Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

17 inch werklaptop voor vader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• simen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 08:27

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
Mijn vader is toe aan een nieuwe laptop voor office/internet gebruik. Ik weet veel van hardware specs, maar vind het moeilijk om dingen als bouwkwaliteit, gebruiksgemak en beeldscherm kwaliteit te beoordelen.

Wat ga je met je laptop doen?
Office, Chrome, Youtube. Lage eisen dus, maar het liefst gaat het apparaat 6+ jaar mee, dus we zoeken wel 8+ GB ram. We willen een 17" scherm (want mijn vader begint oud te worden) met IPS paneel zodat familie mee kan kijken naar foto's/video's zonder recht voor het scherm te moeten zitten.

Wat is je budget?
Tot 1000 eur.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zo goed als nooit. Hij mag groot, zwaar en lomp zijn, vooral als dat helpt met stille koeling. De laptop word op de eettafel gebruikt en opzij gezet wanneer hij niet in gebruik is. Vandaar geen desktop PC.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen grote voorkeuren. Ik neig een beetje naar Lenovo voor de neutrale/professionele uitstraling en een goede reputatie voor bouwkwaliteit, maar ik weet niet of mijn indruk anno 2019 nog relevant is. Ik zie veel laptops van andere merken die er degelijk uit zien.

Ik heb tot nu toe gezocht naar modellen met 512GB+ SSD opslag, 8GB ram, 17" 1080p scherm:

categorie: Laptops

En dit model springt er meteen uit:

pricewatch: Lenovo ideapad L340-17IWL (81M00057MH)

Een i7-8565U met 16GB ram voor 879,-

Mijn vraag aan jullie dus of daar haken en ogen aan zitten. Ik kan geen duidelijke reviews vinden, en de reacties op sites als bol.com en coolblue lijken mij niet echt een goede informatiebron, vooral omdat de reviews allemaal over verschillende uitvoeringen gaan. Volgens mij is hij helemaal van plastic. Dat hoeft geen dealbreaker te zijn, maar als hij over 3 jaar van ellende uit elkaar valt dan hebben die specs ook geen zin.

Als ik voor datzelfde geld een i5 of Ryzen 5 met 8GB kan vinden maar dan met een stugge metalen behuizing lijkt me dat misschien beter. Ik kan er altijd nog een 16GB latje in doen als dat nodig blijkt. Maar ik weet niet goed hoe ik "stevige" laptops kan vinden in de pricewatch. In mijn zoekopdracht hierboven lijkt alles wel van plastic te zijn.

Alle hulp/ideeen/tips word op prijs gesteld!

Danku!

Beste antwoord (via simen op 17-09-2019 20:56)

Verwijderd

Sure! Herken je punten wat betreft langer gebruiken en dan maar wat hoger insteken. Schaf op die manier zelf ook m'n hardware aan;).

Zeker, SSD is (vind ik persoonlijk) wel echt een must. Zeker als je naar money/value kijkt, leek die HP me de beste optie als je echt op een 17,3 inch wilt afgaan. Mocht je in het kader van futureproofing toch ook een dedicated videokaart willen zou je hier ook eens naar kunnen kijken pricewatch: HP 17-ca1901nd Processor is volgens de benchmarks ongeveer vergelijkbaar met een i5, maar videokaart presteert beter dan interne graphics.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2019 20:53 ]

Alle reacties

Verwijderd

Die Lenovo is een prima laptop. Althans, de serie L340 is er eentje waar je véél krijgt voor een schappelijke prijs. Als ik jou hoor over lage eisen, dan zou ik niet gaan voor een i7, dat is dan een beetje overkill. i5 (of een equivalent van Ryzen) lijkt me meer dan genoeg. Je zou bijvoorbeeld ook voor zoiets kunnen gaan. pricewatch: Lenovo V320-17IKBR 81CN0009MH (maar geen SSD), of deze pricewatch: Acer Aspire 3 A317-51-55JA (Azerty toetsenbord) (wel SSD). Je zou ook nog voor een HP kunnen kijken pricewatch: HP 17-by1734nd
Metalen behuizing in deze prijsklasse vraag ik me even af of die bestaat..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2019 19:28 ]

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
Hey Shoot!

Bedankt voor je reactie. Een i7 is inderdaad overkill, en die 16GB ram ook. Maar mijn vader heeft 10 jaar gedaan met de laptop die hij nu heeft (Pentium Duo met 3GB ram) Hij hecht dus veel waarde aan 1x opzetten en dan niet meer naar omkijken.

(beetje onderzoek verder, ik zie dat de i5 en i7 tegenwoordig beide 4c/8t zijn, dus het enige verschil is een beetje clockspeed en 2mb cache. niet echt een hele grote meerwaarde dus)

En met de huidige gang van zaken (vooral bij intel) veroudert hardware veel minder snel dan het 10 jaar geleden deed. Het lijkt mij dus niet zo'n gek idee om ietsje hoger in te zetten, ook al heeft hij daar nu direct niet zoveel baat bij.

Die Lenovo v320 is mooi maar zoals je zegt geen SSD. Ik weet niet of je recent nog op een machine gewerkt hebt zonder SSD, maar dat is voor de gebruikerservaring een veel groter verschil dan een budget v.s. high end processor.

Die Acer Aspire is een Azerty model, en heeft een 900p schermresolutie. Resolutie is geen totale dealbreaker, en ik kan de qwerty variant wel vinden denk ik. Ik hou hem in gedachte.

Die HP ziet er goed uit! Zou goed kunnen dat dat hem gaat worden.

Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Sure! Herken je punten wat betreft langer gebruiken en dan maar wat hoger insteken. Schaf op die manier zelf ook m'n hardware aan;).

Zeker, SSD is (vind ik persoonlijk) wel echt een must. Zeker als je naar money/value kijkt, leek die HP me de beste optie als je echt op een 17,3 inch wilt afgaan. Mocht je in het kader van futureproofing toch ook een dedicated videokaart willen zou je hier ook eens naar kunnen kijken pricewatch: HP 17-ca1901nd Processor is volgens de benchmarks ongeveer vergelijkbaar met een i5, maar videokaart presteert beter dan interne graphics.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2019 20:53 ]

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
Ah! Ik had afgelopen weekend al naar die Ryzen HP laptop gekeken maar vandaag stonden er geen prijzen meer vermeld. Ik heb letterlijk 2 uur geleden nog naar die pagina gekeken. Inmiddels staat Coolblue weer vermeld. Vreemd.

Inderdaad ook een interessante optie. Ik zou zelf veel meerwaarde hechten aan die APU, maar mijn vader gaat echt nooit een game starten of foto/videobewerking doen, dus ik denk niet dat het uit maakt.

Als AMD nou eindelijk eens Zen2 in laptop APUs stopt dan word dat waarschijnlijk heel interessant.

Verwijderd

Hmm, nee dan heeft het inderdaad geen meerwaarde, zo'n dedicated videokaart. Haha, dat zou wat zijn. Staat 'medio 2019' als ik er even naar zoek.. Maargoed. Tot die tijd zul je het hiermee moeten doen;). Hoop dat de aankoop je vader bevalt;).
Pagina: 1