Erg hoog energie verbruik van heteluchtoven. Terecht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:52
Mijn vraag
Ik heb gemerkt dat wanneer ik wat broodjes afbak in de heteluchtoven dat mijn stroomverbruik met enkele kWh's omhoog schiet. Ik vroeg mij af of dit normaal is voor mijn gebruik.
Via mijn energieleverancier hun portaal heb ik inzicht in het stroomverbruik. Ik zie dat wanneer ik broodjes heb gebakken er een piek is in stroomverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0peiCGK.png

Op 1, 11, 14 en 15 september heb ik de heteluchtoven gebruikt. Alle keren voor maximaal 30-40 minuten. In de grafiek is te zien dat mijn normale stroomverbruik per dag op zo'n 3-4kWh zit.
Ik woon doordeweeks alleen, in het weekend is mijn vriendin vaak aanwezig.
Ik heb:

- Geen gas
- Wel stadsverwarming (verwarming wordt momenteel niet gebruikt want warm buiten
- Kook elektrisch
- Heb veel nieuwe a++ apparaten. Er staan 2 servers 24/7 aan. Een HP Microserver Gen8 en een Asrock deskmini, beide geen grootverbruikers
- De nieuwe Mediabox van Ziggo

Ik had verwacht dat mijn elektrische kooktoestel de grootverbruiker zou zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb deze combimagnetron

https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op Google beetje gezocht wat een heteluchtoven gebruikt qua kWh als je wat dingen afbakt. Zo kwam ik bijvoorbeeld hier uit;

http://www.verbruiken.nl/...keukenapparatuur-20140216

en daar geven aan voor 10 minuten voorverwarmen en 50 minuten gebruik dat het 1kWh is. Verschilt natuurlijk per oven maar mijn heteluchtoven gebruikt 1450W

Ik vroeg mij dus af of de piek normaal gedrag is of dat het toch wat veel is, 3-4 kWh voor max 30-40minuten gebruik.
Heteluchtoven stond rond de 220 graden

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:54
Meten is weten. Plug je oven (tijdelijk) in een energiemeter of log de P1 poort van je slimme meter. Dan zul je vanzelf zien wat het is. Misschien kun je in die app/website van je energieleverancier ook al wat verder inzoomen?

Overigens gok ik dat het leeuwendeel van je verbruik wordt bepaald door je Mediabox, die servers en je koelkast.
Heb je ook niet een elektrische boiler? En een (vloer)verwarmingspomp?

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 17-09-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Aschtra
4 kWh voor een uurtje oven zou betekenen dat de oven 4000W trekt en dat lijkt me sterk, het beste lijkt me dat je een stekker meter koopt zodat je echt de oven los kan meten, ik vermoed dat er meer gebeurd.

Mijn verbruik is in het weekend ook altijd hoger, je doet meer dingen aan dan doordeweek.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het kan wel.
3kW is redelijk normaal voor een heteluchtoven.

De oven van de TS is 1450W

[ Voor 22% gewijzigd door Juup op 17-09-2019 18:04 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:35

Ravefiend

Carpe diem!

Rol-Co schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:59:
@Aschtra
4 kWh voor een uurtje oven zou betekenen dat de oven 4000W trekt en dat lijkt me sterk, het beste lijkt me dat je een stekker meter koopt zodat je echt de oven los kan meten, ik vermoed dat er meer gebeurd.

Mijn verbruik is in het weekend ook altijd hoger, je doet meer dingen aan dan doordeweek.
Klopt, de hetelucht oven gaat maximaal 1,45 kWh verbruiken zoals aangegeven in de specificaties, niet meer maar minder gezien dat ie ongetwijfeld niet vol continue aan staat maar enkel om op temperatuur te blijven. Daarbij ook aannemend dat je niet tegelijk ook de quartzgrill van 1300 W aanzet gedurende de ganse tijd want dat heb je niet nodig om broodjes af te bakken. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ravefiend op 17-09-2019 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 21:49

QinX

Shai-Hulud

@Aschtra

Wat opvalt aan de grafiek is dat alles naar 1kWh wordt afgerond. Dat is sowieso al erg "vaag" qua gegevens.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:20

Tens

let me drink about it

3,4,7 en 9 zijn ook bovengemiddeld, wat is daar de oorzaak van en is dat mss ook op extra verbruik op 1, 11, 14 en 15 te herleiden?

bv
Vierpans koken ipv éénpans gerecht?
Hoe kom je aan warm water?
Vriezer gevuld met een halve koe?
filmmarathon van 12 uur met beamer, 5.1 geluid en continu gebruik friteuze?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
mcDavid schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:58:
Meten is weten. Plug je oven (tijdelijk) in een energiemeter of log de P1 poort van je slimme meter. Dan zul je vanzelf zien wat het is. Misschien kun je in die app/website van je energieleverancier ook al wat verder inzoomen?

Overigens gok ik dat het leeuwendeel van je verbruik wordt bepaald door je Mediabox, die servers en je koelkast.
Heb je ook niet een elektrische boiler? En een (vloer)verwarmingspomp?
Nee ik heb geen boiler in huis, ook geen vloerverwarming.
Meten heb ik al deels gedaan door te onthouden dat ik op die dagen de magnetron aan heb gedaan? 1+1=2?
Ook een wasje, maar dat heb ik ook op de andere dagen gedaan.

De nieuwe mediabox van Ziggo verbruikt echt heel weinig, server en koelkast verbruiken ook niet veel, anders zou ik meerdere pieken hebben op de andere dagen dat ik de oven niet gebruikt heb.

Het enige verschil wat ik anders doe op de dagen met een piek is broodjes afbakken oid. Dat duurt nog geen 30min.
@Aschtra

De TV staat wel wat langer aan ja dan normaal. Die gaat overdag dan ook aan i.p.v. alleen 's avonds.
Tens schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:12:
3,4,7 en 9 zijn ook bovengemiddeld, wat is daar de oorzaak van en is dat mss ook op extra verbruik op 1, 11, 14 en 15 te herleiden?

bv
Vierpans koken ipv éénpans gerecht?
Hoe kom je aan warm water?
Vriezer gevuld met een halve koe?
filmmarathon van 12 uur met beamer, 5.1 geluid en continu gebruik friteuze?
4 en 7 zijn normaal. 3 en 9 zijn 1 kWh hoger, misschien toen 2 wasjes gedraaid. ( heb ook een droger die ik gebruik)

Ik kook maximaal 3 pannen, vaak minder.
Warm water komt vanuit de stadsverwarming denk ik. Heb geen boiler oid.
Vriezer niet gewijzigd. (behalve meer afbakbroodjes erin, 4 stuks)
TV overdag aan wat doordeweeks niet gebeurd.

ik heb helaas geen stopcontact in mijn meterkast, anders idd al een P1 kabel aangesloten op een Raspberry oid

[ Voor 7% gewijzigd door Aschtra op 17-09-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:16:
4 en 7 zijn normaal. 3 en 9 zijn 1 kWh hoger, misschien toen 2 wasjes gedraaid. ( heb ook een droger die ik gebruik)
Je hebt de oven al als schuldige verklaard zonder andere verdachten te bekijken,
Daar heb je al iets; wasmachine en droger, ook grootverbruikers
mss vaatwasser die je onregelmatig gebruikt?

maar zoals eerder gezegd: meten is weten.

aanvulling: kun je het verbruik bij je energieboer ook per uur opvragen?

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 17-09-2019 18:22 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Tens schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:21:
[...]

Je hebt de oven al als schuldige verklaard zonder andere verdachten te bekijken,
Daar heb je al iets; wasmachine en droger, ook grootverbruikers
mss vaatwasser die je onregelmatig gebruikt?

maar zoals eerder gezegd: meten is weten.

aanvulling: kun je het verbruik bij je energieboer ook per uur opvragen?
Omdat er geen piek is als ik wel de was doe en geen broodjes bak..

Per uur niet, wel aangemeld bij https://slimmemeterportal.nl/, die doet het per kwartier zeggen ze. Maar daar krijg ik de inschrijving per brief, duurt max 5 werkdagen dus nu nog niet zoveel aan

[ Voor 16% gewijzigd door Aschtra op 17-09-2019 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:03
Echter je bakt niet alleen broodjes. Je doet ook nog andere dingen zoals langer TV kijken. Ook ben je dan met zijn 2en.
Stel je zit dan net over de 5,5kWh staat ie op 6 kWh. Meten is altijd leuk maar volgens mij klopt dit wel allemaal.

Je kan hem eens aanzetten en kijken hoeveel Watt (even op die knop duwen) je slimme meter aangeeft. Daarna zet je hem uit en kijk je weer.
Tens schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:27:
ook; als een 1,4 KWh oven werkelijk 4 KWh zou gebruiken denk ik dat je het wel zou ruiken.
Vraag is natuurlijk of het een meetfout betreft. Dit wil nog wel eens gebeuren bij defecte apparatuur. Al lijkt de kans mij zeer nihil.

[ Voor 54% gewijzigd door Jim423 op 17-09-2019 18:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

ook; als een 1,4 KWh oven werkelijk 4 KWh zou gebruiken denk ik dat je het wel zou ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:23:
[...]

Omdat er geen piek is als ik wel de was doe en geen broodjes bak..

Per uur niet, wel aangemeld bij https://slimmemeterportal.nl/, die doet het per kwartier zeggen ze. Maar daar krijg ik de inschrijving per brief, duurt max 5 werkdagen dus nu nog niet zoveel aan
Slimmemeterportal gaat per kwartier inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vhjg87mpnw7c1.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik heb ook zonnepanelen trouwens, dus is niet zo dat ik mij zorgen maak over de kosten oid. Was meer benieuwd of zo'n oventje voor die piek kon zorgen.

Woon nu 4 maandjes op mijzelf dus allemaal nieuw enzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06 21:29
En op die dagen dat je broodjes ging bakken, toen was het zonnig? of kwam was er beperkte zon?

wel een handig weetje die zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
yniezink schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:44:
En op die dagen dat je broodjes ging bakken, toen was het zonnig? of kwam was er beperkte zon?

wel een handig weetje die zonnepanelen.
Maakt niet uit voor deze grafiek, dit is puur het verbruik, zonder aftrek zonnepanelen.
opbrengt zonnepanelen is een ander grafiekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:36:
Ik heb ook zonnepanelen trouwens, dus is niet zo dat ik mij zorgen maak over de kosten oid. Was meer benieuwd of zo'n oventje voor die piek kon zorgen.

Woon nu 4 maandjes op mijzelf dus allemaal nieuw enzo :p
hm, 14 en 15 waren bij mij topproductiedagen voor de tijd van het jaar......

niet relevant in het verhaal dus

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 17-09-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06 21:29
Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:45:
[...]

Maakt niet uit voor deze grafiek, dit is puur het verbruik, zonder aftrek zonnepanelen.
opbrengt zonnepanelen is een ander grafiekje.
weet je dat zeker? normaal gesproken wordt de energie die opgewerkt wordt en benodigd is in huis gelijk gebruikt, pas daarna gaat het langs je meter terug het net op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:32
Ik vermoed dat de teruglevering verwarmd wordt met de opbrengst.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

hesselbeertje schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:49:
Ik vermoed dat de teruglevering verwarmd wordt met de opbrengst.
Interessant :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Alhoewel je het van verwarring soms ook warm kunt krijgen, bedoel ik hier 'verward wordt met' :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
yniezink schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:48:
[...]

weet je dat zeker? normaal gesproken wordt de energie die opgewerkt wordt en benodigd is in huis gelijk gebruikt, pas daarna gaat het langs je meter terug het net op.
Ja, dit heb ik ook nagevraagd. De grafieken tonen dit niet aan.

Hier een grafiek van de opbrengst

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/21VnPuk.png

Het is een huurappartement dus geen idee wat erop ligt. Weet alleen dat ik 6 zonnepanelen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

hesselbeertje schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:53:
Alhoewel je het van verwarring soms ook warm kunt krijgen, bedoel ik hier 'verward wordt met' :)
dat loopt dan weer niet synchroon met mijn opbrengsten: 2, 6, 14, en 15 zijn mijn topdagen deze maand.
2 en 6 zijn juist erg laag bij hem. (kan locatie zijn, maar zo'n verschil verwacht je niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:56:
[...]

[Afbeelding]

Het is een huurappartement dus geen idee wat erop ligt. Weet alleen dat ik 6 zonnepanelen zou hebben.
ook weer zo'n vreemde tabel met afgeronde getallen

oops, had ook in één bericht gekund.

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 17-09-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan nog, met alleen P1 data kan je geen conclusies trekken tenzij je bij donker het verbruik checkt.
Met zo'n stekker metertje kan je elk apparaat controleren en ook of die oven wel normaal verbruik vertoont.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
[...]

[Afbeelding]

En welk getal vindt je op de omvormer? Deze getallen zijn vanuit de meter afkomstig, en dus niet 'opbrengst' maar 'teruglevering'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
nvt

[ Voor 98% gewijzigd door jobr op 17-09-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik heb deze cijfertjes op de meter staan. ikk zeg eerlijk, geen idee wat het betekent

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WIx008v.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RlvYS9A.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0unQjnh.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TP3LMI3.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3w7Duzi.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jEd8pHu.png

[ Voor 28% gewijzigd door Aschtra op 17-09-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:36
[...]

[Afbeelding]
Dan heb je je verkeerd laten voorlichten. :) Energie die je opwekt en die direct in huis gebruikt wordt kan de energieleverancier helemaal geen weet van hebben. Dus zoals al aangegeven: Dit is teruglevering, niet de opbrengst van de panelen.

Zonder panelen zal je grafiekje voor verbruik een stukje hoger uitvallen. ;) De statistieken zoals je ze nu hebt zijn dus echt onbruik om trends wat betreft je oven in te ontdekken...

6 panelen? Ook 6 oude panelen moeten op een goede zonnige dag toch wel 6kWh opbrengen. De grafiek voor teruglevering komt niet boven de 2 uit. Ergo, je verstookt minstens 2/3e van de PV opbrengst direct met je servers etc...
Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:08:
Ik heb deze cijfertjes op de meter staan. ikk zeg eerlijk, geen idee wat het betekent
Ook je meter heeft geen weet van stroom die door de zonnepanelen wordt opgewerkt en die direct in je eigen huis gebruikt wordt.

Voor de bruto opbrengst van de panelen moet je op de omvormer kijken of een tussenmeter plaatsen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik denk dat ik het verschil tussen opbrengst en terugleve0ring niet snap... :p
Ik heb ze gebeld met vraag of van het verbruik grafiek (de eerste) minus de zonnepanelen zijn.

Hier was het antwoord nee op.

[ Voor 45% gewijzigd door Aschtra op 17-09-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Opbrengst is hetgeen je zonnepanelen opbrengen.

Een deel daarvan gebruik je direct zelf, dat komt dus niet langs de meter maar gaat direct je lampen etc in.

Als je meer opbrengt dan verbruikt, dan ga je terugleveren. Dit registreert je meter en noemen we terug levering. Omdat je dus op de meter niet kan zien welk deel van je opbrengst je zelf verbruikt is het moeilijk om je verbruik aan je oven te koppelen, want hoe zonnig het buiten is heeft ook nogal wat invloed.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:14:
Ik denk dat ik het verschil tussen opbrengst en teruglevering niet snap... :p
opbrengst = productie panelen
teruglevering (wat je op je meter ziet) is opbrengst minus eigen gebruik op dat moment
verbruik (wat je op de meter ziet) is alleen afname uit het net. Het kan zijn dat je terwijl je verbruikt uit het net ook verbruikt vanuit de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:14:
Ik denk dat ik het verschil tussen opbrengst en teruglevering niet snap... :p
Energie die door de zonnepanelen wordt opgewekt wordt in eerste instantie in je eigen installatie gebruikt. Pas bij een overschot wordt er teruggeleverd.

Als de panelen 1000W leveren en je oven tegelijkertijd 1000W gebruikt komt dat helemaal niet langs de meter. Die blijft dan gewoon stilstaan. Deze energie komt in geen van jouw grafiekjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Dit zie ik bij de (i) op de zonnepaneel grafiek;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p3xB53j.png

en bij de verbruik grafiek;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gBQM7dD.png

Dus dat betekent dat ik op de dagen dat ik ook maar iets teruglever geen kosten heb aan stroom?
Of is dat niet 1 op 1 gelijk omdat je met dal en normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:33:
Dit zie ik bij de (i) op de zonnepaneel grafiek;

[Afbeelding]
Er is geen zonnepaneelgrafiek.
en bij de verbruik grafiek;

[Afbeelding]

Dus dat betekent dat ik op de dagen dat ik ook maar iets teruglever geen kosten heb aan stroom?
Of is dat niet 1 op 1 gelijk omdat je met dal en normaal?
?! Ik volg je conclusie niet helemaal.

15kWh teruggeleverd, 63kWh verbruikt, waarom zou je dan geen kosten hebben?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Xander schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:36:
[...]

Er is geen zonnepaneelgrafiek.

[...]

?! Ik volg je conclusie niet helemaal.

15kWh teruggeleverd, 63kWh verbruikt, waarom zou je dan geen kosten hebben?!
Dat lees ik hieruit?

"In de teruglevering grafiek ziet u hoeveel kWh stroom u teruglevert aan het net. Dat zijn dus de kWh’s stroom die u overhoudt als u zelf minder stroom verbruikt dan uw zonnepanelen opleveren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:37:
[...]

Dat lees ik hieruit?

"In de teruglevering grafiek ziet u hoeveel kWh stroom u teruglevert aan het net. Dat zijn dus de kWh’s stroom die u overhoudt als u zelf minder stroom verbruikt dan uw zonnepanelen opleveren"
Als je zelf op enig moment minder verbruikt dan opwekt, dan wordt er teruggeleverd. Dan begint de teller voor teruglevering te lopen. Het totaal van die teller per dag zie je in die grafiek.

Als je een minuut later meer verbruikt dan opwekt dan staat de teller voor teruglevering weer stil en loopt de teller voor verbruik/afname.

Dit wordt niet per dag gemiddeld o.i.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 17-09-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aschtra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:37:
[...]

Dat lees ik hieruit?

Alles wat gelijk met of onder de groene lijn valt ziet je meter niet en weet jij dus niet. Ik kan dit zien omdat ik het appart logt, de slimmemeterportal kan ik niet veel mee maar gebruik ik alleen om te zien hoeveel eigen verbruik ik heb.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/e4f87sn0vg.jpeg

Jij kan het wel zien maar dan ongeveer vanwege meetverschillen. Als je namelijk op de omvormer kijkt wat je dagopbrengst is van bijv gisteren en je pakt teruglevering van de slimme meter van gisteren moet je die er af halen, wat je dan over houd optellen bij levering en dan heb je je bruto dagverbruik.

De meting die je nu hebt kan je niks mee, die is alleen op hele kWh, veel te grof.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 17-09-2019 19:57 ]

Pagina: 1