Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor Linux PC office, internet, films, en muziek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 01:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voor mijn schoonmoeder een budget desktop PC bouwen voor: internet, films (youtube), office en soms ook muziek. Belangrijk is dat hij vlot is (zonder hangen etc). Zij heeft nu een Acer PC met Windows 7 die veel te traag is. Ik weet niet of ik de windows licentie kan gebruiken voor een upgrade naar Windows 10. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een Linux bak. De verandering van Windows 7 naar Windows 10 zal voor mijn schoonmoeder net zo groot zijn als een verandering naar bijvoorbeeld Ubuntu

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer EUR 250,00.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
PSU: nieuw in doos be quiet! Straight Power 10 400W
Case: Cooler Master Centurion 532

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uit de bbg mei 2019
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 84,49€ 84,49
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 42,-€ 42,-
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 39,49€ 39,49
1Solid state drivesCrucial BX500 240GB€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,93

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voorkeur voor onderdelen die goed werken onder Linux en niet al te duur zijn. Het lijkt erop dat je voor Linux gauw op intel onderdelen uitkomt die veel duurder zijn. Dan kan ik dus ook een Windows 10 licentie overwegen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie hierboven: onderdelen die goed werken onder Linux.

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Hebben jullie ervaring met vergelijkbare configuratie icm Linux? Zoja wat zijn de ervaringen?
Zijn er alternatieven die ik kan overwegen?
Welke Linux distro adviseren jullie bij de configuratie?

Ik heb bijna geen ervaring met Linux. Ik heb zelf al e.e.a. uitgezocht. Het lijkt erop dat met wat inspanning het mogelijk is om de Ryzen 3 2200G onder Linux werkend te krijgen:
Tijdens installatie moet ik "nomodeset" optie aanzetten zodat het scherm goed getoond wordt.
Tevens is een update van de Linux kernel geadviseerd.
Dit artikel moet ik nog rustig doorlezen...

Alvast dank voor je reactie! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Waarom Linux? Volgens mij werkt Chrome OS dan beter/handiger/veiliger.

Bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Acer Chromebox CXI3 (DT.Z11EG.001)

• MadSaid
Dank voor je snelle reactie devekot. (y)
Mijn schoonmoeder (bijna 70) wil geen laptop, of tablet. Mijn schoonvader heeft een goed werkende laptop. Daar wil ze niet aan. Zij heeft al jaren een desktop en mobiel. Dat wil ze zo houden.
Dat gaan we respecteren 8)

• duvekot
  • Nu online
En Chromebox is ook geen laptop. Het is een kastje waar je gewoon een scherm en toetsenbord/muis aan koppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRffgbFRIDhOB0CRCnFwqf-s6pw=/i/2002870544.jpeg

Dus eigenlijk wat je zelf in elkaar wilt zetten maar dan al helemaal klaar met een OS dat zich geheel zelf up to date houd en ook nog eens heel erg veilig is.

• MadSaid
Oké bedankt. Ik ga dit nog verder uitzoeken.
Ze hebben nog een monitor en printer waarop dit aangesloten moet worden. Merk en type weet ik nu even niet. Ik weet niet of de monitor HDMI ingang heeft. De printer is wel via USB aan te sluiten.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:33
@duvekot Chromebooks worden inderdaad automatisch up tot date gehouden, maar ondersteuning stopt na een aantal jaren. Een alternatief, iets boven budget, is het voorstel uit de best buy guide, als het budget heel strikt is is worden er een paar hints gegeven om je eigen voorstel kompleet te maken. Maar ook Linux moet je up tot date houden, je zal dus af en toe bij oma langs moeten komen :)

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 19-09-2019 07:02 ]

• duvekot
  • Nu online
martyw schreef op donderdag 19 september 2019 @ 07:00:
@duvekot Chromebooks worden inderdaad automatisch up tot date gehouden, maar ondersteuning stopt na een aantal jaren.
De ondersteuning voor Chrome OS is 6.5 jaar na introductie. https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=en
Dus mijn voorbeeld (er zijn natuurlijk meerdere chromeboxen) heeft ondersteuning tot ergens in 2024. Tegen die tijd is er vast behoefte aan wat nieuws.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou gewoon voor ~ €110,- een Windows 10 licentie kopen en daar wat extra geld voor reserveren.
Linux klinkt heel leuk, maar ik denk dat ze uiteindelijk beter af is met een meer universeel bruikbaar OS voor d'r desktop.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
unezra schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:21:
Ik zou gewoon voor ~ €110,- een Windows 10 licentie kopen en daar wat extra geld voor reserveren.
Linux klinkt heel leuk, maar ik denk dat ze uiteindelijk beter af is met een meer universeel bruikbaar OS voor d'r desktop.
Vooral als je Microsoft Office wil gaan gebruiken ;)

Maar de Windows licentie kun je nog steeds gebruiken voor de update naar Windows 10.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:32

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@MadSaid ik zou het aanraden om de specs van de acer computer op te noemen. misschien kan je er nog iets mee na een upgrade en natuurlijk linux erop.

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
MadSaid schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:49:
Ik heb bijna geen ervaring met Linux. Ik heb zelf al e.e.a. uitgezocht. Het lijkt erop dat met wat inspanning het mogelijk is om de Ryzen 3 2200G onder Linux werkend te krijgen:
Tijdens installatie moet ik "nomodeset" optie aanzetten zodat het scherm goed getoond wordt.
Tevens is een update van de Linux kernel geadviseerd.
Dit artikel moet ik nog rustig doorlezen...
Kleine sidenote: deze informatie is inmiddels achterhaald, mits je de meest recente versie van Ubuntu met LTS support, 18.04.3 gebruikt. Deze maakt by default gebruik van de 5.0-reeks voor de kernel, waar dit issue niet optreed. :)

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-11 19:58
Heb je al geprobeerd Ubuntu op de huidige pc te installeren? Ik heb Ubuntu vaker op oude pc's (8-12 jaar oud) geïnstalleerd voor gebruikers die dezelfde usecase hebben als je schoonmoeder. Dat werkt heel erg goed en iemand kan weer jaren vooruit. Kun je misschien de gegevens delen van de computer die ze nu gebruikt?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:29
Je hebt zelf geen ervaring met Linux maar gaat het bij je oma installeren? Slecht idee!!

Ik zou je sterk aanraden voor Chromeos te gaan. Als de printer niet werkt, koop er dan een printer met Google cloud print bij.
Dit scheelt je een hoop gedoe en je oma werkt veilig.

• MadSaid
Mensen, super bedankt voor alle reacties _/-\o_
Ik heb afgelopen vrijdag de onderdelen besteld uit mijn openingspost. Zaterdag netjes ontvangen. PC met Ubuntu 18.04.3 loopt als een zonnetje! :*)

Motivatie voor de keuze: zoals geadviseerd hou ik de mogelijkheid open om toch Windows te installeren.
De ChromeBox viel af omdat mijn inschatting is dat ik hiervoor een nieuwe monitor en printer moet aanschaffen.
Pagina: 1