Verplaatsen van Caiway glasvezel modem naar achter switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik stoei al een tijdje met het aan de praat krijgen van het Genexis Platinum-7840 (glasvezel) router achter een TP-Link T1500G-10PS switch. Hierbij gebruik ik de SFP uit de Genexis in de switch, en sluit de Genexis elektrisch aan op de switch. Het lukt niet.

Voor achtergrond: de switch tussen de verbinding plaatsen is stap 1. Na deze stap wil ik de kabel tussen de muur en de Genexis vervangen door een langere zodat de router en switch verplaatst kan worden. De plek waar nu de glasvezel uit de muur komt is vooral onzinnig; deze is in de hoek van het huis. Er is daar geen stroom en driekwart van de wifi-radio zal naar buiten stralen. Hierna wil ik de Genexis vervangen door een ander apparaat. De Genexis router is behoorlijk beperkt in de mogelijkheden. In het huis is bekabeld netwerk nodig (tv) en van elkaar afgescheiden netwerk (huurders), maar de Genexis ondersteunt geen zgn gastennetwerk.

Ik heb de SFP uit de Genexis gehaald en in de switch gestopt (port 10). Daarna een utp-kabel van de rode utp aansluiting op de Genexis naar switch port 1. Nog een kabel van een Genexis lan port naar de switch (port 8). Ik connect met wifi naar de Genexis. Hierna kan ik de web-interfaces van de Genexis en de switch bereiken. Alle aansluitingen worden gezien als 'active.'

Voor de switch stel ik in de 802.1Q VLAN sectie het volgende in:

Port 1 en port 10, PVID 99

vlan 99 -- untagged port 1 en port 10.
vlan 100 -- tagged port 1 en port 10.
vlan 101 -- tagged port 1 en port 10.
vlan 102 -- tagged port 1 en port 10.

Verder verwijder ik port 1 en 10 uit VLAN 1, zodat bijv. mijn verkeer naar de switch (untagged = vlan 1) niet ook op de glasvezel uitkomt.

Ik dacht dat het dan zou moeten werken, maar ik krijg geen DHCP antwoorden.

Door "traffic mirroring" zie ik dat ik op de glasvezel herhaaldelijk DHCP Discover zet (egress uit port 10). De Genexis produceert deze pakketjes: als eerste een untagged DHCP D, dan een tagged vlan 100 DHCP D, dan eentje voor vlan 101, en als laatste een voor vlan 102. Maar er komt nooit een antwoord (*).

(Dat mirroren doe ik op port 3, en deze port heb ik in een apart vlan gezet (om niet te clashen met vlan 1))

Mijn ervaring met "gekke" problemen is dat ik het meestal zelf veroorzaak :) Ziet iemand wat ik mis doe?

De "port" en "vlan" setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q1CGQcax2tNxUO89IIn5F0TF/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2p9TXfVN5olSfrT2SCfz4v3s/thumb.jpg

De pakketjes (het is lastig te zien, maar er zijn vier verschillende id's, voor untagged, vlan 100, vlan 101 en vlan 102)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XiNFqCvCw62DaoiKdfnsQJHo/thumb.jpg

En de statistieken die aangeven dat er geen enkel pakketje is gereceived op port 10.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tBKaCuZfQgsID2a1ARR5VufQ/thumb.jpg

Alle reacties

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34
Welke IP adressen worden aan de Genexis en TP Link uitgedeeld?

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:04
EricJH schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:01:
Welke IP adressen worden aan de Genexis en TP Link uitgedeeld?
De grap is dat er geen adressen worden uitgedeeld ;)

@Sendy ik heb toevallig gisteren de Genexis Platinum-7840 vervangen door een MikroTik-router en kan bevestigen dat het 'gewoon' moet werken met een generieke sfp (was niet in me opgekomen om de sfp uit de Genexis te slopen..)

Zorg er eerst voor dat je verbinding geactiveerd is. Dit lijkt over een apart vlan te gaan, tot die tijd komt er 0,0 communicatie over vlan100/101/102. Vlan 6 was op dat moment wel actief.

Is je link wel in orde? Dit zou 1 Gbps full duplex moeten zijn. Ziet je sfp wel licht?

De config is verder vlan100 voor internet, vlan101 voor iptv. Dhcp op beide interfaces. Volgens mij mag ieder mac-adres en iedere hostname, geen speciale opties vereist. IGMP proxy ben ik nog niet aan toegekomen.

Je kunt overigens ook de glasvezelkabel verlengen als de plaatsing niet uitkomt met een lange fiber-patchkabel.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mooi dat het werkt voor jou. :) Ik heb al meerdere succesverhalen gelezen (meestal met Microtik spul), dus dacht dat ik het ook wel kon.

Je kan helaas op mijn screenshots niet zien dat het plaatje van port 10 zo’n lampje heeft. Daarom denk ik dat de port werkt. Maar toch twijfel ik, want er is geen enkel pakketje binnengekomen op die port. Niet eens een willekeurige broadcast…

Misschien toch een eigen sfp kopen dan. Jammer dat de lange kabel van fs.com net onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoMu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-10 12:50
nescafe schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:15:
[...]

De grap is dat er geen adressen worden uitgedeeld ;)

@Sendy ik heb toevallig gisteren de Genexis Platinum-7840 vervangen door een MikroTik-router en kan bevestigen dat het 'gewoon' moet werken met een generieke sfp (was niet in me opgekomen om de sfp uit de Genexis te slopen..)

Zorg er eerst voor dat je verbinding geactiveerd is. Dit lijkt over een apart vlan te gaan, tot die tijd komt er 0,0 communicatie over vlan100/101/102. Vlan 6 was op dat moment wel actief.

Is je link wel in orde? Dit zou 1 Gbps full duplex moeten zijn. Ziet je sfp wel licht?

De config is verder vlan100 voor internet, vlan101 voor iptv. Dhcp op beide interfaces. Volgens mij mag ieder mac-adres en iedere hostname, geen speciale opties vereist. IGMP proxy ben ik nog niet aan toegekomen.

Je kunt overigens ook de glasvezelkabel verlengen als de plaatsing niet uitkomt met een lange fiber-patchkabel.
Weet jij welke patch kabel het beste is om de glasvezel te verlengen? Wil hem eigenlijk naar de 1st doorverbinden.

Menno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:04
@MennoMu dat ligt een beetje aan je verzorgingsgebied; indien CIF dan is het APC/SC aan ntu-zijde. SFP-zijde afhankelijk van uitvoering LC of SC.

Zoiets zou passen indien sfp LC: https://www.netwerkwinkel...-SOS2LCS8300-p_32959.html

[ Voor 0% gewijzigd door nescafe op 07-09-2020 16:07 . Reden: LC -> SC ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoMu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-10 12:50
ja zit in het westland.. CIF is het.
Pagina: 1