Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voor mijn schoonmoeder een budget desktop PC bouwen voor: internet, films (youtube), office en soms ook muziek. Belangrijk is dat hij vlot is (zonder hangen etc). Zij heeft nu een Acer PC met Windows 7 die veel te traag is. Ik weet niet of ik de windows licentie kan gebruiken voor een upgrade naar Windows 10. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een Linux bak. De verandering van Windows 7 naar Windows 10 zal voor mijn schoonmoeder net zo groot zijn als een verandering naar bijvoorbeeld Ubuntu
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer EUR 250,00.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
PSU: nieuw in doos be quiet! Straight Power 10 400W
Case: Cooler Master Centurion 532
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uit de bbg mei 2019
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voorkeur voor onderdelen die goed werken onder Linux en niet al te duur zijn. Het lijkt erop dat je voor Linux gauw op intel onderdelen uitkomt die veel duurder zijn. Dan kan ik dus ook een Windows 10 licentie overwegen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie hierboven: onderdelen die goed werken onder Linux.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?
Hebben jullie ervaring met vergelijkbare configuratie icm Linux? Zoja wat zijn de ervaringen?
Zijn er alternatieven die ik kan overwegen?
Welke Linux distro adviseren jullie bij de configuratie?
Ik heb bijna geen ervaring met Linux. Ik heb zelf al e.e.a. uitgezocht. Het lijkt erop dat met wat inspanning het mogelijk is om de Ryzen 3 2200G onder Linux werkend te krijgen:
Tijdens installatie moet ik "nomodeset" optie aanzetten zodat het scherm goed getoond wordt.
Tevens is een update van de Linux kernel geadviseerd.
Dit artikel moet ik nog rustig doorlezen...
Alvast dank voor je reactie!
Ik wil voor mijn schoonmoeder een budget desktop PC bouwen voor: internet, films (youtube), office en soms ook muziek. Belangrijk is dat hij vlot is (zonder hangen etc). Zij heeft nu een Acer PC met Windows 7 die veel te traag is. Ik weet niet of ik de windows licentie kan gebruiken voor een upgrade naar Windows 10. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een Linux bak. De verandering van Windows 7 naar Windows 10 zal voor mijn schoonmoeder net zo groot zijn als een verandering naar bijvoorbeeld Ubuntu
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer EUR 250,00.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
PSU: nieuw in doos be quiet! Straight Power 10 400W
Case: Cooler Master Centurion 532
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uit de bbg mei 2019
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 3 2200G Boxed | € 84,49 | € 84,49 |
| 1 | Moederborden | Asus Prime A320M-K | € 42,- | € 42,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT | € 39,49 | € 39,49 |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX500 240GB | € 32,95 | € 32,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 198,93 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voorkeur voor onderdelen die goed werken onder Linux en niet al te duur zijn. Het lijkt erop dat je voor Linux gauw op intel onderdelen uitkomt die veel duurder zijn. Dan kan ik dus ook een Windows 10 licentie overwegen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie hierboven: onderdelen die goed werken onder Linux.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?
Hebben jullie ervaring met vergelijkbare configuratie icm Linux? Zoja wat zijn de ervaringen?
Zijn er alternatieven die ik kan overwegen?
Welke Linux distro adviseren jullie bij de configuratie?
Ik heb bijna geen ervaring met Linux. Ik heb zelf al e.e.a. uitgezocht. Het lijkt erop dat met wat inspanning het mogelijk is om de Ryzen 3 2200G onder Linux werkend te krijgen:
Tijdens installatie moet ik "nomodeset" optie aanzetten zodat het scherm goed getoond wordt.
Tevens is een update van de Linux kernel geadviseerd.
Dit artikel moet ik nog rustig doorlezen...
Alvast dank voor je reactie!