedoe was. Het lijkt mij anno 2019 ook niet meer dan normaal dat nieuwe VOIP desktop telefoons inmiddels geschikt zijn voor gigabit netwerken.

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:14:
[...]
offtopic:
Ik vermoed dat een telefoon een dedicated hub-chipje bevat en de processor verder niets hoeft te doen zelfs. Verder gok ik dat met 'IP luister/spreek/camera device' geen telefoon bedoeld wordt. Eerder intercom of beveiliging.

• Theo74
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:17:
[...]

offtopic:
Ik vermoed dat een telefoon een dedicated hub-chipje bevat en de processor verder niets hoeft te doen zelfs. Verder gok ik dat met 'IP luister/spreek/camera device' geen telefoon bedoeld wordt. Eerder intercom of beveiliging.
Klopt het is IP videofoontechniek. In noemde het bewust 'devices' omdat het uiteindelijke merk en type nog gekozen moet worden en het gros deze techniek ook niet kent. Dan praat het mogelijk iets makkelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door Theo74 op 19-09-2019 13:19 ]

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:29
Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:54:
[...]

Dat klopt maar dan heb je het maar over 1 doorlus op 1 netwerkaansluiting en ik heb het over 9 doorlussen op 1 netwerkkabel. Daardoor rees bij mij de vraag of dit wel ongestraft kan werken.
Ik denk dat dit geen problemen oplevert. Het is wel een nette oplossing zonder extra apparaten en kabels.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Het enige waar ik nog wel aandacht aan zou besteden is aan de bekabeling, die zou ik wel markeren met stickers oid.

In de praktijk iets te vaak meegemaakt dat schoonmakers of anderen even een kabeltje uit een stopcontact halen bij een bureau waar niemand aan zit om even iets anders in te steken en dan wil je echt niet dat er direct de rest van de keten eruit ligt.

• Theo74
Gomez12 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:53:
Het enige waar ik nog wel aandacht aan zou besteden is aan de bekabeling, die zou ik wel markeren met stickers oid.

In de praktijk iets te vaak meegemaakt dat schoonmakers of anderen even een kabeltje uit een stopcontact halen bij een bureau waar niemand aan zit om even iets anders in te steken en dan wil je echt niet dat er direct de rest van de keten eruit ligt.
Zeker geen onzin, daarom werken wij standaard met Brady labels voor netwerkkabels.
Al zit alles het uit het bereik van de 'leken', je weet nooit wat andere techneuten doen.

Pagina: 1