Vraag

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07 22:49
Heeft iemand ervaring of tips over hoe ik een monitor dat enkel stroom kan halen via een PoweredUSB-aansluiting toch kan aansluiten via een gewone stroomadapter die 12V en 1,5A geeft? De touchscreenfunctionaliteiten van het scherm heb ik niet nodig, dus 5V heb ik niet nodig.

Op mijn werk hebben we nl. 3 zulke NCR-monitors van een vorig kassasysteem. We zijn van leverancier veranderd omdat de vorige veel te duur werd. Omdat het zonde zou zijn om die goede monitoren weg te smijten, hebben we ze aangesloten als tweede scherm op de nieuwe kassa's zodat de klanten beter kunnen meevolgen (duidelijker dan de standaard LED-screen).

Het nadeel daarvan wel is dat we die NCR-monitoren op de oude kassacomputers hebben moeten aansluiten om ze van stroom te voorzien. Dit neemt veel plaats in beslag en verbruikt natuurlijk veel stroom. Ik heb ingeschat dat dit zo'n 200 EUR kost per jaar...dat moet beter kunnen met simpele stroomadapters.

De PoweredUSB-kabel is met de monitor verbonden met een soort printplaatconnector met 8 pins. Op pinnen 2 en 7 staat 12V en op pin 3 staat 5V. De andere pinnen zou ik niet weten waarvoor ze exact dienen maar een deel zal dus voor USB zijn die ik niet nodig heb.

Ik heb dan een printplaatconnector van 8 pins gekocht en die vastgesoldeerd aan een inbouwbus voor stroomadaptors: pinnen 2 en 7 samen aan één soldeerpunt en pinnen 1 en 8 aan het andere. De rest van de pinnen had ik niet aangesloten bij de laatste testen.

Bij het testen van de constructie is het misgelopen. In eerste instantie werkte de monitor naar behoren. De ingebouwde luidsprekers gaven in het begin wel een hoorbare (ongezonde?) ruis, maar nadat het scherm aan stond, ging die weg. Ik heb dit verschillende keren gedaan en dat gaf lange tijd geen problemen tot ik op een bepaald ogenblik per ongeluk een van de niet-verbonden kabels van de pin-connector tegen een soldeerpunt van de inbouwbus stootte...

Een zeer ongezond geluid volgde en verbrande geur kwam uit het scherm. :+ De LED van het scherm knipperde ook nog even in rood en kort daarna niets meer. Binnenin het scherm zie ik dat een van de chips een erg donker verbrand punt heeft. Rijp voor de schroothoop...

Iemand tips of ervaring hoe ik kan voorkomen dat ik ook de twee andere schermen naar de monitorhemel stuur?

Nog wat informatie: de stroomadaptors geven volgens mijn multimeter een spanning van ongeveer 12,8V terwijl de PoweredUSB net onder de 12V ging. Twee adapters zijn 1,5A maar ik had ook even getest met een Telenetadapter die 2,33A geeft (niet op het fatale ogenblik!).

Beste antwoord (via ejabberd op 25-09-2019 22:32)

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:22
Niet tegen de pin-connector aanstoten lijkt mij een prima oplossing als ik 't zo lees.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
Niet tegen de pin-connector aanstoten lijkt mij een prima oplossing als ik 't zo lees.

• ejabberd
naarden 4ever schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:14:
Dat zal inderdaad het probleem geweest zijn. De zelf gefabriceerde converterkabel doet het al meer dan 48 uur en het scherm werkt nog steeds. Voor de zekerheid toch nog enkele weken testen voor ik het derde scherm ook aansluit :)

[ Voor 36% gewijzigd door ejabberd op 25-09-2019 22:36 ]

• J-D
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

J-D

Heb je al eens hier naar gekeken?

https://www.google.com/search?q=Startech+PCI312PUSB

Wellicht is de uitbreidingskaart alleen al genoeg om de voeding te creëren?

https://www.startech.com/support/PUSBADAPLP

De beschikbaarheid zal wel minder zijn maar wellicht kan je nog iets op eBay vinden, of wellicht wat schema's online achterhalen.

[ Voor 23% gewijzigd door J-D op 18-09-2019 20:52 ]

• naarden 4ever
ejabberd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:38:
[...]

Zou dat het probleem oplossen? Want misschien falen de andere monitors ook als ze 24/24 en 7/7 zijn aangesloten op de stroomadapters...dat zou ik willen voorkomen.
Naja, het werkte zoals je het bedacht had totdat je sluiting maakte als ik 't zo lees. Waarom twijfel je of je oplossing goed was?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet zelf gaan prutsen maar een kaartje halen zoals @J-D aangeeft.
Of gebruik als basis zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.wit-area.com/upload/image/20171204/20171204094245412.jpg

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• ejabberd
J-D schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:49:
Heb je al eens hier naar gekeken?

https://www.google.com/search?q=Startech+PCI312PUSB

Wellicht is de uitbreidingskaart alleen al genoeg om de voeding te creëren?

https://www.startech.com/support/PUSBADAPLP

De beschikbaarheid zal wel minder zijn maar wellicht kan je nog iets op eBay vinden, of wellicht wat schema's online achterhalen.
Probleem is dat het nieuwe kassasysteem ook domme hardware is...gemaakt om zoveel mogelijk incompatibel te zijn. Dat ding heeft geen PCI-uitbreidingssloten. Enkel wat standaard USB-poorten en VGA.

• ejabberd
Juup schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:50:
Niet zelf gaan prutsen maar een kaartje halen zoals @J-D aangeeft.
Of gebruik als basis zoiets:
[Afbeelding]
Een alternatieve kabel heb ik ook al proberen te zoeken maar dat bestaat niet. De kabel die je aangeeft splitst in de verkeerde richting.

Ofwel heb ik een kabel nodig die een 12V PowerUSB-bus splitst in gewone USB en een 12V-adapterbus. Ofwel een gelijkaardige splitter die ik rechtstreeks op de 8-pin connectorbus aan de monitor kan aansluiten.

• ejabberd
naarden 4ever schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:36:
[...]

Naja, het werkte zoals je het bedacht had totdat je sluiting maakte als ik 't zo lees. Waarom twijfel je of je oplossing goed was?
Omdat in het begin de ingebouwde luidsprekers van de monitor ook al een abnormale ruis gaven. Waarschijnlijk kreeg de monitor toch net iets te veel Volts en Ampères te verwerken.
Pagina: 1