Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd nav offerte zonnepanelen/solar edge?

Pagina: 1
Acties:

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:03
Goedemorgen,

Ik ben verhuisd en wil ook op de nieuwe woning zonnepanelen. Op de oude woning liggen 18 panelen van 260 Wp, in 2 strings, vol op het zuiden. Op de nieuwe woning is het dak anders georiënteerd: het ene dakvlak is west, het andere is oost. Helling ongeveer 45 gr.

Intussen ontving ik een offerte:
- 8 panelen op de oostkant, 320 Wp,
- 10 panelen op de westkant, 320 Wp,
- Solaredge SE5000 HD Wave omvormer,
- 18 x P370 optimizer.

Verwachte opbrengst 4.392 kWh.

Inclusief alle garanties, volledige installatie etc. voor € 7.430 incl btw.

De panelen hebben geen last van schaduw.

Volgens de installateur ben ik gebonden aan een solaredge omvormer omdat de panelen op 2 dakvlakken komen te liggen. Klopt dat, of zijn er betere alternatieven?

Alle tips zijn welkom!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53

CodeIT

Code IT

Wow. Wat een geld zeg.
Iedere string omvormer met 2 MPPT kan die 2 dakvlakken aan. Voor veel minder geld. Je kan denk ik al af met een 4k Watt omvormer.
Als ik alles snel bij elkaar klik bij Winkelman (als voorbeeld) kom ik incl installatie uit op 5432,50 inclusief BTW met een normale string omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/65dBAgWl.png

[ Voor 12% gewijzigd door CodeIT op 18-09-2019 10:03 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 09:23
Installateur de deur wijzen.

8 of 10 panelen per string op een 1 fase omvormer is helemaal prima, neem lekker een SMA met 2 mppt ingangen. De panelen zullen nooit tegelijk vol leveren, dus een SMA sunnyboy 3 of 3.6 is meer dan zat, string 1 oost, string 2 west.
Klik wat bij elkaar en je hebt voor de helft van het geld een betere installatie.

Gouden regel #1: geen schaduw=geen solaredge.

Passen er misschien meer/andere panelen op je dak? (2x1 meter oid)

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:03
Wow, dat zijn snelle en duidelijke reacties. Daar kan ik wat mee, bedankt!

@Cpt.Chaos er passen wel 2x zo veel panelen op het dak, ruimte is het probleem niet.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

mario038 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:14:
Wow, dat zijn snelle en duidelijke reacties. Daar kan ik wat mee, bedankt!

@Cpt.Chaos er passen wel 2x zo veel panelen op het dak, ruimte is het probleem niet.
Als er meer panelen op passen, is nú het moment om te kijken of je er nog wat panelen bij wil leggen.
Mocht je dat later alsnog willen, dan zijn dezelfde panelen niet meer leverbaar en krijg je kleurverschillen, moet je een grotere omvormer hebben en extra kosten voor het installeren.

Ze gaan nu toch je dak al op dus een paar panelen extra hakt er dan niet zo in.

Zo heb ik ongeveer 2,5x meer panelen dan dat ik aan verbruik heb.
Voordeel is dat ik ook in 2030 (als het salderen is afgebouwd) nog een héle lage energierekening heb.
De extra investering van vorig jaar ben ik allang weer vergeten ;)

Omdat salderen tussen 2023 en 2030 wordt afgebouwd heeft het toch weinig zin om naar je jaarlijkse verbruik te kijken. Leg wat je kwijt kan / wil.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-09-2019 10:38 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Volgens de installateur ben ik gebonden aan een solaredge omvormer omdat de panelen op 2 dakvlakken komen te liggen.
Erg misleidend als je de dakvlakken ook prima als 2 strings kan indelen op een veel goedkopere stringomvormer oplossing.

Solaredge is vooral relevant bij deelschaduw en hellingsverschillen.
Gebruik met name bij dakkapellen, bomen of complexe dakvarianten
Pagina: 1