bijtelling met wisselen functie en auto

Pagina: 1
Acties:

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 11:13
De situatie is als volgt.
Van mei 2018 tot en met 1 week geleden (begin september 2019) reed ik zonder bijtelling in een VW caddy voor mijn werk. nu is het zo dat ik van functie ben gewisseld waar geen caddy meer bij hoort en heb daarom een Peugeot 208 gekregen om te gebruiken. Deze auto is heel aantrekkelijk in de bijtelling.

Echter hoor ik dat ik dan gemiddeld gezien per jaar niet meer dan 500km prive mag rijden, als ik dat wel doe mag ik ook over de caddy gaan betalen.

Geld dit ook bij een functie wijziging? Lees wel als je gewoon van auto wisselde je door blijft betalen, maar bij functie wijziging kan ik het niet vinden.

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 13:11

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Bijtelling heb je zodra je meer dan 500km prive rijdt per jaar (of geen kilometer-administratie bij (wilt) houden).
Het geldt dan met het gelijke tarief, of je nu 501 of 50.000 km per jaar prive zou rijden.

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11 14:31
Functiewijziging heeft sowieso geen invloed op de bijtellingsregeling. Alleen wijziging van werkgever en een nieuw kalenderjaar is er mogelijkheid om te switchen zonder grote financiële gevolgen.

Dus nog even drie en een halve maand zakelijk doorrijden.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:03
Let op: Overstap van géén bijtelling naar wel bijtelling en andersom is gedurende het jaar in principe niet mogelijk. U mag niet zomaar besluiten te stoppen met bijtelling of er (tijdelijk) voor te kiezen de auto wel privé te gebruiken. Hierdoor voorkomt de Belastingdienst bijvoorbeeld dat mensen alleen tijdens de vakantie bijtelling betalen. Er zijn gevallen bekend dat de fiscus naheffingen heeft opgelegd.

Kernregel: er zijn maar twee momenten waarop je ‘kosteloos’ kunt overstappen: per 1 januari óf als je van werkgever wisselt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 11:13
En ik verkoop nu ook mijn prive auto. Houd de BD daar geen rekening mee?

Okee duidelijk jammer.

[ Voor 63% gewijzigd door Langerakpc op 17-09-2019 14:24 ]