Toon posts:

MySQL - hdd gebruik beperken

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel een beetje in het verkeerde forum, maar het gaat over een webhosting bak, vandaar...

Weet iemand of je het verbruik/grootte van een MySQL db per user op een effectieve manier kunt beperken? Het liefst zou ik die database files gewoon in de homedir van de user dumpen en de quota's de rest laten doen, maar dan moet je mySQL locaal gaan draaien, etc. etc.

Maar weet er iemand een effectieve manier om de grootte van databases te beperken? Er zijn momenteel een aantal mensen die gewoon 120 MB aan database gebruiken op een accountje van 50 MB, daar wil ik dus vanaf >:)

Verwijderd

goeie vraag, zou ik ook wel willen..... even een schop geven....

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

tja, ik heb het als volgt opgelost.. Iedere nacht draait er een scriptje dat checkt hoeveel hd space een dbase inneemt, indien dit over het maximum is, wordt er een email gestuurd naar de client met als strekking dat het binnen 24h opgelost moet zijn.

Ik heb voor deze oplossing gekozen, omdat het een beetje lullig is als ineens de dbase niet meer groter mag worden enzo...

Verwijderd

wat je zou kunnen doen is de db files symlinken naar home dir van de gebruiker, maar het probleem wat je dan krijgt is dat mysql waarschijnlijk niet blij is als hij opeens niet meer kan schrijven naar de db...

bij mijn weten zit er nog geen ingebouwde feature in mysql die dat oplost.

Verwijderd

volgens mij gaat het nie goeikome met je klanten als je het zou oplossen met teveel-> dan niet meer schrijven.... als mijn host dat zou flikken zoiu ik hem die hele database door zijn aarsch sgoppuh :) enige wat je idd kunt doen is late checke hoeveel ie gebruikt en dan een mailtje en dan bv binnen een week nie opgelost (24u is echt veel te snel) dan gewoon zeggen dat er extra kosten in rekening worden gebracht.

• HGM
  • Niet online

HGM

Op maandag 30 juli 2001 14:46 schreef Kertje het volgende:
(24u is echt veel te snel)
Wanneer een gebruiker binnen een marge van x% komt wordt er echter al een waarschuwingsmailtje verstuurd, dus vandaar die 24h..

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel draait er bij mij ook een scriptje.. rond 4.00u 's nachts (de typische backup en andere zooi tijd.. minste drukte enzo..). Er wordt dan i.d.d. automatisch een mailtje gestuurd met de blijde boodschap dat ze te veel database eten, maar tot op heden heeft men daarop nog nooit actie ondernomen. Wat wil ik doen, handmatig de database leeg gooien >:)? De database afsluiten? Of facturen gaan sturen?

Ik ben een man van harde limieten. Als het vol zit zit het vol :).

Achja.. ik ga in toekomst maar gewoon vriendelijk dreigen, en als ze daar niet op reageren dan introduceren we gewoon een nieuwe lastenpost op de volgende factuur >:)

• HGM
  • Niet online

HGM

tja, als je er niet direct een boete (ofzo) aan koppelt indien na de gestelde tijdslimiet eea nogsteeds over het maximum is dan blijft er weinig anders over dan de dbase tijdelijk af te sluiten (of daarmee te dreigen).. Zo lijkt me.

Verwijderd

je kunt echt niet gaan afsluiten of zelf in de db gaan spele....je moet zoiets doen dat als ze 5mb hebben, en ze op 4.5 mb zitten ze een mailtje krijgen, wilt u upgraden? en dan de kosten...als ze niet willen upgraden kun je bij 5mb nogmaals een waarschuwing sturen en als dan binnen een week niet geupgrade is of minder gebruik, je de database afsluit...

Verwijderd

Topicstarter
Heb net trouwens eens getest wat er met mySQL gebeurt als je gewoon HDD ruimte gaat opmaken... crash.. (auwa..). Misschien moet ik toch een nieuwere versie installeren ofzo, maar hij liep dus gewoon in de soep.

Ik denk dat ik het maar bij een scriptje laat met waarschuwing en als er niet binnen 5 dagen actie wordt ondernomen dan wordt het afgesloten. Het enige probleem hierbij is: als je het afsluit kan de klant het ook niet meer opruimen.. een beetje een kip en een ei situatie, maar daar verzin ik wel wat voor ;)

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 31 juli 2001 22:05 schreef griebels het volgende:
Heb net trouwens eens getest wat er met mySQL gebeurt als je gewoon HDD ruimte gaat opmaken... crash.. (auwa..). Misschien moet ik toch een nieuwere versie installeren ofzo, maar hij liep dus gewoon in de soep.

Ik denk dat ik het maar bij een scriptje laat met waarschuwing en als er niet binnen 5 dagen actie wordt ondernomen dan wordt het afgesloten. Het enige probleem hierbij is: als je het afsluit kan de klant het ook niet meer opruimen.. een beetje een kip en een ei situatie, maar daar verzin ik wel wat voor ;)
Kan je wel tijdelijk oplossen door mysql w8woord te veranderen en op een temp URL een phpMyAdmin tezetten waarbij de betreffende user z'n rommel kan opruimen.. Nadat alles weer in orde is mysql-w8woord weer terugzetten en hoppa :)

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:01
mysql db van de users in hun home dir op slaan..

en vervolgens met /etc/limits max hd space instellen per user/group.

• luc
  • Niet online

luc

Zodra een user de limiet bereikt neem je gewoon z'n insert rechten weg.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 31 juli 2001 22:32 schreef luc het volgende:
Hey.. da's wel de slimste tot nu toe..

Daar was ik zelf nog niet op gekomen.. achja.. soms zijn dingen gewoon veel te triviaal ;)

Verwijderd

Ik dacht bij de laatste PHPMyAdmin iets te zien in de richting van de groote van de database in bytes. Als die dat kan kun je redelijk eenvoudig een automagisch klanten mail script f1x0r3n en evt. de insert rechten beperken.

Eigenlijk wel een roelerend projectje :)

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 22:32 schreef luc het volgende:
daarmee kun je een gehele site i nde war schappen hoor...dat nemen ze je echt niet in dank af

• luc
  • Niet online

luc

Op woensdag 01 augustus 2001 13:39 schreef Kertje het volgende:

[..]

daarmee kun je een gehele site i nde war schappen hoor...dat nemen ze je echt niet in dank af
Hun probleem, als jij ruim voor de limiet een waarschuwing verstuurd en zij negeren dat hebben ze toch echt dikke pech.
Moeten ze maar contact opnemen om bijvoorbeeld hun ruimte uit te breiden.

Verwijderd

De gehele database kopieren naar de ruimte van je gebruiker en dan een symlink daarnaartoe maken:

http://www.mysql.com/doc/S/y/Symbolic_links_to_database.html

Verwijderd

Topicstarter
Symbolic links zijn in dit geval niet echt een oplossing voor ons. Vanwege performance problemen hebben we de database op een losse server neergezet (dus weg van de hostingservers). Je zou natuurlijk vanalles via NFS kunnen gaan mounten, maar dat lijkt mij geen verstandige oplossing (te instabiel vooral).

Als je mySQL gewoon "out of diskspace" laat lopen gaat dat ding zich nogal instabiel gedragen is mijn "real case test" conclusie.

De instert rechten wegnemen is volgens mij wel een "softe" oplossing, je moet immers iets doen als waarschuwen niet helpt en een extra kostenpost op de factuur, tja, ik wil eerst nog iemand zien die dat gaat betalen zonder veel elende, aanmaningen e.d. En dat voor die paar extra cent? Nee, liever niet...

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 14:25 schreef luc het volgende:

[..]

Hun probleem, als jij ruim voor de limiet een waarschuwing verstuurd en zij negeren dat hebben ze toch echt dikke pech.
Moeten ze maar contact opnemen om bijvoorbeeld hun ruimte uit te breiden.
jah ok dan kan het wel

Verwijderd

Als webhost zorg je dan toch gewoon dat je klanten waarschuwt en dat er vaste prijzen zijn voor overschrijding van je quota. Dan laat je ze dus meteen betalen als ze na waarschuwing te veel gebruiken. Net zoals je zou doen met dataverkeer!

Verwijderd

ik zie niet zitten waarom je gebruikers waarschuqingen moet geven of de boel aflsuiten. Als je je produktaanbod nou aanpast faktureer je toch gewoon? Gewoon met staffels/paketten. Normaal en zodat iedereen het snapt zonder dat ze van hun stoel vallen van een onverwacht hoge rekening.
HD space is hetzelfde als bandbreedte. Ik ga echt niet m'n gebruikers waarschuwen dat ze in een hoger staffel terecht komen... sterker nog... graag zelfs!
Als ik ze ergens mee kan helpen zodat ze meer traffic gaan genereren of meet HD space gaan verbruiken dan doe ik dat graag.

Hetzelfde als met die achterlijk hoge 'boetes' die je bij sommige providers krijgt als je boven XXX GB per maand komt. Dan demotiveer je ze toch juist?
Stom.. ik heb graag dat mijn klanten veel bandbreedte verstoken en ik ben de laatste die ze daarvoor gaat waarschuwen of beboeten.
Pagina: 1