Automatisch inschakelen zwembadpomp

Pagina: 1
Acties:

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 14:34
Ik ben nogal slecht in elektronica en loop nu tegen het volgende probleem aan. Mijn zwembadpomp is aangesloten op een tijdschakelaar (din rail) die er voor zorgt dat de pomp 3 x 3 uur per dag aangaat om zo de waterkwaliteit in orde to houden. Nu staan de wintermaanden er aan te komen en we willen het water in het systeem laten, ipv het water aflaten. Dat betekent dat bij een lage buitentemperatuur, bv onder de 2 graden Celsius, de pomp ook moet gaan draaien om zo vriesschade te voorkomen. Ik heb geen zin om de tijdschakelaar elke keer te overrulen als het koud wordt.

Daarvoor zijn thermostaten in de handel (ook din rail) die door middel van een buitensensor de buitentemperatuur meten en bij het bereiken van een minimumtemperatuur aanslaan, lees de pomp aanzetten.

De bedoeling is uiteraard dat tijdschakelaar en thermostaat naast elkaar werken, dus:

- tijdschakelaar slaat aan, pomp gaat aan
- thermostaat slaat aan, pomp gaat aan
- tijdschakelaar & thermostaat staan beide aan, pomp blijft aan
- tijdschakelaar & thermostaat staan beide uit, pomp blijft uit

Mijn electricien zegt me nu dat dit niet kan...het is of de een of de ander, maar dan heb ik er dus niks aan.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07

Reptile209

- gers -

Natuurlijk kan dat. Zet 2 relais parallel in de voedingskabel van je pomp. De ene gekoppeld aan de thermostaat en de andere aan de tijdschakelaar. Als een van de twee of beiden tegelijk aan gaan, staat er spanning op je pomp.
Of, zonder relais, de uitgaande draad van zowel de tijdklok als de thermostaat aan je pomp knopen. Belangrijkste is dat ze parallel staan, niet in serie. :).

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 18-09-2019 17:06 ]

Zo scherp als een voetbal!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-09 10:53
Je zult dan met extra relais aan de gang moeten gaan of een "slim stopcontact" in domotica opnemen (en door middel van voorwaarden (die 4 die je hierboven al hebt genoemd) het stopcontact schakelen.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

Mocht je veel schakelmogelijkheden willen hebben met mogelijkheid tot webinterface dan is een Siemens Logo module wellicht iets:
Klik

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 18-09-2019 17:10 ]

• Roy Batty
Alvast super bedankt voor jullie reacties. De Siemens Logo ga ik eens bekijken, ik mis nl ook de mogelijkheid om de pomp op afstand aan/uit te zetten. Ik kwam voor een weboplossing altijd uit bij Sonoff maar daar durf ik niet aan.

De paralelschakeling, dat was eigenlijk wat ik zelf ook dacht, dus gewoon de uitgaande draden van beide aan elkaar hangen maar ik weet niet of de boel dan ontploft.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

https://nl.aliexpress.com...BEgKEl_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Een simpele temperatuurschakelaar. het relais contact zal je alleen over het schakelcontact van je timer moeten zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Roy Batty
Ik heb deze tijdschakelaar er in:

https://www.conrad.nl/p/f...est&searchSuggest=product

en ik dacht dus deze thermostaat er naast te zetten:

https://www.reichelt.nl/t...106431.html?&trstct=pol_6

met daarbij nog een losse PT100 outdoor sensor.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Je kan schakelcontacten probleemloos parallel zetten, als een van de twee dan schakelt gaat je pomp aan, wat lijkt me precies is wat je zoekt.

Je hangt dus de common's (pin 1 op de temperatuurschakelaar en pin 11 op de tijdschakelaar) aan elkaar, en het schakelcontact (pin 2 van de tempschakelaar en pin 14 van de tijdschakelaar).

Prima oplossing hiervoor lijkt me.

• Roy Batty
Allemaal superbedankt voor de reacties, zeer gewaardeerd. Ik heb zojuist het voorstel mbt parallelschakeling, zoals dat door verschillende van jullie wordt aangeraden, voorgelegd aan mij electricien.

Zijn reactie was: dat is een te hoog frequentie-verschil tegenover de pomp.

dit is dus precies waar mijn E-kennis ophoudt.

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Een te hoog frequentie-verschil? Wat is dat nou weer?
Ik denk dat je elektricien het niet leuk vindt dat je een oplossing aandraagt die hij zelf kennelijk niet had bedacht, want ik zie geen enkele redenen waarom de oplossing met de twee relais in parallel niet zou werken.

Ryzen 3600 - GTX1060

• Roy Batty
Ja dat durf ik `m zo direct niet te zeggen natuurlijk, het is verder een slim manneke, heeft al mijn electra aangelegd voor het zwembad, maar dit waren inderdaad zijn letterlijke woorden.
Daanieyel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:54:
Een te hoog frequentie-verschil? Wat is dat nou weer?
Ik denk dat je elektricien het niet leuk vindt dat je een oplossing aandraagt die hij zelf kennelijk niet had bedacht, want ik zie geen enkele redenen waarom de oplossing met de twee relais in parallel niet zou werken.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
Roy Batty schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:00:
Ja dat durf ik `m zo direct niet te zeggen natuurlijk, het is verder een slim manneke, heeft al mijn electra aangelegd voor het zwembad, maar dit waren inderdaad zijn letterlijke woorden.

[...]
*knip*

al gepost. nvm

[ Voor 23% gewijzigd door LittleKiller op 18-09-2019 20:03 ]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:48
Ik denk dat het meer om de pomp gaat. De motor is afhankelijk van de frequentie, en dat zou best kunnen.
https://www.engineeringto...requency-speed-d_649.html

Maar daar houd mijn kennis ook op. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat er gebeurt als je 2 60Hz signalen aan elkaar knoopt, dan loopt het waarschijnlijk niet synchroon, en gaat die motor ontzettend raar doen. Maar dat weet ik dus niet, maar denk dat hij daar op doelt.

[ Voor 33% gewijzigd door WEBGAMING op 18-09-2019 20:08 ]

• LittleKiller
Ja volgens de datasheets zit er gewoon een relais in de relais' module. Aangezien een relais NIETS verandert aan de spanning, stroom of frequentie. Kan je die eenvoudig parallel zetten.

• Roy Batty
Bedoel je dat de thermostaat & tijdschakelaar tevens de relais vormen ? Relais is de schakelaar dan neem ik aan ?
LittleKiller schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:06:
Ja volgens de datasheets zit er gewoon een relais in de relais' module. Aangezien een relais NIETS verandert aan de spanning, stroom of frequentie. Kan je die eenvoudig parallel zetten.

• Roy Batty
Heel eerlijk, met al mijn beperkte kennis op dit gebied, lees ik de reactie van mijn electricien ook zo als je hieronder schrijft...
WEBGAMING schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:04:
Ik denk dat het meer om de pomp gaat. De motor is afhankelijk van de frequentie, en dat zou best kunnen.
https://www.engineeringto...requency-speed-d_649.html

Maar daar houd mijn kennis ook op. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat er gebeurt als je 2 60Hz signalen aan elkaar knoopt, dan loopt het waarschijnlijk niet synchroon, en gaat die motor ontzettend raar doen. Maar dat weet ik dus niet, maar denk dat hij daar op doelt.

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Beide apparaten zijn relais. Wat een relais doet is een schakeling maken, niks anders dan wat jij doet wanneer je op een lichtknopje drukt. Een lichtschakelaar brengt geen verandering aan in frequentie, fase of wat dan ook en derhalve kun je lichtschakelaars prima parallel schakelen. Net zoals relais dus.

Heb je 3 fase thuis? Misschien bedoelt ie dat je niet de 2 verschillende relais op 2 verschillende fase groepen moet zetten, dan krijg je wel rare effecten denk ik zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Daanieyel op 18-09-2019 20:15 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59

Cheezus

Luiaard

Daanieyel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:14:

Heb je 3 fase thuis? Misschien bedoelt ie dat je niet de 2 verschillende relais op 2 verschillende fase groepen moet zetten, dan krijg je wel rare effecten denk ik zo.
Als je 2 fases aan elkaar schakelt krijgt je gewoon een kortsluiting, niet heel raar maar zeker erg fout om te doen.
1 fase parallel schakelen met meerdere relais is zoals gezegd geen enkel probleem.

• LittleKiller
Roy Batty schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:10:
Bedoel je dat de thermostaat & tijdschakelaar tevens de relais vormen ? Relais is de schakelaar dan neem ik aan ?

[...]
De datasheets die je hebt gestuurd zijn van enkel fasige relais'. Die kun je hoe dan ook parallel zetten. Als jouw electricien zegt dat dat niet kan is het tijd om een nieuwe electricien te zoeken.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:02
Dit kun je prima met domotica oplossen. Beetje if then verhaal.

• LittleKiller
tlpeter schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:34:
Dit kun je prima met domotica oplossen. Beetje if then verhaal.
Of natuurlijk gewoon met kant en klare blokken.

• Roy Batty
Ik heb nog even contact met hem gehad; er zit ook nog een soort van onderbreker op, het zwembad heeft een afdekking met een lamellensysteem. Als ik die open of dicht, dan word de pomp ook even uitgeschakeld. Dit is volgens hem ook een probleem icm de dubbele aansturing (thermo & tijd).
LittleKiller schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:24:
[...]

De datasheets die je hebt gestuurd zijn van enkel fasige relais'. Die kun je hoe dan ook parallel zetten. Als jouw electricien zegt dat dat niet kan is het tijd om een nieuwe electricien te zoeken.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Roy Batty schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:21:
Ik heb nog even contact met hem gehad; er zit ook nog een soort van onderbreker op, het zwembad heeft een afdekking met een lamellensysteem. Als ik die open of dicht, dan word de pomp ook even uitgeschakeld. Dit is volgens hem ook een probleem icm de dubbele aansturing (thermo & tijd).

[...]
Als die onderbreker gewoon in serie staat (blijft staan) met de thermostaat en de tijdschakelaar maakt dat niks uit. Je moet hem er denk ik alleen achter hebben zitten, zodat met name de tijdschakelaar zelf wel stroom blijft krijgen.

Zo dus:
code:
1
2
3
230 V --+-- tijd --+
        |          |
        +-- term --+-- onderbr -- pomp

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 18-09-2019 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
idd, zoals je het hieronder schetst is het idee; parallel tijd & thermo met serieel op de lamellen naar de pomp. Het huidige systeem is dus ook zo opgezet maar dan zonder de thermostaat.
Reptile209 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:47:
[...]

Als die onderbreker gewoon in serie staat (blijft staan) met de thermostaat en de tijdschakelaar maakt dat niks uit. Je moet hem er denk ik alleen achter hebben zitten, zodat met name de tijdschakelaar zelf wel stroom blijft krijgen.

Zo dus:
code:
1
2
3
230 V --+-- tijd --+
        |          |
        +-- term --+-- onderbr -- pomp

• LittleKiller
Roy Batty schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:00:
idd, zoals je het hieronder schetst is het idee; parallel tijd & thermo met serieel op de lamellen naar de pomp. Het huidige systeem is dus ook zo opgezet maar dan zonder de thermostaat.

[...]
Ik zie geen enkele reden om het niet te doen. Ik zou oprecht een nieuwe electricien zoeken, dat hij met frequentie argumenten gaat gooien en zegt dat relais' niet parallel kunnen schept bij mij geen vertrouwen.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:52
LittleKiller schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:24:
[...]

Over het algemeen heb je geen parallele contacten in je hoofdstroom. Het beste kun je een magneetschakelaar gebruiken die door relais contacten geschakeld wordt. Maar dat is iets wat een electricien ook gewoon zou moeten weten en kunnen. Waarschijnlijk heeft hij geen zin om een besturingssysteem te bouwen en onderhouden.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Roy Batty
Ik hoor meerdere malen dat het gewoon in parallel kan, maar ik kan je verzekeren dat de electricien er niet zomaar moeilijk over doet. Hij probeert er echt niet onderuit te komen, denkt mee weet ik uit ervaring en het laatste dat ik wil is dat mijn pomp het begeeft of kuren krijgt, daar is het systeem veel te kostbaar voor.

Ik zoek de oplossing momenteel in een combinatie relais met tijdschakelaar en thermostaat. Dit dus ter vervanging van de huidige tijdschakelaar. Die dingen zijn schaars helaas, ik had deze gevonden en heb nu wat vragen uitstaan bij de makers of hetgeen ik wil, kan met dit apparaat:

https://www.elkoep.com/mu...-digital-thermostat-ter-9

Blijft staan dat ik het allemaal niet vanaf afstand kan bedienen, dat zou ultiem zijn. Siemens Logo lijkt het allemaal te kunnen, maar dat wordt een beetje overkill vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 04:19
Ik ben electriciën en kan je verzekeren dat relais parallel zetten gewoon kan als ze een potentiaal vrij contact hebben.

Zoals Reptile209 het schetst is een juist toegepaste schakeling.

Mocht je het persé niet in de hoofdstroom willen hebben zou je de boel zelfs weer een apart relais kunnen laten schakelen welke op zijn beurt dan weer de pomp schakeld.

Het is niet echt super ingewikkeld ofzo.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 15:28
Je hebt nu een tijdschakelaar. Bovenin (op A1 en A2) zal die tijdschakelaar zijn eigen spanning krijgen. Onderop deze tijdschakelaar zitten drie poorten, gelabeld 11, 12 en 14. Als het goed is, komt er een draad binnen op 11 en gaat weer uit op 14, waarbij 12 loos is.

Zoals je ook op het kleine schemaatje kan zien wat op de tijdschakelaar staat, is 11 normaliter niet met 14 verbonden. Je ziet wel een doorverbinding van 11 naar 12. Dat is het "Normally Closed" contact, oftewel, wanneer de relais niet (door de tijdschakelaar) wordt aangestuurd (normally; normaal gesproken), is het contact gesloten en kan er dus stroom lopen. Wanneer de tijdschakelaar de relais aanstuurt, klapt het gebogen stukje van dat schema de andere kant op, waardoor niet langer 12, maar 14 wordt verbonden met 11. Dit is het "Normally Open", oftewel, normaal gesproken open, en er kan dus normaal gesproken geen stroom lopen, maar wanneer de relais aanstuurt dus wel.

In die tijdschakelaar (In het DIN-apparaat) zit dus een relais die wordt aangestuurd door de interne logica van het apparaat. Een relais is in principe niets meer dan een gewone schakelaar, maar dan wordt die niet door het omklappen van een schakelaar, maar door een elektrisch stroompje aangestuurd. Van 11 naar 14 loopt gewoonweg de stroom die naar de pomp gaat, dus of een draad met 230V of de nuldraad.

Een thermostatische schakelaar doet exact hetzelfde als die tijdschakelaar: intern zit een relais, je wilt over het algemeen dat die open is, tenzij de temperatuur beneden een bepaalde grenswaarde zakt, dan moet de lus gesloten worden (Dan moet het relais dus schakelen). Je wilt dat de pomp schakelt wanneer óf de tijdschakelaar inschakelt, óf de thermostaat aanslaat. Het maakt dus niet zo heel veel uit welke van de twee schakelt, of dat ze allebei schakelen; als er één van de twee, of allebei schakelt, moet de pomp aan. Dit kan zonder problemen met deze apparaten door de draad die bij de tijdschakelaar binnenkomt op 11 een extra lusje langs 11 te geven op de thermostaat, en hetzelfde geldt voor de uitgangen (poort 14), een extra lusje naar de thermostaat vanaf de tijdschakelaar. Het maakt namelijk niet uit welk van de twee de stroom doorlaat, als één van de twee inschakelt, moet de pomp aangaan (dus: moet er stroom van 11 naar 14 kunnen lopen).

De lamellenbeveiliging waar jouw elektricien het over heeft, zal naar alle waarschijnlijkheid werken met een schakelaar. Een knopje, in de volksmond. Ergens wanneer jij je lamellen dicht doet, wordt er een schakelaartje ingedrukt, dat wordt door een apparaat in de schakelkast vastgesteld en ook dit apparaatje heeft een relais. Alleen willen we nu dat deze relais eigen altijd open staat, maar de verbinding verbreekt wanneer de lamellen dicht zijn. Door na de parellelschakeling van thermostaat en tijdschakelaar deze schakelaar in te bouwen met Normally Closed (dus dat de stroom in principe mag lopen, TENZIJ de lamellen dicht zijn en dus de relais schakelt), voorkom je dus dat de pomp aangaat wanneer de thermostaat of de timer inschakelt terwijl de lamellen dicht zijn.

Deze stromen worden allemaal gewoon met 230V uit dezelfde fase geschakeld, of je moet een enorme jetser van een driefasenmotor in je pomp hebben zitten. Voor een gemiddeld zwembad, lijkt mij dat niet het geval.

Waarschijnlijk is de huidige situatie als volgt:

code:
1
230V ---- Tijdschakelaar poort 11 - Tijdschakelaar poort 14 ---- lamellenschakelaar ---- pomp

Wat je wilt:

code:
1
2
230V ---- Tijdschakelaar poort 11 - Tijdschakelaar poort 14 ---- lamellenschakelaar ---- pomp
       |-> Thermostaat poort 11 - Thermostaat poort 14     >-|

Dit moet echt zonder problemen kunnen en is een werkje van enkele minuten. Leg je elektricien dit verhaal maar voor en dan wil ik graag zijn verklaring horen waarom dit niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Nogmaals allemaal super dank voor de reacties, de schema`s van Reptile209 en Naarden 4 ever was inderdaad het idee. We zijn nu 2,5 maand verder en ik heb helaas nog geen oplossing, ik vind het nogal wat om te challengen wat mijn electricien aangeeft op de parallelle schema`s van Reptile & Naarden omdat ik zelf te weinig weet van electriciteit.

Hij geeft nl aan dat als beide schakelen (dus tijd & temp tegelijk) er kortsluiting ontstaat. Hij heeft dit naar eigen zeggen met meerdere bedrijven afgestemd zonder oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Roy Batty schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:09:
[...]

Hij geeft nl aan dat als beide schakelen (dus tijd & temp tegelijk) er kortsluiting ontstaat. Hij heeft dit naar eigen zeggen met meerdere bedrijven afgestemd zonder oplossing.
Ehhh, nee :D. Als beide schakelaars in mijn schema netjes de fase schakelen, kan je onmogelijk kortsluiting krijgen. Alleen als de schakelaars zowel fase als nul schakelen, en je wisselt ze om, kan het mis gaan. Maar dan ben je geen goede elektricien als je dat niet aangesloten krijgt :+.

Pagina: 1