Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Loopgeluid verminderen voor onderburen

Pagina: 1
Acties:

• diggow
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-10 13:42
Hoi Tweakers,

Ik zit te brainstormen voor iets waar we mee zitten, dat is als volgt:
De onderburen hebben ons verteld dat ze ons op de meter precies door onze woning horen lopen, met name in de slaapkamer (het is een typische 4-hoog flat uit de jaren 60/70).

Nu zoek ik eigenlijk naar een mooie oplossing om het loopgeluid te verminderen. Omdat we het huren en het liefst zo min mogelijk uitgeven wil ik het liefst iets waarbij we niet de hele vloer open hoeven te trekken. Wellicht dat we in de slaapkamer nog een dempend tapijtje kunnen leggen bovenop de paden waar op gelopen wordt?

Ter info: momenteel ligt er een isolatielaagje van een cm dik met daarboven simpel dun tapijt. In de woonkamer ligt laminaat met daaronder een isolatielaag, maar daar hebben de onderburen volgens mij niet zo'n last van.

Als iemand nog goede ideeën heeft, graag!

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Geen schoenen aan in huis, eventueel sloffen met flink wat demping. Verder tapijtjes, vooral hoogpollig.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:10

Rukapul

Moderator General Chat
Er zit nogal wat verschil in geluidsisolatie tussen ondervloeren, maar daar wil je m.b.t. kosten waarschijnlijk weinig mee doen. Tapijt en sloffen zijn goedkoper.

Een punt om even te checken is of het laminaat niet tegen de muren ligt. Dan kun je namelijk ook nog contactgeluiden doorgeven.

• diggow
Sloffen is een hele logische, daar gaan we meteen naar kijken. Verder kunnen we ook eens kijken naar een extra laagje tapijt, wellicht dat we dat nog op een mooie manier er bovenop kunnen leggen.

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01:10
Massa aanbrengen
kijk hier eens:
https://www.akoestiekwinkel.nl/woning/houten-vloer-isoleren

Wellicht kan je een deal sluiten met je huisbaas?

En wat de rest zegt, lichtvoetig lopen. Er is lopen, en er is lopen. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat je door je huis moet gaan sluipen.

Ben je zelf al bij de buren gaan luisteren?

Kan me ook voorstellen dat het 's-nachts als harder wordt ervaren omdat dan de omgeving stiller is.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-10 00:24
Ik ga uit van een betonnen vloer. Lompe vraag: Lopen jullie toevallig 'zwaarvoetig'? Dat kan schelen.
Als onze buren (40-ers, beide wat zwaarlijvig) naar het toilet gaan midden in de nacht lopen ze vol 'op hun hiel'. In een jaren-30 huis hoor je het dan wat dreunen. Wij lossen dat zelf op door wat lichtvoetiger te werk te gaan 's nachts, maar niet iedereen lijkt daarop te letten.

Dat gezegd hebbende: Mijn ervaring met jaren 60/70 flats is precies dit: zonder akoestische maatregelen is het al snel gehorig :X

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-10 18:33

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb bovenburen gehad in een flat met gewoon goede betonnen vloeren. Maar de vrouw des huizes had nogal een zware loop... Dat is: Hard met de hiel eerst op de grond komen. Het was enorm irritant en je hoort het overal bovenuit. Om nog maar te zwijgen van wakker schrikken in de nacht...

Het is de moeite om te kijken hoe jullie lopen :)
En voor de rest: Dik tapijt, sloffen dragen.

Edit: Ik kijk uit naar de tijd dat al die gehorige oude hokken tegen de vlakte gaan...
Verhuizen zou ook nog kunnen, ik weet niet of jullie zelf geluidsoverlast ervaren van de andere buren?

Nyarlathotep wijzigde deze reactie 20-09-2019 16:43 (20%)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 00:38

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Goudvis schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:07:
Ik ga uit van een betonnen vloer. Lompe vraag: Lopen jullie toevallig 'zwaarvoetig'? Dat kan schelen.
Als onze buren (40-ers, beide wat zwaarlijvig) naar het toilet gaan midden in de nacht lopen ze vol 'op hun hiel'. In een jaren-30 huis hoor je het dan wat dreunen. Wij lossen dat zelf op door wat lichtvoetiger te werk te gaan 's nachts, maar niet iedereen lijkt daarop te letten.

Dat gezegd hebbende: Mijn ervaring met jaren 60/70 flats is precies dit: zonder akoestische maatregelen is het al snel gehorig :X
Dit ^.

Op je hielen lopen is de grootste oorzaak en dus ook de grootste oplossing.
Mijn bovenbuurvrouw is een klein, tenger vrouwtje maar die banjert op haar hielen door het huis tot op het punt dat onze bank er van trilt :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• JohnnyDon
  • Registratie: december 2016
Het probleem is dan wel dat met tapijt dat het sneller vies wordt en met sloffen kan het in de zomer (vooral met afgelope zomer) redelijk warm worden.

Zelf woon ik ook in een 4 verdiepingen flat en heb ook erg last van de boven buren. Ben alleen te lui/niet super veel tijd om het aan te geven.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18-10 18:47
Alleen sloffen gaan niet genoeg doen voor de slaapkamer, vloerbedekking op isolatie perst isolatie samen waardoor deze minder goed wordt door de jaren heen. OF lopen jullie nu op schoenen? want datdempt minder dan blote voeten / sokken.
je zou er een nieuwe isolatielaag bovenop kunnen leggen, dat helpt meestal al.

• BakkerM
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:20
Nyarlathotep schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:42:
Ik heb bovenburen gehad in een flat met gewoon goede betonnen vloeren. Maar de vrouw des huizes had nogal een zware loop... Dat is: Hard met de hiel eerst op de grond komen. Het was enorm irritant en je hoort het overal bovenuit. Om nog maar te zwijgen van wakker schrikken in de nacht...

Het is de moeite om te kijken hoe jullie lopen :)
Ligt m.i. volledig aan de looptechniek. Ik heb ook in een appartement gewoond met een bijzonder dikke ondervloer. Maar zodra de neefjes & nichtjes (2 tot 6 jaar) die enthousiast springen en stuiteren (alles op de hielen) dreunt dat ook door.

Tegen 'stampen' kan je bijna niet tegen isoleren. Een zwevende vloer werkt dan ook niet; wellicht extreem hoogpolig tapijt of draag altijd hardloopschoenen.

Maar probeer dus eens op je voorvoeten te lopen; fijn voor je onderburen, de rest van het complex en wellicht op lange termijn nog gezonder voor jezelf ook :-)

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 11:06
Hulde voor de sociale instelling van TS. Als iedereen in Nederland zo zou denken, zouden er veel minder frustraties zijn tussen buren

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
@DutchChelsea zeker!

De TS moet wel rekening houden met de mogelijkheid dat de buren zich al langer storen aan het geluid en dat elke verbetering niet genoeg zal zijn. Laat ze in ieder geval duidelijk weten wat je gaat doen en dat je het ook vervelend vindt dat ze overlast hebben van jou.

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 07:31
Op sokken lopen verergert het trouwens ook alleen maar, maar goede sloffen helpt heel erg inderdaad.

Inderdaad, goede instelling TS, ik kan me nog goed herrineren hoeveel last ik had in een vorig huis. Nachtmerries ;-)

• boswandeling
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 20:47
Wij zitten in hetzelfde schuitje.

Appartementen drie verdiepingen hoog jaren 60 gehorig.
Zelfs zo gehorig, dat als er bij mij wordt aangebeld, de buurman denk dat het zijn bel is. Wij horen deze man lopen, niesen, hoesten.

Dit wisten wij toen we dit appartement kochten, en het valt weinig aan de leefgeluiden.

Waar wij wel met elkaar rekening mee houden is het slaan van deuren, gewoon normaal dicht doen (ook dat hoor je)

Op sokken lopen werkt trouwens juist averechts, een schoen absorbeert jou loop (daarom heb je geen pijn aan je voeten als je loopt) Als je op sokken loopt, komt je hiel zonder tussenkomst van iets absorberends direct op je vloer.

Leefgeluiden zijn gewoon normaal in dit soort appartementen uit de jaren 60 a 70.

Fijn dat je er iets aan wil doen voor je buren, ze zullen het waarderen maar het zijn hulpmiddelen, geen oplossingen.

Blijft lastig

boswandeling wijzigde deze reactie 21-09-2019 15:38 (5%)

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
boswandeling schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:36:
...
Op sokken lopen werkt trouwens juist averechts, een schoen absorbeert jou loop (daarom heb je geen pijn aan je voeten als je loopt) Als je op sokken loopt, komt je hiel zonder tussenkomst van iets absorberends direct op je vloer.
...
Ligt wel héél èrg aan het type schoenen. Dit is absoluut niet het geval bij leren schoenen, en andere types met hakken. En als mensen een beetje slepen, dan word het ook al niet beter op met schoenen.

Ook kan je beter rollen met je voeten op sokken, of blootvoets.

• NeHoX
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:59

NeHoX

www.nehox.eu

De welbekende Adidas slippers doen al wonderen!

Website | Discord | Whatsapp Groep

• Ziewel
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 04:06
Goed afrollen van je voeten is het belangrijkste, samen met een niet al te harde zool. In de winkel bij aankoop even uitproberen op een harde vloer, anders vragen of je ze evt. mag ruilen i.v.m. geluid.

Ben zelf zeer tevreden over mijn Birkenstock slippers, waren de stilste die ik kon vinden en werden zelfs nog iets stiller na inlopen: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Makkelijk instappen, doe ze meestal uit als ik ga zitten en stap er zo weer in als ik een stukje ga lopen.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
diggow schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:41:
Als iemand nog goede ideeën heeft, graag!
Het probleem bij de bron aanpakken is het meest efficiënt. Het is niet voor iedereen.

• diggow
Leviteren is helaas nog niet gelukt, maar we zijn wel bewuster geworden van het schoenen uittrekken en voorzichtiger lopen. Naar mijn idee gaat dit inderdaad al stukken beter ;)

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:47
diggow schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:55:
Leviteren is helaas nog niet gelukt, maar we zijn wel bewuster geworden van het schoenen uittrekken en voorzichtiger lopen. Naar mijn idee gaat dit inderdaad al stukken beter ;)
Goed dat je rekening houd met je buren _/-\o_
Probeer het ook als er bezoek komt.

Schoenen uit trekken zou heel normaal moeten zijn in flats, maar helaas is het altijd nog uitleggen aan mensen die op bezoek komen, veel mensen voelen zich ook bezwaart (stink voeten dan waarschijnlijk :+ )

Ik zelf vraag het altijd of doe het zelf als ik ergens kom, je krijgt toch vaak uit fatsoen te horen nee hou maar aan.

Gelukkig nu zelf een eigen woning met 3 lagen uit 2015 geen gestamp meer van het bezoek van je buren O-)

Owja en schoenen uit in huis doe ik al vanaf mijn eerste eigen huis.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True