Ik zoek een?
Een monitor voor fotobewerking.
Fotografie doe ik voor 90% van de tijd voor mijn plezier (wel serieus), dus ik zoek een goede betaalbare monitor. Ik wil vooral een monitor waarbij ik de foto's aardig kleur/contrast accuraat op kan zien, je steekt immers veel tijd in bewerking :-)
Wat is je budget?
Ligt aan de prijs/kwaliteit: mag 250,00 zijn, maar ook maximaal 500,00 als een betreffende monitor in deze prijsklasse een betere aanschaf blijkt.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op zich vind ik Dell een degelijk merk, maar qua merk sta ik hier open in.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een monitor voor fotobewerking.
Fotografie doe ik voor 90% van de tijd voor mijn plezier (wel serieus), dus ik zoek een goede betaalbare monitor. Ik wil vooral een monitor waarbij ik de foto's aardig kleur/contrast accuraat op kan zien, je steekt immers veel tijd in bewerking :-)
Wat is je budget?
Ligt aan de prijs/kwaliteit: mag 250,00 zijn, maar ook maximaal 500,00 als een betreffende monitor in deze prijsklasse een betere aanschaf blijkt.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op zich vind ik Dell een degelijk merk, maar qua merk sta ik hier open in.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Ik gebruik de monitor om de foto's full-screen op te tonen in Adobe Lightroom. Voor het checken van kleurtemperatuur, contrast, en belichting.
- Ik heb een tweede monitor van 24" 1920x1200: pricewatch: Samsung Syncmaster 2493HM Zwart
Deze is qua helderheid en kleurtemperatuur helemaal niet goed (meer), dus daar ga ik de Lightroom sliders/interface op tonen - Op zich is het handig als de nieuwe monitor ook deze afmeting en resolutie heeft, maar ik zie al dat dit de mogelijkheden beperkt, dus 27" QHD lijkt me ook prima./li]
- Achter mijn monitoren schijnt een 6500K tl ledlamp richting de muur.
- Op mijn werk hebben we deze monitoren: pricewatch: Dell UltraSharp U2415 Zwart
Vind ze heel fijn/degelijk, maar zie nu dat ze al vijf jaar oud zijn, en 8 bit. Wellicht is er een beter alternatief? - Heb onderstaande twee sites doorgelezen, maar los van dat de prijzen te hoog liggen, vraag ik me ook af hoe groot het verschil met de Dell U2415 echt is.
https://www.digitalcamera...onitors-for-photographers
https://www.techradar.com...monitor-for-photo-editing - Tot slot heb ik in de pricewatch gekeken en zie ik onderstaande opties.
pricewatch: Dell UltraSharp UP2516D Zilver, Zwart
pricewatch: BenQ PD2700Q Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar)