Vraag

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 15:07
Mijn vraag
Ik heb een TP-Link Deco systeem aangeschaft. 6x een P7 die ik op verschillende punten in mijn huis heb gezet. Nu zou het allemaal out of the box moeten werken, maar heb ik wat vragen

1. Heel vaak verbreekt de verbinding tussen een van de deco's met het netwerk. Op welke wijzen valt dit te verbeteren. Het valt me ook op dat het verste deco station dan ook probeert contact te hebben met de deco hoofdstation ipv het station wat dichterbij is. Ik dacht dat Mesh daarvoor bedacht was....

2. Het hoofd station zit aan de router vast. Echter kan ik bepaalde stations ook bedraad aansluiten. Is dit mogelijk? de bedradingen van al die stations gaan naar dezelfde router toe in de meterkast. De Hoofd Deco staat in AP mode.

Alle reacties

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
bvbal79 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:30:
1. Heel vaak verbreekt de verbinding tussen een van de deco's met het netwerk. Op welke wijzen valt dit te verbeteren. Het valt me ook op dat het verste deco station dan ook probeert contact te hebben met de deco hoofdstation ipv het station wat dichterbij is. Ik dacht dat Mesh daarvoor bedacht was....
Niet op 1 “geheime” manier. Zonder oorzaak is het alleen lastig om een juiste wijziging aan te brengen.

Wat heb heb zelf al gedaan? Ik neem aan dat je alle troubleshooting TP-link al bent langsgelopen. Klopt?
https://www.tp-link.com/n...wnload/deco-m9-plus/#FAQs
2. Het hoofd station zit aan de router vast. Echter kan ik bepaalde stations ook bedraad aansluiten. Is dit mogelijk?
Ja: in de FAQ staat o.a. ook dit artikel:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

En nee: niet altijd zoals jij het wellicht wilt:
https://gathering.tweaker...ist_messages/1937770/last
de bedradingen van al die stations gaan naar dezelfde router toe in de meterkast. De Hoofd Deco staat in AP mode.
Ik begrijp dat er bekabeling van je router naar de Deco stations kunnen? Dan lijkt een mesh systeem mij niet zo logisch, maar had je waarschijnlijk meer aan access points gehad. Dit hangt wel af van de reden waarom je specifiek mesh hebt gekozen uiteraard.

Aangezien je niet hebt vermeld welke netwerkapparattur je verder gebruikt (bijvoorbeeld router merk/type) is het niet goed te zeggen hoe je router omgaat met losse APs, maar ik verwacht geen bijzondere intelligentie op het gebied van roaming van een standaard consumentenrouter die je bij een abonnement hebt gekregen.

Zou je dus je apparatuur kunnen noemen? Hoe het in elkaar steekt? Wat je oorspronkelijke probleem was? Waarom je specifiek voor mesh hebt gekozen ondank bekabeling naar de verschillende locaties? En waarom APs toen zijn afgevallen?

[ Voor 3% gewijzigd door Palo Alto op 18-09-2019 11:22 ]

• bvbal79
Palo Alto schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:14:
[...]

Niet op 1 “geheime” manier. Zonder oorzaak is het alleen lastig om een juiste wijziging aan te brengen.

Wat heb heb zelf al gedaan? Ik neem aan dat je alle troubleshooting TP-link al bent langsgelopen. Klopt?
https://www.tp-link.com/n...wnload/deco-m9-plus/#FAQs

[...]

Ja: in de FAQ staat o.a. ook dit artikel:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

[...]

Ik begrijp dat er bekabeling van je router naar de Deco stations kunnen? Dan is een mesh systeem niet zo logisch, maar had je waarschijnlijk meer aan access points gehad. Dit hangt wel af van de reden waarom je specifiek mesh hebt gekozen uiteraard.

Aangezien je niet hebt vermeldt welke netwerkapparattur je verder gebruikt (bijvoorbeeld router merk/type) is het niet goed te zeggen hoe je router omgaat met losse APs, maar ik verwacht geen bijzondere intelligentie op het gebied van roaming van een standaard consumentenrouter die je bij een abonnement hebt gekregen.

Zou je dus je apparatuur kunnen noemen? Hoe het in elkaar steekt? Waarom je specifiek voor mesh hebt gekozen ondank bekabeling naar de verschillende locaties? En waarom APs toen zijn afgevallen?
Dank voor je antwoorden, wat extra info.

FAQ's doorlopen, maar zijn wel erg summier en hoe complexer het wordt hoe lastiger ik het vind (mijn excuses)

Ik heb voor Mesh gekozen om 1 netwerk te hebben ook op plekken waar er geen bedrade aansluiting is (tuin etc) De Hoofd Deco is aangesloten via een ethernetkabel op de Ziggo Router. Van die Ziggo router worden nog 2 kamers voorzien van een ethernetkabel. In die kamers staat dus nog 2 van de overige 5 Deco's

Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk driehoekjes te maken met de verschillende deco's om een zo optimale verbinding te krijgen over WIFI. Maar ik weet ook dat bij elke deco extra er snelheidsverlies is, dus streef ik graag naar ook nog de ethernet mogelijkheid.

Ziggo modem staat standaard ingesteld trouwens, verder dus geen andere rand apparatuur

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
bvbal79 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:30:
Nu zou het allemaal out of the box moeten werken,
Je loopt nu dus aan tegen een beperking van “plug-n-play” apparaten. Zoals ik zojuist schreef in het andere Deco topic, is de informatie over wat deze apparaten doen en hoe ze dat doen vaak beperkt beschikbaar.

Vooropgesteld is een ethernet backhaul verreweg beter dan draadloos. Ik kan het hier niet voor je testen, maar volgens mij prioriteren de Deco’s ethernet boven wireless automatisch als je een kabel aansluit. Ik zou dus bekabelen waar mogelijk, maar zoals je hebt gelezen in het andere topic werkt dat misschien niet via een Connectbox. Of je moet ze gaan daisychainen, maar daar heb je zoals ik het begrijp de infrastructuur niet voor. Heb je al gezocht op het forum van Ziggo zelf?
1. Heel vaak verbreekt de verbinding
Hoe vaak en hoe weet je dat? Dat helpt je ook bij het vaststellen of dit probleem verholpen is.
tussen een van de deco's met het netwerk.
Welke Deco? Nogmaals kan je schematisch weergeven hoe het bij jou is verbonden? Dat helpt de lezer hier om te begrijpen hoe de situatie is. Je krijgt dan meestal een beter antwoord (geen garanties uiteraard :))

Klopt dit?

0. ISP
|
1. Connectbox ——| LAN
|
2. Deco main >> WiFi >> 3. Deco A (tuin)
^
^
- - - - - - 1e verdieping - - - -
^
^
4. Deco B
^
^
- - - - - - 2e verdieping - - - -
^
^
5. Deco C
Het valt me ook op dat het verste deco station dan ook probeert contact te hebben met de deco hoofdstation ipv het station wat dichterbij is. Ik dacht dat Mesh daarvoor bedacht was....
“Mesh” is geen netwerkstandaard zoals WiFi. Het is een propietary techniek van die specifieke leverancier. Los daarvan is er wellicht een oorzaak waardoor het niet werkt zoals jij het dacht, of is het by design.
Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk driehoekjes te maken met de verschillende deco's om een zo optimale verbinding te krijgen over WIFI.
Wat bedoel je met driehoekjes?

Ik vermoed dat de wireless Deco’s o.b.v. de RSSI van een andere Deco een naburig station selecteren. Maar misschien wordt er een ander algoritme gebruikt dat het gedrag verklaart wat je waarneemt.

Wat je zou kunnen proberen is de RSSI in dBm meten van de stations. Ga daarbij uit van de MAC adressen van de stations, want ze zenden allemaal dezelfde SSID uit. Een ondergrens van een redelijk signaal is -70 tot -75 dBm, en het signaal is sterker naar mate je dichter naar 0 gaat. Voor zover ik weet is de grens waarop de Deco een uplink verbinding maakt niet gepubliceerd, maar een sterker signaal zou kunnen. De Deco’s uitschakelen en 1-voor-1 inschakelen kan ook helpen om de signaal sterkte per station vast te stellen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

André

Analytics dude

Heb je de P7's wel allemaal rechtstreeks in een stopcontact, en brand het lampje van die stekker unit wel groen? Dan heb je in ieder geval een backhaul via de powerline, dat werkt niet als ze in een stekkerdoos zitten.

Moet wel zeggen dat ik sinds de update van vanochtend nog blijer ben met mijn 6*P7's, want we kunnen nu ook zien wie met welke verbonden is en hoe ze onderling verbonden zijn.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:48
André schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:32:
Heb je de P7's wel allemaal rechtstreeks in een stopcontact, en brand het lampje van die stekker unit wel groen? Dan heb je in ieder geval een backhaul via de powerline, dat werkt niet als ze in een stekkerdoos zitten.

Moet wel zeggen dat ik sinds de update van vanochtend nog blijer ben met mijn 6*P7's, want we kunnen nu ook zien wie met welke verbonden is en hoe ze onderling verbonden zijn.
De update heeft als basis de M5 (zonder powerline)gehad. De app kan bij de P7 alleen aangeven of de backhaul via wifi of bedraad tot stand is gekomen. De app toont geen powerline backhaul. Dit wil overigens niet zeggen dat die er niet is, het wordt alleen niet aangegeven in de app. Enige manier hoe je het kan zien is als de leds op de adapters groen zijn van kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Dank allen,

Het leek even een week te werken, maar sinds gisteren kapt the ethernet backhole ermee, tenminste hij ziet hem wel, maar geeft geen verbinding door helaas. Voorlopig heb ik alles opnieuw gepositioneerd en inderdaad gezorgd dat ook zoveel mogelijk stopcontacten een groen lampje hebben. Hierdoor zijn de grootste uitval problemen nu opgelost
Pagina: 1