Loopgeluid verminderen voor onderburen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• diggow
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-11-2024
Hoi Tweakers,

Ik zit te brainstormen voor iets waar we mee zitten, dat is als volgt:
De onderburen hebben ons verteld dat ze ons op de meter precies door onze woning horen lopen, met name in de slaapkamer (het is een typische 4-hoog flat uit de jaren 60/70).

Nu zoek ik eigenlijk naar een mooie oplossing om het loopgeluid te verminderen. Omdat we het huren en het liefst zo min mogelijk uitgeven wil ik het liefst iets waarbij we niet de hele vloer open hoeven te trekken. Wellicht dat we in de slaapkamer nog een dempend tapijtje kunnen leggen bovenop de paden waar op gelopen wordt?

Ter info: momenteel ligt er een isolatielaagje van een cm dik met daarboven simpel dun tapijt. In de woonkamer ligt laminaat met daaronder een isolatielaag, maar daar hebben de onderburen volgens mij niet zo'n last van.

Als iemand nog goede ideeën heeft, graag!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09
Sloffen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Geen schoenen aan in huis, eventueel sloffen met flink wat demping. Verder tapijtjes, vooral hoogpollig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
Er zit nogal wat verschil in geluidsisolatie tussen ondervloeren, maar daar wil je m.b.t. kosten waarschijnlijk weinig mee doen. Tapijt en sloffen zijn goedkoper.

Een punt om even te checken is of het laminaat niet tegen de muren ligt. Dan kun je namelijk ook nog contactgeluiden doorgeven.

• diggow
Sloffen is een hele logische, daar gaan we meteen naar kijken. Verder kunnen we ook eens kijken naar een extra laagje tapijt, wellicht dat we dat nog op een mooie manier er bovenop kunnen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Massa aanbrengen
kijk hier eens:
https://www.akoestiekwinkel.nl/woning/houten-vloer-isoleren

Wellicht kan je een deal sluiten met je huisbaas?

En wat de rest zegt, lichtvoetig lopen. Er is lopen, en er is lopen. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat je door je huis moet gaan sluipen.

Ben je zelf al bij de buren gaan luisteren?

Kan me ook voorstellen dat het 's-nachts als harder wordt ervaren omdat dan de omgeving stiller is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik ga uit van een betonnen vloer. Lompe vraag: Lopen jullie toevallig 'zwaarvoetig'? Dat kan schelen.
Als onze buren (40-ers, beide wat zwaarlijvig) naar het toilet gaan midden in de nacht lopen ze vol 'op hun hiel'. In een jaren-30 huis hoor je het dan wat dreunen. Wij lossen dat zelf op door wat lichtvoetiger te werk te gaan 's nachts, maar niet iedereen lijkt daarop te letten.

Dat gezegd hebbende: Mijn ervaring met jaren 60/70 flats is precies dit: zonder akoestische maatregelen is het al snel gehorig :X

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb bovenburen gehad in een flat met gewoon goede betonnen vloeren. Maar de vrouw des huizes had nogal een zware loop... Dat is: Hard met de hiel eerst op de grond komen. Het was enorm irritant en je hoort het overal bovenuit. Om nog maar te zwijgen van wakker schrikken in de nacht...

Het is de moeite om te kijken hoe jullie lopen :)
En voor de rest: Dik tapijt, sloffen dragen.

Edit: Ik kijk uit naar de tijd dat al die gehorige oude hokken tegen de vlakte gaan...
Verhuizen zou ook nog kunnen, ik weet niet of jullie zelf geluidsoverlast ervaren van de andere buren?

[ Voor 20% gewijzigd door Nyarlathotep op 20-09-2019 16:43 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Goudvis schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:07:
Ik ga uit van een betonnen vloer. Lompe vraag: Lopen jullie toevallig 'zwaarvoetig'? Dat kan schelen.
Als onze buren (40-ers, beide wat zwaarlijvig) naar het toilet gaan midden in de nacht lopen ze vol 'op hun hiel'. In een jaren-30 huis hoor je het dan wat dreunen. Wij lossen dat zelf op door wat lichtvoetiger te werk te gaan 's nachts, maar niet iedereen lijkt daarop te letten.

Dat gezegd hebbende: Mijn ervaring met jaren 60/70 flats is precies dit: zonder akoestische maatregelen is het al snel gehorig :X
Dit ^.

Op je hielen lopen is de grootste oorzaak en dus ook de grootste oplossing.
Mijn bovenbuurvrouw is een klein, tenger vrouwtje maar die banjert op haar hielen door het huis tot op het punt dat onze bank er van trilt :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Laatst online: 13-06 23:23
Het probleem is dan wel dat met tapijt dat het sneller vies wordt en met sloffen kan het in de zomer (vooral met afgelope zomer) redelijk warm worden.

Zelf woon ik ook in een 4 verdiepingen flat en heb ook erg last van de boven buren. Ben alleen te lui/niet super veel tijd om het aan te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:28
Alleen sloffen gaan niet genoeg doen voor de slaapkamer, vloerbedekking op isolatie perst isolatie samen waardoor deze minder goed wordt door de jaren heen. OF lopen jullie nu op schoenen? want datdempt minder dan blote voeten / sokken.
je zou er een nieuwe isolatielaag bovenop kunnen leggen, dat helpt meestal al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-07 22:02
Nyarlathotep schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:42:
Ik heb bovenburen gehad in een flat met gewoon goede betonnen vloeren. Maar de vrouw des huizes had nogal een zware loop... Dat is: Hard met de hiel eerst op de grond komen. Het was enorm irritant en je hoort het overal bovenuit. Om nog maar te zwijgen van wakker schrikken in de nacht...

Het is de moeite om te kijken hoe jullie lopen :)
Ligt m.i. volledig aan de looptechniek. Ik heb ook in een appartement gewoond met een bijzonder dikke ondervloer. Maar zodra de neefjes & nichtjes (2 tot 6 jaar) die enthousiast springen en stuiteren (alles op de hielen) dreunt dat ook door.

Tegen 'stampen' kan je bijna niet tegen isoleren. Een zwevende vloer werkt dan ook niet; wellicht extreem hoogpolig tapijt of draag altijd hardloopschoenen.

Maar probeer dus eens op je voorvoeten te lopen; fijn voor je onderburen, de rest van het complex en wellicht op lange termijn nog gezonder voor jezelf ook :-)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Hulde voor de sociale instelling van TS. Als iedereen in Nederland zo zou denken, zouden er veel minder frustraties zijn tussen buren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@DutchChelsea zeker!

De TS moet wel rekening houden met de mogelijkheid dat de buren zich al langer storen aan het geluid en dat elke verbetering niet genoeg zal zijn. Laat ze in ieder geval duidelijk weten wat je gaat doen en dat je het ook vervelend vindt dat ze overlast hebben van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Op sokken lopen verergert het trouwens ook alleen maar, maar goede sloffen helpt heel erg inderdaad.

Inderdaad, goede instelling TS, ik kan me nog goed herrineren hoeveel last ik had in een vorig huis. Nachtmerries ;-)

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 21:08
Wij zitten in hetzelfde schuitje.

Appartementen drie verdiepingen hoog jaren 60 gehorig.
Zelfs zo gehorig, dat als er bij mij wordt aangebeld, de buurman denk dat het zijn bel is. Wij horen deze man lopen, niesen, hoesten.

Dit wisten wij toen we dit appartement kochten, en het valt weinig aan de leefgeluiden.

Waar wij wel met elkaar rekening mee houden is het slaan van deuren, gewoon normaal dicht doen (ook dat hoor je)

Op sokken lopen werkt trouwens juist averechts, een schoen absorbeert jou loop (daarom heb je geen pijn aan je voeten als je loopt) Als je op sokken loopt, komt je hiel zonder tussenkomst van iets absorberends direct op je vloer.

Leefgeluiden zijn gewoon normaal in dit soort appartementen uit de jaren 60 a 70.

Fijn dat je er iets aan wil doen voor je buren, ze zullen het waarderen maar het zijn hulpmiddelen, geen oplossingen.

Blijft lastig

[ Voor 5% gewijzigd door boswandeling op 21-09-2019 15:38 ]

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
boswandeling schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:36:
...
Op sokken lopen werkt trouwens juist averechts, een schoen absorbeert jou loop (daarom heb je geen pijn aan je voeten als je loopt) Als je op sokken loopt, komt je hiel zonder tussenkomst van iets absorberends direct op je vloer.
...
Ligt wel héél èrg aan het type schoenen. Dit is absoluut niet het geval bij leren schoenen, en andere types met hakken. En als mensen een beetje slepen, dan word het ook al niet beter op met schoenen.

Ook kan je beter rollen met je voeten op sokken, of blootvoets.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 14:26

NeHoX

Gamer + PV

De welbekende Adidas slippers doen al wonderen!

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 16:36
Goed afrollen van je voeten is het belangrijkste, samen met een niet al te harde zool. In de winkel bij aankoop even uitproberen op een harde vloer, anders vragen of je ze evt. mag ruilen i.v.m. geluid.

Ben zelf zeer tevreden over mijn Birkenstock slippers, waren de stilste die ik kon vinden en werden zelfs nog iets stiller na inlopen: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Makkelijk instappen, doe ze meestal uit als ik ga zitten en stap er zo weer in als ik een stukje ga lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
diggow schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:41:
Als iemand nog goede ideeën heeft, graag!
Het probleem bij de bron aanpakken is het meest efficiënt. Het is niet voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diggow
Leviteren is helaas nog niet gelukt, maar we zijn wel bewuster geworden van het schoenen uittrekken en voorzichtiger lopen. Naar mijn idee gaat dit inderdaad al stukken beter ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-07 14:40
diggow schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:55:
Leviteren is helaas nog niet gelukt, maar we zijn wel bewuster geworden van het schoenen uittrekken en voorzichtiger lopen. Naar mijn idee gaat dit inderdaad al stukken beter ;)
Goed dat je rekening houd met je buren _/-\o_
Probeer het ook als er bezoek komt.

Schoenen uit trekken zou heel normaal moeten zijn in flats, maar helaas is het altijd nog uitleggen aan mensen die op bezoek komen, veel mensen voelen zich ook bezwaart (stink voeten dan waarschijnlijk :+ )

Ik zelf vraag het altijd of doe het zelf als ik ergens kom, je krijgt toch vaak uit fatsoen te horen nee hou maar aan.

Gelukkig nu zelf een eigen woning met 3 lagen uit 2015 geen gestamp meer van het bezoek van je buren O-)

Owja en schoenen uit in huis doe ik al vanaf mijn eerste eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
Ik reageer op dit relatief oude topic omdat ik een soort gelijk probleem heb alleen dan met mijn buren en laminaat. Ze is half doof en schreeuwt hard, heb helaas begrepen dat hier niks aan te doen is gezien al dan niet dove mensen niet goed horen hoe hard ze praten.

Alleen haar zoon van 5? rent en stampt echt belachelijk hard, bijna de hele dag door (nu al helemaal vanwege dichte kinderopvang) maar het kind is vaak tegen 23.00 nog wakker en ik slaap dan al, resultaat is dat ik vaak pas laat in slaap val en/of vaak wakker schrik.

Het gaat mij puur om die harde stamp geluiden, zal een vloerkleed iets helpen en zo ja wat voor soort kleed raden jullie aan? de buurvrouw zegt dat haar kind tijdens het spelen gaat rennen en ze daar weinig aan kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09
Een kleed zal sowieso helpen, en/of zoals ik eerder ook noemde; sloffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mugenmarco schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:01:
Ik reageer op dit relatief oude topic omdat ik een soort gelijk probleem heb alleen dan met mijn buren en laminaat. Ze is half doof en schreeuwt hard, heb helaas begrepen dat hier niks aan te doen is gezien al dan niet dove mensen niet goed horen hoe hard ze praten.

Alleen haar zoon van 5? rent en stampt echt belachelijk hard, bijna de hele dag door (nu al helemaal vanwege dichte kinderopvang) maar het kind is vaak tegen 23.00 nog wakker en ik slaap dan al, resultaat is dat ik vaak pas laat in slaap val en/of vaak wakker schrik.

Het gaat mij puur om die harde stamp geluiden, zal een vloerkleed iets helpen en zo ja wat voor soort kleed raden jullie aan? de buurvrouw zegt dat haar kind tijdens het spelen gaat rennen en ze daar weinig aan kan veranderen.
Hier kun je weinig tegen doen, tenzij het geluid boven het maximum aantal dB komt, en dat is pas als je er écht overlast van hebt. Je kan inderdaad weinig doen aan een kind dat gewoon plezier heeft, en dat moet je ook niet willen, maar je buren vragen om overal vloerbedekking op het laminaat te gaan leggen is ook niet te doen.

Geen oplossing maar wel een workaround; oordopjes in tijdens het slapen. Wij hebben enkel glas met rotte houten kozijnen waar onze verhuurder niks aan doet, en onze slaapkamer ligt aan de straatkant. Zelfs met de rolluiken dicht en gordijnen ervoor klinkt het of auto's dwars door onze slaapkamer rijden, waar ik zelf niet doorheen kan slapen. Ik heb een 200-pak wegwerp oordopjes gekocht en wanneer ik vroeg genoeg ga slapen dat er nog auto's rijden gebruik ik die om in slaap te komen.Ze vallen vanzelf na een uurtje of twee uit en 's ochtends vind ik ze ergens aan het voeteneinde, maar het lost voor mij het directe probleem wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Oon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Hier kun je weinig tegen doen, tenzij het geluid boven het maximum aantal dB komt, en dat is pas als je er écht overlast van hebt. Je kan inderdaad weinig doen aan een kind dat gewoon plezier heeft, en dat moet je ook niet willen, maar je buren vragen om overal vloerbedekking op het laminaat te gaan leggen is ook niet te doen.

Geen oplossing maar wel een workaround; oordopjes in tijdens het slapen. Wij hebben enkel glas met rotte houten kozijnen waar onze verhuurder niks aan doet, en onze slaapkamer ligt aan de straatkant. Zelfs met de rolluiken dicht en gordijnen ervoor klinkt het of auto's dwars door onze slaapkamer rijden, waar ik zelf niet doorheen kan slapen. Ik heb een 200-pak wegwerp oordopjes gekocht en wanneer ik vroeg genoeg ga slapen dat er nog auto's rijden gebruik ik die om in slaap te komen.Ze vallen vanzelf na een uurtje of twee uit en 's ochtends vind ik ze ergens aan het voeteneinde, maar het lost voor mij het directe probleem wel op.
Oordopjes gebruik ik al maar het 'gedreun' van het gestamp hoor je door de oordopjes heen, vind het zelf echt niet normaal en dat we beide laminaat hebben helpt daar ook niet bij.

Een kind hoort toch helemaal niet om 10 of 11 uur s'avonds wakker te zijn en rond te stampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mugenmarco schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:32:
[...]

Oordopjes gebruik ik al maar het 'gedreun' van het gestamp hoor je door de oordopjes heen, vind het zelf echt niet normaal en dat we beide laminaat hebben helpt daar ook niet bij.

Een kind hoort toch helemaal niet om 10 of 11 uur s'avonds wakker te zijn en rond te stampen?
Daar is inderdaad wat over te zeggen, maar er is geen wet die zegt dat een kind na 10 uur niet meer wakker mag zijn.

Je zou eens bij een muziekzaak kunnen kijken of je een dB-meter kan huren voor een avondje, maar de waarden voor overlast worden gemeten bij de gevel en niet bij jou binnen. Wetboek van Strafrecht artikel 431 verbiedt verstoring van de nachtrust, maar die is heel lastig te bewijzen.

Wat relevante info kun je vinden op deze pagina. Belangrijkste punt is een dossier met datums en tijden, en waar mogelijk een geluidsfragment of meting als bewijs. In het geval van een huurwoning zou je daarmee naar de verhuurder kunnen gaan (zeker als het allemaal van dezelfde verhuurder is) om te kijken of zij iets kunnen doen, maar dat zal tegen vallen. Een woningbouwvereniging/grote verhuurder is wel verplicht jou een woning te bieden waar je 's nachts gewoon kan slapen, maar die gaan echt niet de woning van je buren verbouwen om daar voor te zorgen.

Uiteindelijk blijft dat er geen oplossing is waar iedereen vrolijk van wordt. Je buren gaan hier geen bakken met geld aan uitgeven, mocht er een verhuurder zijn dan doen die dat ook niet, en iedere keer de politie bellen voor overlast maakt jou ook niet populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-07 13:26
mugenmarco schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:32:
[...]

Koop deze oordopjes: https://www.bol.com/nl/p/...2-stuks/9200000005249147/
Heb velen getest en deze zijn bij verre het best. Even wennen aan het plakkige/vette, maar ze halen bijzonder veel geluid weg. Mijn vrouw kan nu heerlijk naast me snurken, ik word er niet meer wakker van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 17:23

Deathchant

Don't intend. Do!

Renzzie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:57:
[...]
Mijn vrouw kan nu heerlijk naast me snurken, ik word er niet meer wakker van :)
Snurken is dé indicatie voor slaapapneu, de sluipmoordenaar. Ik zou haar niet laten snurken, maar pushen om bij de huisarts een verwijzing te krijgen voor een slaaponderzoek.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Deathchant schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Snurken is dé indicatie voor slaapapneu, de sluipmoordenaar. Ik zou haar niet laten snurken, maar pushen om bij de huisarts een verwijzing te krijgen voor een slaaponderzoek.
Thanks voor je zorgen :)

//offtopic:
Ze is gisteren bij de KNO arts geweest, dus we zijn al bezig.
Is overigens niet echt snurken wat ze doet, maar vooral heel luid ademen. Volgens de arts heeft ze opgezette klieren in haar neus waardoor ze slecht door haar neus kan ademen. Gaan nu een traject in om het met wat middelen op te lossen. Neusdouche en wat druppels onder andere. Als dat niet werkt wordt het een klinische ingreep waar wat geschraapt of gebrand gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Renzzie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:57:
[...]

Koop deze oordopjes: https://www.bol.com/nl/p/...2-stuks/9200000005249147/
Heb velen getest en deze zijn bij verre het best. Even wennen aan het plakkige/vette, maar ze halen bijzonder veel geluid weg. Mijn vrouw kan nu heerlijk naast me snurken, ik word er niet meer wakker van :)
ik heb al zoveel verschillende soorten getest, heb nu alpine sleepsoft en die lijken het beste te werken maar niet genoeg voor het probleem wat ik heb.

De wasbolletjes die jij aan geeft ken ik niet, zijn ze wel makkelijk weer uit je oor te halen? want gezien de vorm kan die dan niet diep in je oorkanaal komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
@mugenmarco Ja, gaat prima. Je vormt ze precies naar je oor. Zijn ook de enige dopjes die bij mij niet 's nachts uit mijn oor vallen. Met een bolletje doe ik ongeveer een week. Dan vervang ik deze.
En voor 3-5 euro natuurlijk prima een keer te proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-06 10:56
Ohropax kan je gewoon bij de drogist kopen en ook bij vele supers liggen ze in het zelfmedicatieschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

mugenmarco schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:01:

Ga met haar in gesprek, en meld dat je er écht last van hebt. Ik weet hoe het is helaas. Laat haar desnoods even binnen om te luisteren als die kleine bezig is.
Natuurlijk is een kind actief, maar er is écht wel iets aan te doen. Of in ieder geval kan de overlast worden verminderd. Denk aan dikke sloffen voor het kind, of een dik tapijt. Niets doen is m.i. geen optie en gewoon asociaal (van je buren dan).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben blij dat ik dit niet meer heb. Ik had een bovenbuurvrouw met hakjes die altijd laat thuis kwam. Ook keukenkastjes enzo die dicht vielen enzo, ik zat dan ineens rechtop in bed omdat ik verschrikt wakker werd. Ik werd daar helemaal gek van (het is niet zo erg dat je iets hoort, maar het galmt door, soort klankkast idee, en je gaat er op focussen). Heb er wel eens wat van gezegd, maar of ze begreep het niet of ze dacht dat ik overdreef want dat hielp niks. Daarna bij een verhuizing gekozen voor het bovenste appartement (dat heeft wel weer andere nadelen) en nu in een huis.

Het beste kan je het bespreken, en niet op een moment dat je zwaar geïrriteerd bent door het geluid.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Renzzie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:50:
@mugenmarco Ja, gaat prima. Je vormt ze precies naar je oor. Zijn ook de enige dopjes die bij mij niet 's nachts uit mijn oor vallen. Met een bolletje doe ik ongeveer een week. Dan vervang ik deze.
En voor 3-5 euro natuurlijk prima een keer te proberen ;)
Ik heb ze zojuist besteld en ben benieuwd hoe ze werken, de alpine sleepsoft oordopjes hebben zeg maar 2 siliconen delen die je oor afsluit maar ik merk dat deze niet helemaal de boel af dekt.

Ik hoop dat die vaseline oordopjes dat wel goed doen.
Nyarlathotep schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Ga met haar in gesprek, en meld dat je er écht last van hebt. Ik weet hoe het is helaas. Laat haar desnoods even binnen om te luisteren als die kleine bezig is.
Natuurlijk is een kind actief, maar er is écht wel iets aan te doen. Of in ieder geval kan de overlast worden verminderd. Denk aan dikke sloffen voor het kind, of een dik tapijt. Niets doen is m.i. geen optie en gewoon asociaal (van je buren dan).
Dat heb ik al gedaan, heb gezegd dat ik er overdag niet zoveel last van heb maar zodra ik ga slapen dat de hoeveelheid lawaai echt niet gezond is. Maar ze leek er niet veel aan te willen/kunnen doen.

Ik ben er inmiddels achter dat de muur tussen mijn en haar zolder echt enorm dun is, dat kan verklaren waarom het lawaai zo goed hoorbaar is.

heb het probleem aangegeven bij mijn huurbaas (huur vrije sector), geen idee of hij er zin in heeft de boel beter te isoleren tegen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem2525
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-01-2021
Hi allemaal,

Ik woon sinds een aantal maanden ook in een flat. Het is een oude gebouw van de jaren 60/70. Het betreft een huurwoning. Sinds kort klaagt onze onder buurman van geluidsoverlast...

Ik vind dit erg jammer aangezien ik altijd, mijn best doet om niemand overlast te bezorgen.

Hij klaagt als ik door mijn woning loopt, Ik draag geen schoenen meer in huis en doe er alles aan om zo min mogelijk tot last te zijn.

Helaas word er bij elk klein dingetje direct geklaagd. Zo had ik bezoek, en deed deze even zijn schoenen aan binnen voordat hij vertrok. De 1 minuut dat hij met schoenen door onze woning liep had ik direct alweer een bericht met verzoek om schoenen uit te trekken.

Ik heb al geïnformeerd bij de verhuurder of we een isolatie vloer hebben, en dit is wel het geval.
Verder is er eigenlijk nooit of amper bezoek. Ik werk fulltime en ben dus ook niet vaak thuis. Toch bij het minste gering, word er weer geklaagd dat ik teveel lawaai maak....
Er is geen feestje of iets dergelijks gegeven en de muziek staat ook nooit aan.

Ik loop letterlijk op mijn tenen in huis, en durf niet meer te leven omdat ik steeds (naar mijn mening) onterechte klachten krijgt. Ik hoor overigens mijn bovenburen ook supergoed lopen soms stampen en dansen in het weekend, maar ik lig hier persoonlijk niet echt wakker van.

Ik heb al sloffen aan in huis en een tapijt aangeschaft om het overlast te beperken, maar nog steeds is het niet voldoende aldus onze buurman.

Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik heb al deze keren zijn klachten netjes geantwoord en aangegeven dat ik er echt op let en niet tot last wil zijn, maar het helpt niet....

Kan ik ook iets doen aan het feit dat het eigenlijk onterecht is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:11
Probleem is een beetje dat het niet verboden is om door je huis te lopen en daarbij mag je ook schoenen aan. Ergens houd hetgeen jij eraan kunt doen op en heeft de onderbuurman pech, blijkbaar is het een eigenschap van de woning waarin hij woont. Zo zal zijn onderbuurman hem ook horen wellicht.

Ik ben zelf allergisch voor geluidsoverlast en merk wel dat op een gegeven moment elk geluidje gaat irriteren. Daar kan een ander echter niks aan doen, dat is bij mij gekomen vanwege een geschiedenis aan overlast. Ik sta eerder op scherp.

Verder maakt het bij mij nog uit of ik op mijn hak loop of op mijn voorvoet (heb last van Coronakilo's, dus ik loop wat "zwaar").

Je zou eens kunnen praten met de buurman, wellicht is de overlast begonnen bij je voorganger en is zijn irritatiegrens daarom lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Geef ze oordopjes cadeau..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-07 23:52
TacoTaco schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:54:
Probleem is een beetje dat het niet verboden is om door je huis te lopen en daarbij mag je ook schoenen aan. Ergens houd hetgeen jij eraan kunt doen op en heeft de onderbuurman pech, blijkbaar is het een eigenschap van de woning waarin hij woont. Zo zal zijn onderbuurman hem ook horen wellicht.

Ik ben zelf allergisch voor geluidsoverlast en merk wel dat op een gegeven moment elk geluidje gaat irriteren. Daar kan een ander echter niks aan doen, dat is bij mij gekomen vanwege een geschiedenis aan overlast. Ik sta eerder op scherp.

Verder maakt het bij mij nog uit of ik op mijn hak loop of op mijn voorvoet (heb last van Coronakilo's, dus ik loop wat "zwaar").

Je zou eens kunnen praten met de buurman, wellicht is de overlast begonnen bij je voorganger en is zijn irritatiegrens daarom lager.
mits je natuurlijk gewoon voldoet aan de vve en richtlijnen. Volgens mij ben je dan verplicht om wel een goede isolerende ondervloer te hebben. Mijn bovenburen hebben dat niet en als ik er echt een zaak van maak danwel via de vve moeten ze gewoon de vloer eruit halen.

Volgende huis hier zal ook zonder bovenburen zijn. Ik ben iemand die er gewoon echt niet tegen kan. (houten constructie vloeren en daarop direct weer de houten vloer van de bovenburen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
Er zijn geen "en richtlijnen", wel die van de VVE. Ik heb laminaat met een ondervloer en dan Fermacell Estrich platen met daar een softe ondervloer onder, dan de houten vloer op de balken. Probleem met de Estrich platen is dat je moet uitkijken met de ondervloer van het laminaat omdat ze elkaar kunnen opheffen in contactgeluiddemping (je mag de dempingsfactoren niet zomaar optellen). Ik heb er daarom een standaard ondervloer onder zitten (op advies van de vloerenboer).

Nog steeds hebben de onderburen last van het geschuif met mijn eetkamerstoelen. Ik ben daarom aan het kijken naar een stuk ondertapijt voor onder mijn vloerkleed wat onder de eettafel ligt. Ergens houd het dan ook wel weer op met de maatregelen. Misschien nog betere dopjes onder de stoelen.

Ik kan me goed voorstellen dat je er last van hebt en geen bovenburen meer wil.

[ Voor 3% gewijzigd door TacoTaco op 08-04-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook ooit in zo'n jaren 60 3-verdiepingen flat gewoond. Eerst woonden 2 gasten boven me waarvan ik vnl. lomp door het huis banjeren hoorde en heel vaak hard gehoest (iig 1 van de 2 rookte). Paar keer erop aangesproken dat ik ze best luid hoorde altijd. Ze gaven aan er rekening mee te houden, maar het verbeterde niet echt. Later kwam er een of ander expat-gezin wonen met 2 kleine kinderen die om 6 uur 's ochtends door het huis aan het rennen waren. Hoorde ik ook letterlijk (voel me nu ik zelf 2 kleine kinderen heb wel een enorme l*l dat ik daarover ging klagen, maargoed, het leven van iemand zonder kinderen is nogal anders dan met :P).

Bij beide bovenburen had ik niet het idee dat ze me expres aan het treiteren waren en dat het gewone leefgeluiden waren. Heb toen ook wel eea. uitgezocht, maar de bouw van zulke woningen is gewoon dat het slecht geisoleerd is qua geluid. Al het beton staat rechtstreeks in contact met elkaar en bij onze woningen was het ook nog zo dat cv-buizen dwars door de vloer gingen, waardoor je via de cv-buis ook geluid binnenkrijgt. Een 'wettelijk' ondervloertje doet daar niks tegen. Alleen een bouwkundige aanpassing zou iets helpen, maar dat is erg duur. Heb me er maar bij neergelegd en deed 's avonds meestal een koptelefoon op. Denk dat iedereen dat moet doen die in zo'n woning woont. Je kunt alleen maar geluk hebben dat je rustige bovenburen hebt en anders is het helaas pindakaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
Ik zoek trouwens nog wel goede doppen voor mijn eetkamerstoelen mocht iemand tips hebben. Ik had zelf de Silent Socks al gevonden maar die zijn vrij prijzig (20 Euro per stoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
TacoTaco schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:17:
Er zijn geen "en richtlijnen", wel die van de VVE. Ik heb laminaat met een ondervloer en dan Fermacell Estrich platen met daar een softe ondervloer onder, dan de houten vloer op de balken. Probleem met de Estrich platen is dat je moet uitkijken met de ondervloer van het laminaat omdat ze elkaar kunnen opheffen in contactgeluiddemping (je mag de dempingsfactoren niet zomaar optellen). Ik heb er daarom een standaard ondervloer onder zitten (op advies van de vloerenboer).

Nog steeds hebben de onderburen last van het geschuif met mijn eetkamerstoelen. Ik ben daarom aan het kijken naar een stuk ondertapijt voor onder mijn vloerkleed wat onder de eettafel ligt. Ergens houd het dan ook wel weer op met de maatregelen. Misschien nog betere dopjes onder de stoelen.

Ik kan me goed voorstellen dat je er last van hebt en geen bovenburen meer wil.
Wat ik zelf heb gedaan om mijn onderburen te beschermen is over de gehele vloer op die houten vloer 18mm multiplex geschroefd. Daarop een degelijke ondervloer en dan laminaat. Ze zullen me vast nog horen maar qua demping is dit het maximale(vloer is egaal en steviger ook zo).

Wat wel zo is, mijn bovenburen hebben een zware loop en hebben soms avonden met veel schuif en gerommel. Ook de nieuwe sofzuigr(ik vermoed een dyson) is veel gehorige en zwaar irritant maar ondanks dat zijn het wel normale leefgeluiden. Het galmt alleen extra door. Ik wil ze ook niet elke week aanspreken, aan de andere kant zit ik mijzelf soms op te vreten en weet ik dat er in de regelementen van de vve staat dat er een ondervloer moet zitten (die er natuurlijk niet zit). Wat zouden jullie doen?

[ Voor 7% gewijzigd door AMARONE op 09-04-2021 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:30
AMARONE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:13:
[...]

Wat ik zelf heb gedaan om mijn onderburen te beschermen is over de gehele vloer op die houten vloer 18mm multiplex geschroefd. Daarop een degelijke ondervloer en dan laminaat. Ze zullen me vast nog horen maar qua demping is dit het maximale(vloer is egaal en steviger ook zo).

Wat wel zo is, mijn bovenburen hebben een zware loop en hebben soms avonden met veel schuif en gerommel. Ook de nieuwe sofzuigr(ik vermoed een dyson) is veel gehorige en zwaar irritant maar ondanks dat zijn het wel normale leefgeluiden. Het galmt alleen extra door. Ik wil ze ook niet elke week aanspreken, aan de andere kant zit ik mijzelf soms op te vreten en weet ik dat er in de regelementen van de vve staat dat er een ondervloer moet zitten (die er natuurlijk niet zit). Wat zouden jullie doen?
als het in de reglementen staat gewoon erop aanspreken lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

TacoTaco schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:02:
Ik zoek trouwens nog wel goede doppen voor mijn eetkamerstoelen mocht iemand tips hebben. Ik had zelf de Silent Socks al gevonden maar die zijn vrij prijzig (20 Euro per stoel).
Even serieus. Hoe vaak schuif je met eetkamerstoelen... als ze daar al over komen klagen hebben ze geen leven. Tenzij je professioneel eetkamerstoelschuiver bent? ;-)

Andere stoelen geen optie, met van die zachte wieltjes er onder?

Ik gebruik trouwens van de Action van die knipbare viltjes. Gaan redelijk lang mee, gaat prima.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
Niet zo vaak, ik heb stoelen met smalle poten en dat bonkt iets meer als je ze neerzet. Probleem is dat hun slaapkamer eronder ligt en ze nu een baby hebben die daar slaapt. Ondertapijtje onder mijn kleed en iets om de poten leek me wel iets wat ik nog wel kan doen. Goedkoper dan nieuwe stoelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Motrax schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:17:
[...]
Even serieus. Hoe vaak schuif je met eetkamerstoelen... als ze daar al over komen klagen hebben ze geen leven. Tenzij je professioneel eetkamerstoelschuiver bent? ;-)

Andere stoelen geen optie, met van die zachte wieltjes er onder?

Ik gebruik trouwens van de Action van die knipbare viltjes. Gaan redelijk lang mee, gaat prima.
Wieltjes is het ergste wat je kan doen, dan nog liever gewoon poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:55

Managelorian

“This is the workflow.”

Crocs aandoen in huis helpt echt absurd veel om loopgeluid te verminderen. Als je dan ook nog wat minder op je hakken loopt kan ik me niet voorstellen dat er daarna nog een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:05
Hulde dat je zo meedenkt met je onderburen trouwens :)

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Laatst online: 13:20
TacoTaco schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:31:
Niet zo vaak, ik heb stoelen met smalle poten en dat bonkt iets meer als je ze neerzet. Probleem is dat hun slaapkamer eronder ligt en ze nu een baby hebben die daar slaapt. Ondertapijtje onder mijn kleed en iets om de poten leek me wel iets wat ik nog wel kan doen. Goedkoper dan nieuwe stoelen :-)
Als ze een baby hebben juist niet stil zijn. Hoe meer leef geluid die gewend zijn, hoe beter ze overal doorheen slapen later. Als je heel stil doet heb je juist een kind die overal wakker van wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:33
Interessant om te lezen. Wij zijn onlangs verhuisd naar een vrij nieuwe woning en we hebben ook bovenburen. De woningen zijn super goed qua geluid, we horen nooit onze buren (heel soms als ze hard de trap op lopen) maar onze slaapkamer zit op de verdieping onder de woonkamer van de bovenburen.

We hebben exact hetzelfde probleem, bovenbuurman/buren lopen op hun hielen op het beton. Bonk, bonk, bonk, bonk.

We zijn ons aan het voorbereiden om een gesprek te gaan hebben. Zien we een beetje tegenop, voelt wat stom maar het is toch apart om te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:33
Milo85 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:49:
[...]

Als ze een baby hebben juist niet stil zijn. Hoe meer leef geluid die gewend zijn, hoe beter ze overal doorheen slapen later. Als je heel stil doet heb je juist een kind die overal wakker van wordt. ;)
De buren aan de zijkant hebben beide een baby, hebben we nooit last van. Echt die loopgeluiden. Ik denk ook dat de bovenburen geen tapijt/ondervloer/laminaat hebben op het beton maar dat ze een zeil op het beton hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
Milo85 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:49:
[...]

Ik weet het maar dat mogen ze lekker zelf uitzoeken :-) Hebben ze later dan zelf last van.
Pagina: 1