Vraag

• FunkyDude
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-04 10:50
Beste Tweakers,

Ik wil graag een redelijke makkelijke vraag stellen om zeker te zijn van mijn eigen antwoord.
Werkt een interne SSD in een externe behuizing in principe hetzelfde als een externe SSD?

Ik zoek voor een vriend namelijk een oplossing om een SSD te gebruiken voor zijn laptop, die hij over een paar maanden kan overplaatsen naar zijn -dan nieuwe- desktop. Mijn oplossing is dat hij een interne hardeschijf koopt die hij dan middels een externe behuizing met een USB kabel aan zijn laptop verbind.
Ik ben alleen niet zo bekend met externe behuizingen voor interne hardeschijven en vraag me dus af of ik niet iets over het hoofd zie.

Qua performance hoeft alleen een spel als WoW snelle laadtijden te hebben. Niet echt hoge verwachtingen dus.

Hoop dat het zo voldoende duidelijk is!

Thanks!

Beste antwoord (via FunkyDude op 18-09-2019 15:16)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:04
Zolang je zorgt dat de aansluitingen van de externe hardeschijf-behuizing dezelfde zijn als die van een laptop, zou het niet zo'n groot probleem moeten zijn. Ik weet wel dat het minder snel ervan wordt, maar dat zal niet zo'n probleem zijn voor die paar maanden zeker?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Zolang je zorgt dat de aansluitingen van de externe hardeschijf-behuizing dezelfde zijn als die van een laptop, zou het niet zo'n groot probleem moeten zijn. Ik weet wel dat het minder snel ervan wordt, maar dat zal niet zo'n probleem zijn voor die paar maanden zeker?

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22
FunkyDude schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:25:
Ik zoek voor een vriend namelijk een oplossing om een SSD te gebruiken voor zijn laptop, die hij over een paar maanden kan overplaatsen naar zijn -dan nieuwe- desktop.
En gaat Windows dan op deze schijf geinstalleerd worden?
Zo ja, ga je dan niet je Windows over je data heen zetten waardoor je uiteindelijk alles weer kwijt bent?

[Voor 5% gewijzigd door Rensjuh op 18-09-2019 11:29]

PV Output

• FunkyDude
@Rensjuh Nee is puur als extra opslag. Windows staat al op de interne SSD van de laptop. Die is alleen niet groot genoeg om er dan nog een spel op te zetten. Vandaar de behoefte aan een nieuwe opslag.

@99ruud99 Ja de snelheden zullen zeker beperkt worden, maar dat maakt voor de paar maanden inderdaad niet uit. Als ik het goed begrijp zou het volgens jou dus moeten lukken? De laptop beschikt over USB 3.0 aansluiting en de behuizing ook, dus dat zou volgens mij moeten lukken.

[Voor 11% gewijzigd door FunkyDude op 18-09-2019 11:33]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:48
Ja, dat werkt. Heb een SSD uit mijn oude PC gehaald en deze via USB 3.0 aan mijn nieuwe machine gekoppeld.
Via AliExpress zijn externe behuizingen voor een paar euro te krijgen. ik meen dat ik deze heb besteld.
https://nl.aliexpress.com...1602_3,searchweb201603_53

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22
FunkyDude schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:32:
@Rensjuh Nee is puur als extra opslag. Windows staat al op de interne SSD van de laptop. Die is alleen niet groot genoeg om er dan nog een spel op te zetten. Vandaar de behoefte aan een nieuwe opslag.
Ik bedoel wanneer je de SSD in de desktop plaats, of je dan niet Windows op die SSD gaat zetten.
Als hij dan ook als extra opslag gebruikt gaat worden is dat natuurlijk geen probleem.
Wil je op de SSD echter Windows gaan installeren word het anders...

PV Output

• FunkyDude
@TheOmen Top! Fijn dat je er nieuw leven in hebt kunnen blazen! Wat betreft de behuizing ben ik van plan om pricewatch: Raidsonic Icy Box IB-253U3 (7mm) Aluminium aan hem cadeau te doen. Hebben 'm vrijdag al nodig namelijk :)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:54

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Je SATA 6 direct op moederbord en USB 3 hebben een snelheids- verschil in praktijk, en kan door meerderen factoren worden beïnvloed USB externe case controller is daar een van.

Voor windows is het gewoon een externe schijf die gewoon een drive letter heeft.

China externe cases kunnen zeggen dat ze usb 3.0 zijn en een blauwe plug hebben maar dat is geen garantie.
Het kan allemaal nog al verschillen, als die WOW op de schijf installeert let wel op als drive letter veranderd wordt moet die opnieuw worden aangewezen.

[Voor 20% gewijzigd door 42dpi op 18-09-2019 11:39]

Si vis pacem, para bellum

• FunkyDude
Rensjuh schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:36:
[...]

Ik bedoel wanneer je de SSD in de desktop plaats, of je dan niet Windows op die SSD gaat zetten.
Als hij dan ook als extra opslag gebruikt gaat worden is dat natuurlijk geen probleem.
Wil je op de SSD echter Windows gaan installeren word het anders...
Oh op die manier. Sorry, verkeerd begrepen. bij aanschaf van een desktop houdt hij er rekening mee dat hij een grotere schijf nodig heeft, waar dan ook Windows op zal worden gezet. (y)

• 99ruud99
Maar, koop je dan weer een nieuwe SSD of ga je dan voor HDD ?
Want meeste mensen zetten juist windows op SSD, gezien je IEDERE keer als je pc opstart je windows opstart, end ingen als WOW alleen als je WOW gaat spelen.

• FunkyDude
99ruud99 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:47:
Maar, koop je dan weer een nieuwe SSD of ga je dan voor HDD ?
Want meeste mensen zetten juist windows op SSD, gezien je IEDERE keer als je pc opstart je windows opstart, end ingen als WOW alleen als je WOW gaat spelen.
Dat is aan hem. Ik ga er vanuit dat hij gewoon een nieuwe SSD koopt en die andere blijft gebruiken voor alleen WoW of een ander spel. Maakt verder ook niet zo veel uit voor dit topic. Gaat mij er nu om dat de oplossing werkt, en dat doet het blijkbaar :) Hoe Windows later geïnstalleerd wordt zien we dan wel weer :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee