Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lichtplan keuken en badkamer

Pagina: 1
Acties:

• royco85
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 05-12 20:55
Ik ben aan het stoeien met een lichtplan voor de keuken en badkamer.
De keuken is een u vorm en is verbonden aan de woonkamer. Ik heb een lichtplan gemaakt voor spotjes in een koof. Alles heeft dezelfde tussenruimte en ik denk dat het wel goed is zo. Maar ik hoor graag nog suggesties van jullie. Ik vraag me bijvoorbeeld af of het meest rechtse spotje goed gepositioneerd is boven de kookplaat.

Ook bij mijn badkamer heb ik het zo symmetrisch mogelijk proberen te maken. (spotjes achter elkaar en even ver van de muur aan de linkerkant, en ook even ver van de rechterkant). Uiteraard komt het nooit precies uit.

Ik wil overal dimbare ledspots plaatsen. Ook daar zijn suggesties welkom. Hoeveel watt, met enkele trafo of trafo per spot e.d. Ik ben al vanalles tegen gekomen maar ik weet niet wat het beste is! Uiteindelijk gaat het nog aangesloten worden op een Z-Wave dimmer!

Suggesties en opmerkingen zijn welkom!

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 05-12 14:34
Persoonlijk zou ik de spots in de badkamer ook echt symmetrisch uitvoeren.. Gebruik de onderste rij van 3 als basis en pas deze ook aan de andere kant toe. Verder zou ik het spotje boven de wasbak iets naar links schuiven. Volgt mij als je deze precies in het midden tussen de spot tpv de deur en douche hangt, komt deze nog mooi boven de wasbak uit.

• royco85
Krijnemans schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:21:
Persoonlijk zou ik de spots in de badkamer ook echt symmetrisch uitvoeren.. Gebruik de onderste rij van 3 als basis en pas deze ook aan de andere kant toe. Verder zou ik het spotje boven de wasbak iets naar links schuiven. Volgt mij als je deze precies in het midden tussen de spot tpv de deur en douche hangt, komt deze nog mooi boven de wasbak uit.
Thanks. Ik vroeg me alleen af of de spotjes dan niet allemaal te ver van de muur af staan? 60cm van de muur, geeft dat te veel schaduw? Of overdrijf ik nu. En komt het middelste spotje (op de tekening boven) niet te dicht op het muurtje te zitten?

Daarnaast vroeg ik me af, de centraaldoos wil ik helemaal wegwerken achter gipsplaten en stucwerk. Ik lees overal dat dat eigenlijk bereikbaar moet blijven. Maar hoe erg is dat? En verzekeringstechnisch?

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06-12 23:38
Qua badkamer zou ik er 6 doen, dus nog 1 boven de WC en dan symmetrisch uitlijnen. Dat hebben wij ook (onze badkamer is ietsje groter wel, 3,5 x 2,8) en is precies goed:

In de keuken hebben wij er 8....6 in het midden en 2 in een koof boven het kookschiereiland. Linkerkant zijn hoge kasten:

• royco85
Road-runner83 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:32:
Qua badkamer zou ik er 6 doen, dus nog 1 boven de WC en dan symmetrisch uitlijnen. Dat hebben wij ook (onze badkamer is ietsje groter wel, 3,5 x 2,8) en is precies goed:
[Afbeelding]
Op hoeveel afstand van de muur hangen je spots op de badkamer?

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06-12 23:38
@royco85 Oefff ik schat zo in op 50cm ook....wij hebben aangegeven hoeveel we er willen en de aannemer heeft het verder verwerkt. Ze zitten bij ons ook in de kanaalplaat....

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-12 23:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

In de keuken zitten ze wel dicht op de muur als werklicht. Heb je ook een 3D bij die keuken gekregen?

Ik zou h.o.h. 550 doen vanaf de kookplaat naar de hoek toe. Dan heb je 2 spots per werkblad. There is no such thing as too much light. Je kan toch terugdimmen.

Lijn 2 spots/1100 werkblad uit, bv 275 | 550 | 275. Dan heb je er al 4 op een rij met gelijke onderlinge afstand. De afstand tot de muur volgt in principe uit de maat de hoek om, maar je kan ook de midden van het werkblad aanhouden.

Dan de andere muur op eenzelfde manier berekenen, hoewel 740 een randgeval is. Is linksonder blad of kast?

In de badkamer snap ik niet helemaal waarom het spotje zo'n beetje in de muur zit boven de wastafel? Je kan gewoon 2 rijen van 3 maken. Bedenk ik de douche wel dat het spotje de bovenkant van de douchekop beschijnt, een veel gemaakte fout.

Voor spots zelf zweer ik bij GU10 systemen. Geen geklooi met 12V en generiek goed verkrijgbaar.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 19-09-2019 09:55 (14%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• royco85
@Señor Sjon
De koof wordt smal en dus 40 cm. Er komen wel richtbare spots in, dus ik kan ze nog richten naar het werkblad.

Linksonder is een nisje, hier komen nog 2 spotjes in. 3D tekening heb ik niet bij de hand. Maar daar staat nog geen koof op.

De badkamer ga ik in ieder geval anders doen. Met de keuken ben ik denk ik wel tevreden hoe ik het nu heb denk ik. In jouw opstelling is de hoek linksboven op de tekening vrij donker toch?

Alle spotjes hebben nu onderling 74cm afstand

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-12 23:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik ben uitgegaan van je werkruimte. Je kan er altijd nog één bijplaatsen. Je hoeft beide 'rechte' stukken niet dezelfde onderlinge afstand te geven. Dus bv

x | 550 | 550 | 550 | 550
370
---
740
---
740
---
370

(even fictieve maten).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:59
ik zou boven de spiegel altijd 2 spotjes plaatsen

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 05-12 14:34
royco85 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:19:
[...]

Thanks. Ik vroeg me alleen af of de spotjes dan niet allemaal te ver van de muur af staan? 60cm van de muur, geeft dat te veel schaduw? Of overdrijf ik nu. En komt het middelste spotje (op de tekening boven) niet te dicht op het muurtje te zitten?

Daarnaast vroeg ik me af, de centraaldoos wil ik helemaal wegwerken achter gipsplaten en stucwerk. Ik lees overal dat dat eigenlijk bereikbaar moet blijven. Maar hoe erg is dat? En verzekeringstechnisch?
Ik heb ze thuis op 585mm vanaf de muur in de badkamer. Ik ben er helemaal tevreden mee. Dat is natuurlijk persoonlijk. Aangezien ik het verlaagd plafond zelf heb gedaan en de elektra daarin ook, heb ik een aantal positioneringen (provisorisch) geprobeerd en 585 kwam het mooiste uit (580 of 590 zou dat vast ook wel zijn hoor)

Betreft het CAP:
Ik weet niet zeker of deze toegankelijk moet zijn (volgens de geldende regelgeving), of dat deze ook achter plaatwerk/tegelwerk geplaatst mag worden. Los daarvan, nadeel is wel dat je dan altijd moet breken als je om welke reden dan ook erbij zou moeten (niet dat dat echt zou moeten..)
Wij hebben hem achter de spiegel geplaatst en kunnen er dus altijd binnen 2 minuten bij.
Señor Sjon schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:52:

Voor spots zelf zweer ik bij GU10 systemen. Geen geklooi met 12V en generiek goed verkrijgbaar.
Grappig om te lezen.. Ik heb zelf wel 12V geplaatst.. trafo eraan en gaan. Zoveel geklooi vind/vond ik dat allemaal niet. Ieder natuurlijk zijn voorkeur. De keuze met GU10 is inderdaad wel een stuk uitgebreider.

• Beyond
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06-12 13:04

Beyond

Dussssss.......

Hebben jullie IP65 armaturen bij de douchekop gebruikt of mag dat ook ip44?

Ben benieuwd welk type jullie hebben.

Al het goeie.......

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 12:15
OP 12V maakt de IP-waarde van het spotje helemaal niets uit, zolang de trafo (en bedrading daar naartoe) maar buiten de IP-zone ligt.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True