Advies nodig voor snel internet opzolder zonder loze leiding

Pagina: 1
Acties:

• Ethnic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-03 23:33
Beste mede-tweakers,

Ik wil graag mijn zolder gebruiken voor mijn computer. Helaas heb ik geen loze leiding daar (nieuwbouw, hoe dan?). Wat zijn mijn opties?

Zal ik iemand huren om een loze leiding voor mij te laten boren? Hoe duur is dat ongeveer?

Ik heb een glasvezel verbinding van 1000 Mb/s en wil hier graag zoveel mogelijk gebruik van maken. Dus wifi is geen optie.

Zijn de powerline adapters tegenwoordig snel en stabiel?

Heb ik nog andere opties?

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Beste oplossing is een leiding legen, dus boren.
WiFi kan wel, is er tegenwoordig al sneller dan 1Gbps maar soms hoge latency.
Powerline durf ik niet te zeggen, lang niet meer mee gewerkt, ben er zelf geen fan van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:53

Wimmel

Hello

Wat ook nog een mogelijke oplossing kan zijn, plastic optical fibre (POF). Dit is een kunsstof glasvezel die naast je bestaande bekabeling in een buis mag worden getrokken omdat er geen stroom doorheen gaat.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Ethnic
Wimmel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:59:
Wat ook nog een mogelijke oplossing kan zijn, plastic optical fibre (POF). Dit is een kunsstof glasvezel die naast je bestaande bekabeling in een buis mag worden getrokken omdat er geen stroom doorheen gaat.
Dit is interessant! Dus POF mag getrokken woorden door de leiding van de stopcontact? Begrijp ik dat goed?

• Ethnic
ViperXL schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:51:
Beste oplossing is een leiding legen, dus boren.
WiFi kan wel, is er tegenwoordig al sneller dan 1Gbps maar soms hoge latency.
Powerline durf ik niet te zeggen, lang niet meer mee gewerkt, ben er zelf geen fan van.
Helaas is dat niet mogelijk. Het is een huurhuis en ik mag niet zomaar boren. En als ik dat wel doe, moet ik er later dik voor gaan betalen om het weer goed te krijgen.

Wifi is idd wel snel tegenwoordig maar ik wil een utp kabel aansluiten aan pc.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:01
Kan je niet "zoals vroeger" een UTP-kabel langs de plinten en het trappenhuis naar boven leggen en vastzetten met van die kabelclips met een spijkertje aan? :D Snelste en goedkoopste oplossing.

Vroeger zag ik zoiets vaker bij mensen thuis, tegenwoordig lijkt het wel verboden of zo als kabels zichtbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:12

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Ethnic schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:16:
[...]

Helaas is dat niet mogelijk. Het is een huurhuis en ik mag niet zomaar boren. En als ik dat wel doe, moet ik er later dik voor gaan betalen om het weer goed te krijgen.
Verzoek neerleggen bij de verhuurder en kijken wat je dat (eenmalig of in de maandelijkse huur) extra gaat kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Ethnic schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:14:
[...]

Dit is interessant! Dus POF mag getrokken woorden door de leiding van de stopcontact? Begrijp ik dat goed?
Inderdaad, POF mag bij bestaande stroomkabels in een leiding worden geplaatst.

Discogs

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:48
Wimmel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:24:
[...]

Maar zijn wel erg prijzig. Wandcontactdozen kosten 150 euro voor een Gbit variant...

Edit:
Of 100 euro voor een losse media converter

[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 18-09-2019 22:28 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
mad-dog schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:26:
[...]

Maar zijn wel erg prijzig. Wandcontactdozen kosten 150 euro voor een Gbit variant...
Weet je de prijzen van de andere benodigdheden?

• Ethnic
Wimmel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:24:
[...]

Je bent geweldig. Ik heb mijn oplossing :) Dankjewel!

Waar kan ik het beste bestellen? Gewoon bij netwerkproducten.com?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:48

• Wimmel

Wimmel

Hello

mad-dog schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:26:
[...]

Edit:
Of 100 euro voor een losse media converter
Dat is nog altijd goedkoper dan een leiding in de muur laten frezen. Het is een niche-product en helaas zie je dat nog wel terug in de prijs.

@Ethnic ik weet niet waar je het het best kan bestellen. Je kan het best even rondkijken wie de beste aanbieder is.

Discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ethnic schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:16:
[...]

Dat wordt vaak geroepen maar klopt (in Nederland iig) niet. Je huurt een woning en mag daar alles mee doen wat je normaliter geacht zou worden te doen in een woning. Clausules om dergelijke zaken uit te sluiten (of het nu 'geen gasten logeren' of 'geen gaten boren') in een contract zijn ongeldig. Je mag - zonder toestemming te hoeven vragen - gaten boren en hoeft ze alleen maar cosmetisch af te dichten bij oplevering.

Let wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor gevolgschade daarbij, dus zorg dat jij of degene die het doet goed let op leidingen e.d.
Wifi is idd wel snel tegenwoordig maar ik wil een utp kabel aansluiten aan pc.
WiFi is snel, maar de totale keten is niet sneller dan de backhaul, en bij nieuwbouw moet je er niet op rekenen dat WiFi van beneden boven nog snel is. Linksom of rechtsom moet je iets hebben dat door die vloeren heen komt.

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44
Ethnic schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:46:
Ik wil graag mijn zolder gebruiken voor mijn computer. Helaas heb ik geen loze leiding daar (nieuwbouw, hoe dan?).
Loopt er geen leidingschacht naar zolder voor bv de gasleiding en condensafvoer van de ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
Heb het bij familie gewoon opgelost met powerline. Scheelt ook dat moderne huizen met veel groepen komen en weinig aftakkingen hebben. In mijn eigen huis hoef ik geen powerline te proberen.

Verder weet ik niet wat de indeling van je huis is, maar als powerline niet had gewerkt bij familie had ik gewoon een gat in de muur van de meterkast gemaakt en een utp kabel in een kabelgoot door het trapgat naar zolder gebracht. Dat ene gaatje prop je gewoon weer dicht met wat allesvuller als je de woning verlaat, geen haan die ernaar kraait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
POF kan, MOCA kan soms, PowerLine is ook in het meest geweldige geval slechts de helft van je capaciteit.

De optie dat er een schacht loopt is wel een goede, dikke kans dat dat bij een trap waar de dode hoek weg is al toegankelijk is. In andere gevallen worden ze vaak voor water/cv gebruikt en bij recente nieuwbouw voor wtw/warmtepomp.

Als je ergens bestaande leidingen hebt en er een niet perse nodig is kan je ook daar gewoon de kabel er uit trekken en een netwerkkabel daar voor in de plaats trekken.

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 19-09-2019 00:42 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op donderdag 19 september 2019 @ 00:37:
Heb het bij familie gewoon opgelost met powerline. Scheelt ook dat moderne huizen met veel groepen komen en weinig aftakkingen hebben. In mijn eigen huis hoef ik geen powerline te proberen.
Valt heel erg mee - en tegen.

In NL is interferentie, niet demping, de voornaamste belemmering voor PLC performance. Je ziet dan ook nagenoeg geen verschil in kans op goede verbinding tussen oude en nieuwe bewoningen. Enige uitzondering is al dan niet aanwezigheid van randaarde bij PLC-apparaten die MIMO doen (>="1200Mbps"), wat wel vaker het geval is bij moderne huizen. Als je echter low-end spullen (alles tem "1000Mbps") gebruikt maakt het niets uit. In dat geval werkt het bij je familie goed omdat er weinig interferentie is van 2-68MHz op hun stroomnet, niet omdat dat net toevallig nieuw is. Evengoed is aanwezigheid van dergelijke interferentie meest waarschijnlijke oorzaak dat het bij jou niet goed werkt, ongeacht leeftijd.
Verder weet ik niet wat de indeling van je huis is, maar als powerline niet had gewerkt bij familie had ik gewoon een gat in de muur van de meterkast gemaakt en een utp kabel in een kabelgoot door het trapgat naar zolder gebracht. Dat ene gaatje prop je gewoon weer dicht met wat allesvuller als je de woning verlaat, geen haan die ernaar kraait.
(y)

Oslik blyat! Oslik!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:23
Naar POF is er natuurlijk ook altijd nog gewoon glasvezelkabel. Afhankelijk van de diameter van je leiding en het aantal bochten is kan je dat ook met connector en al trekken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wimmel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:59:
Als je dan toch voor glas gaat, kun je beter met normaal glas aan de slag.
Ellende zijn de connectoren, maar een beetje installateur heeft die er zo aan.

Voordeel is dat er *enorm* hoge snelheden over mogelijk zijn en het een fatsoenlijke, professionele standaard is. PoF niet.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

@unezra normaal glas heeft uiteraard de voorkeur maar POF heeft wel enkele voordelen in het geval van integratie met bestaande leidingen; het kan getrokken worden met een trekveer en mag in een kleinere radius gebogen worden. Omdat elektrobuis soms in krappe bochten wordt gebogen en je niet kan zien hoe het er bij ligt is in dit geval POF geen hele slechte keuze.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:34:
hoeft ze alleen maar cosmetisch af te dichten bij oplevering.

Let wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor gevolgschade daarbij, dus zorg dat jij of degene die het doet goed let op leidingen e.d.
Tegenwoordig niet meer.. steeds meer verhuurders zeggen "laat de gaten maar open" en hoef je ze niet meer af te dichten,

bron: vanaf vrijdag officieel uit huurhuis vetrokken (sleutels ingeleverd)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wimmel schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:58:
@unezra normaal glas heeft uiteraard de voorkeur maar POF heeft wel enkele voordelen in het geval van integratie met bestaande leidingen; het kan getrokken worden met een trekveer en mag in een kleinere radius gebogen worden. Omdat elektrobuis soms in krappe bochten wordt gebogen en je niet kan zien hoe het er bij ligt is in dit geval POF geen hele slechte keuze.
Mja, in geval van TS zou ik dan toch gewoon kijken naar regulier ethernet en daar de benodigde kabels voor (laten) trekken. Waarschijnlijk kan dat gewoon, al dan niet deels in het zicht.

2 stuks 6A naar boven en daar netjes afmonteren op een WCD is zo duur niet en waarschijnlijk goedkoper dan klooien met PoF en mediaconverters.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
corset schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:00:
[...]

Tegenwoordig niet meer.. steeds meer verhuurders zeggen "laat de gaten maar open" en hoef je ze niet meer af te dichten,

Dat heeft een reden: de aangebroken tube colgate uit je badkamer is goedkoper dan een tube allesvuller. Op het oog beide wit...

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
_JGC_ schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:56:
[...]

Dat heeft een reden: de aangebroken tube colgate uit je badkamer is goedkoper dan een tube allesvuller. Op het oog beide wit...
Correct, ik was nog de lul die het netjes deed met gatenvuller

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

corset schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:10:
[...]
Correct, ik was nog de lul die het netjes deed met gatenvuller
Och. Ik heb een gat in de muur en in een deur gestopt met krantenpapier, muurvuller en een beetje witte verf.
Hadden ze helemaal nooit opgemerkt.

(Ja, dat is niet netjes maar met een verhuurder die zich ook meerdere malen minder netjes heeft opgesteld, voelde ik me weinig bezwaard de boel enkel optisch mooi te maken.)

Voor TS is het vooral van belang dat het kán, mits je het netjes doet en netjes achter laat. In de muur frezen zal ik niet snel doen, maar wellicht dat met kabelgootjes het allemaal best netjes weg te werken is. Dan is CAT6(A) goedkoop én hufterproof. (Plus, mooi weg te werken. Een opbouw CAT6A WCD is een tientje ofzo. Rol kabel is ook niet zo duur. Voor €100 - €150 moet je echt al heel ver kunnen komen, inclusief fraaie afwerking, patchpaneel, etc.)

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wacht even, even een stapje terug.
Je wil snel internet op zolder voor je computer.
Waar komt de huidige internetaansluiting binnen? Is dat op de begane grond? Zo ja, lopen er geen kabels naar de 1e verdieping en kun je niet vanaf daar een kabel doortrekken naar de zolder?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:33
Maar zelfs met freezen:
Je hoeft wijzigigen niet altijd terug te draaien, als het een verbetering is op de woning niet.
Overleg dat eens met je verhuurder. Het is de duurste optie, maar wel de beste.

Toen wij weg gingen uit onze huurwoning mochten we de cat 5e kabel naar de zolder ook laten zitten.

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-04 07:35

Ron

Gewoon glasvezel trekken lijkt me idd de mooiste oplossing,
zou je zelfs mooi in kunnen bouwen door een muurplaatje met keystones d'r in te kunnen verwerken.

https://www.allekabels.nl...e-muurplaat-2-poorts.html
https://www.allekabels.nl...svezel-singlemode-lc.html

netwerkkaart met sfp-poort er in en gaan.

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-03 17:10
Wij hebben een kabel gelegd vanaf beneden naar boven via de spouw. (Gaatje beneden en boven boren en dan de kabel mbt trekveer opvangen en naar beneden trekken. Beetje precisiewerk maar kostte me nog geen 250 euro door een electricien (incl afmontage en speciale cat kabel). Werkt prima!

• unezra

unezra

Ron schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:18:
Gewoon glasvezel trekken lijkt me idd de mooiste oplossing,
zou je zelfs mooi in kunnen bouwen door een muurplaatje met keystones d'r in te kunnen verwerken.

https://www.allekabels.nl...e-muurplaat-2-poorts.html
https://www.allekabels.nl...svezel-singlemode-lc.html

netwerkkaart met sfp-poort er in en gaan.
Glas connectors kun je er niet makkelijk zelf aan zetten (if ever), dus dan moet je met connector en al kabels gaan trekken. Dan kun je beter kijken of er nog een 2e buis is, of een plek waar je zinvol uit het zicht koper kunt trekken. De theoretische snelheid van koper is misschien lager, het is wél zelf netjes af te monteren op wall outlets en patchpanelen.

Daarbij, koper is ook een stuk goedkoper dan glas. Ook qua netwerkkaarten, switches, etc.

Dus nee, ik zou gewoon een rol CAT6A solid kopen, een wall outlet en klein patchpaneel en daar de boel netjes op aan elkaar knopen. 2x naar zolder, afmonteren en later alle mogelijkheden om het te verfraaien met switches, etherchannels, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Wifi is geen optie... Maar waarom eigenlijk niet? Ik zou zeker geen brakke range extender plaatsen nee. Maar je complete netwerk upgraden met zo'n Mesh network tri-kit?

- niet boren
- geen moeite
- geen risico
- je kan het meenemen naar een andere woning als je hier weg gaat, of verkopen en dan levert het nog iets toe.

'ja maar latency' is met serieuze Mesh hardware echt niet zo'n issue meer. To be fair, ik zou er meer vertrouwen in hebben dan in 2 mediaconverters om van CAT naar fiber en terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-04 07:35

Ron

unezra schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:58:
[...]

Glas connectors kun je er niet makkelijk zelf aan zetten (if ever), dus dan moet je met connector en al kabels gaan trekken.
Ben ik niet met je eens, fusion splicing is best gied te doen. Ik geef je wel dat het misschien lastig is om aan de apparatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-04 19:13
ik zou zeggen ga is praten met je huisbaas...

ik ben vrij zeker dat als je een kabel professioneel laat aanleggen,dat dit als meerwaarde aan het huis gezien kan worden
maar communicatie is key.. dus het traject overleggen , afwerking overleggen ...

dingetjes zoals nagelklemmen zijn inderdaad een doorn in het oog voor huisbazen
een mooi kabelgootje wat meegeschilderd is daarintegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 00:15:
Wifi is geen optie... Maar waarom eigenlijk niet? Ik zou zeker geen brakke range extender plaatsen nee. Maar je complete netwerk upgraden met zo'n Mesh network tri-kit?

- niet boren
- geen moeite
- geen risico
- je kan het meenemen naar een andere woning als je hier weg gaat, of verkopen en dan levert het nog iets toe.

'ja maar latency' is met serieuze Mesh hardware echt niet zo'n issue meer.
Je weet neem ik aan dat het merendeel van de 'mesh kits' gewoon veredelde router + repeaters is toch?

Gebruik je ze met een wired backhaul zijn het gewone AP's net zoals bijv een Unifi AC-Lite etc.

Er zijn echt maar een paar sets die een separate wireless backhaul hebben, oftewel een aparte WiFi radio voor de verbinding onderling.
To be fair, ik zou er meer vertrouwen in hebben dan in 2 mediaconverters om van CAT naar fiber en terug te gaan.
Ik persoonlijk niet. Zou eerder glas trekken en 2 media convertors (of switches met SFP) gebruiken dan ook enige mesh of repeater kit.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnic
Ik dank jullie allemaal voor het meedenken.

Misschien is het handiger als ik mijn verhuurtekening met jullie deel: https://imgur.com/a/y7Ao6Fh

Het is niet super duidelijk, maar mijn badkamer heeft ook een loze leiding. (geen idee waarom? hahaha)

Meterkast op de begane grond heeft een modem/router van de internet provider. Slaapkamer 1 heb ik een cat6 kabel getrokken. Dit is trouwens ook waar mijn pc is en ik wil dus graag naar mn zolder verhuizen. Ik heb denk ik niet zoveel opties.

Zijn er tweakerts die in of vlakbij Amersfoort wonen en even langs willen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb je al eens gekeken hoe strak de gaten voor verwarmingsleidingen zijn geboord ?
Vaak is daar al genoeg ruimte om een kabel langs omhoog te trekken

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 11-10-2019 10:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou, voordat je een hele operatie start het gewoon eens proberen met powerline adapters. Test het een paar dagen. Als je tevreden bent: mooi, klaar. Zo niet, kun je verder denken met bovenstaande ideeen.

Ook kun je gewoon eens testen of je een stabiel wifi signaal op zolder krijgt, want het kan zomaar eens voldoende zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Hann1BaL op 11-10-2019 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:21
Ethnic schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:59:
Ik dank jullie allemaal voor het meedenken.

Misschien is het handiger als ik mijn verhuurtekening met jullie deel: https://imgur.com/a/y7Ao6Fh

Het is niet super duidelijk, maar mijn badkamer heeft ook een loze leiding. (geen idee waarom? hahaha)

Meterkast op de begane grond heeft een modem/router van de internet provider. Slaapkamer 1 heb ik een cat6 kabel getrokken. Dit is trouwens ook waar mijn pc is en ik wil dus graag naar mn zolder verhuizen. Ik heb denk ik niet zoveel opties.

Zijn er tweakerts die in of vlakbij Amersfoort wonen en even langs willen komen?
Nadeel van FO trekken langs reguliere groepen is dat er veel knooppunten zijn en verdeelpunten. Het is niet echt een rechte weg. Ik zou ook eens kijken, de tekening is niet echt scherp, maar zie ik op zolder boven de trap een PV leiding? Waarschijnlijk loopt deze wel direct door naar de meterkast, dus zou ik nemen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnic
Bob-B190 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

Nadeel van FO trekken langs reguliere groepen is dat er veel knooppunten zijn en verdeelpunten. Het is niet echt een rechte weg. Ik zou ook eens kijken, de tekening is niet echt scherp, maar zie ik op zolder boven de trap een PV leiding? Waarschijnlijk loopt deze wel direct door naar de meterkast, dus zou ik nemen.
Yep! Dat is idd een pv leiding. Weet niet of er ruimte is om het daar langs heen te trekken, maar ik ga het morgen zeker even checken.

Bedankt iig 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb net een Powerline set uit mijn woning gehaald in verband met andere netwerkopstelling. Beneden in de meterkast een extra wandcontactdoos gemaakt op de groep van de wasmachine. Op zolder zat al een meervoudige wandcontactdoos bij de wasmachine... Dus 1+1=3. Powerline heeft het een aantal jaren perfect gedaan, zeker omdat het op dezelfde groep zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:43
Tekening is de onduidelijk maar heb je op zolder aangezien het nieuwbouw is 2 groepen voor de wasmachine/droger ? Als je geen droger hebt dan kun je die wcd weghalen die loopt rechtsreeks door naar je meterkast en wanneer je weggaat is dat ook in een uurtje hersteld.

Heb je wel een droger dan kun je een verdeler op de wasmachine groep zetten waar je dan ook de droger in kan doen (je mag ze dan alleen niet meer tegelijk gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Richh schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 00:15:
To be fair, ik zou er meer vertrouwen in hebben dan in 2 mediaconverters om van CAT naar fiber en terug te gaan.
No offense maar soms lees ik dingen op dit forum waar mijn mond bijna van open valt.

Met alle ellende van wiif wifi die regelmatig op dit forum voorbij komt denk jij dat dat betrouwbaarder is dan iets als een mediaconverter. Die hardware is zo simpel dat het bijna nooit stuk gaat :o

Maar goed, ik ben wel benieuwd naar waarom je dit denkt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Glashelder schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:33:
[...]
No offense maar soms lees ik dingen op dit forum waar mijn mond bijna van open valt.

Met alle ellende van wiif die regelmatig op dit forum voorbij komt denk jij dat dat betrouwbaarder is dan iets als een mediaconverter. Die hardware is zo simpel dat het bijna nooit stuk gaat :o

Maar goed, ik ben wel benieuwd naar waarom je dit denkt?
Plus, die dingen zijn ook nog eens redelijk betaalbaar.
pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Nog geen €20,- per stuk, gaan als de brandweer.

Zeker iets voor TS om te overwegen. Als glas wél kan en koper niet vanwege interferentie, zeg ik: Doen.

Misschien wel een idee om dit te laten doen. Dus een electricien (met ervaring met dit soort spul) de glasvezel kabel laten trekken en de connectoren er aan laten zetten.

Ik weet niet of er fiber wall outlets of patchpanelen bestaan, da's voor het mooi wel een betere oplossing. Fiber kun je dan vast af laten monteren. Gaat het minder snel kapot. Vervolgens zet je zelf een kort stukje glas tussen outlet/patchpaneel en zo'n mediaconverter. Gaat dat kapot, is er niets aan de hand en zo'n kort stukje glas kost de wereld niet.

EDIT:
Of inderdaad, nog mooier, een switch met SFP. (Maar ook dan liefst een wall outlet of patchpaneel met glas, zodat dat deel vast ligt.)

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 12-10-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Zodra je iemand moet laten komen om glas te laten leggen en lassen dan ben je vele malen goedkoper uit om iemand in te huren om op een nette manier een utp naar boven te brengen. viarengeoorbeeld de kruipruimte en leidingschat bij de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jan-man schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:17:
Zodra je iemand moet laten komen om glas te laten leggen en lassen dan ben je vele malen goedkoper uit om iemand in te huren om op een nette manier een utp naar boven te brengen. viarengeoorbeeld de kruipruimte en leidingschat bij de trap.
Welnee.

Glas is niet zo duur en een beetje installateur legt dat zo voor je neer. Lassen is voor iemand met de juiste spullen ook niet spannend. Het probleem is "de juiste spullen".

Maar het voornaamste prijsverschil tussen het leggen van een stuk glas en een stuk koper, is het materiaal, niet het arbeidsloon.

Voordeel van laten leggen is dat de verantwoordelijkheid van goede werking ligt bij de installateur. Geen gezeik met "het werkt niet". Je betaald zo'n partij voor het werkend opleveren van het stuk glas.

Nadeel van glas is dat je die connectoren er niet zelf aan kunt harken en dan moet je dus glas met connectoren door je leidingeng aan trekken. Da's lastig. Dan kun je beter een tracée zoeken waar koper op een goede manier doorheen kan zonder interferentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
unezra schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

Welnee.

Glas is niet zo duur en een beetje installateur legt dat zo voor je neer. Lassen is voor iemand met de juiste spullen ook niet spannend. Het probleem is "de juiste spullen".

Maar het voornaamste prijsverschil tussen het leggen van een stuk glas en een stuk koper, is het materiaal, niet het arbeidsloon.

Voordeel van laten leggen is dat de verantwoordelijkheid van goede werking ligt bij de installateur. Geen gezeik met "het werkt niet". Je betaald zo'n partij voor het werkend opleveren van het stuk glas.

Nadeel van glas is dat je die connectoren er niet zelf aan kunt harken en dan moet je dus glas met connectoren door je leidingeng aan trekken. Da's lastig. Dan kun je beter een tracée zoeken waar koper op een goede manier doorheen kan zonder interferentie.
interferentie in een woonhuis ? Heb je een wietplantage met 5000 planten daar staan ofzo ? In een woonhuis hoef je echt niet zorgen te maken daarvoor. Zelfs een wietplantage zou niks mogen uitmaken want die zit op een heel andere frequentie maar gaat om het idee ;).

Heb voor een klant een keer de kosten opgevraagd en je bent 75 euro per stekker kwijt voor het lassen. Daar de kabel en uren nog bij en de afwerkt doosjes welke niet in de gewone winkel te vinden zijn. Dus 1 x raden wat daar nu ligt ;) juist 2 x cat6 kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-04 18:34
Ik heb een kabel getrokken langs de buizen van de centrale verwarming. Als je het een beetje netjes doet zie je er niks van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-04 19:40
Niet alles gelezen maar vaak hebben nieuwbouw woningen in het trapgat een driehoekige koof voor afvoer wasmachine, toilet e.d. en deze loopt helemaal door tot zolder. Met een beetje geluk is het op zolder de houten plaat eraf schroeven, UTP met een steentje eraan laten zakken en je hebt hem al in de kruipruimte. Vanaf daar kan je redelijk makkelijk naar de meterkast (mits kruipruimte aanwezig) en heb je je kabeltje op zolder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een beetje hetzelfde probleem en heb besloten om glas te laten trekken. Mijn situatie is ook een huurwoning maar heb boven mij nog een woning en daarboven mijn zolder. Ik kan deze via de gemeenschappelijke ruimte bereiken. Mijn zolder heeft nog mooie groene en rode elektra draden.
Powerline werkt niet, althans heb 600 Devolo kitje gebruikt en haal net 10% tot 20% op dezelfde groep dus dat werkt niet. Draadloos gaat met de Ubiquiti Nano Loco max 300MBit/s up en down dus dat is niet afdoende. Ik ga dan maar voor glas en meteen nieuwe draden en/of aarde en dan glas. Ik ga proberen meteen 10 Gbit/s glas te krijgen met de bijbehorende apparatuur dan ben ik voorlopig klaar. Dan kan ik een behoorlijke server en switch boven gebruiken. Mocht dat niet werken dan twee Gbit glas kabels en dan red ik mij ook wel. Powerline en draadloos is gewoon niet betrouwbaar en stabiel genoeg voor video/camerasysteem en een server. Voor consumenten is het prima maar niet de rest.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnic
itsalex schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:54:
Ik heb een beetje hetzelfde probleem en heb besloten om glas te laten trekken. Mijn situatie is ook een huurwoning maar heb boven mij nog een woning en daarboven mijn zolder. Ik kan deze via de gemeenschappelijke ruimte bereiken. Mijn zolder heeft nog mooie groene en rode elektra draden.
Powerline werkt niet, althans heb 600 Devolo kitje gebruikt en haal net 10% tot 20% op dezelfde groep dus dat werkt niet. Draadloos gaat met de Ubiquiti Nano Loco max 300MBit/s up en down dus dat is niet afdoende. Ik ga dan maar voor glas en meteen nieuwe draden en/of aarde en dan glas. Ik ga proberen meteen 10 Gbit/s glas te krijgen met de bijbehorende apparatuur dan ben ik voorlopig klaar. Dan kan ik een behoorlijke server en switch boven gebruiken. Mocht dat niet werken dan twee Gbit glas kabels en dan red ik mij ook wel. Powerline en draadloos is gewoon niet betrouwbaar en stabiel genoeg voor video/camerasysteem en een server. Voor consumenten is het prima maar niet de rest.
Heb je al iemand kunnen vinden voor het leggen van glas? De prijzen vallen mee vindt ik en ben op zoek naar een betrouwbare expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ethnic schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:24:
[...]

Heb je al iemand kunnen vinden voor het leggen van glas? De prijzen vallen mee vindt ik en ben op zoek naar een betrouwbare expert.
Ja dat probleem heb ik ook maar ik ga het proberen met iemand hier in de buurt want ik wil meteen de draden opnieuw laten trekken met bruin, blauw en aarde en dan glas erbij.

De situatie is heel erg daar op zolder dus vandaar dat ik zo ga doen. Er zijn nog oude lasdoppen en bakeliete stopcontact en schakelaar aanwezig. Deze worden meteen vervangen voor 2 x 4 wcd en het glas mag meteen op de switch komen. Liefst natuurlijk 2/4 x glas erin.
Als je dat ziet hoe dat is aangesloten, echt heel erg. De draden komen links binnen en gaan dan naar rechterkant toe naar een schakelaar en weer een draad terug als schakeldraad. De rest ziet er niet uit maar dat was toen in 1960. Ook zag ik dat de stroom daar 227 volt staat maar beneden staat er 232 volt op. Hmmm mis dus ergens nog 5 volt. Dat wordt nog checken een keer maar ik wil de zolder ook op een aparte groep en dan is mijn meterkast echt vol.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

corset schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:00:
[...]

klopt, meeste smeren t met tandpasta dicht namelijk
Pagina: 1