Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Software om data van 1 schijf uit JBOD array te halen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 6 schijven van verschillende groottes in een JBOD volume. Omdat ik graag een clone wil maken van mijn C drive in mijn computer (die ook 1TB groot is, maar dan een ssd), wou ik graag 1 schijf uit die JBOD array halen en daarvoor gebruiken.

De totale grootte van de array is 11TB en de hoeveelheid data die er op staat is 4,5TB. Wat ik zoek is een stukje software die een spanned volume onder Windows kan inlezen en ook de data par schijf kan zien en kan kopieren of verplaatsen naar één van de andere schijven.

Het lijkt me toch niet zo moeilijk eigenlijk omdat JBOD niets anders is dan een verzameling data verspreid over verschillende disks, maar niet zoals bij RAID0 opgebroken in meerdere gedeelten over meerdere schijven.

Iemand een goede suggestie hiervoor? Het liefst freeware software.

Alle reacties

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als het je puur om de data van de C schijf gaat zou ik eerder simple een backup draaien.

Ik denk niet dat je met clones kan gaan recoveren o.i.d.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://richardbenson.co.u...-spanne.html#.XYIEhWZlCUl

Let wel even goed op de disclaimers:
- Het betreft een Windows Vista era spanned volume op dynamic discs (geen idee of JBOD op lager als file-niveau kan)
- JKDefrag is al heel lang niet meer onderhouden (heet nu MyDefrag)
- MyDefrag is (on)officieel niet compatible met Win 10 (maar schijnt wel te werken)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zit die array in de pc die je nu gebruikt, of heb je het over 2 aparte machines ?
Want imho lijkt het me de moeite niet waard om uit machine één een onderdeel te trekken 'alleen' voor de backup van PC 2

JBOD werkt over het algemeen op opvulling van beschikbare ruimte, achter elkaar aan.
In tegenstelling tot een RAID, die simultaan op meerdere schijven kan schrijven

Is het niet slimmer ( ook met het oog op veiligheid ) om een nieuwe hdd te gebruiken voor de clone ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee die JBOD zit in een opslag computer waar al mijn media bestanden op staan. Maar je weet wel hoe dat gaat. Je koopt in het begin een schijf, die begint vol te raken, dan koop je nog een, maar om het voor de mediaspeler zichtbaar in 1 volume te houden maak je er maar een JBOD volume van enzovoorts. Totdat ik nu inmiddels 6 schijven in die pc heb, allemaal verschillend van grootte variërend van 1 tot 3 TB.
FreshMaker schreef op woensdag 18 september 2019 @ 04:39:
Is het niet slimmer ( ook met het oog op veiligheid ) om een nieuwe hdd te gebruiken voor de clone ?
Nee, want dan moet ik weer 40 euro uitgeven voor die schijf en ik wil even krenterig zijn en roeien met de riemen die ik heb. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2019 06:10 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 06:09:
Maar je weet wel hoe dat gaat. Je koopt in het begin een schijf, die begint vol te raken, dan koop je nog een, maar om het voor de mediaspeler zichtbaar in 1 volume te houden maak je er maar een JBOD volume van enzovoorts.
Als je had stil gestaan bij de nadelen, had je nooit voor jbod gekozen.

Je kunt er geen schijven uithalen (en als het kan, dan is het erg lastig) en als er één van de schijven stuk gaat heb je kans op verlies van alle data.

Je had gewoon de schijven moeten mounten in een folder.

Dus stel op c:
Maak een folder die Media heet en mount daar alle schijven in als subfolders. Dan heb je alle losse schijven met de data er op. Die kun je dus ook weer verwijderen en als er één kapot gaat is alleen de data van die schijf weg.

De folder en subfolders worden gewoon door je mediaspeler gezien als dezelfde schijf.

https://www.windowscentra...d-drive-folder-windows-10%3

Ik heb begrepen dat je schijven er weer uit kunt halen door de jbod kleiner te maken, als er geen data meer op een schijf staat. Hoe je dat dan ziet welke schijf dat is, weet ik niet.

Bijkomend probleem is dat er weinig programma's zijn die dynamic disks kunnen defragmenteren en als ze er zijn, dan zijn het vaak de dure versies.

Zo ook https://www.easeus.com/pa...uide/disk-defragment.html

De betaalde versies kunnen dynamic disks aan, en dus waarschijnlijk ook wel defragmenteren.

Succes!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 06:09:
Maar je weet wel hoe dat gaat. Je koopt in het begin een schijf, die begint vol te raken, dan koop je nog een, maar om het voor de mediaspeler zichtbaar in 1 volume te houden maak je er maar een JBOD volume van enzovoorts. Totdat ik nu inmiddels 6 schijven in die pc heb, allemaal verschillend van grootte variërend van 1 tot 3 TB.
Ja, ik weet exact hoe dat gaat.
En toen mijn NAS 13j geleden in storing kwam, en ik dus alles kwijt was ( mede door JBOD ) heb ik daar van geleerd.
'One is None' voor belangrijke data, en de rest op single disks, die afzonderlijk uit te wisselen zijn.

In jou geval, heb je jezelf in een lastige plek geholpen.
Dus OF je zet je clone van de schijf op die opslagruimte, wat nog steeds geen veilige backup is.
Of je begint met een opruiming, en organiseert je opslag-landschap in een degelijke manier.

Ik blijf bij mijn eerste oplossing ... een nieuwe backupschijf
( al is het dan trager en meer werk om zo'n backup terug te zetten naar een SSD, en alle updates alsnog te moeten laten doen, dan opnieuw te installeren. )

Verwijderd

Topicstarter
Op zich wil ik die hele backup pc verkopen, met 11TB ruimte, incl. de 6 schijven en dan een normale simpele NAS er voor terugkopen en daar een 8TB schijf in stoppen. Alhoewel een rack pc / server wel meer opties en vrijheden biedt neemt het ook meer ruimte in beslag.

@White Feather Dat van dat 'mounten' heb ik nog nooit aan gedacht, ik heb het vaak genoeg zien staan tijdens het formatteren, maar nooit bij still gestaan wat ik er mee zou kunnen doen. Dat is een heel goed idee waarbij je gewoon je schijven kunt blijven gebruiken en verwijderen wat je verwijderen wil etc. Oke, nu even uitvissen waar ik die 4,5TB tijdelijk ga parkeren.... Hmmm op zich heb ik een tweede pc met 5TB opslag met de identieke inhoud dus eigenlijk zou het het zo overgezet kunnen worden. Maar ik moet ze eerst syncen, de tweede pc is al een tijdje niet meer aan geweest.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

White Feather schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:09:
[...]

Als je had stil gestaan bij de nadelen, had je nooit voor jbod gekozen.

Je kunt er geen schijven uithalen (en als het kan, dan is het erg lastig) en als er één van de schijven stuk gaat heb je kans op verlies van alle data.

Je had gewoon de schijven moeten mounten in een folder.

Dus stel op c:
Maak een folder die Media heet en mount daar alle schijven in als subfolders. Dan heb je alle losse schijven met de data er op. Die kun je dus ook weer verwijderen en als er één kapot gaat is alleen de data van die schijf weg.

De folder en subfolders worden gewoon door je mediaspeler gezien als dezelfde schijf.

https://www.windowscentra...d-drive-folder-windows-10%3

Ik heb begrepen dat je schijven er weer uit kunt halen door de jbod kleiner te maken, als er geen data meer op een schijf staat. Hoe je dat dan ziet welke schijf dat is, weet ik niet.

Bijkomend probleem is dat er weinig programma's zijn die dynamic disks kunnen defragmenteren en als ze er zijn, dan zijn het vaak de dure versies.

Zo ook https://www.easeus.com/pa...uide/disk-defragment.html

De betaalde versies kunnen dynamic disks aan, en dus waarschijnlijk ook wel defragmenteren.

Succes!
Dat was met hardware jbod. Ik kan gewoon met mijn jbod schijven eruit halen, bij steken, wisselen en op andere schijven zijn. Op de koop toe is alle data nog beschermd ook. (In mijn geval uitval van 3 schijven).

Dringend eeens drivepool(windows)/mergerfs(linux) icm snapraid.

Ja er zijn nadelen...bijvoorbeeld de max snelheid is de max snelheid van 1 schijf en geen HA. Als schijf crasht, is die data tijdelijjk onbeschikbaar.
Voordelen: kan allegaartje van schijven dooreen gebruiken, snapshots bepaal je zelf, enkel de schijf met de data die je gebruikt draait, makkelijk toevoegen en wisselen,...

Meestal ideaal voor meeste thuisgebruikers, niet echt voor enterprise en ha ofc.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
@SadisticPanda
Je geeft zelf al aan:
drivepool(windows)/mergerfs(linux) icm snapraid.
Ik had inderdaad moeten aangeven dat de gebruikte variant van JBOD niet handig was. JBOD is een verzameling RAID-technieken, die flexibel is en met schijven van verschillende groottes kan worden gedraaid.

Maar in jouw geval is er duidelijk wel nagedacht over de vorm en daar draai je ook de uitgebreide software voor.

De hier aangehaalde vorm is gewoon een schijf lineair toevoegen voor diskruimte, de meest simpele variant. En daar zitten veel nadelen aan.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik doe het gewoon zo: die 1e pc heeft dus 6 schijven:
- 2 x 1TB
- 3 x 2TB
- 1 x 3TB
De pc/server staat te koop op Marktplaats en zit in een InterTech Rack 4U. De processor is een AMD Dual Core op 3,5Ghz. En er zit nog een 40GB ssd in voor het snel opstarten van het OS. Oke, ik wil er geen V/A van maken maar wat ik gewoon doe is simpel: Ik hou deze configuratie net zo lang in stand totdat het de geest geeft. Ik heb nog een 2e PC/server met daarin 5TB (ook 3 schijven in JBOD), en deze 2e pc bevat exact dezelfde informatie als de 1e PC/server. Die hou ik aan als backup en gaat alleen maar aan 1x in de zoveel tijd de informatie van de 1e pc bij te werken. Zodra er een schijf de geest geeft koop ik een 8 of 10TB schijf en gaan alle overige kleine schijven de 2e pc weer in. Hopelijk duurt dit nog zo lang, dat de prijzen van die schijven nog wat gaan dalen, nu september 2019 betaal je zo'n 200 euro voor 8TB. Ik wou dat er eens een doorbraak kwam met die ssd's. Als een ssd controller z'n werk al kan doen, wat limiteert een fabrikant dan nog op er veel meer flashcellen op te zetten. Oke, waarschijnlijk in het jaar 2028 lach ik me een biet om deze reactie, pratend over een "8TB schijf of SSD's" als we tegen tijd SSD's hebben van minstens 1 Petabyte.

Er bestaan nu al ssd's van bijna 100TB, dus het is over 8 a 9 jaar niet ondenkbaar dat we een petabyte ssd zullen zien.
Pagina: 1