Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bij bezoek aan Duitsland de Duitse Bahn gebeld. Hoge kosten!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Undertaker2
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-10 12:23
Beste forummers,

Vandaag kreeg ik een onaangename verassing in de vorm van een hoge afschrijving van Vodafone. Wat blijkt: ik heb toen ik in Duitsland was het service nummer van de Duitse Bahn (Duitse Spoorwegen) gebeld. Dit service nummer blijkt na een korte rekensom meer dan twee euro per minuut te kosten!

Omdat het daarbij ontzettend lang duurde om iemand aan de lijn te krijgen (terwijl de computerstem bleef herhalen dat de wachttijd minder dan één minuut was) was het totaal aan telefoontjes meer dan een uur. Dit ook omdat de verbinding halverwege tot 2x toe werd verbroken én de persoon die ik uiteindelijk aan de lijn kreeg me weer in de wacht zette zonder terug te komen. :X

Maar waar ik nou nieuwsgierig naar ben is of dit soort bedrijven een ongelimiteerd minuut tarief kunnen hanteren? Ergens ben ik namelijk nog blij dat het niet 4 euro per minuut heeft gekost. De computerstem zegt verder wel "There is a maximum of 60 cents when calling from a mobile network" en "If calling from abbroad, these charges may vary" - nou dat hebben we geweten.

Vodafone zegt verder dat dit tarief iets is dat de Deutsche Bahn zelf hanteert en dat Vodafone daar buiten staat. Klopt dat?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Alle reacties

• franssnarf
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:44
Tja meestal zijn service nummers een soort 0900 nummer wat extra kosten in rekening brengt.
Daarbij komt ook nog kijken welk abbo je hebt bij Vodafone en wat ze hiervoor hanteren aan kosten.

Qua kosten zijn ze in Duitsland duidelijk, 60 cent max maar jouw provider bepaalt de rest van het bedrag oftewel Vodafone maar ook de Duitse variant van Vodafone zijn hier de rekeningschrijver.

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-10 08:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

Dat hangt verder ook van je abbo af (en wanneer deze is afgesloten) . Vanuit het buitenland naar buitenlands nummer bellen valt bij oudere abbos niet altijd binnen de belbundel

• Undertaker2
-36- schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:54:
Dat hangt verder ook van je abbo af (en wanneer deze is afgesloten) . Vanuit het buitenland naar buitenlands nummer bellen valt bij oudere abbos niet altijd binnen de belbundel
Nee, dat weet ik... Het is meer dat meer twee euro per minuut mij nogal ehm buitensporig lijkt.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16:27

LankHoar

Professionele amateur

Was dit met een Nederlandse (of Belgische) SIM? Dan lijkt het me toch dat dat uit je bundel gaat, en alleen extra kosten (dus die max. 60 cent) er bij gerekend mogen worden? Roam like at home, right?

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:45

MsG

Forumzwerver

LankHoar schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:02:
Was dit met een Nederlandse (of Belgische) SIM? Dan lijkt het me toch dat dat uit je bundel gaat, en alleen extra kosten (dus die max. 60 cent) er bij gerekend mogen worden? Roam like at home, right?
Dat is een zeer bekende misvatting. Ja vanuit de EU kan je Nederlandse nummers (als je een Nederlands abbo hebt) binnen je bundel bellen vanuit een ander EU-land. Maar als je in Duitsland bent als Nederlander kan je niet opeens gratis/binnen je bundel naar Duitse lokale nummers bellen, die worden gewoon buiten de bundel aangeslagen, net als 'at home' gebeurt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Undertaker2
Thnx voor de reacties to zover. Maar wie bepaalt nu die 2 euro per minuut? Op de website van Deutsche Bahn staat namelijk dat de kosten afhankelijk zijn van de provider waarmee je belt. Vodafone zelf zegt dat het Deutche Bahn zelf is die het tarief bepaalt voor hun informatienummer.

Dat lijkt elkaar dus tegen te spreken.

/edit
Ben er nog even ingedoken en van wat ik begrijp bestaan de kosten uit twee delen.

1)
De kosten die de aanbieder van het servicenummer zelf bepaalt. In dit geval 60 cent per gesprek

2)
De algemene kosten die de mobiele aanbieder rekent voor het bellen naar service nummers. In dit geval dus een buitenlands service nummer binnen de EU. Volgens het tarievenoverzicht van Vodafone anno 2019 kost dat 2 euro 42 per minuut. Bel je naar een service nummer buiten de EU dan is het zelfs 4 euro 84 per minuut.

Undertaker2 wijzigde deze reactie 18-09-2019 14:26 (44%)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:52
In je tarievenlijst staat:
Buitenlandse servicenummers (EU) € 2,42 per minuut

• Undertaker2
Yes, check! Nouja, lessons learned zullen we maar zeggen.

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15-10 13:27
Nooit geweten dit! Bedankt voor dit topic @Undertaker2, dit is dus zeker iets om rekening mee te houden. Dat zijn geen geintjes.

Je kunt proberen om coulance te krijgen, dit is ons zakelijk ook een keer gelukt met Vodafone. Daar ging het om 550MB dataverbruik in Oman, a €8,50 per MB. :X
Daar is toen een deel van kwijt gescholden, misschien kunnen ze dat voor jou ook doen? Want je maakt mij niet wijs dat hun kosten 2,24 per minuut waren, als Deutsch Bahn zelf 60 cent per gesprek rekent...

• Undertaker2
dehardstyler schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:31:
[...]

Nooit geweten dit! Bedankt voor dit topic @Undertaker2, dit is dus zeker iets om rekening mee te houden. Dat zijn geen geintjes.

Je kunt proberen om coulance te krijgen, dit is ons zakelijk ook een keer gelukt met Vodafone. Daar ging het om 550MB dataverbruik in Oman, a €8,50 per MB. :X
Daar is toen een deel van kwijt gescholden, misschien kunnen ze dat voor jou ook doen? Want je maakt mij niet wijs dat hun kosten 2,24 per minuut waren, als Deutsch Bahn zelf 60 cent per gesprek rekent...
Wow da's ruim 4.500 euro! En geen enkele waarschuwing SMS? Want dat vind ik in dit voorbeeld ook jammer. Je krijgt wel allemaal SMS-jes als je databundel (bijna) op is om je te waarschuwen voor kosten, maar als je op deze wijze opeens extreme kosten maakt hoor je niks. :/

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:55

Rukapul

Moderator General Chat
Undertaker2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:34:
[...]

Wow da's ruim 4.500 euro! En geen enkele waarschuwing SMS? Want dat vind ik in dit voorbeeld ook jammer. Je krijgt wel allemaal SMS-jes als je databundel (bijna) op is om je te waarschuwen voor kosten, maar als je op deze wijze opeens extreme kosten maakt hoor je niks. :/
De telco's hebben nog nooit intrinsiek uit klantbeleving of -belang gehandeld. Vrijwel alle 'klantvriendelijke' maatregelen komen voort uit (Europese) wetgeving en toezichthouders. En zelfs daar wordt het absolute minimum gedaan waarbij elke uitzondering wordt aangegrepen om nog maar wat centen uit de klant te knijpen. Er is een reden dat dit zich concentreert bij rand- en uitzonderingsgevallen waar de gemiddelde klant een keer intrapt. En als het teveel pijn lijkt te gaan doen dan wordt 'coulance' uit de kast getrokken als de klant piept.

Bepaalde Amerikaanse banken hebben overigens tariefstructuren waarbij de praktijken van de Europese telco's nog verbleken :P

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:50
Maar kan iemand mij uitleggen wat hier dan de uitzondering is?
Het bellen met een Nederlands vodafone abonnement naar een vast Duits nummer valt (wanneer je je in Duitsland bevindt) voor zover ik weet onder de eu roaming regels. Gaat het dan om een specifieke opslag die gerekend wordt voor betaalde nummers?

• jaspersvensk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14-10 18:43
Dat is dus niet waar. Als je met je Nederlandse sim, in Duitsland, naar een Duits nummer belt betaal je het internationale tarief. Het komt niet uit je bundel, “net als thuis”.

• ASW1
Nee dat is niet waar. Alleen wanneer je vanuit Nederland naar een ander EU land belt valt dat niet onder de roamingregeling. Zodra je in een ander EU land bent valt het bellen naar alle andere EU landen, inclusief Nederland en het land waar je je op dat moment bevindt, wel onder de roamingregeling, en gaat dus uit je bundel.

Hoe dat dan met betaalde nummers werkt, geen idee. Is daar specifiek een uitzondering voor gemaakt in de roamingregeling? Of is er dan alleen sprake van een opslag, waarbij de provider net zoveel mag rekenen als hij zelf wil? Of is men verplicht alleen de opslag door te berekenen?

ASW1 wijzigde deze reactie 19-09-2019 11:34 (31%)

• jaspersvensk
Zonder een welles nietes te willen starten, het is wel waar. @MsG schreef het eerder in dit topic ook al, het is een hardnekkige misvatting dat je zodra je de grens over bent alle EU nummer vanuit de bundel kunt bellen.

Het kan zijn dat een provider ervoor kiest het wel binnen de bundel te laten vallen, die van mij doet dat niet.
De regeling gaat ook alleen over roamingkosten, de kosten voor het gebruik van een ander netwerk. Die mogen niet doorberekend worden aan de consument. Dat ik een buitenlands nummer bel staat daar los van. Ik betaal daarvoor dus net zoveel als ik thuis zou moeten doen.

Edit: Tele2 (niet mijn provider) doet het bijvoorbeeld ook, bellen naar een lokaal nummer in het EU land in kwestie kost extra. https://www.tele2.nl/mobiel/tarieven/buitenland/griekenland/

jaspersvensk wijzigde deze reactie 19-09-2019 22:45 (13%)

• daupie
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 15-10 08:38
jaspersvensk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:39:
Zonder een welles nietes te willen starten, het is wel waar. @MsG schreef het eerder in dit topic ook al, het is een hardnekkige misvatting dat je zodra je de grens over bent alle EU nummer vanuit de bundel kunt bellen.

Het kan zijn dat een provider ervoor kiest het wel binnen de bundel te laten vallen, die van mij doet dat niet.
De regeling gaat ook alleen over roamingkosten, de kosten voor het gebruik van een ander netwerk. Die mogen niet doorberekend worden aan de consument. Dat ik een buitenlands nummer bel staat daar los van. Ik betaal daarvoor dus net zoveel als ik thuis zou moeten doen.

Edit: Tele2 (niet mijn provider) doet het bijvoorbeeld ook, bellen naar een lokaal nummer in het EU land in kwestie kost extra. https://www.tele2.nl/mobiel/tarieven/buitenland/griekenland/
Naar mijn inziens:
Michael woont in Ierland en heeft een contract bij een Ierse mobiele aanbieder, waarbij hij 0,10 euro per minuut voor gesprekken en 0,05 euro per sms betaalt.
...
Als hij vanuit Spanje naar een Spaans nummer, zijn familie in Ierland of in een ander EU-land belt, betaalt Michael daarvoor evenveel als hij vanuit Ierland zou betalen, in zijn geval 0,10 euro per minuut. Ook zijn sms'jes naar nummers in Spanje, Ierland of een ander EU-land zijn even duur als in eigen land, namelijk 0,05 euro.
Bron: https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_nl.htm

Als je in Duitsland zit, kan je dus een Duits nummer bellen zonder extra kosten, als je onbeperkt bellen in NL hebt betaal je geen extra kosten. Je betaalt alleen extra kosten als je vanuit je thuisland (Nederland) naar een ander EU-land belt (Duitsland). Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld T-Mobile bij abonnementen adverteert met onbeperkt bellen in EU, vanuit NL --> EU 120 minuten.

• Undertaker2
ASW1 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:03:
Hoe dat dan met betaalde nummers werkt, geen idee. Is daar specifiek een uitzondering voor gemaakt in de roamingregeling? Of is er dan alleen sprake van een opslag, waarbij de provider net zoveel mag rekenen als hij zelf wil? Of is men verplicht alleen de opslag door te berekenen?
Op welke wijze dit ook in elkaar mag zitten, het resultaat is blijkbaar dat de kosten voor servicenummers zomaar een factor 10 hoger kunnen zijn dan wat het zou kosten als je naar een 'gewoon' nummer belt - van 20 a 25 cent per minuut naar bijna 2,50 euro per minuut.

Doe dit vooral ook niet buiten EU landen, want dan zit het in elk geval bij Vodafone zelfs op een factor 20!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:03
daupie schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:23:
[...]

Naar mijn inziens:

[...]

Bron: https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_nl.htm

Als je in Duitsland zit, kan je dus een Duits nummer bellen zonder extra kosten, als je onbeperkt bellen in NL hebt betaal je geen extra kosten. Je betaalt alleen extra kosten als je vanuit je thuisland (Nederland) naar een ander EU-land belt (Duitsland). Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld T-Mobile bij abonnementen adverteert met onbeperkt bellen in EU, vanuit NL --> EU 120 minuten.
Als hij vanuit Spanje naar een Spaans nummer, zijn familie in Ierland of in een ander EU-land belt, betaalt Michael daarvoor evenveel als hij vanuit Ierland zou betalen, in zijn geval 0,10 euro per minuut.
Een Duits servicenummer bellen met je Nederlandse telefoon vanuit Nederland is dus ook al duur (€2,42). Wanneer je in Duitsland zit betaal je precies hetzelfde als thuis. Ook veel dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ASW1
Ik vraag me serieus af of wat ze hier doen wel kan volgens de roamingregeling.
Het idee daarvan is nou net dat wanneer je roamt je juist niet hetzelfde betaalt voor een EU nummer als wanneer je je in je thuisland bevindt, maar hetzelfde als je eigen binnenlandse tarief. En dat is de minuten uit je bundel + de opslag van het servicenummer. Dat je provider daar nog een willekeurige hoge opslag overheen gooit kan volgens mij niet. Je zou het eens aan de authenticiteit telecom kunnen voorleggen.

• MsG

MsG

Forumzwerver

ASW1 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:53:
Ik vraag me serieus af of wat ze hier doen wel kan volgens de roamingregeling.
Het idee daarvan is nou net dat wanneer je roamt je juist niet hetzelfde betaalt voor een EU nummer als wanneer je je in je thuisland bevindt, maar hetzelfde als je eigen binnenlandse tarief. En dat is de minuten uit je bundel + de opslag van het servicenummer. Dat je provider daar nog een willekeurige hoge opslag overheen gooit kan volgens mij niet. Je zou het eens aan de authenticiteit telecom kunnen voorleggen.
Het verbaasd me dat zelfs Tweakers de roamingregels massaal niet snappen. Er mogen geen meerkosten zijn ten opzichte van het thuisland. Als jij vanuit Nederland belt naar een Duits servicenummer valt dat zeker niet binnen de bundel, en zit je eveneens aan de hoge kosten uit het topic. Wat dat betreft is het roamingaspect een vrij zinloos gegeven uit dit topic. TS had gewoon vooraf moeten kijken wat dat grapje zou kosten per minuut.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ASW1
MsG schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:05:
[...]

Er mogen geen meerkosten zijn ten opzichte van het thuisland.
Sinds wanneer zijn de kosten die je vanuit het thuisland zou hebben het uitgangspunt van de roaming regulations?
Het hele punt van die regeling is nou net dat je NIET betaalt wat je zou betalen wanneer je dat nummer vanuit je eigen land belt (want dat is nou net die uitzondering waarop inmiddels wel een cap is gezet maar nog steeds een stuk duurder is dan wanneer je in een ander land bent en dus roamt)

• MsG

MsG

Forumzwerver

ASW1 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:10:
[...]

Sinds wanneer zijn de kosten die je vanuit het thuisland zou hebben het uitgangspunt van de roaming regulations?
Het hele punt van die regeling is nou net dat je NIET betaalt wat je zou betalen wanneer je dat nummer vanuit je eigen land belt (want dat is nou net die uitzondering waarop inmiddels wel een cap is gezet maar nog steeds een stuk duurder is dan wanneer je in een ander land bent en dus roamt)
Er mogen in het roamingaspect geen meerkosten zitten. En die zitten er dus precies niet in. TS was precies hetzelfde kwijt geweest thuis op de bank als in eender welk EU-land, en dát is precies het uitgangspunt. Als het telefoontje vanuit $EU-land duurder was geweest dan vanuit Nederland door een magisch roamingcomponent, dán had je een punt. Maar voor nu rekent de provider gewoon het tarief waarvoor je in Nederland ook aangeslagen wordt. En dat is compleet valide. Ik zou me eens beter inlezen in de wetgeving.

• Xander
ASW1 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:10:
[...]

Sinds 15 juni 2017.

• ASW1
Wanneer TS thuis op de bank zit en een Duits vast nummer belt kost hem dat 23ct/minuut, dus volgens jouw redenering betaalt hij dat dan ook wanneer hij zich in Duitsland bevindt en dat vaste nummer belt. Dat is onzin, in Duitsland gaat het vanuit de bundel, thuis vanaf de bank niet. De kosten om vanaf de bank naar het buitenland te bellen zijn niet de maatstaf in de roamingregeling.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Voor de Belgen heeft DB tenminste nog een locaal 070-betaalnummer... Dat kan je als Belg in D vermoedelijk het beste bellen.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
ASW1 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:04:
Wanneer TS thuis op de bank zit en een Duits vast nummer belt kost hem dat 23ct/minuut, dus volgens jouw redenering betaalt hij dat dan ook wanneer hij zich in Duitsland bevindt en dat vaste nummer belt. Dat is onzin, in Duitsland gaat het vanuit de bundel, thuis vanaf de bank niet. De kosten om vanaf de bank naar het buitenland te bellen zijn niet de maatstaf in de roamingregeling.
Ik kon dit haast niet geloven, dus voor mijn provider (ben.nl) opgezocht en het blijkt te kloppen:

Maar wellicht dat dit wat ruimer is dan de EU-regelgeving :?

Kees_B wijzigde deze reactie 20-09-2019 11:22 (4%)

PV Output

• ASW1
Bellen vanuit je eigen land naar een EU land was tot voor kort helemaal vogelvrij qua tarieven en een halve of hele euro p/m waren geen uitzonderingen in wat NL providers hiervoor rekenden.
Sinds mei dit jaar zit er wel een cap op van 23 ct/m, maar dat is nog steeds idioot veel duurder dan wanneer je datzelfde nummer belt vanuit een ander EU land.

• Mania-92
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:31
TS belt geen vast (Duits) nummer. TS belt een Duits servicenummer en daarvoor betaal je €2.00/min (Red Pro) of €2.42/min (Red), ongeacht of je vanuit Duitsland, Nederland of Frankrijk belt.

• ASW1
Mania-92 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:39:
TS belt geen vast (Duits) nummer. TS belt een Duits servicenummer en daarvoor betaal je €2.00/min (Red Pro) of €2.42/min (Red), ongeacht of je vanuit Duitsland, Nederland of Frankrijk belt.
De vraag is niet wat er in de tarievenlijst van Vodafone staat, maar of die tarieven wel op die manier berekend mogen worden.
Er zijn in Duitsland ook servicenummers die €3 per minuut kosten, en daar zou je dan dus ook maar €2 of 2.4 voor betalen. Geeft Vodafone je dan korting als je die nummers belt?

• Mania-92
ASW1 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:46:
[...]

De vraag is niet wat er in de tarievenlijst van Vodafone staat, maar of die tarieven wel op die manier berekend mogen worden.
Er zijn in Duitsland ook servicenummers die €3 per minuut kosten, en daar zou je dan dus ook maar €2 of 2.4 voor betalen. Geeft Vodafone je dan korting als je die nummers belt?
Waarom zou dat niet mogen? Zou best kunnen dat het niet mag, maar dan niet vanwege roaming. TS had immers precies dezelfde rekening gehad als hij vanuit Nederland had gebeld.

• Xander
Wanneer TS thuis op de bank zit en een Duits vast nummer belt kost hem dat 23ct/minuut, dus volgens jouw redenering betaalt hij dat dan ook wanneer hij zich in Duitsland bevindt en dat vaste nummer belt.
Precies zo heb ik het altijd begrepen ja.

Uit de bundel bel je alleen naar nummers in je thuisland. Of recente wijzigingen moeten dit weer veranderd hebben (recenter dan juni 2017).

Xander wijzigde deze reactie 20-09-2019 11:56 (12%)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dat je wanneer je in Duitsland bent en belt met een Nederlands nummer/simkaart, ineens de land-eigen nummers gratis worden is de grootste denkfout die je hier de hele tijd maakt. Je komt ook nergens met materie die dat staaft. Er mogen geen eigen tarieven meer worden aangeslagen voor roamingskosten, maar het is niet zo dat de reguliere buiten-bundeltarieven die een provider heeft ineens niet meer op mogen gaan. Als jij in Duitsland met je Nederlandse simkaart belt naar de Duitse Günther die naast je zit in Berlijn, is dat nog steeds een belletje dat zou vallen onder het buitenland-bellen tarief, en er zijn maar weinig providers die dat uit de bundel doen. Als jij op datzelfde Berlijnse bankje je Nederlandse moeder belt is dat wel binnen je bundel. Mits je moeder zich begeeft in Nederland of op dat moment een ander EU-land.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:22

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Xander schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:53:
[...]

Precies zo heb ik het altijd begrepen ja.

Uit de bundel bel je alleen naar nummers in je thuisland. Of recente wijzigingen moeten dit weer veranderd hebben (recenter dan juni 2017).
Kees_B in "Bij bezoek aan Duitsland de Duitse Bahn gebeld. Hoge kosten!" bewijst het tegendeel en de vodafone tarieven zijn vergelijkbaar. Bellen naar NL/EU vanuit het buitenland (EU) gaat gewoon uit je bundel.

https://www.vodafone.nl/_...verzicht_vodafone_red.pdf

Orion84 wijzigde deze reactie 20-09-2019 12:01 (5%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ASW1
Xander schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:53:
[...]

Uit de bundel bel je alleen naar nummers in je thuisland.
Nee, ook naar nummers in andere EU landen, zolang je je in een ander EU land dan je thuisland bevindt.

• ASW1
MsG schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:01:
[...]

Als jij in Duitsland met je Nederlandse simkaart belt naar de Duitse Günther die naast je zit in Berlijn, is dat nog steeds een belletje dat zou vallen onder het buitenland-bellen tarief
Kolder.
Klatsch!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Orion84 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:01:
[...]

Kees_B in "Bij bezoek aan Duitsland de Duitse Bahn gebeld. Hoge kosten!" bewijst het tegendeel en de vodafone tarieven zijn vergelijkbaar. Bellen naar NL/EU vanuit het buitenland (EU) gaat gewoon uit je bundel.

https://www.vodafone.nl/_...verzicht_vodafone_red.pdf
Bellen naar Nederland ja. Maar niet naar een ander EU-nummer. Alleen nummers die anders ook binnen de bundel zouden vallen. Dus ik kan gratis bellen naar mensen met een Nederlands nummer in een ander EU-land. Maar niet gratis naar alle Duitsers als ik in Duitsland ben. Dat zou immers anders ook nooit binnen de bundel zijn geweest.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

MsG schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:04:
[...]

Bellen naar Nederland ja. Maar niet naar een ander EU-nummer. Alleen nummers die anders ook binnen de bundel zouden vallen. Dus ik kan gratis bellen naar mensen met een Nederlands nummer in een ander EU-land. Maar niet gratis naar alle Duitsers als ik in Duitsland ben. Dat zou immers anders ook nooit binnen de bundel zijn geweest.

Daar staat volgens mij toch echt dat bij bellen vanuit EU-buitenland naar NL/EU geen kosten gerekend worden?

Idem voor de tarieven van Ben zoals getoond in Kees_B in "Bij bezoek aan Duitsland de Duitse Bahn gebeld. Hoge kosten!"

Orion84 wijzigde deze reactie 20-09-2019 12:08 (10%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
MsG schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:01:
[...]
Als jij op datzelfde Berlijnse bankje je Nederlandse moeder belt is dat wel binnen je bundel. Mits je moeder zich begeeft in Nederland of op dat moment een ander EU-land.
Ter info: hier zitten in totaal geen mitsen aan. Als je moeder zich in Australië bevindt, dan betaalt zij de roamingkosten voor gebeld worden. Dat komt omdat je (in principe) niet kan weten of je moeder in Amsterdam, Berlijn of Sydney is.

PV Output

• Mania-92
Orion84 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:07:
[...]

[Afbeelding]
Daar staat volgens mij toch echt dat bij bellen vanuit EU-buitenland naar NL/EU geen kosten gerekend worden?

Idem voor de tarieven van Ben zoals getoond in Kees_B in "Bij bezoek aan Duitsland de Duitse Bahn gebeld. Hoge kosten!"
Zo heb ik het ook begrepen in het algemene geval. Echter in dit geval belt TS geen normaal duits nummer maar een servicenummer.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Mania-92 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:16:
[...]

Zo heb ik het ook begrepen in het algemene geval. Echter in dit geval belt TS geen normaal duits nummer maar een servicenummer.
Klopt en dan betaal je dus €2,42 zoals ook in die tarievenlijst staat, maar de discussie was een beetje afgedwaald naar een iets bredere discussie over kosten voor bellen in het buitenland :)

• Mania-92
Undertaker2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:35:
Vodafone zegt verder dat dit tarief iets is dat de Deutsche Bahn zelf hanteert en dat Vodafone daar buiten staat. Klopt dat?
Dit klopt overigens niet dan. Vodafone bepaald het bedrag op €2.00/min (of €2.42/min) voor alle service nummers. Daar staat Deutsche Bahn dus compleet buiten.

• Undertaker2
Mania-92 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:30:
[...]

Dit klopt overigens niet dan. Vodafone bepaald het bedrag op €2.00/min (of €2.42/min) voor alle service nummers. Daar staat Deutsche Bahn dus compleet buiten.
De juistheid van de informatie voorziening van de Vodafone helpdesk laat inderdaad helaas te wensen over...

• ThoThoHeiJan
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
jaspersvensk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:39:

Mzzzz Tele2 zegt zelf dit in dezelfde link:

Voor alle Tele2 abonnementen binnen de EU geldt dat je huidige Bel/SMS-bundel en je databundel geldig zijn in de hele EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Met uitzondering van betaalde informatie- en servicenummers. Je kunt dus internetten, bellen en sms’en in de EU met de bundels die je gewend bent te gebruiken in Nederland.

Waar jij op doelt met dat Griekenland is denk ik niet juist. Dat gaat er om als je buiten je bundel zit..ergo als je bundel op is

Buiten-de-bundelkosten Griekenland

Dat laatste leest inderdaad raar en is interpretabel

Lijkt mij dat dat bij andere providers niet echt veel zal afwijken.

ThoThoHeiJan wijzigde deze reactie 20-09-2019 13:25 (3%)

• ThoThoHeiJan
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Kees_B schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:20:
[...]

Ik kon dit haast niet geloven, dus voor mijn provider (ben.nl) opgezocht en het blijkt te kloppen:

Uiteraard geldt dit alleen voor landen die in de EU zitten. Er zijn nog landen in Europa die niet in de EU zitten en daar gelden andere tarieven voor.. Of is dat niet wat je bedoeld

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

ThoThoHeiJan schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:28:
[...]

Uiteraard geldt dit alleen voor landen die in de EU. Er zijn nog landen in Europa die niet in de EU zitten en daar gelden andere tarieven voor.. Of is dat niet wat je bedoeld
De EU zone zoals die door de telco's gehanteerd wordt is over het algemeen ruimer dan strikt de EU. Alleen zitten daar hier en daar nog wel subtiele verschillen per telco, dus goed om dat even voor je eigen abo te checken als je op vakantie gaat naar een niet EU land in Europa, of in een grensstreek zit met een niet EU land.

• Coocoocachoo
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16:18
Kees_B schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:20:
[...]

[Afbeelding]

Ik dacht inderdaad ook dat het dan gewoon aan de provider lag (KPN schaart Zwitserland en Turkije bijvoorbeeld ook gewoon onder de EU Roaming terwijl dat wettelijk niet hoeft). Maar de ACM zegt hetzelfde:
Ik bel vanuit een EU-land naar een ander EU-land met een Nederlandse telefoon. Hoeveel betaal ik?

Belt u met uw Nederlandse telefoon bijvoorbeeld vanuit Spanje naar Duitsland? Dan betaalt u alleen uw gebruikelijke Nederlandse belkosten. En belt u bijvoorbeeld in Frankrijk naar een plaatselijk restaurant of luistert u daar uw voicemail af? Ook dan betaalt u alleen nog uw gebruikelijke Nederlandse belkosten.
Ik zie daar overigens niet direct dat dit voor service nummers niet zou gelden, maar die zijn qua kosten natuurlijk wel een geval apart, ook in NL...

• ASW1
Het punt van die hele roamingregulering is dat wanneer je je in een ander EU land bevindt je tarieven gelijk moeten zijn aan wat je in je thuisland zou betalen. Ofwel wanneer je in Nederland een vast tarief voor alle servicenummers zou betalen, dan zou in Duitsland datzelfde tarief gelden. Dat is hier echter niet zo; Vodafone discrimineert dus haar tarieven tussen het binnen Nederland of binnen Duitsland bellen en dat mag niet.
De kosten om een Duits servicenummer vanuit Duitsland te bellen moeten dus op dezelfde manier behandeld worden als de kosten van het bellen van een Nederlands servicenummer vanuit Nederland. Oftwel de minuten gaan uit je bundel en de 50 of 60 cent opslag worden doorberekend. Alleen als ze in Nederland ook die opslag van 2/2.4€ erop gooien dan mogen ze dat in Duitsland ook doen.
En wat het kost om een Duits servicenummer vanuit Nederland te bellen heeft er niets mee te maken, omdat dat nou juist buiten de roamingregulering valt.

• Mania-92
ASW1 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:07:
Dat is hier echter niet zo; Vodafone discrimineert dus haar tarieven tussen het binnen Nederland of binnen Duitsland bellen en dat mag niet.
Hoe kom je daar bij? Je betaalt €2.00/min om 0049 (0) 180 6 10 11 11 te bellen, ongeacht waar je vandaan belt. En dat is dus precies conform je eigen uitleg van de roaming regulering:
Het punt van die hele roamingregulering is dat wanneer je je in een ander EU land bevindt je tarieven gelijk moeten zijn aan wat je in je thuisland zou betalen.
Je vergelijkt 'binnen Nederland' en 'binnen Duitsland' bellen met elkaar, alleen het Deutsche Bahn service nummer kun je per definitie niet binnen Nederland bellen, het is immers een Duits nummer.

Overigens is het daarnaast maar de vraag on hoeverre service nummers onder deze regeling vallen, dat kan ik nergens vinden.

Mania-92 wijzigde deze reactie 20-09-2019 16:39 (10%)

• ASW1
Mania-92 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:38:
[...]

Hoe kom je daar bij? Je betaalt €2.00/min om 0049 (0) 180 6 10 11 11 te bellen, ongeacht waar je vandaan belt. En dat is dus precies conform je eigen uitleg van de roaming regulering:
Not.
Om 0049 (nummer van mijn tante) te bellen betaal je immers ook niet hetzelfde tarief vanuit Nederland als vanuit Duitsland.

Om mijn tante vanuit Duitsland te bellen betaal ik hetzelfde tarief als wat ik binnen Nederland betaal. Om het Duitse servicenummer in Duitsland te bellen zou ik hetzelfde moeten betalen als voor een Nederlands nummer vanuit Nederland. Dus kosten per minuut uit de bundel + het servicetarief dat doorberekend wordt.

• Hielko
  • Laatst online: 22:56
ASW1 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:00:
[...]

Not.
Om 0049 (nummer van mijn tante) te bellen betaal je ook niet hetzelfde tarief vanuit Nederland als vanuit Duitsland.
Om mijn tante vanuit Duitsland te bellen betaal ik hetzelfde tarief als wat ik binnen Nederland betaal. Om het Duitse servicenummer in Duitsland te bellen moet ik dus hetzelfde betalen als voor een Nederlands nummer vanuit Nederland. Dus kosten per minuut uit de bundel + het servivetarief dat doorberekend wordt.
Nee, je moet betalen wat je zou moeten betalen als je hetzelfde nummer vanuit Nederland zou bellen, daarom heet het ook "roaming like at home". Als je belt maakt het dus niet uit of je vanuit Nederland belt, of vanuit een ander land in de EU. Als je dus vanuit Nederland een Duits (service)nummer belt kost dat net zoveel als vanuit Duitsland een Duits (service)nummer belt. Maar bellen van Nederland naar Duitsland is niet noodzakelijk gratis, omdat vanuit Nederland bellen naar Nederland gratis is. En dus is vanuit Duitsland naar Duitsland ook niet noodzakelijk gratis.

Ben het er overig wel volledig mee eens dat het smerige truc is om zoveel hier voor in rekening te brengen...

Hielko wijzigde deze reactie 20-09-2019 17:06 (16%)

• ASW1
Hielko schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:06:
[...]

Nee, je moet betalen wat je zou moeten betalen als je hetzelfde nummer vanuit Nederland zou bellen,
Ik wordt er inmiddels echt knettergek van dat men deze fout blijft herhalen.

Wat je vanuit Nederland betaalt om een Duits nummer te bellen is veel MEER dan wat je betaalt om datzelfde nummer vanuit Duitsland te bellen.
Dus NIET hetzelfde, en dat is omdat je gesprekken vanuit Nederland naar het buitenland helemaal niet onder de roamingregulering vallen.

ASW1 wijzigde deze reactie 20-09-2019 17:13 (3%)

• Hielko
  • Laatst online: 22:56
ASW1 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:10:
[...]

Ik wordt er inmiddels echt knettergek van dat men deze fout blijft herhalen.

Wat je vanuit Nederland betaalt om een Duits nummer te bellen is veel MEER dan wat je betaalt om datzelfde nummer vanuit Duitsland te bellen.
Dus NIET hetzelfde, en dat is omdat je gesprekken vanuit Nederland naar het buitenland helemaal niet onder de roamingregulering vallen.
Je lijkt helemaal gelijk te hebben, my bad!

• jaspersvensk
We kunnen knettergek van de fouten van een ander worden. We zouden ook kunnen concluderen dat de wet ruimte voor interpretatie laat. En telco’s hebben die ruimte ook gevonden, getuige mijn eigen rekening.

Uit de originele tekst van de richtsnoeren: “Domestic retail price as basis for retail roaming prices
2. Article 2 (2) (r) of the Roaming Regulation defines the domestic retail price. This definition is the basis for the operators for the prices which apply for retail roaming communications intra-EEA, by virtue of Articles 6a and 6f of the Roaming Regulation. In the case of metered domestic retail prices, the domestic retail price considered as the basis for the price of a roaming service is at a maximum, the off-net price (price charged to a consumer for a call to a network other than the customers’ network) for the domestic service. Since the policy objective of the Roaming Regulation is that the difference between the roaming and domestic tariffs should be eliminated, operators shall not apply a price for regulated roaming services which exceeds the price that would be incurred by the customer if it were consuming those services in the home country (assuming that the “Roam Like at Home” provision envisaged as from 15 June 2017 come into force) the domestic tariff plan in that customer’s Member State. Re- garding intra-EEA calls and taking into account Guidelines 1 and 2, operators are deemed to apply the same charging mechanism for calls that are terminated in their country”

Vooral met het stukje “if it were consuming those services in the home country” snap ik wel dat men extra kosten rekent. Die betaal ik ook in mijn “home country” en heeft niks met roamen te maken maar met internationaal bellen.

• ASW1
jaspersvensk schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:17:

Vooral met het stukje snap ik wel dat men extra kosten rekent. Die betaal ik ook in mijn “home country” en heeft niks met roamen te maken maar met internationaal bellen.
Nee, de fout die jullie keer op keer maken is het vergelijken met het tarief dat geldt om vanuit Nederland naar een ander EU land te bellen, maar dat is niet de maatstaf voor de roamingregeling want dat tarief is nu juist helemaal vrij. (Of dat was het in elk geval tot mei dit jaar; sindsdien is het gecapt op 23ct/min voor gewone gesprekskosten)
Het tarief waar het hier over gaat, “if it were consuming those services in the home country”, is het binnenlandse tarief. Ofwel wanneer een provider ook een vast bedrag rekent van €2/2.4 om Nederlandse servicenummers te bellen, dan mag hij bij roaming datzelfde bedrag rekenen.
Wanneer er echter voor Nederlandse servicenummers per minuut uit de bundel wordt geput en daarnaast het servicetarief wordt doorberekend, dan moet het ook op die manier bij roaming in het buitenland gaan, en mag er niet een extra tarief worden opgelegd.

Het is een soort rare cirkelredenering die jullie elke keer toepassen, waarbij je zegt dat het tarief dat je betaalt om in Nederland naar het buitenland te bellen de maatstaf is voor wat men bij roaming in het buitenland mag berekenen.
Maar als je die redenering volgt, dan mag men dus ook het veel hogere tarief van 23 ct/m gaan rekenen voor gewone gesprekken bij roaming in het buitenland. Dat mag dus absoluut niet; men moet hetzelfde rekenen als ware het een binnenlands gesprek in het thuisland.

ASW1 wijzigde deze reactie 21-09-2019 12:29 (18%)

• ASS-Ware
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15-10 13:51
MsG schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:08:
[...]

Dat is een zeer bekende misvatting. Ja vanuit de EU kan je Nederlandse nummers (als je een Nederlands abbo hebt) binnen je bundel bellen vanuit een ander EU-land. Maar als je in Duitsland bent als Nederlander kan je niet opeens gratis/binnen je bundel naar Duitse lokale nummers bellen, die worden gewoon buiten de bundel aangeslagen, net als 'at home' gebeurt.
Ik denk dat jij het juist niet goed door hebt, want je kunt wel vanuit het buitenland naar de gehele EU binnen je bundel bellen.

• ASS-Ware
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15-10 13:51
jaspersvensk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:44:
Dat is dus niet waar. Als je met je Nederlandse sim, in Duitsland, naar een Duits nummer belt betaal je het internationale tarief. Het komt niet uit je bundel, “net als thuis”.
Dat klopt niet, je kan vanuit het buitenland binnen de EU de gehele EU bellen binnen je bundel.

• ASW1
Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat Vodafone hier echt heel erg fout zit. Ze moeten in een EU land hetzelfde rekenen als in het thuisland. Dus als VF hier alleen de servicekosten berekent, dan moeten ze dat ook doen bij EU roaming. Ze gooien er nu nog een extra tarief bovenop alleen omdat je over de grens zit, en dat staat echt lijnrecht tegenover de roamingregeling.
Ik zou er een klacht van maken, en als ze niet inbinden door naar de klachtencommissie van de ACM.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True