Toon posts:

GPU Upgrade bestaande PC (1440p)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daggie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17-11-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen, occasioneel administratief werk.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Geen max bedrag. Erg afhankelijk van mijn opties.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik heb momenteel een
Mobo: Gigabyte Z87X-D3H-CF
CPU: i5-4670 @ 3.4Ghz
GPU: Gigabyte G1 GTX980Ti
Memory: Corsair Vengeance 16Gb (2x 8Gb)
Display: Dell Ultrasharp U2713HM 1440p
Voeding: Corsair CX750

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik gebruik mijn desktop vnl. om te gamen. Ik merk tegenwoordig dat "max settings" niet meer lukt op 1440p en dat wil ik wel graag. Concreet wilde Rage 2 niet alles op en aan zetten en geeft Borderlands 3 wel wat meer stotter dan me lief is. Iets mindere settings en de games lopen wel vlot.

Ik wil graag weten of een GPU update dat gaat verhelpen of ik meer nodig heb (ie. CPU, memory), ...
Op termijn zou het leuk zijn te weten dat 4K een optie is, maar op zich is dat geen must.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik dacht aan een RTX-2080 Super. Ik heb een voorkeur voor Nvidia omdat ik in het verleden wat tegenvallende ervaring had met AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Nee.

Ga je overklokken?

Nee.

Wat verwacht je van ons?

Graag advies:
- Voldoet mijn desktop met een nieuwe GPU aan mijn vereisten? Ie. 1440 op max settings in nieuwe games.
- Indien ja op de vorige vraag: verbruikt de 2080 meer dan de 980 Ti? Anders moet ik even kijken welke voeding ik heb. Ik heb ook 3 harde schijven, 1 SSD, 2 klassieke.

Beste antwoord (via Daggie op 21-09-2019 09:50)

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het is hoedanook wijs om je voeding te checken, zeker als je voor een enorm dure gpu gaat.

Een 2080 super is leuk maar zal wel hard gebottlenecked worden door je cpu. 4k is mogelijk al moet je dan niet verwachten ook alles op ultra te kunnen zetten.

Refreshrate is wat dat betreft belangrijker. Game je op 60Hz dan is een 2070 ook genoeg, voor 144Hz een 2070 Super of beter.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het is hoedanook wijs om je voeding te checken, zeker als je voor een enorm dure gpu gaat.

Een 2080 super is leuk maar zal wel hard gebottlenecked worden door je cpu. 4k is mogelijk al moet je dan niet verwachten ook alles op ultra te kunnen zetten.

Refreshrate is wat dat betreft belangrijker. Game je op 60Hz dan is een 2070 ook genoeg, voor 144Hz een 2070 Super of beter.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Daggie
Het is een Dell Ultrasharp U2713HM, dus 60Hz. Die Hz vergelijking had ik niet gemaakt. Moet ik nakijken. Geldt dat ook voor toekomstige games? Ik wil wel iets uitgeven, maar het moet dan ook wel een paar jaar meegaan.

Die CPU bottleneck is inderdaad waar ik me het meeste vragen bij stel ...

Voeding is een Corsair CX750. Ik update de OP ook dadelijk.

De RTX 2070 Super komt +- op 600 Eur: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G
De RTX 2080 Super komt +- op 800 Eur: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC 8G

Op zich vind ik dat geen klein prijsverschil. Dan moet de 2080 toch wel al duidelijk voordelen hebben.

Hier staat een vergelijking tussen beide: https://www.techradar.com...ia-geforce-rtx-2080-super. Er is uiteraard een verschil, maar zo groot is dat nu ook niet. In de BBG staat een 2080 (niet Super), die er van prijs wat tussenhangt en logischerwijze qua specs ook. Misschien is dat dan wel de beste keuze.

Heeft er iemand meer info over de CPU?

[Voor 66% gewijzigd door Daggie op 18-09-2019 20:43]

• legendareN
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21-11 16:41
Ik zou voor een CPU/MOBO upgrade gaan kijken. Je hebt slecht 4c/4t. De 980TI is zeker nog een krachtige kaart.

Start maar eens battlefield 5 op bijvoorbeeld. Dat ga jij niet zonder haperingen kunnen spelen omdat je CPU gewoon de boel niet meer trekt.

• doebbalapoent11
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 25-11 10:25
legendareN schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:13:
Ik zou voor een CPU/MOBO upgrade gaan kijken. Je hebt slecht 4c/4t. De 980TI is zeker nog een krachtige kaart.

Start maar eens battlefield 5 op bijvoorbeeld. Dat ga jij niet zonder haperingen kunnen spelen omdat je CPU gewoon de boel niet meer trekt.
Ho, even wachten met meteen alles over de cpu gooien (overigens niet aanvallend bedoeld!). Laat TS eerst even kijken wat de cpu en gpu gebruiken zijn in games. We kunnen geen conclusies trekken zonder gegevens te hebben om mee te werken. Mijn advies luidt dan ook, test even uitgebreid het gebruik van de cpu en gpu en geef dat hier door, zo kunnen we het probleem vaststellen en zo verhelpen.

I7 8086k | RTX 3080 MSI Gaming X Trio | 16gb ram | LG 34GN850 | nintendo switch | iPhone 13 Pro Max

• legendareN
doebbalapoent11 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:13:
[...]

Ho, even wachten met meteen alles over de cpu gooien (overigens niet aanvallend bedoeld!). Laat TS eerst even kijken wat de cpu en gpu gebruiken zijn in games. We kunnen geen conclusies trekken zonder gegevens te hebben om mee te werken. Mijn advies luidt dan ook, test even uitgebreid het gebruik van de cpu en gpu en geef dat hier door, zo kunnen we het probleem vaststellen en zo verhelpen.
Simpel, alles word zwaarder en met veel toepassingen is een 4c4t al niet meer voldoende. Dat word in de toekomst alleen maar meer. Een nieuwe CPU kan je dus sowieso gebruiken.

Je gaat toch niet iets kopen voor enkel de toepassingen die je nu direct gebruikt?

• Daggie
@legendareN Ik wil inderdaad future proof zijn. Een jaar of 4 mag een GPU toch meegaan. De andere HW is ouder. Ik begrijp dat ik na 4 jaar niet meer op "ultra" kan gamen.

@doebbalapoent11 Heb he tips hoe ik dat kan testen? Ik ken https://www.systemrequirementslab.com/cyri en https://www.pcgamebenchmark.com/ wel, maar dat is louter op technische specificatie natuurlijk. Zijn er tools die ik bv. kan draaien tijdens het spelen van Borderlands? Die dan idealiter aangeven wat de load is op cpu, memory, gpu, hdd, ... ?

Een GPU vervangen is natuurlijk sneller gedaan als mobo + CPU ...

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 26-11 23:37
@Daggie MSI Afterburner is daar prima geschikt voor.

• Sakke3
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 24-11 11:35
Volgens mij kan in dit geval je gpu nog beter mee dan je cpu, voor gaming ga je nu toch minstens voor een 6core, Borderlands 3 maakt gebruik van denuvo en dat weegt zwaar op de cpu dacht ik.

• legendareN
Dat is wat ik probeer te zeggen inderdaad.

Als je toch bezig bent ga voor de 3700x met een leuk moederbord en geheugen combinatie.

Ga je netto veel meer plezier van hebben dan een GPU upgrade nu. Want een snellere GPU gaat niet goed benut worden.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18:12
Afterburner is een uitgebreide optie om het te bekijken, maar ook simpelweg taakbeheer starten en CPU + GPU load bekijken tijdens gamen vertelt je al best een hoop.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Daggie net wat je budget is, zou ik nu eerst voor Ryzen 3600 gaan met MB en DDR4/3200. als je psu ook 7j oud is, zou ik die ook overwegen te vervangen. pricewatch: Corsair RM650 (2019) is prijsgunstig en kan ook de 380w plus pieken aan van je 980Ti

[Voor 36% gewijzigd door Hackus op 19-09-2019 23:03]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Daggie
Ik heb een korte test gedaan met MSI Afterburner. In-game ligt CPU usage voor elke core tussen 70% en 100% en meestal +85% met CPU clock voor elke core op 3.6Ghz. Ram usage komt niet of amper boven 8Gb (wat me eigenlijk verwonderd). GPU memory usage zit vrij constant op 4Gb met een useage van 99%. Dat laatste vind ik ook vreemd want de 980Ti heeft 6Gb .. Blijkbaar capt "iets" op 4Gb.

Spreek me tegen als ik het verkeerd interpreteer .. Maar het lijkt er op dat zowel mijn CPU als GPU zich op de limiet bevinden om Borderlands 3 op mijn scherm te tonen. Enerzijds zijn die dingen er natuurlijk om het uiterste van zichzelf te geven .. Anderzijds, merk ik stutter in-game. Met die percentages vind ik wel dat het best nog vlot werkt. Het is niet "onspeelbaar".

Tenzij dat ik de cijfers verkeerd interpreteer, heb ik een upgrade van het hele systeem nodig .. Daarvoor ga ik dan nog even wachten en wat onderzoek doen.

• Skaman
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22-11 16:41
De CPU bottleneckt je GPU (zie hier voor wat rekenwerk: https://pc-builds.com/cal...ce_GTX_980_Ti/0vI0PUlu/8/)

Zoals Hackus hierboven al aangaf, met een AMD R5 2600 of 3600 op een AM4 bordje geef je de GPU weer wat lucht en bijbehorende framerates. Mocht dit dan nog niet genoeg zijn, dan ben je hiermee in ieder geval weer future proof met je mobo en CPU om een zwaardere GPU te plaatsen. Kosten zijn de overzien. Je CPU is op dit moment de zwakste schakel.

• Daggie
Wel, dat is een duidelijk antwoord op mijn vraag. Alvast heel erg bedankt allemaal.

Ik ga eens rustig kijken voor de upgrade. Vermoedelijk doe ik dan alles ineens en verkoop ik de 980ti. Juist eens opzoeken of ik memory, PSU, kast kan hergebruiken.

Nogmaals bedankt voor de info!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18:12
Skaman schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 22:10:
De CPU bottleneckt je GPU (zie hier voor wat rekenwerk: https://pc-builds.com/cal...ce_GTX_980_Ti/0vI0PUlu/8/)

Zoals Hackus hierboven al aangaf, met een AMD R5 2600 of 3600 op een AM4 bordje geef je de GPU weer wat lucht en bijbehorende framerates. Mocht dit dan nog niet genoeg zijn, dan ben je hiermee in ieder geval weer future proof met je mobo en CPU om een zwaardere GPU te plaatsen. Kosten zijn de overzien. Je CPU is op dit moment de zwakste schakel.
De calculators zijn behoorlijk zinloos. Ene spel is CPU heavy, andere is GPU heavy. Gezien zijn GPU usage op 100% zit valt die CPU bottleneck bij zijn huidige setup behoorlijk mee. Het is wel zo dat als je CPU rond de 85% zit, dat je eigenlijk beide moet upgraden. (Overigens is het zo goed als nooit een echte harde bottleneck, oftewel zelfs als je GPU op 100% zit, dan nog steeds kan een snellere CPU helpen, maar je voordeel zal wel beperkter zijn).

Geheugen kan je helaas niet hergebruiken. En dat is het lastige van CPU upgrade: Je hebt ook nieuw moederbord nodig, nieuw geheugen, waarschijnlijk is je Windows licentie niet meer gelding vanwege het nieuwe moederbord, en sowieso wil je eigenlijk bij zo'n upgrade alles opnieuw installeren. Terwijl GPU upgrade kwestie is van oude eruit, nieuwe erin. (Oké, en als je van AMD naar Nvidia switcht of andersom even DDU draaien).

[Voor 16% gewijzigd door Sissors op 21-09-2019 11:33]

• legendareN
GPU op 100% houdt juist geen bottleneck in. Dat houdt in dat je GPU juist volluit draait overigens.

Maar die 4 core moet de deur uit. 6 of 8 cores met hyperthreading is echt wat je nodig hebt.

Upgrade naar een leuk ryzen platform en houd je huidige GPU en je zal al flink verbeteringen zien. Dan kan je altijd nog kijken of je een GPU upgrade wilt doen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee