Vraag

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-06 17:39
Beste Tweakers,

Ik ben sinds een paar uur de trotse eigenaar van een APC Uninterruptible Power Supply. Helaas heeft deze noch de mogelijkheid tot een netwerkkaart, noch zit er een ingebouwd. Er zit wel een USB-poort op, dus mijn idee was om een Pi Zero W (of een gewone) te gebruiken om via USB de meldingen binnen te halen, en deze vervolgens op een of andere manier te versturen naar mijn telefoon.

Verder nog van belang: Ik heb een homey thuis, dus misschien kan hiermee nog iets gedaan worden?

Al gevonden:
APCUPSD zou de software moeten zijn die ik kan gebruiken om de informatie uit te lezen uit de UPS, daarna zou een stuk software als home-assistant uitkomsten kunnen bieden.

Ik heb geen ervaring met Raspberry Pi, dus ik zou graag weten of dit haalbaar is, en of iemand een goede gids heeft die ik hiervoor kan volgen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je kan APCUPSD mailtjes laten sturen

• Max-Imus
johnkeates schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:38:
Je kan APCUPSD mailtjes laten sturen
Moet ik daar dan nog een mailserver voor laten draaien op de pi?
Kan ik APCUPSD verder installeren in de raspbian GUI, of moet dat via de command line?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14
Max-Imus schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:47:
[...]

Moet ik daar dan nog een mailserver voor laten draaien op de pi?
Kan ik APCUPSD verder installeren in de raspbian GUI, of moet dat via de command line?
Ik zou het via Gmail mailserver ofzo doen.

• Max-Imus
@ThinkPad dat moet wel lukken.
Hoe zit het met de installatie van APCUPSD, kan dit via de GUI, of moet dit op de "ouderwetse" manier via de command line?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 14:01

Murk

Is this thing on?

Tof idee. Ik ga een RPi aanschaffen en was op zoek naar usecases, en dit is een interessante. Het voornaamste doel ervan wordt management/monitoring van apparaten in mijn thuis netwerk.

Mijn voorkeur voor notificaties is een Telegram Bot, is met een simpele curl command zo gedaan https://blog.horner.tj/apcupsd-scripts/
https://gist.github.com/t...1f8eb773da681953478469e46

Nadeel is dat dit niet werkt als het netwerk down is.. Dan is een email sturen wellicht weer beter vanwege retry mechanisme. Ga ik nog naar kijken :)

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Pagina: 1