Grundfus alpha 2 VVW pomp geeft tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:49
Hoi,

vorig jaar een nieuw pomp (grundfus alpha 2) pomp op mijn vloerverwarming gezet. was allemaal prima en deed het goed.
nu geeft mijn thermostaat hier en daar weer aan dat er gestookt moet worden en geeft de pomp een zacht tikkend (ritmisch) geluid. eveneens geeft ie aan tussen de 0.0 en 0.1 m3/u te pompen.

Ik heb vorig jaar eind van het seizoen de pomp een kwartslag gedraaid (overeenkomstig met de handleiding) zodat ie recht zit (maar het pomphuis zit nu horizontaal ipv verticaal). daarna heeft de pomp nog zeker een maand goed gedraaid.

iemand hier ervaring mee en weet hoe ik het kan fixen? (dr lijkt geen schroef op te zitten om hem een zetje te geven, mogelijk zit ie vast?)

op hetzelfde circuit/aansturing zit ook een wilo pomp. die lijkt het prima te doen.

super bedankt alvast!

gr
sjoerd

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Beste antwoord (via Baapje327 op 25-09-2019 10:47)

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 20:48
Toeval wil dat mijn Alpha 2 na aanpassing installatie en zomerstop ook tikte zodra er spanning op gezet was. Zachte tik op behuizing bracht geen verbetering.
Pomphuis losgehaald en kon niks geks zien. Spanning erop en toen langzaam een beetje schuin terug over de as geschoven. Dat was blijkbaar net genoeg om de as weer rond te laten draaien want meteen erna was het tikkende geluid weg en werkte de pomp weer naar behoren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:20
Baapje327 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:03:
Hoi,

vorig jaar een nieuw pomp (grundfus alpha 2) pomp op mijn vloerverwarming gezet. was allemaal prima en deed het goed.
nu geeft mijn thermostaat hier en daar weer aan dat er gestookt moet worden en geeft de pomp een zacht tikkend (ritmisch) geluid. eveneens geeft ie aan tussen de 0.0 en 0.1 m3/u te pompen.

Ik heb vorig jaar eind van het seizoen de pomp een kwartslag gedraaid (overeenkomstig met de handleiding) zodat ie recht zit (maar het pomphuis zit nu horizontaal ipv verticaal). daarna heeft de pomp nog zeker een maand goed gedraaid.

iemand hier ervaring mee en weet hoe ik het kan fixen? (dr lijkt geen schroef op te zitten om hem een zetje te geven, mogelijk zit ie vast?)

op hetzelfde circuit/aansturing zit ook een wilo pomp. die lijkt het prima te doen.

super bedankt alvast!

gr
sjoerd
En als je de pomp op stand III zet? Hoor je de pomp dan? Of een voorzichtig tikje met een hamer op het pompbuis geven. Je kunt ook de inbus boutjes losdraaien, de pomp van het huis verwijderen en controleren of er iets inzit? Dat laatste lijkt mij pniet zo snel aannemelijk.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Thanks voor je reactie.
Leverancier gebeld, verwees me door naar grundfus, techneut aan de lijn gehad en had zoiets van, die draait niet is stuk en zit binnen de garantie tijd. Maak hem wel ff open, als er iets inzit krijg je geen garantie.

Pomphuis er inmiddels al af gedraaid en die was helemaal schoon. Dus morgen maar ff bellen met de leverancier.
Wel bijzonder dat zo een nieuwe (1,5 jaar) pomp er zomaar mee ophoud. Je zou toch verwachten dat er weinig stuk aan kan gaan...

Geen enkele pompstand deed wat (echt tweakers proberen altijd eerst alle knopjes) 😇

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 20:48
Toeval wil dat mijn Alpha 2 na aanpassing installatie en zomerstop ook tikte zodra er spanning op gezet was. Zachte tik op behuizing bracht geen verbetering.
Pomphuis losgehaald en kon niks geks zien. Spanning erop en toen langzaam een beetje schuin terug over de as geschoven. Dat was blijkbaar net genoeg om de as weer rond te laten draaien want meteen erna was het tikkende geluid weg en werkte de pomp weer naar behoren.

• Baapje327
Christian M. schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:13:
Thanks! Dat is nog wel het proberen waard!
Ga ik even testen, scheelt iig hoop gezeur met retour etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
@Christian M. wow! Heeft gewoon gewerkt. Lijkt wel alsof je de pomp niet moervast moet draaien, maar gewoon vastis vast!
Super bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 19:53
Baapje327 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:29:
@Christian M. wow! Heeft gewoon gewerkt. Lijkt wel alsof je de pomp niet moervast moet draaien, maar gewoon vastis vast!
Super bedankt iig!
Zelfde probleem hier, doet het niet. Ik heb de vier schroeven los gemaakt en daarna de pomp weer bevestigt, maar hier gebeurd er helaas niets, blijft tikken. Nog meer tips? Is dit niet een bekend probleem met deze pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 19:53
Wat werkt: Gewoon de pomp loshalen van de behuizing met vier schroeven en dan handmatig de schroef losmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@jenssen
Top dat 't gewerkt heeft. Ik had er dit jaar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04
jenssen schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:10:
Wat werkt: Gewoon de pomp loshalen van de behuizing met vier schroeven en dan handmatig de schroef losmaken.
Dat was m voor mij ook. Een tikkend geluid en 0 watt met 0.0-0.1 flow. Geen error op het display.

Water afgetapt, 4 schroeven los, de as zat muurvast. Met een waterpomptang weer losgemaakt en alles werkt weer naar behoren.

Hiervoor had ik altijd een pompschakelaar, maar vorig jaar ben ik overgestapt naar evohome en de pomp wordt aangestuurd door de HCE80. Ik was in de veronderstelling dat deze ook een vastloopbeveiliging had, maar dat valt dus vies tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:56

iop

Ik geloof dat ik hetzelfde probleem heb, na de zomer en met een hybride WP
jenssen schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:10:
pleio65 schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:53:
[...]

En als je de pomp op stand III zet? Hoor je de pomp dan? Of een voorzichtig tikje met een hamer op het pompbuis geven. Je kunt ook de inbus boutjes losdraaien, de pomp van het huis verwijderen en controleren of er iets inzit? Dat laatste lijkt mij pniet zo snel aannemelijk.
Baapje327 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:29:
Super bedankt iig!
Moet ik hiervoor het systeem leeg laten lopen of kan ik dit doen met enkel de stroom eraf? Ik zie alleen een aflsuitkraantje op de retourleiding.

[ Voor 25% gewijzigd door iop op 18-10-2023 15:35 ]

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Je kan eerst ff proberen om de 4 in us schroefjes wat losser te draaien.
Rustig aan, want op een gegeven moment komt er water uit. Als ie echt begint met serieus lekken en hij pompt nog niet, dan moet ie wss toch ff leeg. En dan helemaal open draaien.

Je kan hem wellicht steeds aan en uit zetten, misschien dat ie dan op een gegeven moment start met draaien.

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

Maar hebben jullie het water er niet eerst uit gelaten of afgesloten?

Stekker d'r uit en los schroeven?

[ Voor 21% gewijzigd door iop op 18-10-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nee water er ff inlaten, en dan steeds elk schroefje een beetje los schroeven.

Als ie echt gaat lekken en 't geluid is er nog, dan moet 't water eruit.

Als het eerste het al oplost, hoef je 't water er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@iop en gelukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iop

iop

Ik ben er nog niet toe gekomen. Ik heb geen tik (misschien één kleintje bij reset). De vv in de keuken was er mee gestopt... het lijkt verdacht veel op dit probleem en andere soortgelijke problemen waarbij de 4 inbusschroeven losgemaakt worden om het euvel te verhelpen.
Misschien dit weekend. Ik laat het weten als het opgelost is... of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iop

iop

Volgens mij heb ik het voor mekaar:

* Stekker eruit
* Geen geluid dus maar voorzichtig losdraaien
* Toen ging ie lekken dus:
* CV uit en retourleiding dicht
* 3-4 kleine emmertjes water eruit
* behuizing helemaal los en met de hand het draaiende deel wat vast zat in beweging gezet (op een filmpje was een waterpomptang nodig)
* schoonmaken/afspoelen
* Alles open, CV bijvullen en overal ontluchten.

Volgens mij werkt t weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Moest toch wel helemaal open dus.
Nja mooi dst ie 't weer doet.

[ Voor 88% gewijzigd door Baapje327 op 28-10-2023 15:27 ]

Pagina: 1