Firewall en bestandsdeling in functie van netwerk

Pagina: 1
Acties:

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:09
Is het mogelijk om firewall automatisch in te schakelen als een Mac niet meer op het thuisnetwerk is, en daarbij bestandsdeling e.d. uit te schakelen?

Dus: als een Mac 'thuis' is, staat bestandsdeling aan en firewall uit. Maar als de Mac niet meer thuis is (denk maar aan een koffiebar met shared wifi) de firewall van die Mac automatisch aan springt.

[ Voor 40% gewijzigd door DenBeke op 18-09-2019 12:09 . Reden: ts verduidelijkt ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:53
ik begrijp de case niet helemaal.

Waarom zou je een firewall uitschakelen als er een bepaalde mac in het netwerk hangt?
Waarom is bestandsdeling wel nodig als die bepaalde mac in het netwerk zit en anders niet, en is dat een instelling op de mac of op het netwerk/server

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:09
ik heb mijn vraag blijkbaar niet helemaal duidelijk uitgedrukt:

Ik zou firewall willen inschakelen op de Mac die niet meer in het thuis netwerk zit.

Dus: als een Mac 'thuis' is, staat bestandsdeling aan en firewall uit. Maar als de Mac niet meer thuis is (denk maar aan een koffiebar met shared wifi) de firewall automatisch aan springt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt als iets wat je kan scripten. Als je het huidige Wi-Fi netwerk kan uitlezen dan kan je dat als voorwaarde nemen en daarop weer commando's aftrappen die de firewall uitzetten en delingen.

I reject your reality and substitute my own

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:53
ben geen Mac-oloog, maar die maakt toch ook verschil in domain/home en public netwerken? daar niks te tweaken?

firewall hoeft op zich niet uit voor thuisgebruik en bestandsdeling

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor