Houtkachel/vloerverwarming en 1 thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:19
Langzaamaan begint onze verbouwing tot een einde te komen. Hierbij hebben we de (bij-)keuken voorzien van vloerverwarming. Het enige wat me zorgen baart, is dat deze vloerverwarming is gekoppeld aan de Toon-thermostaat in de woonkamer. Als fervent houtstoker gebruiken we in de wintermaanden met name de houtkachel. Met als gevolg dat de thermostaat in de woonkamer dusdanig hoge temperaturen registreert dat de vloerverwarming in de (bij-)keuken niet zal aanslaan.
Hoe zouden we dat kunnen oplossen? De ketel betreft een Nefit Proline HRC 30 CW5 (2014). De vloerverwarming hierop extern aansluiten (en dus met een extra thermostaat werken in de (bij-keuken)) was volgens de installateur niet mogelijk omdat de ketel deze aansluiting niet heeft.
Omdat ik zelf niet gelukkig word van de thermostaat op bv 22 graden zetten en de radiatoren in de woonkamer te knijpen, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Daarbij kwam ik hier op uit. Maar werkt dat?
Ik wil namelijk een aparte thermostaat (enkel voor de vloerverwarming) in de (bij-)keuken die dan de ketel enkel wel/niet aanslaan i.c.m. de vloerverwarming. Dus een aparte regeling.

[ Voor 8% gewijzigd door UTM op 18-09-2019 10:20 . Reden: Wens iets duidelijker omschreven. ]

Alle reacties

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:04

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Plaats de thermostaat in de bijkeuken?

De Nederbelg !

• UTM
Jellabie schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:20:
Plaats de thermostaat in de bijkeuken?
Hadden we, bij nader inzien, het beste kunnen doen. Nu echter de stukadoor en de schilder klaar zijn, is het verleggen hiervan een dusdanige ingreep dat ze weer terug kunnen komen. Dus als er een andere oplossing zou kunnen zijn...

offtopic:
Gave verbouwing, Jellabie, volg je topic met plezier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 05:00
Draadloze thermostaat, deze in de keuken hangen tijdens houtstoken , op 20-22 graden zetten.
Zo doe ik t met onze houtkachel/cv combinatie.
Ik heb de Honeywell Round Wireless Modulation gekocht en zelf aangesloten, eitje (mbv youtube 😉)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• Jellabie

Jellabie

Wat wobcat zegt dus, draadloze thermostaat heeft altijd een ontvanger en zender. De ontvanger is altijd bekabeld aan de ketel, als dat nu vlak naast de ketel is of 20m verder maakt dus niets uit.

Ontvanger op de plaats van de huidige thermostaat en de zender in de bijkeuken.

Of de huidige afkoppelen maar laten hangen voor het zicht en de ontvanger naast de ketel plaatsen, mijn Vaillant smart had ook 220v nodig.

offtopic:
en thx :)

[ Voor 36% gewijzigd door Jellabie op 18-09-2019 10:32 ]

De Nederbelg !

• UTM
Oke. Dank! Ga er eens naar kijken. Hebben jullie toevallig ook gekeken naar mijn gevonden 'oplossing'? Wat zijn jullie ideeën daarbij?
Ik wil namelijk beide ruimtes standaard los van elkaar kunnen verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door UTM op 18-09-2019 10:30 ]

• Jellabie

Jellabie

UTM schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:27:
Oke. Dank! Ga er eens naar kijken. Hebben jullie toevallig ook gekeken naar mijn gevonden 'oplossing'? Wat zijn jullie ideeën daarbij?
Het lijkt mij gewoon een beetje moeilijk doen omdat je alsnog de thermostaat in de bijkeuken moet zetten? Maar ik kan mis zijn natuurlijk :)

Een draadloze thermostaat kost je iets van een ~100€

De Nederbelg !

• Wobcat
UTM schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:27:
Werkt waarschijnlijk ook maar dan ben je zo'n €300 meer kwijt, eindresultaat is hetzelfde.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• UTM
@Jellabie @Wobcat : Tsjah, dat zou het een logische keuze maken. Maar wat ik dus essentieel vind, is dat ik beide ruimtes (woonkamer en (bij-)keuken)) standaard los van elkaar kan verwarmen. Dus dat de woonkamer zegt: warm genoeg, hier hoeft niets bij. Terwijl de (bij-)keuken zegt: koud, gas erop. Dat is mijn einddoel.
Kan dat, met de door jullie voorgestelde oplossing?

[ Voor 7% gewijzigd door UTM op 18-09-2019 10:38 ]

• Wobcat
Thermostaat regelt de vloerverwarming. Houtkachel gaat op gevoel of losse thermometer op tafel ofzo.
Ik heb een cv met radiator en kan dus gewoon alles per kamer regelen, kraan open of dicht. Thermostaat in de keuken, radiator daar open, woonkamer radiatoren dicht en houtkachel aan.
Hoe dat met vloerverwarming gaat weet ik niet, of je dat per 'zone' kan regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wobcat op 18-09-2019 10:51 ]

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 20:35
Ik heb nog even wat beter gelezen en je oplossing gaat niet werken.
Je hebt iets nodig waarmee je de radiatoren in je woonkamer en de vloerverwarming in de bijkeuken automatisch open- en dicht kan draaien.

Dus als je woonkamer 24 graden is doordat je flink aan het stoken bent, er toch warmtevraag is vanuit de bijkeuken naar de ketel. En dat dan niet de radiatoren in de woonkamer ook warmte afgeven.

Of andersom: Als de bijkeuken warm genoeg is door de vloerverwarming dat je toch de woonkamer kan opstoken naar 21 graden.

Ik gebruik zelf Honeywell Evohome om 6 kamers onafhankelijk van elkaar te verwarmen dus vandaar dat ik daar even bij blijf. Ik weet niet wat je budget is.

Nodig:

Thermostaat met module om je ketel en verdere componenten aan te sturen: https://www.kijkvoelbelee...i-single-zone-Modulation/

Per radiator in je woonkamer een radiatorregelaar: https://www.kijkvoelbelee...evohome-radiatorregelaar/

Op je vloerverwarming een zoneregelaar: https://www.kijkvoelbelee...en?category=Zoneregelaars

En in de bijkeuken nog deze ophangen om de temperatuur te meten: https://www.kijkvoelbelee...n/Product/Round-Wireless/

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:12
Eens met @SjigEd.

Het is niet fijn dat je bijkeuken koud is als je de houtkachel stookt, maar het is ook allesbehalve fijn dat je (vloer)verwarming in de woonkamer loeit als je al aan het stoken bent.

Misschien geen optie meer, aangezien je al ver bent in je verbouwing; maar kun je de vloerverwarming van de bijkeuken niet aansluiten op je houtkachel?

there's no tweak without the tweaker

• Jellabie

Jellabie

virtualJac schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:13:
Eens met @SjigEd.

Het is niet fijn dat je bijkeuken koud is als je de houtkachel stookt, maar het is ook allesbehalve fijn dat je (vloer)verwarming in de woonkamer loeit als je al aan het stoken bent.

Misschien geen optie meer, aangezien je al ver bent in je verbouwing; maar kun je de vloerverwarming van de bijkeuken niet aansluiten op je houtkachel?
Kan dat Überhaupt? Omdat het aanvoerwater maar iets van een 35-40° mag zijn anders springen je tegels rond je oren.

De Nederbelg !

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 09:40
Enige goede oplossing is zoneverwarming maar dat is geen goedkope oplossing, kan tegenwoordig ook draadloos dus breken hoeft niet. Op de plaats van de toon kun je een centrale thermostaat hangen die de andere thermostaten weer kan aansturen mocht je dat wensen.

• virtualJac
Jellabie schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:59:
[...]

Kan dat Überhaupt? Omdat het aanvoerwater maar iets van een 35-40° mag zijn anders springen je tegels rond je oren.
Het bestaat wel icm een warmtewisselaar en/of buffervat. Of het efficient is weet ik niet.

Ik ben zelf gegaan naar houtkachel met elektrisch bijverwarmen in andere ruimte en op de dagen dat ik niet stook de vloerverwarming. Ik moet wel zeggen dat de houtkachel in ons huis al snel overkill is, ondanks dat het een moderne Contura is die je vrij ver terug kan schroeven zonder ontstaan van onvolledige verbranding.

• UTM
_Piwi_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:07:
Enige goede oplossing is zoneverwarming maar dat is geen goedkope oplossing, kan tegenwoordig ook draadloos dus breken hoeft niet. Op de plaats van de toon kun je een centrale thermostaat hangen die de andere thermostaten weer kan aansturen mocht je dat wensen.
Die enige oplossing is dus deze?
SjigEd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:52:
Ik heb nog even wat beter gelezen en je oplossing gaat niet werken.
Je hebt iets nodig waarmee je de radiatoren in je woonkamer en de vloerverwarming in de bijkeuken automatisch open- en dicht kan draaien.

Dus als je woonkamer 24 graden is doordat je flink aan het stoken bent, er toch warmtevraag is vanuit de bijkeuken naar de ketel. En dat dan niet de radiatoren in de woonkamer ook warmte afgeven.

Of andersom: Als de bijkeuken warm genoeg is door de vloerverwarming dat je toch de woonkamer kan opstoken naar 21 graden.

Ik gebruik zelf Honeywell Evohome om 6 kamers onafhankelijk van elkaar te verwarmen dus vandaar dat ik daar even bij blijf. Ik weet niet wat je budget is.

Nodig:

Thermostaat met module om je ketel en verdere componenten aan te sturen: https://www.kijkvoelbelee...i-single-zone-Modulation/

Per radiator in je woonkamer een radiatorregelaar: https://www.kijkvoelbelee...evohome-radiatorregelaar/

Op je vloerverwarming een zoneregelaar: https://www.kijkvoelbelee...en?category=Zoneregelaars

En in de bijkeuken nog deze ophangen om de temperatuur te meten: https://www.kijkvoelbelee...n/Product/Round-Wireless/

• _Piwi_
UTM schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:12:
[...]

Die enige oplossing is dus deze?

[...]
De enige wil ik niet meteen zeggen, welke de enige goede ;) Je kan ook "gewone" thermostaatkranen gebruiken en de haardfunctie aanzetten op de thermostaat. De ketel gaat dan niet uit en blijft doordraaien. Radiatoren lopen vanzelf dicht als de gewenste temperatuur is bereikt. Hou wel rekening ermee dat je altijd minimaal één thermostaat of vloerverwarmingsslang open hebt staan om de ketel niet in storing te krijgen.

Mocht je toch voor Evohome gaan:

Op je radiatoren inderdaad: https://www.kijkvoelbelee...en/Product/TheraPro-HR90/
Vloerverwarming is deze voldoende gezien het slechts één zone is? https://www.kijkvoelbelee...en/Product/Zone-regeling/

De HR90 meet volgens mij ook de temperatuur dus extra thermostaten zijn niet persé nodig. Je hebt wel de evohome centrale thermostaat nodig, die stuurt ook je ketel aan.

Evohome is trouwens een prima product, maar ook het duurste. Er zijn vele merken die het aanbieden zoals Danfos, Heatmiser, etc. Vaak (een stuk) goedkoper dan Evohome.

• virtualJac
Houd er ook rekening mee dat je CV-ketel in storing schiet als hij zijn water niet kwijt kan. Dus als je hele woonkamer gedeelte buiten spel staat, kan dat al genoeg zijn.

• UTM
_Piwi_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:19:
[...]

De enige wil ik niet meteen zeggen, welke de enige goede ;) Je kan ook "gewone" thermostaatkranen gebruiken en de haardfunctie aanzetten op de thermostaat. De ketel gaat dan niet uit en blijft doordraaien. Radiatoren lopen vanzelf dicht als de gewenste temperatuur is bereikt. Hou wel rekening ermee dat je altijd minimaal één thermostaat of vloerverwarmingsslang open hebt staan om de ketel niet in storing te krijgen.

Mocht je toch voor Evohome gaan:

Op je radiatoren inderdaad: https://www.kijkvoelbelee...en/Product/TheraPro-HR90/
Is er een verschil tussen de HR90 en de EvoHome radiatorregelaar? Die laatste is in ieder geval beter leverbaar. En, niet geheel onbelangrijk, passen deze units op mijn radiatoren? Sommige van mijn radiatoren zijn voorzien van een dikke radiatorknop, weer andere dragen een kleine zwarte. Zou wellicht foto's kunnen maken als daar behoefte aan is?
Vloerverwarming is deze voldoende gezien het slechts één zone is? https://www.kijkvoelbelee...en/Product/Zone-regeling/
Een zone inderdaad. Althans, er ligt enkel vloerverwarming in de keuken en bijkeuken. That's it.
De HR90 meet volgens mij ook de temperatuur dus extra thermostaten zijn niet persé nodig. Je hebt wel de evohome centrale thermostaat nodig, die stuurt ook je ketel aan.
Maar kan mijn ketel (Nefit Proline HRC 30 CW5, model 2014) hiermee overweg of moet ik met een Nefit Opentherm converter werken?
Evohome is trouwens een prima product, maar ook het duurste. Er zijn vele merken die het aanbieden zoals Danfos, Heatmiser, etc. Vaak (een stuk) goedkoper dan Evohome.
Dank! Zojuist in verdiept.
virtualJac schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:42:
Houd er ook rekening mee dat je CV-ketel in storing schiet als hij zijn water niet kwijt kan. Dus als je hele woonkamer gedeelte buiten spel staat, kan dat al genoeg zijn.
De bedoeling is om ook de bovenverdieping te voorzien van radiatorregelaars. Dus ik vermoed (huis is van 1928, energielabel G) dat er altijd wel iets te verwarmen is. Maar los daar van, heb je nog tips om dit te voorkomen c.q. op te lossen?

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:44
Houdt je er ook rekening mee dat wanneer de stookt op hout de vloerverwarming zal stoppen omdat het goed warm wordt. Pas smorgens wordt het frisser door de afgifte van je kachel en de vvw dus pas smorgens zal starten. Ervaring verteld dat de vvw dan te laat is om het smorgens warm te krijgen.

• _Piwi_
HR92 is volgens mij de opvolger van de HR90 dus qua werking gelijk. Of je overal een HR92 op kan zetten weet ik niet, kwestie van even controleren door de knop eraf te draaien en een foto maken van de mechaniek. Ik heb daar zelf wat weinig ervaring in gezien ik zelf alleen vloerverwarming heb.

Nefit kun je aan/uit aansturen. Moduleren doet hij op delta T.

Er is altijd wel iets te verwarmen als ik dat zo hoor, je kan er ook voor kiezen altijd de vloerverwarming open te zetten als dat altijd de koudste ruimtes zijn. Blijft je vloer ook lekker warm ;) Een technische oplossing is een bypass maar redelijk onnodig als ik het zo lees (heb ik zelf ook niet, heb altijd 1 zone openstaan).

• SjigEd
De HR90 is een stand alone radiator regelaar. Deze zal alleen de radiator open en dicht draaien. Je kan er een programma opzetten en deze ook kopieren naar een andere HR90. Verder zal deze regelaar dus niet je ketel aansturen.

De HR92 gebruik je met een Evohome zoneregelaar. Afhankelijk van je ketel koop je daar een modulerende of aan-uit module bij. Bij deze radiator regelaar krijg je allerlei verloopstukjes waardoor deze op veel radiatoren past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
_Piwi_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:51:
HR92 is volgens mij de opvolger van de HR90 dus qua werking gelijk. Of je overal een HR92 op kan zetten weet ik niet, kwestie van even controleren door de knop eraf te draaien en een foto maken van de mechaniek. Ik heb daar zelf wat weinig ervaring in gezien ik zelf alleen vloerverwarming heb.

Nefit kun je aan/uit aansturen. Moduleren doet hij op delta T.
Wat bedoel je hier precies mee? Want als ik de situatie zoals hierboven voorgesteld wil aansturen, dan heb ik volgens mij deze nodig en die communiceert via Opentherm. En die zit niet op mijn eigen CV vandaar die Opentherm-converter. Of zit ik ernaast?
Er is altijd wel iets te verwarmen als ik dat zo hoor, je kan er ook voor kiezen altijd de vloerverwarming open te zetten als dat altijd de koudste ruimtes zijn. Blijft je vloer ook lekker warm ;) Een technische oplossing is een bypass maar redelijk onnodig als ik het zo lees (heb ik zelf ook niet, heb altijd 1 zone openstaan).
Toch vind ik zo'n bypass geen gek idee. Dan kan de CV altijd z'n warmte kwijt.

Moet ik overigens alle radiatoren in huis voorzien van een radiatorthermostaat of? Want hoe komen die dan anders aan hun warmte? Want in de nieuwe situatie gaan er zones komen: een voor de vloerverwarming en een aantal radiatoren die 'slim' worden met de thermostaat. Maar de andere dan? Krijgen die de restwarmte? Zitten die in het circuit van de andere?
Ook gezien de prijs zou ik eerst met een paar radiatoren willen beginnen. En dit langzaam maar zeker uitbouwen. Kan dat?

En kunnen meerdere radiatorthermostaten tezamen één zone maken of is elke thermostaat z'n eigen zone? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit de instructie(filmpjes).Ja, dit kan.

[ Voor 11% gewijzigd door UTM op 23-09-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:06
_Piwi_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:19:
[...]

Ik heb ook een open haard en vloerverwarming op de begane grond. Boven heb ik radiatoren. Hoe werkt die haard-functie dan precies? Bij mijn regel-unit (Atag One) wordt het volgende gesteld:

"Haard: De open-haardmodus (haardfunctie) kan worden ingesteld van 1 uur tot 24 uur.
Wanneer de modus is ingesteld op de ONE-app, verschijnt er een bericht op de app
'Open-haardfunctie is actief. Sluit alstublieft de radiatorkranen'. De radiatorkranen in
dezelfde ruimte als de ONE-regeling moet worden dichtgedraaid/uitgeschakeld
wanneer de haardmodus actief is en opnieuw geopend wanneer de haardmodus is
afgesloten, of de modus is gewijzigd naar handmatig of automatisch."

Hoe weet de thermostaat dan dat de correcte temperatuur is bereikt op bijvoorbeeld de badkamer? Deze wordt ter plekke van de thermostaat gemeten en niet op de badkamer. En de thermostaat hangt in de buurt van de open haard. Hoe weet de cv-ketel dan dat hij moet blijven draaien of niet?

Edit: En daarbij zou ik dan ook nog elke keer als ik hout stook, de vloerverwarming moeten dichtdraaien in de kelder. Niet erg handig allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Krijnemans op 24-09-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:35
Mijn oplossing hiervoor was de thermostaat in de ruimte met vvw hangen en op de radiatoren in de woonkamer thermostaatknoppen zetten. Die gooien de radiatoren dicht als ik stook en de klok thermostaat houdt de rest op temperatuur. Of het gaat werken moeten we deze winter gaan zien, maar de installateur had goede hoop.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
Thermostaat weet het niet en gaat op tijd stoken (daarom de instelling 1 tot 24 uur). Thermostaatknoppen is de oplossing.
Je moet de radiatoren in de woonkamer dichtzetten omdat deze anders warm worden. De VV kan je eventueel aan laten staan gezien het trage verwarming is.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:06
_Piwi_ schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:44:
Thermostaat weet het niet en gaat op tijd stoken (daarom de instelling 1 tot 24 uur). Thermostaatknoppen is de oplossing.
Je moet de radiatoren in de woonkamer dichtzetten omdat deze anders warm worden. De VV kan je eventueel aan laten staan gezien het trage verwarming is.
Bedankt. Gezien het minimaal stookverbruik boven, lijkt dit voor mij wel een prima oplossing. Ik ga dit in de koudere dagen verder uitzoeken :)

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 18:01
er zijn gewoon regelbalken die je kan aansluiten met kleppen erin, heb zelf zo'n constructie waardoor de verwarming in de bijkeuken badkamer separaat te sturen is van die in de woonkamer i.v.m. pelletkachel. Moet alleen thuis even naar het merk kijken

• UTM
UTM schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:17:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Want als ik de situatie zoals hierboven voorgesteld wil aansturen, dan heb ik volgens mij deze nodig en die communiceert via Opentherm. En die zit niet op mijn eigen CV vandaar die Opentherm-converter. Of zit ik ernaast?

[...]

Toch vind ik zo'n bypass geen gek idee. Dan kan de CV altijd z'n warmte kwijt.

Moet ik overigens alle radiatoren in huis voorzien van een radiatorthermostaat of? Want hoe komen die dan anders aan hun warmte? Want in de nieuwe situatie gaan er zones komen: een voor de vloerverwarming en een aantal radiatoren die 'slim' worden met de thermostaat. Maar de andere dan? Krijgen die de restwarmte? Zitten die in het circuit van de andere?
Ook gezien de prijs zou ik eerst met een paar radiatoren willen beginnen. En dit langzaam maar zeker uitbouwen. Kan dat?

En kunnen meerdere radiatorthermostaten tezamen één zone maken of is elke thermostaat z'n eigen zone? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit de instructie(filmpjes).Ja, dit kan.
@SjigEd @_Piwi_ Help? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
Volgens https://homecomfort.resid...on_table/Pages/NEFIT.aspx ondersteunt jouw Nefit Proline HRC 30 CW5 de Evohome Wi-Fi Modulation.

Dit pakket https://www.kijkvoelbelee...i-single-zone-Modulation/ bestaat uit een bedieningspaneel (deze meet ook de temperatuur) en een opentherm module.
Bij onze ketel heb ik gewoon de draad die van de ketel naar de oude thermostaat ging vlak bij de ketel doorgeknipt en daar de Opentherm module aangehangen.
Het bedieningspaneel communiceert draadloos met de Opentherm module.

Wat je dan hebt is dat je op het paneel de temperatuur en programma's kan instellen en dat de ketel aan en uit gaat.
Zoals het pakket ook zegt: single zone waarbij je de radiatoren in die zone helemaal open houdt.

Nu wil je meerdere zone's aansturen.

In elke zone (kamer) met gewone radiatoren vervang je de radiatorknop(pen) door HR92 radiatorregelaars.
Wij zijn ooit begonnen met de woon- en badkamer. In de woonkamer 5 radiatoren aangepast en in de badkamer 1. Op het bedieningspaneel maakte ik 2 zones waaraan de knoppen worden toegevoegd.
Resultaat: als de kinderen in bad moeten stellen we de badkamer in op bijv. 21 graden. De knoppen in de woonkamer gaan dicht (indien nodig), de knop in de badkamer gaat openen en de CV gaat aan.
Mocht de woonkamer ondertussen afkoelen dan gaan daar de knoppen we open.
Ondertussen hebben we dit uitgebreid met extra regelaars voor elke slaapkamer. Je kan later altijd uitbreiden.

Wat betreft je vloerverwarming, kun je daar meer info over geven? Het is soms mogelijk om gewoon een HR92 daar op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 14:50
Heel toevallig kwam ik net bij dit verhaal uit. Ik heb een vergelijkbaar probleempje. Wij hebben in de woonkamer vloerverwarming (en verder geen radiatoren) en een losse thermostaat. In de rest van het huis hebben we radiatoren met elk een eigen thermostaatknop. Onze hele wijk is aangesloten op stadsverwarming, dus we gebruiken geen gas en hebben geen eigen ketel. Ondanks dat de stadverwarming op biomassa werkt, gaat Vattenfall gaat de al verhoogde tarieven voor warmte vanaf 1 jan nog eens verdubbelen. De thermostaat van de vloerverwarming staat normaal dag en nacht op 19,5 graad zodat de temperatuur stabiel is omdat we onregelmatig ook thuiswerken.

In de woonkamer hebben we een open haard. Die hadden we al jaren niet meer gebruikt maar het de huidige energieprijzen leek het wel interessant ook die ook weer te gaan gebruiken. "s avonds een paar uurtjes. Op zich wordt de woonkamer er lekker warm van, maar ik zie eigenlijk geen besparing op de energiemeter. Het lijkt alsof de haard de kamer warm maakt zodat de vloeverwarming uitschakelt. Tegen de tijd dat we naar bed gaan en de haard uit is, is de vloer dan flink afgekoeld. Vervolgens is het vooral 's nachts koud en kost het juist op het koudste moment veel energie om de vloer weer op te warmen. Ik heb de indruk dat dit net zo veel energie kost als ik bespaar via de open haard. Nou kan ik de thermostaat een heel eind verder wegzetten (of desnoods in de keuken) als de haard aan is, zodat de vloerwarming blijft verwarmen. Maar dan bespaart de haard natuurlijk helemaal niks meer.

Iemand hier nog een goed idee over? Zou het laten afkoelen en weer opwarmen van de tegelvloer in de kamer inderdaad net zoveel energie kosten als ik bespaar door 's avonds de haard aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54

pietje63

RTFM

@wildpicture heb je berekend hoeveel warmte de haard echt afgeeft? Mijn ervaring is dat het snel warm voelt (hoge temp, infrarood), maar dat de echte warmte die je huis in wordt gestuurd beperkt is. Dan is ook de hoeeveelheid gas welke je bespaart beperkt.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 14:50
Ik heb geen idee hoeveel warmte de haard afgeeft. Er gaat op een avond een mandje houtblokken doorheen en het voelt inderdaad behoorlijk warm in het zitdeel van de woonkamer. Bij opening van de haard zitten luchtsleuven die verbonden zijn met roosters op ongeveer 1.8m hoogte in de schoorsteen waar dan warme lucht uitstroomt. De haard zat al in de woning toen wij die kochten. Ik heb geen documentatie en weet ook niet hoe die exact aangesloten is of hoeveel warmte er vanaf zou komen.

Mijn idee is alleen dat de warmte van de haard de thermostaat bereikt, zodat de vloerverwarming uit gaat. En dat het dan 's nachts als het buiten koud is, veel energie kost om de vloer weer op te warmen zodat het stoken van de haard eigenlijk niks oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Een open haard koelt je huis af. Echt.
Doordat die open is, zuigt de haard enorm veel lucht mee (meer dan een dampkap bijvoorbeeld); dus door alle kieren en spleten (of ventilatieroosters) komt er massaal koude lucht binnen, alle andere kamers worden koud. Ook gaat 90% van de warmte zo de schouw door naar buiten. De 10% warmte die daar waar de haard is de kamer in komt, wordt meegezogen met de lucht die uit je huis door de schouw wordt getrokken.

Dus geen open haard, overweeg een gesloten kachel, die heeft gecontroleerde luchttoevoer dus zuigt niet alle warmte weer weg; een veel betere verbranding dus meer warmte uit minder hout (en minder vervuiling en hinder voor de buren). Heb je budget en ruimte voldoende, overweeg dan een groot buffervat (1000l ofzo) op te warmen met je nieuwe houtkachel en die te combineren met een warmtepomp; dan kan je van de dure stadsverarming af en kun je op koude dagen fijn 's avonds 2 uur bijstoken waarmee je dan de volgende ochtend nog warmte over hebt om weer op temperatuur te komen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1