Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'Volwaardige' zuinige PC met max verbruik van 80 watt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:27
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een volwaardige Desktop PC voor dagelijkse gebruik met een maximaal verbruik van 80 watt. Belangrijkste reden hiervoor is dat de ik PC ook van stroom wil kunnen voorzien met een powerbank met AC outlet (stopcontact) en die hebben doorgaans een maximum output van 80 watt.

Waarom geen laptop of compute stick?
- In mijn persoonlijke ervaring vind ik het erg onhandig om met twee verschillende systemen te werken. Omdat de computer meestal als desktop wordt gebruikt kies ik er dan voor om er af en toe mee te slepen.
- De stroombeperking zorgt daarnaast natuurlijk voor een beperkte keuze in hardware maar heeft wel als voordeel dat ik op dagelijkse basis stroom bespaar.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal voornamelijk worden gebruikt voor tekstverwerken, browsen, full-HD videos en wat simpel 3d design in sketchup met een monitor op 3440 x 1440 p en soms een tweede monitor op 1920 x 1080 p. Momenteel gebruik ik een PC met een AMD Ryzen 5 2400G ingebakken Vega graphics als grafische kaart en 8GB ram, dit volstaat in de praktijk prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet van toepassing

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag een AMD processor, ik heb voor andere componenten geen merkenvoorkeur

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zat te twijfelen hoe zuinig het moest zijn. Natuurlijk kun je zo zuinig gaan als je wilt, zo zag ik hier een moederbord met ingebakken AMD embedded G series GX 412TC en een verbruik van maximaal 6 watt. http://www.mini-box.com/A...-412TC?sc=8&category=1361
Maar dit lijkt me als dagelijkse computer te beperkt qua rekenkracht.

Handig om te weten is dat het verbruik van maximaal 80 watt een harde eis is, maar dat ik niet verwacht het systeem dan onder full load te kunnen gebruiken. Ik wil eigenlijk alleen een beetje kunnen tekstverwerken en browsen zolang het systeem is aangesloten op de powerbank. Het maximumverbruik mag onder vollast dus zeker wat hoger liggen dan 80 watt.

Om die reden leek mij de AMD Ryzen 3 2200 GE of Ryzen 5 2400 GE interessant (zuinige varianten met een TDP van 35 watt, vorig jaar aangekondigd; nieuws: AMD kondigt zuinige GE-versies van Ryzen 2000-apu's aan) Maar ik kan helaas niets vinden over de beschikbaar van deze modellen. Er zijn geen prijzen bekend en Google levert ook niks op.

Wel lees ik in de aankondiging dat de TDP van de gewone varianten (de Ryzen 5 2400G en de Ryzen 3 2200G) is aan te passen naar 45 watt. Maar het is me niet duidelijk of je dit als gebruiker zelf kunt doen of dat deze optie alleen is voor fabrikanten.

Deze optie zou ideaal zijn omdat ik dan de TDP zou kunnen terugschroeven wanneer het nodig is. Bovendien zijn de Ryzen 3 en 5 vergelijkbaar met wat ik nu gebruik waardoor ik er zeker van ben dat het qua rekenkracht voldoende is. Ik lees op diverse website dat een Ryzen 7 systeem onder idle 50 watt doet. Dus zonder grafische kaart en met zuinige overige componenten zou schat ik in 30-40 watt idle en 80 watt onder lichte load haalbaar moeten zijn;

Dan kom ik uit op iets als deze componenten;
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 85,-€ 85,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 117,-€ 117,-
1BehuizingenKolink Satellite€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 32,99€ 32,99
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,45

Wat verwacht je van ons?
Wat ik voornamelijk wil weten is of mijn inschattingen rondom de processor juist zijn. Dus of de Ryzen 3/5 in TDP kunnen worden teruggezet en of deze met het licht gebruik (naar verwachting) niet boven de 80 watt uit komen en of de geselecteerde voeding van 150 watt zou voldoen. Of zijn er wellicht processoren zijn die meer geschikter zijn voor dit gebruik?

Beste antwoord (via Silvos op 19-09-2019 02:10)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
TDP instellen kan bij de meeste moederborden wel, misschien zelfs alle retail moederborden wel, het is een functie van AMD en zit standaard in de Agesa code. 35W, 45W en de standaard 65W is mogelijk.

1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-3000C16S-8GRS€ 38,49€ 38,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,43

Hiermee kan het ook overigens. Uitbreiding met WiFi is ook mogelijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:41
Al eens geprobeerd je 2400G te ondervolten? Hiermee verlaag je het verbruik aanzienlijk en ga je idd richting de 45w. Eea is wel afhankelijk van het moederbord en de voeding. Welk merk en type moederbord en voeding heb je?

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Wimmel

Hello

Wanneer je je budget iets kan oprekken, is dan een NUC niets voor je? Enorm draagbaar en max 45 watt; volgens de specsheet is de TDP 28 watt. Daarnaast accepteert hij een voedingsspanning van 12 tot 19 volt DC dus hoef je niet eens een conversie uit te voeren.

1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEK€ 373,92€ 373,92
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 32,49€ 32,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,36

[ Voor 8% gewijzigd door Wimmel op 18-09-2019 07:01 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:03
Ik zou toch heroverwegen om een laptop aan te schaffen. Veel laptops kunnen tegenwoordig met usb-c worden opgeladen vanuit een powerbank. En met een goede USB-C hub kan je al je beeldschermen en randapparatuur direct aansluiten met 1 kabel. En je krijgt direct de optie om écht mobiel te zijn. Als je helemaal flexibel wil zijn is het soms ook nog mogelijk om via thunderbolt een externe volwaardige grafische kaart aan te sluiten. Wel een dure optie maar dan heb je het beste van beide werelden.
Uiteindelijk is een laptop ontworpen om zuinig te zijn en je krijgt en direct een ingebouwde powerbank bij.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
of een UDOO BOLT, als je AMD wilt ipv Intel.

Heeft een amd ryzen embedded v1605b quad core/eight thread @2ghz (3.6 boost) en een vega 8 graphics (8 gpu cu)

Acties:
  • Beste antwoord

• -The_Mask-
  • Niet online
TDP instellen kan bij de meeste moederborden wel, misschien zelfs alle retail moederborden wel, het is een functie van AMD en zit standaard in de Agesa code. 35W, 45W en de standaard 65W is mogelijk.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,43

AMD Nieuwsdiscussie

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:27
Bedankt voor alle reacties, krijg je toch gelijk een aantal nieuwe inzichten van waar ik zelf niet op was gekomen :)
Uszka schreef op woensdag 18 september 2019 @ 06:40:
Al eens geprobeerd je 2400G te ondervolten? Hiermee verlaag je het verbruik aanzienlijk en ga je idd richting de 45w. Eea is wel afhankelijk van het moederbord en de voeding. Welk merk en type moederbord en voeding heb je?
Volgens mij heb ik een MSI Mortar B450M moederbord en een 400 watt voeding. Ik heb overigens geen ervaring met overclocken of underclocken.
chrisborst schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:02:
Ik zou toch heroverwegen om een laptop aan te schaffen. Veel laptops kunnen tegenwoordig met usb-c worden opgeladen vanuit een powerbank. En met een goede USB-C hub kan je al je beeldschermen en randapparatuur direct aansluiten met 1 kabel. En je krijgt direct de optie om écht mobiel te zijn. Als je helemaal flexibel wil zijn is het soms ook nog mogelijk om via thunderbolt een externe volwaardige grafische kaart aan te sluiten. Wel een dure optie maar dan heb je het beste van beide werelden.
Uiteindelijk is een laptop ontworpen om zuinig te zijn en je krijgt en direct een ingebouwde powerbank bij.
Ik weet dat het compromis niet ideaal is maar een desktop bied toch mogelijkheden die een laptop niet heeft. Zoals flexibiliteit met extra USB poorten, extra opslagmediums enzovoorts die ik met een laptop niet heb. Daarnaast vind ik het van een laptop lastig dat met name accu en scherm gevoelig zijn voor slijtage en dat dit dan lastig te vervangen is. Met een desktop heb ik de flexibiliteit om onderdelen up te graden en te vervangen waar nodig.
bluebear schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:03:
of een UDOO BOLT, als je AMD wilt ipv Intel.

Heeft een amd ryzen embedded v1605b quad core/eight thread @2ghz (3.6 boost) en een vega 8 graphics (8 gpu cu)
Bedankt voor deze suggestie (en ook Wimmel voor het benoemen van de NUC), ik had hier nog helemaal niet over nagedacht. De Udoo Bolt ga ik zeker meenemen als optie.
-The_Mask- schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:51:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,43

Dit is ook een hele interessante optie en nog compacter en goedkoper ook dan mijn eigen selectie. Ik zie helaas wel dat de versie met Wifi moeilijk leverbaar is.

Ik twijfel nu in ieder geval tussen de Udoo bolt en deze set-up met de AS Rock deskmini. Voordeel is dat de US bolt met 60 watt afkan versus de AS Rock Deskmini met 120 watt, wat handig kan zijn bij powerbanks die werken met de USB-C PD standaard van 60 watt. Daarnaast is de Udoo wellicht nog iets compacter te maken, maar het scheelt niet veel.

Echter qua prijs zie ik dat de BOLT V8 401 euro gaat kosten en daarbij moet ik nog een specifieke case kopen en de andere randapparatuur. Wellicht zou ik de case 3d ontwerpen/printen wat natuurlijk wel gaaf is maar ook weer meer kost. Netto is Udoo dan zeker 200 euro duurder en dat is het verschil in prijs denk ik niet waard. Zeker niet aangezien als ik de processor kan terugclocken naar 45 Watt de maximum output wellicht 120 watt is bij de AS Rock Deskmini maar in de praktijk zal het eerder op 80 - 100 watt liggen denk ik.

Dus bedankt voor de adviezen, ik denk dat ik er wel uit kom _/-\o_

• -The_Mask-
  • Niet online
De Wifi module is idd slecht leverbaar, maar dat ding is niet heel bijzonder zoiets valt ook wel zelf samen te stellen. Bestaat namelijk uit een WiFi kaartje, twee kabeltjes en twee antennes, allemaal standaard spul.

AMD Nieuwsdiscussie

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Silvos schreef op donderdag 19 september 2019 @ 02:10:
[...]
Ik weet dat het compromis niet ideaal is maar een desktop bied toch mogelijkheden die een laptop niet heeft. Zoals flexibiliteit met extra USB poorten, extra opslagmediums enzovoorts die ik met een laptop niet heb. Daarnaast vind ik het van een laptop lastig dat met name accu en scherm gevoelig zijn voor slijtage en dat dit dan lastig te vervangen is. Met een desktop heb ik de flexibiliteit om onderdelen up te graden en te vervangen waar nodig.
Accu kun je heel eenvoudig en voor relatief weinig geld vervangen na een paar jaar. Slijtage van het scherm zou ik me geen zorgen om maken. Daarmee haal je makkelijk de 10 jaar. Als het geen 15 is.

Alleen qua opslagcapaciteit heb je een punt, maar een SSD is eenvoudig te vervangen en er zijn laptops met de mogelijkheid voor 2 schijven.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:32

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

unezra schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:23:
[...]

Accu kun je heel eenvoudig en voor relatief weinig geld vervangen na een paar jaar. Slijtage van het scherm zou ik me geen zorgen om maken. Daarmee haal je makkelijk de 10 jaar. Als het geen 15 is.
als de accu uit te klikken is of met een connector op het moederbord te vervangen valt is het makkelijk. Maar er bestaan laptops waarbij de accu en andere onderdelen gelijmd/gesoldeerd zijn en daardoor onmogelijk te vervangen.
Pagina: 1