Advies netwerk setup nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thijsman14
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-05-2023
Hallo Tweakers,

Ik woon nu sinds een jaartje in me nieuwe huis, nou is het huis zo groot dat we 2 delen van het huis verhuren. Maar officieel bestaat het huis maar uit 1 huisnummer dit betekent dus ook maar 1 aansluiting van de KPN. Nu zitten we dus met ze alle inclusief verhuurders op 1 netwerk. Dit geeft langzaam steeds meer problemen(smart apparaten, chromecast, printers enz.) Nu ben ik op zoek naar een netwerk oplossing om 3 aparte netwerken te maken. We hebben afgesproken dat hun zelf geen routers aan te hoeven sluiten voor WiFi signaal. Ook krijgen ze 2 kabels in hun woon gedeelte 1 voor de iTV en 1 voor evt andere bedrade apparaten. Ik hoor graag of er iemand advies heeft ik heb tot nu toe veel gehoord/gezien van UniFi. Maar dat lijkt me toch niet de enigste oplossing.

Alle reacties

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:22
UniFi is niet de enige, maar waarschijnlijk wel de meest betaalbare met de enterprise-achtige features die je zoekt. Wat je waarschijnlijk wilt, is een netwerk met meerdere VLANs en voor ieder VLAN een aparte SSID. Afhankelijk van de grootte van het huis, wil je misschien meerdere access points die je allemaal tegelijk configureert. Meerdere UniFis gekoppeld zorgt ook voor optimale afstemming in het gebruik van je wifi channels.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27
thijsman14 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:33:
Hallo Tweakers,

Ik woon nu sinds een jaartje in me nieuwe huis, nou is het huis zo groot dat we 2 delen van het huis verhuren. Maar officieel bestaat het huis maar uit 1 huisnummer dit betekent dus ook maar 1 aansluiting van de KPN. Nu zitten we dus met ze alle inclusief verhuurders op 1 netwerk. Dit geeft langzaam steeds meer problemen(smart apparaten, chromecast, printers enz.) Nu ben ik op zoek naar een netwerk oplossing om 3 aparte netwerken te maken. We hebben afgesproken dat hun zelf geen routers aan te hoeven sluiten voor WiFi signaal. Ook krijgen ze 2 kabels in hun woon gedeelte 1 voor de iTV en 1 voor evt andere bedrade apparaten. Ik hoor graag of er iemand advies heeft ik heb tot nu toe veel gehoord/gezien van UniFi. Maar dat lijkt me toch niet de enigste oplossing.
Is er geen 2e aderpaar aanwezig waar je een extra abonnement op kan aanvragen? Ik neem aan dat het hier over DSL gaat

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29

lier

MikroTik nerd

Ongeveer elk merk heeft een oplossing, volgens mij moet je eerst beginnen met de oplossing definiëren waarna je de apparatuur (en merk) erbij zoekt.

Persoonlijk zou ik:
- KPN modem in bridge laten zetten
- goede router met VLAN ondersteuning
- accesspoints met VLAN ondersteuning
- (centrale) switch met VLAN ondersteuning

Per huishouden een VLAN en SSID, al dan niet door alle accesspoints uitgezonden.

Hoe wil je tv aanbieden? Om welke provider gaat het? Welk medium (xDSL/glas/kabel)?

Eens dus met ^-^ @anboni
mad-dog schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:43:
Is er geen 2e aderpaar aanwezig waar je een extra abonnement op kan aanvragen? Ik neem aan dat het hier over DSL gaat
En dan?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27
lier schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:21:
Ongeveer elk merk heeft een oplossing, volgens mij moet je eerst beginnen met de oplossing definiëren waarna je de apparatuur (en merk) erbij zoekt.

Persoonlijk zou ik:
- KPN modem in bridge laten zetten
- goede router met VLAN ondersteuning
- accesspoints met VLAN ondersteuning
- (centrale) switch met VLAN ondersteuning

Per huishouden een VLAN en SSID, al dan niet door alle accesspoints uitgezonden.

Hoe wil je tv aanbieden? Om welke provider gaat het? Welk medium (xDSL/glas/kabel)?

Eens dus met ^-^ @anboni

[...]

En dan?
Dan heeft iedereen z'n eigen verbinding zonder gedeelde snelheid

• lier

lier

MikroTik nerd

mad-dog schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:33:
Dan heeft iedereen z'n eigen verbinding zonder gedeelde snelheid
Ik tel drie woningen...

• thijsman14
Er is maar 1 aansluiting(glas), dit omdat het huis onder 1 huisnummer wordt verhuurd om extra kosten te vermijden. Van UniFi weet ik dat heel makkelijk is om een lan en wlan samen te koppelen. Dit zoek ik eigenlijk maar UniFi is aardig aan de prijs maar ik kon niet iets vergelijkbaars vinden.

• thijsman14
Ook moet is er inderdaad tv, kan dit samen met de vlan’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

thijsman14 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:23:
Er is maar 1 aansluiting(glas), dit omdat het huis onder 1 huisnummer wordt verhuurd om extra kosten te vermijden. Van UniFi weet ik dat heel makkelijk is om een lan en wlan samen te koppelen. Dit zoek ik eigenlijk maar UniFi is aardig aan de prijs maar ik kon niet iets vergelijkbaars vinden.
Wat is je definitie van aardig aan de prijs? En wat is je budget?
thijsman14 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:24:
Ook moet is er inderdaad tv, kan dit samen met de vlan’s?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-10 12:44
thijsman14 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:23:
Will je het fatsoenlijk, dan kost het ook wat helaas.
Wil je eigenlijk beetje all in gaan met Unify zal het volgende toch minimaal zijn:
1x pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
1x pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) (of zonder POE+ )
2-4 pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) (je kan ook lite kiezen maar je geeft aan groot huis te hebben)
En een controller voor Unify raad ik een raspberry aan met Unify controller erop en als je toch bezig bent gooi je er meteen PiHole op. Je kan natuurlijk ook de controller kopen.
Heb daarnaast voor me zelf nog 8 poorts versies voor kamers e.d.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
UAP AC LR heeft afaik niet zo heel veel toegevoegde waarde tov een UAP AC Lite / Pro aangezien de apparaten ook terug moeten zenden en deze niet zo'n sterke zender hebben als zo'n LR AP.

Verder ben ik het met de rest eens, je zal met VLANs moeten gaan werken.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:04
Richo999 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:13:
[.......]
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) (je kan ook lite kiezen maar je geeft aan groot huis te hebben).
De LR heeft 0,0 toegevoegde waarde t.o.v. een Lite zoals @pica min of meer ook al zegt.
De LR is alleen iets beter op de 2,4GHz en die wil je juist het liefst zoveel mogelijk vermijden.

Eigenlijk heeft de TS @thijsman14 maar 2 effectieve keuzes. Of de Lite of de Pro.
En een controller voor Unify raad ik een raspberry aan met Unify controller erop en als je toch bezig bent gooi je er meteen PiHole op. Je kan natuurlijk ook de controller kopen.
Heb daarnaast voor me zelf nog 8 poorts versies voor kamers e.d.
Opzich hoeft de controller niet persé continue te draaien dus daar hoeft @thijsman14 niets voor aan te schaffen.
Tenzij je continue een gasten portaal oid wilt draaien. Zo ja dan moet de controller continue draaien.
Zo nee, installeer de controller software op een eigen pc/laptop en geef die een vast ip adres (mac reservering) zodat als je die pc/laptop aansluit en de controller draait de AP's etc altijd de controller weer kunnen vinden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-10 12:44
Annuk schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:55:
[...]

Eigenlijk heeft de TS @thijsman14 maar 2 effectieve keuzes. Of de Lite of de Pro.

[...]

Opzich hoeft de controller niet persé continue te draaien dus daar hoeft @thijsman14 niets voor aan te schaffen.
Tenzij je continue een gasten portaal oid wilt draaien. Zo ja dan moet de controller continue draaien.
Zo nee, installeer de controller software op een eigen pc/laptop en geef die een vast ip adres (mac reservering) zodat als je die pc/laptop aansluit en de controller draait de AP's etc altijd de controller weer kunnen vinden.
De controller vind ik zelf wel een toegevoegde waarde, maar je hebt gelijk hij is niet nodig.
Zelf draai ik 2 gast wifi (andere rechten)naast main wifi (alleen ik zit eigenlijk op hoofd wifi ivm smart apparaten en de rest afhankelijk van de persoon verdeeld over gast wifi). Dit zal TS ook moeten gaan doen ivm de huurders.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Pagina: 1