Aanschaf advies - Semipro monitor voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jorenleferink
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik zoek een?
Een monitor voor fotobewerking.
Fotografie doe ik voor 90% van de tijd voor mijn plezier (wel serieus), dus ik zoek een goede betaalbare monitor. Ik wil vooral een monitor waarbij ik de foto's aardig kleur/contrast accuraat op kan zien, je steekt immers veel tijd in bewerking :-)

Wat is je budget?
Ligt aan de prijs/kwaliteit: mag 250,00 zijn, maar ook maximaal 500,00 als een betreffende monitor in deze prijsklasse een betere aanschaf blijkt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op zich vind ik Dell een degelijk merk, maar qua merk sta ik hier open in.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • Ik gebruik de monitor om de foto's full-screen op te tonen in Adobe Lightroom. Voor het checken van kleurtemperatuur, contrast, en belichting.
  • Ik heb een tweede monitor van 24" 1920x1200: pricewatch: Samsung Syncmaster 2493HM Zwart
    Deze is qua helderheid en kleurtemperatuur helemaal niet goed (meer), dus daar ga ik de Lightroom sliders/interface op tonen
  • Op zich is het handig als de nieuwe monitor ook deze afmeting en resolutie heeft, maar ik zie al dat dit de mogelijkheden beperkt, dus 27" QHD lijkt me ook prima./li]
  • Achter mijn monitoren schijnt een 6500K tl ledlamp richting de muur.
Wat ik heb gevondenHoor graag jullie kijk hierop, advies/tips van harte welkom! :-)

Alle reacties

• jorenleferink
Iemand advies? :-)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik heb een tip die weinig met de monitor zelf van doen heeft, of alles, het is maar hoe je het bekijkt.

Zoek naar een monitor die het hele gamut goed weer kan geven, voldoende helderheid heeft en je gewenste resolutie en investeer in een kalibratie-apparaat en software.
Je kan een monitor van 200 of 2000 euro kopen, als hij niet degelijk gekalibreerd is heb je er weinig aan omdat de kleurweergave e.d. niet op orde zijn.

Aanvulling:
Dit lijkt me een mooi scherm, Eizo staat over het algemeen bekend om erg goede kwaliteit voor beeldbewerking. De maximale helderheid is vrij laag, maar ik neem aan dat je de lamp achter je scherm wel uit zet als je foto's gaat bewerken, je wil natuurlijk een natuurlijk beeld en geen afleidend/vertekenend beeld van je foto omdat je tegen een verlichte muur zit te kijken.

[ Voor 34% gewijzigd door Wintervacht op 27-09-2019 13:45 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:23
Heb geen heel brede ervaring, maar zelf heb ik onderstaande monitor en ben daar heel tevreden mee. Komt gekalibreerd met een netjes kalibratierapport erbij. Maar ligt boven je budget.

pricewatch: Dell UltraSharp UP2716D Zwart

Er is wel een 25 inch versie van die wel binnen je budget valt.

pricewatch: Dell UltraSharp UP2516D Zilver, Zwart

Maar goed, aanvullen op wat @Wintervacht zegt... ook al komt je monitor gekalibreerd uit de doos, als je serieus bezig wilt gaan dan zal je sowieso eens in de 4~6 maanden je monitor opnieuw moeten kalibreren... en eigenlijk na een aantal jaren gebruik ook je monitor weer moeten vervangen omdat welke monitor dan ook over langere tijd verkleurd en de helderheid afneemt en op een gegeven moment niet meer goed kan weergeven.

Dus dan ook wat geld erbij om te kunnen kalibreren hoort er dan ook bij... uiteraard mits je hier heel veel waarde aan hecht.

• jorenleferink
Hoi Wintervacht en MicGlou, dank voor jullie reacties, de UP2516D lijkt me prima.

Zie echter dat van de Eizo EV2450 ook een opvolger en 1920x1200 variant is, deze: pricewatch: Eizo Flexscan EV2456 Zwart

Perfect voor naast m'n Samsung (zelfde grootte en pixels), en volgens mij ook niet het nadeel van de helderheid die jij benoemt (350 ipv 250 cd/m²).
Hier ga ik me deze dagen beter in verdiepen!

Mocht iemand nog andere suggesties hebben, dan zeker welkom hoor!

Overigens heb ik de lamp gewoon aan, die achter de monitor schijnt. Vind dat best rustgevend, als je een paar uur aan het kleurcorrigeren bent. En het is neutraal daglicht (6500K), dus volgens mij kan dat prima, toch?

• jorenleferink
Hmm, op basis van deze review blijkt volgens mij dat de Dell U2415, die we dus op werk hebben, en maar 230 kost, ook nog steeds goed te zijn: https://nl.hardware.info/...ewTabHWI&utm_campaign=HWI
Pagina: 1