Bodemisolatie voor vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snader2
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-01 15:36
Ik kan helaas op internet of bij leveranciers het antwoord niet vinden of ik nu wel of geen vloerverwarming toe moet passen.

Huidige status:
Huis uit 1981 zonder kruipruimte
Bodemopbouw: zand, 30mm tempex, x mm constructievloer, 30mm cementdekvloer, 8mm tegels, 12mm spaanplaat, 20mm eiken.
Verwarming door middel van radiatoren.
Huidige vloer is al erg hoog heb nog +/- 10mm tot aan bovenkant drempel buitendeur.
Zolder is nu ook maar met laagje tempex geïsoleerd maar gaat deze winter beter geïsoleerd worden, muren zijn spouwmuur met 45mm steenwol.

Mijn huidige vloer moet er uit dus daarom dacht ik mooi moment om er vloerverwarming in te leggen. Ik twijfel alleen of dit wel handig is. Als ik kijk op sites als milieucentraal kom ik aan isolatie van 100mm voor vloerverwarming. Dit is onmogelijk te realiseren zonder de gehele constructievloer te verwijderen. Door het verwijderen van wat oude lagen zou ik nog iets van isolatie aan kunnen brengen maar dit zal dus maar 20/30mm max zijn. Ook VIP isolatie panelen heb ik nog overwogen maar dit is ook een dure aangelegenheid.

Ik vraag me af wat nu het meest zuinige gaat zijn, gewoon verwarmen middels radiatoren of toch een vloerverwarming met het gevolg dat ik een deel van de warmte kwijt raak aan de grond. Ik zou het kunnen uitrekenen echter kan ik nergens iets vinden over hoe warm de grond is.

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:04

JdM

Humbled

Hoe graag wil je vloerverwarming is wellicht nog belangrijker dan de vraag of je teveel warmte gaat verliezen.
30mm isolatie onder de constructievloer is niet veel, maar warmte stijgt en de isolatie doet absoluut iets.
Als je alle lagen verwijdert tot de cementdekvloer en je dan de slangen infreest heb je een prima basis voor een vloerverwarmingssysteem. Kan het zuiniger? Ja. Vind jij dat belangrijk? Geen idee :)

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 12:33

MrDry

Desperados!

Normaal gesproken zou je je dekvloer zwevend willen maken en de vloerverwarming in je dekvloer leggen. Hiervoor is normaal gesproken ca 80-100mm voor nodig. Hier komt je vloerafwerking (ca 15mm) nog op. Totaal heb je dus ca 100-120mm ruimte nodig voor het totale pakket. Je geeft aan maar 70mm beschikbaar te hebben.

Wat voor vloer(bedekking) wil je? Als je aan hout of tegels denkt wordt het sowieso qua hoogte al een uitdaging.

Quod licet lovi, non licet bovi

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Niet te veel op milieucentraal website afgaan, daar staat wel meer lariekoek.

Bij vloerverwarming zetten ze "Rc 5,0 of hoger" erbij, terwijl zo'n beetje alle nieuwbouw met Rc 3,5 wordt opgeleverd... :z

Als je vanaf niks begint zou ik ook 5 doen, maar als er al 3 ligt... meh.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-09-2019 17:43 ]

• snader2
Als een vloerverwarming minder zuinig is wil ik het dus niet. Tuurlijk is het mooier en prettiger maar daar staat dus ook een kostenpost tegenover en het veel verder openbreken van mijn vloer. Dus als het ook nog per maand meer kost aan gas dan zie ik meer nadelen dan voordelen.

Ik heb ook al allerlei opties bekeken om toch een zwevende dekvloer te maken maar inderdaad ik kom qua hoogte totaal niet uit.
Ik heb nu een houten vloer en dit heeft wel mijn voorkeur. Een dekvloer/gietvloer heeft niet mijn voorkeur.

• kabeltjekabel
Je zou ook alles eruit kunnen halen, nog wat verder uitgraven en dan volgooien met schuimbeton.

Zie;
https://www.fabercomfortvloer.nl/

30mm Tempex is maar Rd 0,85 ofzo?

Met vloerverwarming kun je ook de thermostaat iets lager zetten. Als je namelijk koude voeten hebt blijft het altijd koud en oncomfortabel. Ik heb liever 19 graden met vloerverwarming dan 21 graden en zo'n ijskoude vloer.

Weet je ook hoe diep de fundering gaat? Woon je in een nat gebied?

[ Voor 57% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-09-2019 17:49 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58
ik zou het gewoon doen, 30mm isoleerd prima, je gaat qua comfort er enorm op vooruit

diskeltische lurker

• kabeltjekabel
technopeuter schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:01:
ik zou het gewoon doen, 30mm isoleerd prima, je gaat qua comfort er enorm op vooruit
"prima" op welke schaal?

• snader2
Ik kom inderdaad op Rc=0,9 (totaal inclusief constructievloer). Dus als ik dat vergelijk met die 3,5 is dat heel weinig. Thermostaat staat hier normaal op 18/19 graden.

Voor schuimbeton moet ik toch alsnog alles er uit breken? Dan kan ik net zo goed 10cm isolatie in de grond stoppen. Ik weet dat dit het beste is maar ik zie dit wel als een gigantische operatie.

Even bestek er bij gepakt en er zou 10cm zandbed en daarop 5cm stampbeton onder de funderingsplaten moeten liggen. Dikte funderingsplaten is onbekend aangezien ik de constructie tekeningen mis. De begane grondvloeren zouden als vrijdragende vloeren gestort moeten worden. Grond is redelijk droog (midden brabant).
Hoe diep de fundering zit durf ik niet exact te zeggen.
Hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb.

[ Voor 3% gewijzigd door snader2 op 17-09-2019 19:51 ]

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:12
Je kan je cementdekvloer eruit halen, 1 cm EPS er nog in leggen met nopjes en dan de vloerverwarmingsleidingen leggen. Je hebt dan 4 cm in totaal wat het max haalbare is in deze situatie.

Beste oplossing? Alles eruit, terug op het zand en opnieuw opbouwen met minimaal 10 cm EPS.

EDIT Toevoeging:

Je kan ook eventueel kijken naar droogvloer opbouw... maar dat moet dan op je cementdekvloer en ik weet niet of je dan uitkomt qua hoogte (er is minimaal 5 cm nodig). Je hebt dan wel hetzelfde comfort en zeer snel werkend systeem.

[ Voor 30% gewijzigd door _Piwi_ op 18-09-2019 16:05 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58
De schaal van geen vloerverwarming tot vloerverwarming met rc5.. met deze zit je op stand acceptabel/ prima

diskeltische lurker

• snader2
Bedankt iedereen voor de input.
Heb deze site er nog eens bij gepakt: http://www.bouw-energie.b...n/warmteverliesberekening
En door wat te spelen met de waardes ben ik tot de volgende conclusie gekomen.
Met een gemiddelde vloerverwarmingstemperatuur van 30 graden verlies ik 1,5% meer energie dan ik nu verlies. Wel met een isolatie van 40mm trouwens.
Dit betekend dat mijn stookkosten met 16 euro per jaar stijgen. Vervang ik de isolatie door 100mm isolatie bespaar ik 1,7%. Dus het lijkt me niet zinvol de complete constructievloer te vervangen.

Nog wat gegevens die mogelijk interessant zijn voor andere mensen:
13,8% Besparing bij vervangen van 20mm dakisolatie door 100mm
4,9% Besparing bij het vervangen van dubbel glas door driedubbel glas
15,2% Besparing bij omgaan van type C naar type D beluchting

Alle percentages zijn gegeven ten opzichte van de huidige situatie.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-01 19:46

mark-k

AKA markkNL

JdM schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:31:
Hoe graag wil je vloerverwarming is wellicht nog belangrijker dan de vraag of je teveel warmte gaat verliezen.
30mm isolatie onder de constructievloer is niet veel, maar warmte stijgt en de isolatie doet absoluut iets.
Als je alle lagen verwijdert tot de cementdekvloer en je dan de slangen infreest heb je een prima basis voor een vloerverwarmingssysteem. Kan het zuiniger? Ja. Vind jij dat belangrijk? Geen idee :)
Warmte stijgt niet, warme lucht stijgt. Je vloerverwarming ligt in de cement gegoten en werkt dmv geleiding, dat gaat in alle richtingen even hard.
Pagina: 1