Vraag

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Zoals ik al in het MFT-topic uitlegde (link) ben ik dus orienterend op een systeemcamera.

Op dit moment heb ik een Nikon D300 (oud beestje) met Tamron 17-50 2.8 en Nikon 55-200 VR (ik geloof 3.5-5.6). De reden voor overstap is vooral gewicht en bulkiness: ik heb een vage vorm van gewrichtsklachten en het gewicht maakt dat ik de Nikon vaker thuis laat dan ik zou willen, en dus als alternatief mijn smartphone gebruik. Maar als hobbyfotograaf is dat het niet natuurlijk.

Dus, een systeemcamera.

Ik neig een tik richting de Olympus OM-D E-M10, en dan de mark II n.a.v. nuttige tips in het MFT topic.
Daarbij dan de 14-42 en 40-150 Olympuslenzen.

Maar nu slaat de twijfel toe - vooral vanwege twijfel over de kwaliteit van de 14-42. De 40-150 wordt algemeen als een goede lens gezien, en de body ook - maar die pancake, hoor ik heel veel wisselends over.

Ik zou graag horen wat redelijke alternatieven zijn; ik zit (aangezien ik toch over wil naar mirrorless) niet perse aan een merk vast.

Ik gebruik de camera, naast de normale snapshots van mijn gezin en vakanties, vooral voor natuur, af en toe een landschap, macro vind ik leuk (heb ik tussenringen voor). Avond- en nachtfotografie vind ik ook leuk. Ik ben niet erg van de portretten, studiowerk, en straatfotografie.

Wensenlijstje:
Laag gewicht. Dat is de 1e reden geweest om naar wat nieuws te gaan kijken.
Goede ruiscontrole tot zeker ISO 1600
Beeldstabilisatie
Een viewfinder is een pré boven 'alleen' liveview.

Videoprestaties vind ik niet belangrijk, daar koop ik 'm niet voor.
Ik fotografeer meestal alleen in RAW.

Wat zijn mooie alternatieven voor de Olympus?

Qua budget probeer ik onder of op de €1000 te komen, voor body met als het kan standaard, (korte) tele en een enkele accessoire. Ik ben niet per se anti tweedehands, maar als het past liever nieuw.

Behalve de Olympus heb ik de Fuji XT100 met 15-45 gezien, weet nog niet goed hoe de optische prestaties zijn daarvan. De Sony A6xxx lijkt in het plaatje te passen maar twijfel over de plaatsing van de EVF op de body en de optiek is volgens mij relatief duur.
Enigszins vergelijkbaar met de Olympus zou de Panasonic Lumix DMC-G7 kunnen zijn met de 15-45 HD II en 45-150, die optisch beter lijken dan de Olympus ?? Die laatste combi kost 750 bij Kamera Express dus ruim binnen budget.

Lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door Worteltjestaart op 18-09-2019 21:35 ]

Beste antwoord (via Worteltjestaart op 20-09-2019 15:15)

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
De Panasonic 12-32mm f3.5-5.6 is beter dan de Olympus 14-42mm pancake.
Zelf zou ik die 2mm extra groothoek ook fijn vinden.

Ik zou dan gaan voor een Panasonic GX80 met 12-32mm kit. Die kun je nu vinden voor onder de 500 euro wat een erg goede deal is.
Bespaar je best wat geld mee in vergelijking met de nieuwere GX9 + 12-32mm.
De GX80 heeft ook nog verschillende voordelen boven de G7, waaronder stabilisatie in de body en een betere sluiter die veel minder trillingen geeft.
Als je een iets grotere body wilt is de Panasonic G80 een betere keus dan de G7.
De Panasonic 45-150mm is inderdaad ook een erg goede lens voor het geld!

Wat ik ook zou overwergen is in plaats van de twee zoomlenzen voor één zoomlens te gaan: De Panasonic 14-140mm f3.5-5.6. Het niet hoeven wisselen van lenzen binnen dat bereik kan erg handig zijn.
En er dan een lichtsterke prime lens bij nemen. Bijvoorbeeld de Panasonic 25mm f1.7.
Dan heb je ook een lens die beter geschikt is voor fotografie bij weinig licht en/of het creeren van mooie vage achtergronden.

Panasonic heeft ook nog een weathersealed 12-60mm f3.5-5.6. Die kun je bijvoorbeeld kopen in combinatie met de Panasonic G80 (die ook weather sealed is): https://www.coolblue.nl/p...nic-lumix-dmc-g80-12-60mm

Opties genoeg :)

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 19-09-2019 10:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-09 23:09
Dit is allemaal zeer persoonlijk, slechte camera's worden niet meer gemaakt.

Ik zou een lijstje (via tweakers pricewatch)maken wat binnen je budget en wensen past en ook wat de kosten zijn bij uitbreidingen in de toekomst. Vervolgens deze camera's in de winkel vergelijken. Vooral in bediening zal de ene camera vertrouwder aanvoelen dan de ander. Kies degene die gewoon het best in de hand ligt en waarbij de bediening redelijk intuïtief voor jou aanvoelt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022

Ik zou dan gaan voor een Panasonic GX80 met 12-32mm kit. Die kun je nu vinden voor onder de 500 euro wat een erg goede deal is.
De GX80 heeft ook nog verschillende voordelen boven de G7, waaronder stabilisatie in de body en een betere sluiter die veel minder trillingen geeft.
Als je een iets grotere body wilt is de Panasonic G80 een betere keus dan de G7.

Wat ik ook zou overwergen is in plaats van de twee zoomlenzen voor één zoomlens te gaan: De Panasonic 14-140mm f3.5-5.6. Het niet hoeven wisselen van lenzen binnen dat bereik kan erg handig zijn.
En er dan een lichtsterke prime lens bij nemen. Bijvoorbeeld de Panasonic 25mm f1.7.
Dan heb je ook een lens die beter geschikt is voor fotografie bij weinig licht en/of het creeren van mooie vage achtergronden.

Panasonic heeft ook nog een weathersealed 12-60mm f3.5-5.6. Die kun je bijvoorbeeld kopen in combinatie met de Panasonic G80 (die ook weather sealed is): https://www.coolblue.nl/p...nic-lumix-dmc-g80-12-60mm

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 19-09-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:09

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb net als de TS vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan. Ook een oude bulky D300, met vergelijkbaar glaswerk. Ik ben destijds een goede camerawinkel ingelopen en heb de diverse opties eens vastgehouden, Sony/panasonic/olympus/fuji, etc.

Ik ben al snel bij de fuji uitgekomen, met wellicht voor jou als TS wel een belangrijke reden, alle knoppen zijn customisable. Als D300 gebruiker ben je vast gewend om bijna niet de menu's in te hoeven duiken, want voor alles is een fysieke knop op die camera. Voor zover ik weet kan alleen bij Fuji iets dergelijks worden nagebootst.

Het vergt alsnog wat gewenning. het spul is zoveel kleiner. Fuji heeft wat 'interessante' ontwerpkeuzes gemaakt. Bijvoorbeeld; je diafragma is bij Fuji een draairing op je lens.

gezien je budget zou ik voor een X-T20 met 18-55 gaan. Haal wat (2-3) reserve accu's van dealextreme/aliexpress. wellicht blijft er nog wat ruimte over voor een 50-230.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 19-09-2019 11:17 ]

Hier staat tekst

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:20
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:15:
Ik ben al snel bij de fuji uitgekomen, met wellicht voor jou als TS wel een belangrijke reden, alle knoppen zijn customisable. Als D300 gebruiker ben je vast gewend om bijna niet de menu's in te hoeven duiken, want voor alles is een fysieke knop op die camera. Voor zover ik weet kan alleen bij Fuji iets dergelijks worden nagebootst.
Los van wat voor TS een juiste camera is, maar ook met Olympus en Panasonic (en vast ook met Sony, maar dat ken ik niet persoonlijk) kan je ook volledig herconfigureren (je word per model beperkt door het aantal fysieke knoppen, maar op m'n E-M1 kom ik niet meer in het menu en zelfs zelden in het SCP).

En inderdaad eens met het proberen in een winkel, de specs kunnen nog zoveel zeggen, maar als het niet prettig werkt dan ben je snel klaar. Zelf kon ik bv maar niet wennen aan Panasonic en heb deze geswitched voor Olympus.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy op 19-09-2019 12:01 ]

Flickr | Lego collectie

• Worteltjestaart
leendertv schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:38:
12 mm op MFT is 24 mm equivalent toch?
Dat is voor landschap inderdaad wel fijn.
Mooie prijs inderdaad. Ik zal met de GX80 even moeten kijken hoe die vasthoudt, hij lijkt hetzelfde te zijn als de Sony A6xxx met de zoeker in de hoek, zal ik moeten uitproberen.
Ook ben ik er niet zeker van of er een knop op de goede plek zit om BBF te activeren, die heb ik op de D300 nu onder mijn duim en wil zo'n knop wel direct kunnen bedienen zonder mijn hand te moeten verplaatsen.
Kwestie van uitproberen iun de winkel denk ik.
Even gekeken, bij Kamera Express is de GX80 + 12-32mm €469, de 45-150 is los €249, samen dus €718. Dan is er ruimte voor wat accessoires over.
Goede tip, bedankt!
Tot nu toe ben ik geen fan van de zooms met zulk groot bereik; heb toch het idee dat je erg veel optische kwaliteit inlevert t.o.v. twee minder extreme zooms.
Dat maakt het ook lastig :P
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:15:
gezien je budget zou ik voor een X-T20 met 18-55 gaan. Haal wat (2-3) reserve accu's van dealextreme/aliexpress. wellicht blijft er nog wat ruimte over voor een 50-230.
Goede optie, houd ik in het oog. Wel aan de prijs, €1188 voor de 50-230 met 15-45, zelfs €1338 met de 18-55.

Met de 15-45 heb ik iets meer groothoekbereik en wat meer ruimte in het budget dus.
Is de 18-55, behalve de lichtsterkte, zoveel beter dan de 15-45 dat een hobbyist dat eraf ziet?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Worteltjestaart schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:17:
[...]

12 mm op MFT is 24 mm equivalent toch?
Dat is voor landschap inderdaad wel fijn.

[...]

Mooie prijs inderdaad. Ik zal met de GX80 even moeten kijken hoe die vasthoudt, hij lijkt hetzelfde te zijn als de Sony A6xxx met de zoeker in de hoek, zal ik moeten uitproberen.
Ook ben ik er niet zeker van of er een knop op de goede plek zit om BBF te activeren, die heb ik op de D300 nu onder mijn duim en wil zo'n knop wel direct kunnen bedienen zonder mijn hand te moeten verplaatsen.
Kwestie van uitproberen iun de winkel denk ik.

[...]

Even gekeken, bij Kamera Express is de GX80 + 12-32mm €469, de 45-150 is los €249, samen dus €718. Dan is er ruimte voor wat accessoires over.
Goede tip, bedankt!

[...]

Tot nu toe ben ik geen fan van de zooms met zulk groot bereik; heb toch het idee dat je erg veel optische kwaliteit inlevert t.o.v. twee minder extreme zooms.

[...]

Dat maakt het ook lastig :P

[...]

Goede optie, houd ik in het oog. Wel aan de prijs, €1188 voor de 50-230 met 15-45, zelfs €1338 met de 18-55.

Met de 15-45 heb ik iets meer groothoekbereik en wat meer ruimte in het budget dus.
Is de 18-55, behalve de lichtsterkte, zoveel beter dan de 15-45 dat een hobbyist dat eraf ziet?
De 18-55 is volgens mij stabilized en de 15-45 heeft een elektronische zoom, daar moet je van houden (of niet). Voor video lijkt me dat prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Vanochtend bij Kamera Express in Capelle wezen kijken, voelen, proberen en combineren.

Het is uiteindelijk (toch) de Olympus OM-D E-M10 mark II geworden; deze body sprak mij het meeste aan.
De Fuji vond ik prachtig maar te duur worden; de menustructuur en de 'feel' van de GX80 beviel me minder.

Als standaardlens ben ik gegaan voor de 12-60 van Panasonic. Moet toch duidelijk beter zijn, optisch, dan de kitlens en de Panasonic pancake.

Dus:
Olympus OM-D E-M10 mark II (zilver)
Panasonic 12-60mm f/3.5-5.6 ASPH OIS Lumix Vario G
Olympus 40-150mm R f/4.0-5.6

En daarbij een stepupring om mijn filters op 58mm te kunnen gebruiken, geheugenkaart, screenprotector en extra accu.
Helaas is de extra accu defect, wil niet opgeladen worden, maar gelukkig heeft Kamera Express een goede klantenservice dus die wordt via de post omgeruild voor een ander exemplaar.

Nu wachten tot de accu goed is opgeladen en aan de slag!

En natuurlijk iedereen bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heel veel plezier met je nieuwe camera en objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Gefeliciteerd en veel plezier!
Kun je al iets zeggen over de kwaliteit van die twee lenzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Tarquin schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:08:
Gefeliciteerd en veel plezier!
Kun je al iets zeggen over de kwaliteit van die twee lenzen?
De 12-60 is in ieder geval een goed scherpe lens, voor wat ik kan zien.
De 40-150 is heel lichtgewicht en zoals mij is verteld inderdaad 'plastic fantastic' qua bouw, maar de plaatjes die er uitkomen zien er zeker goed uit.

Heb nog niet heel veel tijd gehad (dochter was jarig) om foto's uit te werken, en ik moet ook wel zeggen dat deze camera zeker de handleiding nodig heeft om hem goed ingesteld te krijgen, als Nikongebruiker dan.

Maar da's juist wel weer heel leuk :)
Pagina: 1