USB-C lader voor laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 14:56
Ik ben op zoek naar een USB-C lader voor mijn Dell Precision 3530 laptop. Nu heb ik al wel wat opties bedacht, maar ik weet niet of dat alles gaat werken. Het idee is dat ik bij voorkeur maximaal flexibel ben, en de oplader ook voor andere apparaten kan gebruiken.

Wat altijd gaat werken is een Dell K00F5. Maar zou ik ook een Apple Power Adapter kunnen gebruiken (net zo duur en lekker compact)? En andere opties?

Ik weet niet goed hoeveel laadvermogen de laptop nodig heeft om bij te laden tijdens gebruik. Die Dell adapter is 130 Watt, maar laden kan blijkbaar tot maximaal 100W? Ik hang hem ook wel eens aan een Lenovo hub, dan krijg ik de melding dat het laadvermogen te laag zou zijn, maar ik de praktijk laadt de laptop dan wel op.

En zou je met zo’n Dell ook andere apparaten kunnen laden?

En zou je kunnen laden met een iPad adapter en een USB-C kabel?

En maakt het dan nog uit welke USB-C / USB-A kabel je gebruikt, of zijn ze (in principe, Chinese zooi uitgezonderd) geschikt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Pas op, de ene USB C is de andere niet, en dan niet alleen qua kwaliteit, maar ook welk vermogen ze doorlaten. Belangrijkste is dat het voltage klopt, vervolgens zou ik niet TE veel klungelen aan het aantal ampère, er is een reden dat die specifieke oplader bij de laptop geleverd werd.
Als ik zo kijk:
del website
Input Voltage: 100 ~ 240V Input Frequency:50 ~ 60Hz
Output Voltage: 5V/9V/15V/20V Output Current: 1A/6.5A 130W USB C
compatible with Dell XPS 15 2-in-1 9575
Compatible with P/N: 0K00F5, K00F5, Dell 130W USB C Adapter

Ja, je kan andere apparaten laden met deze adapter, maar let wel op de output voltages! Deze moet normaal gesproken 5V zijn wil je hem kunnen gebruiken.
USB-C is iets minder makkelijk universeel toe te passen dan microUSB, omdat er ook hogere spanningen overheen kunnen staan (voltage moet kloppen). Laptops laden typisch op met tussen 15 en 20V, als je dit in een mobieltje gooit blaas je de batterij op (of de beveiliging gaat aan). Dit is dus geen aanrader om zomaar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Daarom dat ik hier advies vraag. Een goed ontworpen adapter zou het moeten kunnen. Volgens de website van Coolblue is die Apple Power Adapter alleen geschikt voor MacBooks.

Maar hoe zit het met de USB kabels? Zijn er speciale “power” kabels? Een te dunne kabel zal waarschijnlijk leiden tot te veel spanningsverlies.

Momenteel heb ik de laptop even aan een iPad lader liggen, en hij lijkt wel te laden. Alleen bij gebruik loopt de accu wel terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:24

WCA

Dell laptops kunnen met standaard USB-C laders die USB-PD ondersteunen, tot 90w opladen als ik mij niet vergis.

Met Dell laders kan je tot 130w gaan via USB-C. Die Dell oplader ondersteunt ook USB-PD, en kan eventueel ook gewoon standaard 5v apparaten opladen.

Om te weten of de apple lader jouw laptop kan opladen moet je even uitzoeken of deze USB-PD ondersteunt dus.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Het wordt denk ik maar die Dell USB-C adapter. IPhones ondersteunen wel USB-PD, maar MacBooks weer niet. Daarbij komt dat een geschikte USB kabel ook een dikke 40 euro kost.

Bedankt igg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:41

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aangezien het aankoopadvies is voor een component / accessoire is, verplaats ik het topic naar CAA.
Pagina: 1