Phishing sms melden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ontvang de laatste tijd wel eens phishing sms berichten.

Ik ben slim genoeg om daar niets mee te doen, maar vraag mij af: is er een plek om deze te melden zodat er iets met de nummers gedaan kan worden (blacklisten zodat anderen er niet mee geconfronteerd worden)?

Ik neem aan dat het nummer niet een werkelijk nummer is (dus blijkbaar is 'caller id' makkelijk te spoofen?) maar toch, als er iets is om anderen te helpen en dit tegen te gaan dan zou ik er graag wat mee doen.

Voorbeeld bericht:
Rabobank: Uw huidige betaalpas vervalt voor gebruik. Vraag nu de vernieuwde betaalpas geheel gratis aan en voorkom blokkade via: (linkje verwijderd)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:32
Je hebt heel veel sites, met 'bel me niet' en 'wie heeft mij gebeld', je kan daar het nummer mee zoeken en reacties plaatsen. google is je vriend

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Over het algemeen flikker ik phishing-berichten gewoon weg.
Soms, als ik in een meer meewerkende bui ben, wil ik nog wel eens kijken op de site van de partij waar ik zaken mee zou doen wat te doen in zo'n geval.
Moeten ze natuurlijk wel meewerken. Net (naar aanleiding van dit topic) kijk ik op de site van de Rabobank die me een link geven "Fraude melden". Die link blijkt te leiden naar een zoekpagina, waar - na het opnieuw invullen van de zoekopdracht van net - meer dan 100 hits worden gevonden, maar niet een simpele pagina waarop staat wat ik kan of moet doen...
En daarom moet ik maar net een meewerkende bui hebben...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:54

EvH

Vandaag kwam een college ook bij mij met diezelfde sms, ik heb de bewuste link wel gevolgd en ingevuld. Los van alle spelfouten geef je best veel data weg, een leek zou er best in trappen. Wat mij opviel is dat die webpagina’s de afbeeldingen inladen van de Rabobank website. Wat ik niet begrijp is dat de Rabobank zoiets simpels niet oppakt, je kan met een simpele htaccess regeltje zoiets al dwarsbomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aproos
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09-2023
Als je de moeite wil nemen zou je het ook kunnen melden bij de Fraudehelpdesk

https://www.fraudehelpdes...-van-mijn-bank-ontvangen/

Hoe meer meldingen hoe meer info waarop onderzocht kan worden en mogelijk gelinkt aan fraudeurs zodat ze aangepakt kunnen worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerArtVD
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 13:58

BerArtVD

https://berart.nl/

Ik kwam dit tegen:

+++
Meld een nepmail of telefoontje
Je bank of andere instantie zal nooit per e-mail of telefoon naar inloggegevens of andere persoonlijke codes vragen. Werd hier wel naar gevraagd in een e-mail of telefoontje van iemand die zich voordeed als een medewerker van je bank of een andere instantie? Reageer er niet op en verwijder de e-mail. Je hebt te maken met phishing.

Verander ook direct je bankcodes. Ben je al geld kwijt, maar ben je volgens de bank zorgvuldig geweest en heb je de fraude direct na het constateren gemeld, dan krijg je meestal je geld terug. En geef aan je bank of andere instantie door dat je een nepmail of neptelefoontje hebt gekregen.

Bank of andere instantie
Benader je bank via dit e-mailadres:

ABN AMRO Bank: valse-email@nl.abnamro.com
ING Bank: valse-email@ing.nl
Rabobank: valse-email@rabobank.nl
SNS Bank: valse-email@sns.nl
ICS-/ABN AMRO creditcards: valse-email@icscards.nl
Aegon: valse-email@aegon.nl
ASN: valse-email@asnbank.nl
KNAB: valse-email@knab.nl
Regiobank: valse-email@regiobank.nl
Triodos Bank: valse-email@triodos.nl
ZwitserlevenBank: valse-email@zwitserlevenbank.nl

Ook andere organisaties hebben speciale e-mailadressen om een nepmail of neptelefoontje te kunnen melden:

Belastingdienst: valse-email@belastingdienst.nl
Intrum Justitia infonl@intrum.com, vermeld in de onderwerpregel van je e-mail 'Fraude'
KPN: valse-email@kpn.com
Marktplaats: valse-email@marktplaats.nl
NS, Nederlandse Spoorwegen: valse.email@ns.nl
OV-chipkaart.nl: valse-email@ov-chipkaart.nl
Overheidsorganisaties: valse-email@rijksoverheid.nl
Ziggo: phishing@ziggo.nl

Fraudehelpdesk
Meld nepmail zoals afpersmail waarbij je geen geld bent kwijtgeraakt bij de Fraudehelpdesk*.

Politie
Ben je geld kwijtgeraakt of heb je ransomware of spyware op je computer gekregen, doe dan direct aangifte bij de politie*. Vraag bij het maken van een afspraak om aangifte te doen altijd om de aanwezigheid van een digitaal rechercheur. Dat helpt bij het formuleren van de aangifte en zorgt dat de aangifte zo compleet mogelijk wordt opgenomen.

Spam
Dien een klacht in op de website Spamklacht.nl* van de Autoriteit Consument & Markt* (ACM).

Ber|Art Visual Design V.O.F. - Berrie Pelser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:05
Ik probeerde dus zo'n sms door te sturen via gmail maar google blokkeert het. Zelfs alleen de link. |:(

Nou kan ik op "looks safe" klikken, maar dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

haarbal schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:50:
Ik probeerde dus zo'n sms door te sturen via gmail maar google blokkeert het. Zelfs alleen de link. |:(

Nou kan ik op "looks safe" klikken, maar dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Maak je toch een screenshot?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik denk dat het zinvoller is om de hostingpartijen waarop de site gehost is aan te schrijven op hun abuse@.... alias. Via whois.sc kan je het e.e.a. achterhalen. En via https://websniffer.cc/ kan je zien waar het heen redirect als het een shortlink is (zoals bijv bit.ly).

Maak verder een screenshot, en stuur die naar de valse-email alias van de bewuste bank. Dan weten ze ook wat er rondgaat over internet en de SMS.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Pagina: 1