Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NyteMyre
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 15:16
Ik heb in mijn leven al een aantal PC's gebouwd, en schandalig laat leerde ik pas dat je RAM-stickies niet naast elkaar moet zetten ivm met Dual Channel. Dus ik even mijn PC open schroeven en ja hoor, m'n RAM-stickies zitten naast elkaar.

Simpele fix dacht ik, even in de andere zetten en klaar. Maar toen ging mijn PC niet meer aan. Soms blijft ie aan maar zonder beeld (en na een aantal seconden gaan de fans op mijn video kaart uit). Andere keren gaat ie enorm luid piepen.

Oke, extra setje gekocht zodat ik nu 4 dezelfde ram stickies heb (heb ik gelijk m'n ram verdubbeld en misschien een kapotte ram-stick vervangen). En nog een keer proberen. Uiteindelijk kwam ik er achter dat echt de A1 en B1 slots gewoon niet werken. Als hier een stick in zit, dan start ie niet op. Haal ik hem eruit (dus alleen een stick in A2 of B2) dan werkt ie prima. De ene keer dat ie wel opstarte met een stick in A1 en A2 gaf mijn BIOS aan maar 1 stick te zien.

Na een korte Google search kwam ik als antwoord tegen dat er misschien gebogen CPU pins zijn die het probleem veroorzaken. Dus even mijn CPU eraf gehaald en toen zag ik (naar mijn idee) inderdaad 2 gebogen pins:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qJbsJAp.png

Zou dit het probleem zijn? Of weet iemand anders nog wat het zou kunnen zijn.

Moederbord: ASUS Prime Z270-P
RAM: 2x Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

[ Voor 5% gewijzigd door NyteMyre op 17-09-2019 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Even de pinnetjes recht buigen met een naald en nog een keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NyteMyre
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 15:16
Ok, insta update.. het was inderdaad goedgekomen door de pinnetjes voorzichtig goed te zetten. Ik had niet verwacht dat dat zou werken :P

[ Voor 19% gewijzigd door NyteMyre op 17-09-2019 13:31 ]