TL-bak stuk na gebruik bovenfrees

Pagina: 1
Acties:

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:04
Goedendag,

Gisteren was ik aan het klussen in mijn schuurtje en tijdens het gebruik van de bovenfrees viel één (dubbele) tl bak uit. Deze heb ik open gemaakt en er zat gewoon spanning op, de (led) starters verwisselt met werkend uit een andere TL bak. Ook heb ik de buizen omgewisseld en omgedraaid, beiden acties geven geen resultaat.

Ik verwacht dus dat beiden TL buizen stuk zijn. Het rare hiervan vind ik dat ze beiden stuk zijn en precies de geest gaven toen ik de bovenfrees aan deed. Ook heb nog 2 (enkele, kleinere) TL bakken parallel aangesloten. Deze doen het nog wel.

De situatie dus kort samengevat: 3 TL bakken, waarvan één dubbele TL bak en 2 kleinere enkele, beiden parallel op één schakelaar. De dubbele TL bak hebben beide TL tubes de geest gegeven. Kan dit door piekspanning komen, of wat is de oorzaak hiervan en hoe kan ik het voorkomen?

Het gaat om de onderstaande materialen:
Philips CorePro LEDtube EM 20W 840 150cm (groot)
Philips Corepro LED-tube 8W, 60cm, kleur 840 (wit) (klein)
Einhell TC-RO 1155 E Elektrische Bovenfrees

Laat maar eens weten wat jullie hier van denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:33

Tens

let me drink about it

optie 1. Toeval
optie 2. piekspanning
optie 3. dip in de spanning.

Zonder verdere kennis van de lokale situatie en wat er precies in een led-tl bak aan electronica zit denk ik het eerste aan een te zwak/overbelast net, waardoor de bovenfrees de netspanning een stuk naar beneden trekt, en dat de elctronica in de led-tl bak dat niet leuk vond.

Check of je spanning stabiel blijft als je er 1000 Watt op aansluit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Plof
Hmmm maar kan die door de dip/piek spanning ook kapot gaan? Aangezien beiden (led) TL-Buizen nu ook stuk zijn?

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 12:08
Spanningsdip kan je led-drivers hemelen, waarna bij het opkomen van de spanning de leds zelf ook gehemeld worden.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat zou wel heel raar zijn, maar als dat zo is is het inschakelen van zo'n frees een goed moment.

Einhell (één hel) zal het circuit voor de zachtaanloop wel te duur gevonden hebben. Die dip komt dan ook niet van de 1 kW die het ding nominaal kan trekken maar van de inschakelstroom... zeg een 45-80 A ofzo.

Die inschakelstroom is ook de reden dat die stofzuigers die aangaan als je het erop aangesloten apparaat inschakeld ook allemaal net iets later aangaan, want als je beide inschakelstromen gaat stapelen is je B16 automaat uit voor de boel op gang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Hmmm okee, nu wordt het verhaal nog iets aparter. Gisteren maar 2 phillips (normale) TL buizen gehaald, inc starters en deze er maar in gedaan. Bij het inschakelen flitste ze even maar daarna waren ze beiden stuk!

Heb ik mij nu vergist en moet er naast een starter OOK nog apart voorschakel apparatuur gebruikt worden?

En al bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:52
Een ballast (iet er vaak uit als een trafo met slechts 1 spoel) is nodig icm starter.
Modellen zonder starter hebben vaan een elektronisch voorschakelapparaat ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-06 21:37

Spinez0r

At your service.

Plof schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:41:
Hmmm okee, nu wordt het verhaal nog iets aparter. Gisteren maar 2 phillips (normale) TL buizen gehaald, inc starters en deze er maar in gedaan. Bij het inschakelen flitste ze even maar daarna waren ze beiden stuk!

Heb ik mij nu vergist en moet er naast een starter OOK nog apart voorschakel apparatuur gebruikt worden?

En al bedankt voor de reacties!
Volgens mij kunnen TL buizen niet zomaar stuk gaan (los van ouderdom, maar dan verkleuren ze eerst), in principe zijn het glazen buizen met een fluorescerende stof en soms een duppel kwik (om te verdampen).

Het lijkt me aannemelijker dat je balast of starter (mogelijk in de balast) kapot is.

[ Voor 3% gewijzigd door Spinez0r op 20-09-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:58
Denk dat de TL-bak een tik heeft gehad van inschakelpiek van de bovenfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vrees dat er nog meer defect is dan alleen de TL lamp en de starter.

Einhell TC-RO 1155 is maar 1100 Watt, niet extreem veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Viper® schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:11:

Hmmm in de TL bak (Osram Ledvance opbouwarmatuur voor LED-tube waterdicht 2x1500) zit ook niet meer elektronica, daar was ik denk ik de fout in gegaan met 'normale' TL buis.

De volgende stappen ga ik ondernemen, de Einhell terug sturen voor een nieuw model (als dat mogelijk is). En dan toch weer 2 nieuwe TL-Led tubes er in plaatsen.

Blijkt wel weer dat goedkoop toch duurkoop wordt, met die Einhell

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
vreemde titel, lees het zo dat er een stuk uit je tl bak is na gebruik van de bovenfrees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:19

RvL

Dat zou wel verklaren waarom hij het niet meer doet :D

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:33

Tens

let me drink about it

Viper® schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:11:

1100 Watt op zich niet, maar het betreft een elektromotor, met bijbehorende aanloopstroom.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
Titel kan ik helaas niet maar aanpassen, maar daar staat een foutje in inderdaad! Net reactie, ik krijg een nieuwe Einhell opgestuurd. Daarna zal ik nieuwe led TL plaatsen en hopelijk is het probleem dan opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Plof schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:56:
Titel kan ik helaas niet maar aanpassen,
Ik wel :>

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Plof schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:56:
Titel kan ik helaas niet maar aanpassen, maar daar staat een foutje in inderdaad! Net reactie, ik krijg een nieuwe Einhell opgestuurd. Daarna zal ik nieuwe led TL plaatsen en hopelijk is het probleem dan opgelost.
Ik zou eerst de nieuwe TL plaatsen: kijken of die het doet voor je de nieuwe Einhell aanzet. :)

vraag ik me nog af: is die naam trouwens goed of slecht gekozen: Einhell? _O-

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:09
LED-verlichting bevat een geschakelde voeding, daarin zit de nodige elektronica die behoorlijk gevoelig is voor overspanning, spanningspieken. De bovenvrees bevat een elektromotor. Deze motor neemt elektrisch vermogen op maar vervuilt ook het elektriciteitsnet met vermogen dat niet effectief gebruikt kan worden. Dat is nu eenmaal hoe elektromotoren werken. De spanningspieken die daardoor ontstaan kunnen andere apparatuur beschadigen. Hierdoor is de lamp waarschijnlijk defect geraakt.

[ Voor 5% gewijzigd door FrankHe op 20-09-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Wie noemt het dan ook Ein hell? >:)
Pagina: 1