Aansluiting vloerverwarmingspompen en radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ciguena
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-06 20:50
Beste allen,

Ik ben nieuw hier op het forum en zit met een brandende vraag. Wij zijn ons huis aan het verbouwen en hierbij verhuizen wij de CV van de zolder naar de bijkeuken. Dit ter voorbereiding op een toekomstige warmtepomp.

We installeren nu op de begane grond en 1e verdieping twee 6-groeps vloerverwarmingspompen.
Omdat het een A-labelhuis betreft, met energiewaarde 1,04, leggen we de vloerverwarmingsbuizen op BG hoh 10cm en de 1e verdieping hoh 15cm.
We trekken meteen nieuwe leidingen er naar toe, zijnde Uponor 20.

Er blijven 4 radiatoren over: 2 op zolder en 2 in bijkeuken/garage

Vragen zijn:
- kunnen beide vloerverwarmingspompen aangesloten worden op 1 leiding met een t-splitsing of is het beter om direct gescheiden leidingen vanuit CV te trekken naar de pompen?
- is hoh 15cm op 1e verdieping voldoende of is hoh 10cm beter?
- is het slim om de radiatoren apart aan te sluiten op de verwarming of zouden jullie de radiatoren boven op de vloerverwamingspomp aansluiten. Dat ze daar op meedraaien.

CV betreft nu Nefit ProLine welke in toekomst vervangen wordt. Vandaar dat ik leidingen wil voorbereiden op de toekomst.

Ik hoor graag jullie mening!

Alle reacties

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:06
Ik zou lage temperatuur verdelers plaatsen, anders kun je die weer gaan vervangen bij een warmtepomp. Dus verdelers zonder pomp.

Je moet dan wel zorgen dat de aanvoer temperatuur nooit boven de 40 graden kan komen. Eventueel instellen op de ketel of een mengventiel plaatsen.

Ik zou de hoofdleiding uitvoeren in 32mm of anders tenminste 26. Als je 32 neemt is aftakkingen naar de verdelers geen probleem. De grote diameter is voor de flow die je met een warmtepomp nodig hebt.

De radiatoren zou ik aftakken van de hoofdleiding en inregelen op debiet middels een voetventiel. Eventueel overwegen ze te vervangen door ltv convectoren nu je toch bezig bent.

Ik zou de vloerverwarming overal hoh 10cm leggen.

Op deze manier ben je helemaal klaar voor ltv verwarming waar je ook met een ketel direct mee kan beginnen. Scheelt al gelijk in het gasverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door tux-87 op 18-09-2019 08:50 ]

• Ciguena
Dank voor je reactie. Goed voorstel. Verdeler zonder pomp scheelt weer iets ook in de centen. Dus convectoren besteld en ook meteen wat grotere diameterslang.
Thnx!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:15
tux-87 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:49:
Ik zou lage temperatuur verdelers plaatsen, anders kun je die weer gaan vervangen bij een warmtepomp. Dus verdelers zonder pomp.
Zal wel een gebrek aan kennis zijn mijnerzijds, maar:
Als je twee verdelers hebt zonder pomp, en ook radiatoren. Dan is toch gewoon de weg van de minste weerstand leidend en heb je geen benul hoeveel water door de verdelers gaat?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:06
Tens schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:38:
[...]

Zal wel een gebrek aan kennis zijn mijnerzijds, maar:
Als je twee verdelers hebt zonder pomp, en ook radiatoren. Dan is toch gewoon de weg van de minste weerstand leidend en heb je geen benul hoeveel water door de verdelers gaat?
Dat regel je middels flowmeters en/of naregeling op de verdelers per groep van de vloerverwarming. Om door de verdeler te gaan, moet je water door de vloer en krijgt daar eventueel middels naregeling weerstand.

De radiatoren geldt hetzelfde, hier kun je voetventielen gebruiken om de flow te regelen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:15
tux-87 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:54:
[...]

Dat regel je middels flowmeters en/of naregeling op de verdelers per groep van de vloerverwarming. Om door de verdeler te gaan, moet je water door de vloer en krijgt daar eventueel middels naregeling weerstand.

De radiatoren geldt hetzelfde, hier kun je voetventielen gebruiken om de flow te regelen.
yep, maar radiatoren gaan/kunnen open en dicht verstoort dit niet de balans als je niet per verdeler pompt?

(ik vond dit een goed argument van de installateur, en heb dus wel een verdeler met pomp)

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 19-09-2019 10:00 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een warmtepomp met een mengverdeler lijkt me niet slim.

Mijn woning heeft alleen radiatoren en een warmtepomp. Ik merk er eigenlijk niks van als andere radiatoren aangaan. Moet wel zeggen dat de andere radiatoren goed geknepen zijn via het voetventiel. De woonkamer radiator staat vol open.

De waterpomp in mijn warmtepomp is niet modulerend.

Als je de radiatoren niet veel gaat gebruiken zou je ook elektrische kachels kunnen overwegen. Lekker veel vermogen en kunnen daarmee de ruimte snel verwarmen, en makkelijker te installeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 19-09-2019 11:31 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:17

ericplan

5180 Wp PV

@Ciguena Kijk of je de oude radiatoren kan inzetten in de bijkeuken en/of op zolder. Zodat je met (zeer) lage temperatuur ook daar voldoende capaciteit hebt.

A'dam PVOutput

• Ciguena
Ik ben toevallig bezig om te kijken of ik de verwijderde radiatoren op zolder, bijkeuken en garage kan gebruiken om vermogen daar te op te hogen voor LTV.
Pagina: 1