1 versterker 2 toppen een sub

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finngrevinga
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-08 18:31
Mijn vraag
hoi, ik heb thuis een 2x 500watt versterker deze heb ik samen met 2 500watt speakers gekocht. later heb ik hier een 1200watt passieve sub bij gekocht. mijn vraag is hoe zou ik dit het beste kunnen aansluiten zonder extra vertsterker? i

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik lees op internet vele manieren maar ik zou geen idee hebben hoe ik dit nou het beste kan doen.

Groetjes Finn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Je zou kunnen beginnen met ons vertellen wat voor versterker (merk, type, fotootje misschien) en speakers je hebt. De glazen bol van tweakers is voor zover ik weet al een tijdje stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomme6
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Gewoon niet. Het beste is echt om voor je sub een aparte versterker aan te schaffen. Als je sub echt 1200 watt is, wat ik betwijfel overigens, dan heb je hier echt een beest van een versterker voor nodig. Daarnaast zul je ook ergens je hoog en laag van elkaar moeten gaan scheiden door middel van een cross-over. Al met al dus best nog wel een investering naast je reeds aangeschafte subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

1 versterker voor de speakers, 1 voor de sub?

De wattages hoeven niet te matchen, je verbruikt in praktijk misschien 10-15w vermogen om degelijk, hard geluid te krijgen, of heb je je setup in een geluidsdichte kelder staan en luister je met gehoorbescherming?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomme6
Wintervacht schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:31:
1 versterker voor de speakers, 1 voor de sub?

De wattages hoeven niet te matchen, je verbruikt in praktijk misschien 10-15w vermogen om degelijk, hard geluid te krijgen, of heb je je setup in een geluidsdichte kelder staan en luister je met gehoorbescherming?
Gezien de vermelde wattages gaat het hier niet om een boekenplank speakersetje maar eerder om een PA installatie. Daar ga je met 15 watt echt niet mee toekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finngrevinga
hoi, ik heb ben zo snel nie in de mogelijk om een foto te maken maar het is een fenton fpl1000 versterker met max xen 3512 pa speakers en een max 1200watt pa sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finngrevinga
tomme06 bedankt voor je reactie, de sub heeft al een ingebouwd filter voor de lage tonen en er word gezegd dat hij 1200watt heeft, ik hoef er geen 1200watt uittehalen zeker niet maar gewoon als beetje extra bass bij de muziek zeg maar. zou er geen mogelijkheid zijn om ze alle drie op de versterker te zetten door kanalen te delen ofzoeits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomme6
finngrevinga schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:40:
tomme06 bedankt voor je reactie, de sub heeft al een ingebouwd filter voor de lage tonen en er word gezegd dat hij 1200watt heeft, ik hoef er geen 1200watt uittehalen zeker niet maar gewoon als beetje extra bass bij de muziek zeg maar. zou er geen mogelijkheid zijn om ze alle drie op de versterker te zetten door kanalen te delen ofzoeits?
Op het moment dat je meerdere speakers op dezelfde versterker aan gaat sluiten zakt de weerstand. Meestal zijn de speakers in de PA wereld 8 ohm, en op het moment dat je door gaat lussen zakt de weerstand naar 4 ohm. Niet alle versterkers (vooral in het lage segment zoals je fenton) kunnen dat even goed hebben. Al helemaal als je dit ook nog eens maar bij 1 van de 2 kanalen doet. Wil je het dus goed doen, dan is het aanschaffen van een extra versterker echt de beste optie. Met een crossover split je dan ook nog eens het signaal voor hoog en laag zodat elke versterker de juiste signalen binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finngrevinga
dus eigenlijk kan het niet en zou ik een extra versterker er bij moeten kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:47
Gaat het om deze set? En deze sub? Zo te zien kun je dan proberen de sub parallel aan te sluiten, maar ik zou wel voorzichtig zijn - het is goedkoop spul, en zal kwalitatief zijn beperkingen hebben, die komen nog sneller boven als je speakers parallel aansluit, dan halveert de impedantie, en dingen gaan dan sneller stuk, zeker als je hard wil spelen. Mijn advies zou zijn om de sub te verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 17-09-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:29
Als het dezelfde sub is, als door @martyw is aangegeven, dan gewoon de versterker op de subwoofer aansluiten en de speakers daarop. Er is een ingebouwd filter aanwezig waardoor de speakers de lage frequenties niet doorkrijgen.

Even terugkomend op het vermogen. De versterker levert waarschijnlijk max 50watt per kanaal en de speakers idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finngrevinga
hoi, https://www.maxiaxi.com/m...ubwoofer-15inch-max15sub/ het is deze subwoofer, hoe zou ik dat dan moeten aansluiten als ik het parallell doe? k kan altijd nog terug naar winkel dat hij kapot is of is doorgebrand heb nog garantie:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ervan uitgaande dat de subwoofer inderdaad ingebouwde filters heeft:

Speakonkabel versterker --> subwoofer
Speakonkabel subwoofer --> top

Beide zowel voor het linker- als rechterkanaal. Ik vind het alleen vreemd dat er op de subwoofer niet wordt aangegeven wat de ingang is en wat de uitgang.

[ Voor 255% gewijzigd door TBTL op 17-09-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finngrevinga
ah okey bedankt voor je reactie TBTL, zou ik dat in mijn geval dan met 1 kanaal moeten doen omdat ik een subwoofer heb of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

finngrevinga schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:12:
hoi, https://www.maxiaxi.com/m...ubwoofer-15inch-max15sub/ het is deze subwoofer, hoe zou ik dat dan moeten aansluiten als ik het parallell doe? k kan altijd nog terug naar winkel dat hij kapot is of is doorgebrand heb nog garantie:-)
Garantie vervalt als je zelf iets kapot maakt en creatief dingen op elkaar aansluiten valt onder zelf kapot maken ;)

Waar zie je dat de sub een filter in zich heeft? Ik zie alleen een bereik van 30 - 300 Hz en op de foto's verder niets van instelbaarheid. Mogelijk schept de handleiding meer duidelijkheid maar die kan ik niet vinden. Goede kans dat de subwoofer alles vanaf 300 Hz gaat spelen en dat wil je echt niet. Volgens mij had je sowieso een dergelijke set niet willen hebben voor thuis. Of je moet geregeld feestjes geven. Maar een 15" woofer in de behuizing en dan op net iets meer dan 11 kilo uitkomen en dan in combinatie met deze prijs. Als je het al zou willen behouden zou ik alles aansluiten zoals het hoort om geen risico te lopen grenzen op te zoeken en zo de hele set in puin te spelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:47
Wat zegt de handleiding van die subwoofer? Mijn vermoeden is dat deze mono is, en je er twee nodig hebt, een voor links en een voor rechts. Maar eens met @FeaR , zoek eerst goed uit in de handleiding, of neem een foto van de stukken die onduidelijk zijn en post deze.

Nog beter is het deze set te retourneren en je 300 euro te steken in een eenvoudige stereo set - zeker tweedehands kun je voor dat bedrag veel betere geluidskwaliteit vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
over vermogen zou ik me niet zoveel zorgen maken, als die versterker mag 1A uit het stopcontact trekt (dus 230VA), dan komt er echt niet meer dan 100W RMS/kanaal (waarschijnlijk eerder de helft) uit.

@martyw over het algemeen zit er in muziek geen stereoinformatie onder de 100Hz (dit, omdat je de lage tonen toch niet kunt plaatsen in de ruimte), dus je kunt prima af met 1 subwoofer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
finngrevinga schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:33:
ah okey bedankt voor je reactie TBTL, zou ik dat in mijn geval dan met 1 kanaal moeten doen omdat ik een subwoofer heb of?
Excuses, je hebt een andere subwoofer dan ik dacht. Jouw subwoofer heeft zoals FeaR noemt inderdaad geen ingebouwd filter. Je zou dan nog een extra versterker en actief filter moeten kopen om hem aan te sluiten.

Ik sluit me aan bij martyw om wat je nu hebt terug te sturen en tweedehands iets beters kopen. Voor het geld dat je nu hebt uitgegeven kan je ook bijna een Dap Soundmate 1 kopen, zie bijvoorbeeld deze advertentie: https://link.marktplaats.nl/m1452837650
Zo'n set gaat harder dan wat je nu hebt, klinkt mooier en behoudt zijn waarde voor als je hem nog een keer wilt verkopen.

[ Voor 39% gewijzigd door TBTL op 17-09-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finngrevinga
ah okey allemaal hardstikke bedankt.
Pagina: 1