Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:24
Hallo mensen,

Zoals zoveel mensen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ga er voor 100% van uit dat dit door mijn eigen onwetendheid komt vandaar dat ik hier even de vraag stel.

Ik wil graag zonnepanelen. Ik heb geen idee wat goede panelen zouden zijn. Wat voor mij belangrijk is:

1) Opbrengt (ongeveer 4000kwh)
2) (Initiele) kosten
3) lange levensduur

Hoe de panelen er uit zien is niet belangrijk. Mijn huis is 15 meter hoog en het dak is alleen vanuit de verte te zien.

ik heb een offerte aangevraagd bij een bekende elektronicaboer die sinds kort ook zonnepanelen doet en ik schrok een beetje van de kosten. Die willen 7800 euro voor 18 panelen. Dit is wat ze offereren:

18x PEIMAR Solar SG310M (FB)
1x SolarEdge SE5k omvormer
Parallel geschakeld

Zo ziet mijn dak uit:

Roof

Specifieke vragen:
Is dit een logische opstelling
Zijn de gebruikte componenten goed?
Wat vinden jullie van de prijs? En als deze als hoog wordt ervaren: Hebben jullie een alternatief in de randstad?

[ Voor 13% gewijzigd door Limbeckx op 18-09-2019 11:06 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
Dat is niet goedkoop.
Simpel dak, en geen wens voor per paneel monitoring, is geen solaredge want (te) duur.

Als het werkelijk niet uitmaakt hoe het eruit ziet is een poly paneel een goedkopere keuze.

Waarom 18 stuks? 18x 310Wp=5580Wp wil je dit?
hoe is de orientatie van het hoofddak, Noord West?

En lange levensduur, dat is mooi, maar hoeveel extra wil je daarvoor betalen... Garantie op hele lange termijn zegt ook niets. (Als er teveel defect gaat is de fabrikant ineens failliet)

[ Voor 23% gewijzigd door DjAntoon op 18-09-2019 11:58 ]

• Limbeckx
DjAntoon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:56:
Dat is niet goedkoop.
Simpel dak, en geen wens voor per paneel monitoring, is geen solaredge want (te) duur.
Ik zie wel solaredge omvormer staan. Bedoel je dat dat niet zo hoeven?
Als het werkelijk niet uitmaakt hoe het eruit ziet is een poly paneel een goedkopere keuze.
Heb je daar een goed voorbeeld van? En wekken die net zo veel energie op?
Waarom 18 stuks? 18x 310Wp=5580Wp wil je dit?
Ik weet niet zo goed warom ik dat wel of niet zo moeten willen. Ik wil vooral ongeveer 4000kwh per jaar kunnen opwekken...
hoe is de orientatie van het hoofddak, Noord West?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E48wktwgTTbo0lqA3TIcWqFg/thumb.png

Volgens mij is het rode stuk naar het zuiden gericht. Bij de overgang zit de knik van mn schuine dag.
En lange levensduur, dat is mooi, maar hoeveel extra wil je daarvoor betalen... Garantie op hele lange termijn zegt ook niets. (Als er teveel defect gaat is de fabrikant ineens failliet)
duidelijk. bedankt voor dat inzicht.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Wat is je dakhelling? Een 5 k omvormer waarvan het grootste gedeelte op NW ligt is natuurlijk onzin.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Limbeckx
JoKo schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:22:
Wat is je dakhelling? Een 5 k omvormer waarvan het grootste gedeelte op NW ligt is natuurlijk onzin.
Is er een website oid waar ik dat kan vinden of moet ik op het dak gaan meten?

edit: lijkt alsof ik even met een waterpas moet meten. Kan ik vanavond even doen denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Limbeckx op 18-09-2019 14:29 ]

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Limbeckx schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:25:
[...]

Is er een website oid waar ik dat kan vinden of moet ik op het dak gaan meten?

edit: lijkt alsof ik even met een waterpas moet meten. Kan ik vanavond even doen denk ik.
Ik gebruik deze app (iOS) kun je meteen je rendement aflezen.
https://apps.apple.com/nl/app/solar-consult/id603978781

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Limbeckx
JoKo schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:32:
[...]

Ik gebruik deze app (iOS) kun je meteen je rendement aflezen.
https://apps.apple.com/nl/app/solar-consult/id603978781
Ga ik vanavond even naar kijken maar ik verwacht dat de helling niet veel meer dan 30 graden gaat zijn. Dak loopt aan die zijde vrij flauw naar beneden.

Ik zag in een ander topic dat iemand winkelman aanraadde om de panelen te leggen maar die zit in Hengelo en rijdt maximaal een uur zag ik. Is er in rotterdam e.o. een goed en goedkoop adres, vergelijkbaar met winkelman?

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:19
Solar bouwmarkt kun je je eigen spullen kiezen, en zij doen ook de montage voor je. Ben je een heeeel stuk goedkoper uit verwacht ik.. gemiddeld rond of minder dan 1euro per wp excl BTW

• Limbeckx
Ik heb dit net samen gesteld op die site. Komt dit overeen met wat ik ongeveer nodig zou hebben

Shoppinglist

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Limbeckx
Zo simpel is het helaas niet.

Doordat je 2 hellingen/richtingen hebt, heb je een stringomvormer nodig met 2x mppt ingang.
MAar ook voldoende dcspanning (of niet teveel dc spanning)
Voor een 1-fase is ideaal, 350 Vmpp (is de belaste spanning) en voor een 3-fase is dat 590 Vmpp. Je kan daar vanaf wijken, tussen de limieten, masr kost dan rendement vd omvormer.

Dus je gaat de spanningen optellen per paneel.
Standaard 60 cell (120 cell) paneel levert 32 Vmpp, 72 cell paneel van 2x1 mtr, levert 39 Vmpp en een 96 cell paneel (panasonic hit) levert 59 Vmpp.

Nu komt de aap uit de mouw.
15 panelen op noord-west is teveel voor op 1x mppt ingang. 15x 32 Vmpp is 480 Vmpp. Dat is riskant dichtbij de max van 500 Vmpp.
3 panelen op zuid oost is te weinig voor op 1x mppt ingang. Dat levert maar 3x 32 Vmpp op,is 96 Vmpp, terwijl de omvormer graag 120 Vmpp wil hebben om te starten (te leveren)

Je ziet dat je al moet gaan combineren met andere panelen (per ingang dezelfde!) , (of simpel meer panelen waar nodig) om tot de juiste voorwaarden te komen.

Daarom wordt er Solaredge aangeboden. Daar wordt simpelweg alles op het dak gepleurd (sorry) en gedacht dat het allemaal gewoon werkt of gaat werken.
Leesvoer: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Helaas ga je dan met 3 paneeltjes op zuid-oost, erg bedrogen uitkomen.

Als je wilt puzzelen, begin je met de afmetingen van het dak.
Daarna kijk je naar schaduw. (misschien een tigo optimizer ergens)
En natuurlijk de spanningen die erbij horen.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ Kies nieuw project

Kan je op zuidoost maar 3 panelen kwijt, dan moet je daar voor micro omvormers toepassen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2019 22:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Limbeckx
Poeh wellicht niet Tweakers waardig maar heb het gevoel dat ik hier advies bij nodig ga hebben. Maar eens zoeken maar een installateur die ook advies geeft maar niet de hoofdprijs vraagt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Limbeckx
Mag geen reclame maken maar probeer Patrick van Zonnekompas utrecht eens.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1