Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Stof] Wanneer schoon te maken?

Pagina: 1
Acties:

• BartHuiz
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 20:23
Hallo,

Ik nu ongeveer een jaar de volgende PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8600 Boxed€ 252,-€ 252,-
1MoederbordenAsus TUF B360-Pro Gaming (Wi-Fi)€ 112,-€ 112,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 67,-€ 67,-
1BehuizingenCorsair Carbide Spec-06 TG RGB Zwart€ 87,04€ 87,04
1MonitorenAsus VG248QE Zwart€ 229,-€ 229,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018)€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 66,99€ 66,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 966,90

Nu zat ik eens naar mijn PC te kijken en ik zag dat er - naar mijn menig - redelijk wat stof in zit. Graag zou ik willen weten of het ook daadwerkelijk veel stof is en als dat het geval is zou ik graag willen weten hoe ik hem het beste kan schoonmaken.

Alvast bedankt!

BartHuiz wijzigde deze reactie 16-09-2019 22:34 (12%)

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-10 18:15
De hoeveelheid stof is totaal niet schrikbarend, doordat je in een statisch geladen omgeving zit blijft het goed hangen.
Schoonmaken kan eigenlijk het beste met perslucht. LET OP pak een "geaard" buisje (dus met een ijzeren spuitmond) niet een met een plastic spuitmond, gezien deze statische lucht uitblaast. Dit zou in theorie je electronica namelijk kunnen aantasten. (Althans, dat zeiden experts mij, dus ging ik voor de net iets duurdere optie.)
Die spuitbusjes koop je voor n paar euro online :) werken prima verder.

Qua stofvrij houden: wat kan helpen is hem niet op vloerbedekking / in ruimte met vloerbedekking zetten. Klinkt als een inkoppertje maar ruimtes waar vloerbedekking of kleding aan/uit wordt gedaan hangt VEEL stof in de lucht. (vraag maar eens aan een schoonmaker hoe vaak die de kasten van een kleedkamer moet schoonmaken:P)

• Tartarus
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 06:59
Eens per jaar haal ik mijn kast van de stroom af, haal alle zijpanelen weg, verwijder ik alle Hard Disks uit de behuizing en stofzuig ik mijn kast en inhoud grondig.
Ik heb voor alle intake fans een dunne filter geplaatst waardoor er sowieso niet veel stof in komt.
Hier ben ik enkele uurtjes mee bezig omdat ik altijd wel wat vind om de kabels nog beter weg te werken voor betere airflow.
Ik maak me niet druk om statische elektriciteit, eerlijk gezegd. Gaat al 15 jaar goed.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:04

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Perslucht is inderdaad de beste en makkelijkste manier om de boel schoon te maken, eventueel een simpel kwastje mocht je echt alles er uit willen krijgen. Let er op dat je de ventilatoren stil houd terwijl je deze schoon blaast, er kan anders gemakkelijk stof in de lagers komen waardoor deze (eerder) kapot gaan.

Houd de stekker aangesloten op de computer, maar zet de schakelaar (op de voeding) uit - zo is het systeem wel geaard maar staat er geen stroom op de componenten.

Ik heb zelf een compressor (met water en oliefilter) en blaas alle hardware hier in huis ongeveer elke 6-7 maanden een keer uit. Liever te vaak dan te weinig. :)

Als je het goedkoop wil doen zou je zelfs een simpele plantenspuit kunnen kopen en deze zelf gewoon oppompen, al ben je dan wel langer bezig dan met blikjes perslucht of een compressor. Echt opschieten doet dit niet. :+

@99ruud99
Leuk en aardig dat ze een metalen spuitmond aanraden, maar lucht word statisch omdat het langs 'zichzelf' wrijft en niet zozeer omdat het langs het plastic wrijft. De lading word ook door de lucht zelf meegenomen, maar zal (tenzij je veel en veel te lang of van veel te dichtbij) geen schade opleveren. Onweer ontstaat door het zelfde principe. ;)

Open printplaten wil je sowieso niet van heel dichtbij schoon blazen, de heatsinks op de CPU en GPU zijn een van de weinige componenten welke je van iets dichterbij kan en ook zou moeten willen schoon blazen, maar ook daar raad ik zelf af om de spuitmond er direct op te zetten.
Tartarus schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:54:
Eens per jaar haal ik mijn kast van de stroom af, haal alle zijpanelen weg, verwijder ik alle Hard Disks uit de behuizing en stofzuig ik mijn kast en inhoud grondig.
Ik heb voor alle intake fans een dunne filter geplaatst waardoor er sowieso niet veel stof in komt.
Hier ben ik enkele uurtjes mee bezig omdat ik altijd wel wat vind om de kabels nog beter weg te werken voor betere airflow.
Ik maak me niet druk om statische elektriciteit, eerlijk gezegd. Gaat al 15 jaar goed.
Stofzuigers genereren echter een aanzienlijke lading, tenzij het om een stofzuiger met metalen slang en randaarde gaat zou ik dit zeer zeker afraden.

Sowieso; je moet de mond bijna direct op de hardware drukken wil je het stof daadwerkelijk wegkrijgen, en de fijne hoekjes en het midden van de heatsinks krijg je er lang niet zo stofvrij mee.

Stofzuigers zijn vooral leuk voor het grove werk in en op de kast zelf en op/rondom de ventilatoren, niet voor het stof op of in de componenten.

D4NG3R wijzigde deze reactie 17-09-2019 01:08 (40%)

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• Tartarus
D4NG3R schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:54:
Stofzuigers genereren echter een aanzienlijke lading, tenzij het om een stofzuiger met metalen slang en randaarde gaat zou ik dit zeer zeker afraden.

Sowieso; je moet de mond bijna direct op de hardware drukken wil je het stof daadwerkelijk wegkrijgen, en de fijne hoekjes en het midden van de heatsinks krijg je er lang niet zo stofvrij mee.
Ik gebruik de lange dunne mond met borstel.
Met de haartjes stof ik alles dan af die gelijktijdig ook wordt opgezogen. Voor de hardnekkigere en moeilijk bereikbare gedeeltes gebruik ik een tandenborstel.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Tartarus schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 01:08:
[...]

Ik gebruik de lange dunne mond met borstel. [Afbeelding]
Met de haartjes stof ik alles dan af die gelijktijdig ook wordt opgezogen. Voor de hardnekkigere en moeilijk bereikbare gedeeltes gebruik ik een tandenborstel.
Met alles van metaal of plastic loop je het risico op statische ontladingen. Betekend niet dat dit altijd problemen gaat geven, maar het kan wel problemen geven. Als je een borstel gebruikt dan het liefst van varkenshaar.

Een compressor of bus lucht blifjt de beste oplossing waarbij je zeker weet geen problemen met statische elektriciteit te krijgen.

• Tartarus
PilatuS schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 01:22:
[...]

Met alles van metaal of plastic loop je het risico op statische ontladingen. Betekend niet dat dit altijd problemen gaat geven, maar het kan wel problemen geven. Als je een borstel gebruikt dan het liefst van varkenshaar.

Een compressor of bus lucht blifjt de beste oplossing waarbij je zeker weet geen problemen met statische elektriciteit te krijgen.
Wat kan ik zeggen: ik ben principieel tegen het geld uitgeven aan lucht.
Wat ik thuis heb liggen, is wat ik zal gebruiken.
En als het eens fout gaat: dan mooi, heb ik tenminste een reden om mijn 10 jaar oude cpu, mobo en dergelijke te vervangen 😃

• PilatuS
  • Niet online
Tartarus schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 01:26:
[...]

Wat kan ik zeggen: ik ben principieel tegen het geld uitgeven aan lucht.
Wat ik thuis heb liggen, is wat ik zal gebruiken.
En als het eens fout gaat: dan mooi, heb ik tenminste een reden om mijn 10 jaar oude cpu, mobo en dergelijke te vervangen 😃
Dat is allemaal prima en dat moet je zelf weten, hoewel een compressor geen geld uitgeven is aan lucht. Maar wanneer je advies gaat geven op een forum over wat het juiste is om wel of niet te doen. Dan is een stofzuiger met plastic onderdelen gewoon niet het juiste advies, ook al is er nog niets kapot gegaan. Statische elektriciteit kan dingen kapot maken, dat is een feit, dat er nog niets kapot is gegaan maakt het niet minder waar dat het dingen kapot kan maken.

• Tartarus
PilatuS schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 01:33:
[...]

Dat is allemaal prima en dat moet je zelf weten, hoewel een compressor geen geld uitgeven is aan lucht. Maar wanneer je advies gaat geven op een forum over wat het juiste is om wel of niet te doen. Dan is een stofzuiger met plastic onderdelen gewoon niet het juiste advies, ook al is er nog niets kapot gegaan. Statische elektriciteit kan dingen kapot maken, dat is een feit, dat er nog niets kapot is gegaan maakt het niet minder waar dat het dingen kapot kan maken.
Ik snap je punt, echter zei ik niet dat OP dat ook moest doen. Ik heb het er misschien niet expliciet bij vermeld, maar dat is een overweging die hij echt toch zelf moet nemen.
Mijn werkwijze en mijn ervaring werkt voor mij. Dat heb ik hier dan ook gedeeld.

• PilatuS
  • Niet online
Tartarus schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 01:36:
[...]

Ik snap je punt, echter zei ik niet dat OP dat ook moest doen. Ik heb het er misschien niet expliciet bij vermeld, maar dat is een overweging die hij echt toch zelf moet nemen.
Mijn werkwijze en mijn ervaring werkt voor mij. Dat heb ik hier dan ook gedeeld.
Helemaal prima hoor en dat snap ik ook wel :) Het is alleen wel een risico dat je neemt op de manier zoals jij het doet. Vandaar wat ik verder aangeeft waarbij het risico kleiner is en wat ik wel of niet zou aanraden. Aan de slag gaan met plastic of metaal geeft een bepaald risico. waardoor ik het niet zou aanraden.

Een compressor blijf toch een goede oplossing met een zo klein mogelijk risico. Aan de slag met een stofzuiger en/of borstel van plastic zou ik zelf niet aanraden gezien het risico. En ja, een bus lucht kopen is ook echt weer zonde van het geld :)

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 01:21
Fietspomp :) Heeft iedereen wel in huis en is een stuk minder lomp dan een grote compressor, die je telkens moet oppompen en die maar lastig verplaatsbaar is. Voor een enkele computer werkt het prima. En om stofvorming te verminderen/voorkomen stoffilters.

Kijk op mijn V&A voor goedkope laptops en printers

• copywizard
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
compressors hoeven helemaal niet groot en log te zijn google maar eens op koffer compressors

ik heb zelf ook een koffer formaat en neem hem naar iedereen mee waarbij ik iets schoon moet blazen of ff een bandje op pompen.

je hebt ze zelfs heeel compact

https://www.bol.com/nl/p/...2rfAVWEAQYASABEgLbKPD_BwE

of iets krachtiger

https://www.bol.com/nl/p/...romoRD-280119-compressor/

en voor 5 tientjes niet eens zo gek duur en nog handig ook om je fietsband of zelfs autoband soms op de juiste spanning te houden ;)

verder las ik het idee van een kwast die vond ik wel goed gevonden ik haal vaak al het stof weg met compressor.

zo bus perslucht kost enkele euros maar als je die iets te schuin houd komt daar een soort waterdamp uit ipv lucht zeker op zijn kop komt er gewoon iets van waterdamp uit en dat lijkt me niet echt goed voor je componenten dus daar ben ik wel vanaf gestapt.

copywizard wijzigde deze reactie 17-09-2019 08:42 (21%)

Intel I5-6600K, Asrock Z170 Extreme4, 2 x MSI GTX960 2G SLI, 16GB HyperX DDR4

• Fable
  • Laatst online: 23:09
Als je geen perslucht hebt kan je ook even wachten tot het wat harder waait en dan buiten met een bokkepootje alles schoonmaken.

Fable wijzigde deze reactie 17-09-2019 08:44 (32%)

• 99ruud99
D4NG3R schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:54:

Leuk en aardig dat ze een metalen spuitmond aanraden, maar lucht word statisch omdat het langs 'zichzelf' wrijft en niet zozeer omdat het langs het plastic wrijft. De lading word ook door de lucht zelf meegenomen, maar zal (tenzij je veel en veel te lang of van veel te dichtbij) geen schade opleveren. Onweer ontstaat door het zelfde principe. ;)
Excuses, het is puur "herhalen" wat ik te horen kreeg - een metalen mondstuk zou de lucht beter ontladen dan een plastic spuitkop. Maar, ik denk dat jij meer ervaring / kennis hebt dan ik. Dus als jij zegt dat het niet uitmaakt, helemaal prima. Ik wilde gewoon niet per ongeluk verkeerd advies geven, en wist zeker dat een metalen mondstuk niet slechter is.

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:35
Zoals door anderen al aangegeven: perslucht of iets soortgelijks. Stofzuiger overslaan.

Zelf moet ik regelmatig dingen schoonblazen (vreemde verwarmingen in huis etc), perslucht loopt dan wel in de papieren en was niet altijd in huis. Dus toen dit aangeschaft: https://www.megekko.nl/pr...2qpw6yEAQYASABEgIJgvD_BwE

• Banshee
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:11
Elektrisch pompje voor luchtbedden !
Kost niet de wereld zo'n ding, en waarschijnlijk heeft iedereen ook wel zo'n ding liggen ergens.
Vergeet niet de ventilatoren even klem te zetten met een potlood of iets, je blaast ze zo kapot, en goed voor je moederbord is het ook niet :)

• BartHuiz
Tartarus schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:54:
Trouwens welke fans zijn intake fans, ben zelf een beetje confused welke nou intake is...

& dus dan zou https://www.bol.com/nl/p/...2MQgUmEAkYCSABEgJJ6PD_BwE prima moeten zijn? En hoelang zou ik hiermee dan kunnen doen.. Is hij na 1 keer gebruiken op - of kan ik hem wel meerdere keren gebruiken..??

BartHuiz wijzigde deze reactie 17-09-2019 11:30 (28%)

• Tartarus
BartHuiz schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:09:
[...]

Trouwens welke fans zijn intake fans, ben zelf een beetje confused welke nou intake is...

& dus dan zou https://www.bol.com/nl/p/...2MQgUmEAkYCSABEgJJ6PD_BwE prima moeten zijn? En hoelang zou ik hiermee dan kunnen doen.. Is hij na 1 keer gebruiken op - of kan ik hem wel meerdere keren gebruiken..??
Elke fan kan zowel als intake als outflow worden gebruikt. Kwestie van even omdraaien tijdens in de kast monteren.

De voorste fans in mijn kast blazen lucht de kast in en de achterste blazen uit.

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:23
Ik gebruik een opblaaspomp voor luchtbedden werkt prima en dat voor een paar euro :)

• Fable
[...]

Die perslucht busjes zijn vaak heel slecht voor het milieu, je kan ook een drukspuit gebruiken.
https://www.intratuin.nl/...0_YQEDEAQYAiABEgJ7m_D_BwE
Wel iets minder druk en wat werk met pompen, maar in combinatie met een kwastje is het goed genoeg om je PC mee schoon te maken.

• 99ruud99
Banshee schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:30:
Elektrisch pompje voor luchtbedden !
Kost niet de wereld zo'n ding, en waarschijnlijk heeft iedereen ook wel zo'n ding liggen ergens.
Vergeet niet de ventilatoren even klem te zetten met een potlood of iets, je blaast ze zo kapot, en goed voor je moederbord is het ook niet :)
deze vooral niet! Deze blaast juist vuile lucht op plekken waar normaal geen luchtstroom komt. Hierdoor ga je juist extra veel vieze lucht krijgen. + ALS je dit soort dingen doet ALTIJD een stof /olie filter gebruiken (vooral als je compressor gebruikt. --> olie is vettig -> krijg je juist plakkerig laagje waar stof graag op blijft zitten.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15-10 19:08
[...]

je kunt het zien aan hoe het stof er op zit, waar de fan in de lucht snijdt zit het meeste stof.

maar normaal gesproken: voor en onder = in,
achter en boven = uit

Tens wijzigde deze reactie 17-09-2019 11:50 (10%)

• 99ruud99
[...]

Intake fans is waar je PC koud aanvoelt (koude lucht wordt aangevoerd) de andere staan waar warme lucht geblazen wordt :)

• BartHuiz
Fable schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:45:
[...]

Die perslucht busjes zijn vaak heel slecht voor het milieu, je kan ook een drukspuit gebruiken.
https://www.intratuin.nl/...0_YQEDEAQYAiABEgJ7m_D_BwE
Wel iets minder druk en wat werk met pompen, maar in combinatie met een kwastje is het goed genoeg om je PC mee schoon te maken.
Slecht voor het milieu maakt mij niet heel veel uit, zo'n perslucht busje lijkt me wel makkelijk van wat ik tot nu toe heb gezien :)

• Fable
BartHuiz schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:50:
[...]

Slecht voor het milieu maakt mij niet heel veel uit, zo'n perslucht busje lijkt me wel makkelijk van wat ik tot nu toe heb gezien :)
Dat is de juiste instelling, schijt aan het milieu, als ik mijn PC maar schoon heb. 8)7

1 busje is net zo schadelijk als een retourtje Amsterdam-Barcelona met de auto.
True in "Goedkope perslucht om te de-dusten"

Fable wijzigde deze reactie 17-09-2019 12:00 (18%)

• Buzz134
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 11-10 16:55
ik gebruik altijd een micro vezel doekje :D geen idee of het eigenlijk kwaad kan doe het al jaren meestal alleen als ik zit dat er veel stof in zit, veeg het met het doekje eruit en dan zo de stofzuiger in op de laagste stand.

• BartHuiz
Fable schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:52:
[...]

Dat is de juiste instelling, schijt aan het milieu, als ik mijn PC maar schoon heb. 8)7

Dat lijkt mij wel heel overdreven...
Vind het prima dat jij geen producten koopt die niet goed zijn voor het milieu, maar zelf vind ik het onzin om te proberen te aarde te ''redden'' door minder CO2 uit te stootten.. als de aarde ''op'' is, is hij ''op'', dat moet dan maar zo zijn. Maar goed, laten we het hier niet hebben over het milieu :)

• speed112
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 05-10 19:13
gewoon 1 keer per jaar stofvrij maken is het beste.. ik gebruik hiervoor een compressor

https://www.hornbach.nl/s...eset/8479185/artikel.html

eventjes uitkijken... als je dit binnenshuis gaat doen adviseer ik er een grote plastic zak erover te doen met daaraan gekoppeld een stofzuiger.. dit om natuurlijk het weggeblazen stof niet in de ruimte te verspreiden.

• Dostar
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08-10 00:53
De beste manier is inderdaad met luchtdruk.
Zelf met mijn eigen computers maak ik me niet zo druk om statische lading e.d.
Officieel met PC bouwen moet je ook een polsbandje aan de radiator vast maken etc. etc.

Als eerste koppel ik de PC los van elke kabel, leg ik deze plat op de grond.
Wat ik zelf meestal doe is de ventilatoren schoonmaken met een wattenstaafje, stof blijft daar makkelijk statisch aan kleven. Verder alles met de stofzuiger. Wel zorg ik dat ik het moederbord niet aanraak met de stofzuiger, maar blijf er een beetje boven hangen. Soms blaas ik eventjes in sommige delen van de PC.

Wel zorgen dat je niet gelijk de PC weer aan sluit, want adem zit vocht in. Dus eventjes kwartiertje wachten en PC weer aansluiten.

Belangrijkste is dat het grootste deel stof weg is, het is gelukkig geen badkamer die brandschoon hoeft te zijn.

Ik denk alle veiligheidsvoorschriften met schoonmaken, dat die vroeger stukken belangrijker waren dan nu, want heb nog nooit een PC naar de vernieling geholpen met ouderwets stofzuigen. Ben zelfs bij mijn schoonvader die gitaarbouwer is met de stofzuiger door de PC gegaan (zat vol zaagsel en houtstof).

PC's kunnen tegenwoordig gewoon veel meer hebben.

• BartHuiz
Heb zo'n persluchtbusje gekocht - maar hoe nu precies mijn PC schoon te maken. Ik zag op internet wat video's van mensen die beide zijkanten van hun pc eraf konden halen, en dan wordt het inderdaad wel makkelijk. Nu kan ik volgens mij enkel het tempered glass + de achterkant van mijn case eraf halen. Hoe ga ik het nu precies eruit blazen?

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 07-10 22:36

Fordox

00101010

BartHuiz schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:27:
Heb zo'n persluchtbusje gekocht - maar hoe nu precies mijn PC schoon te maken. Ik zag op internet wat video's van mensen die beide zijkanten van hun pc eraf konden halen, en dan wordt het inderdaad wel makkelijk. Nu kan ik volgens mij enkel het tempered glass + de achterkant van mijn case eraf halen. Hoe ga ik het nu precies eruit blazen?
Niet teveel afvragen. Gewoon doen. Mooi blazen waar er stof zit. Doe het buiten zodat al het stof niet in je huis slingert.

Mijn paar centjes op dit topic:
* ESD is geen groot probleem in PC's meer. Als je werkt met losse chips (zoals CPU's) is het wel gevaarlijker. De beveiliging van ESD is in de afgelopen jaren sterk verbeterd (in de componenten zelf, of door middel van lak over het PCB).
* Of je perslucht uit een metalen of plastic buisje komt maakt ook weinig uit. Zolang je het buisje maar niet tegen een pin van een component houdt. Daarnaast houdt metaal ook geen lading vast want het geleid (tegenovergestelde van statisch)
* lucht is van zichzelf niet statisch.. het wrijft niet 'tegen zichzelf'. Volgens mij ontlaad je het lucht juist omdat het plastic oplaad.
* Een sotfzuiger wordt afgeraden, maar dat is vaak omdat je de stofzuigermond ergens tegenaan moet zetten voordat het zuigen effectief is. Perslucht is makkelijker.
* Een compressor met oliefilter is natuurlijk leuk en aardig, maar ik neem aan dat je niet zovaak je pc uitblaast dat er daadwerkelijk olie op komt te zitten. Daarnaast kan olie ook niet veel kwaad. Ditzelfde gelkd ook voor een waterfilter.

Conclusie: niet zo bang zijn en paniekerig 'wat als' denken. Zolang je niet te gek doet gaat er weinig mis.

Maar Fordox, hoe doe jij het dan?
Elektrische fietspomp. Feitelijk een mini compressor, nadat ik met een doekje de koelblokken zo stofvrij probeer te maken (de grote stofballen moeten ergens naartoe). Een luchtbedpomp zou ook aardig werken.
Busjes perslucht zullen ook werken, maar de aanschaf van een (kleine) compressor is een goeie investering. Wegwerpproducten zijn per definitie gewoon kak.

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

• BartHuiz
Zojuist met het busje perslucht + een doekje mijn pc schoongemaakt en het werkte ''prima''...
''achter de fans'' bleef soms aardig veel stof zitten ondanks de perslucht, maar dat heb ik er met een doekje zo goed als weten uit te krijgen

Bedankt voor de hulp! :)

• Tartarus
Fordox schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:08:
[...]

Niet teveel afvragen. Gewoon doen. Mooi blazen waar er stof zit. Doe het buiten zodat al het stof niet in je huis slingert.

Mijn paar centjes op dit topic:
* ESD is geen groot probleem in PC's meer. Als je werkt met losse chips (zoals CPU's) is het wel gevaarlijker. De beveiliging van ESD is in de afgelopen jaren sterk verbeterd (in de componenten zelf, of door middel van lak over het PCB).
* Of je perslucht uit een metalen of plastic buisje komt maakt ook weinig uit. Zolang je het buisje maar niet tegen een pin van een component houdt. Daarnaast houdt metaal ook geen lading vast want het geleid (tegenovergestelde van statisch)
* lucht is van zichzelf niet statisch.. het wrijft niet 'tegen zichzelf'. Volgens mij ontlaad je het lucht juist omdat het plastic oplaad.
* Een sotfzuiger wordt afgeraden, maar dat is vaak omdat je de stofzuigermond ergens tegenaan moet zetten voordat het zuigen effectief is. Perslucht is makkelijker.
* Een compressor met oliefilter is natuurlijk leuk en aardig, maar ik neem aan dat je niet zovaak je pc uitblaast dat er daadwerkelijk olie op komt te zitten. Daarnaast kan olie ook niet veel kwaad. Ditzelfde gelkd ook voor een waterfilter.

Conclusie: niet zo bang zijn en paniekerig 'wat als' denken. Zolang je niet te gek doet gaat er weinig mis.

Maar Fordox, hoe doe jij het dan?
Elektrische fietspomp. Feitelijk een mini compressor, nadat ik met een doekje de koelblokken zo stofvrij probeer te maken (de grote stofballen moeten ergens naartoe). Een luchtbedpomp zou ook aardig werken.
Busjes perslucht zullen ook werken, maar de aanschaf van een (kleine) compressor is een goeie investering. Wegwerpproducten zijn per definitie gewoon kak.
Jammer dat je maar eenmaal een thumbs up kan geven. Want je verdient er meerdere.

Het is idd geen rocketscience. Gewoon schoonmaken ☺️

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:51

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Fable schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:52:
[...]

Alleen is dat spul al sinds 2017 verboden in de EU, dus ik neem aan dat je tegenwoordig busjes perslucht kan kopen zonder klimaatschaamte?
Edit: Dat gaat geloof ik bij nader inzien alleen om gebruik in auto’s. Lekker duidelijk weer, Wikipedia :/

Orion84 wijzigde deze reactie 19-09-2019 16:56 (10%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online

azerty

McFly

De busjes die ik heb (al jaren oud) zijn op basis van brandbaar gas... Dus die zijn wel relatief milieuvriendelijk :+

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:16
azerty schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:56:
De busjes die ik heb (al jaren oud) zijn op basis van brandbaar gas... Dus die zijn wel relatief milieuvriendelijk :+
aansteker erbij en je pc word pas echt brandschoon >:)

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 15-10 16:53
Zou me over het schoonmaken van stof echt niet al te druk maken hoor, gewoon zo'n busje perslucht bij de action kopen voor 2 euro ofzo. Doe je heel lang mee.

sowieso statische lading enzo dat is allemaal bangmakerij, ja er zit een kern van waarheid in maar computer onderdelen zijn zo goed geschermd en gebouwd dat dat al jaren niet mee op gaat.
Mocht je overigens niet elke keer zo'n busje willen kopen dan kan je ook een keer een airbrush compressor kopen, worden wel eens aangeboden bij de lidl. Daar zit genoeg kracht in om schoon te blazen en alle hulpstukken om mooi overal bij te kunnen.

Ja ik roep een hoop haat op me af door dit te zeggen ik weet het, maar het gros van de mensen die melden dat lucht statische lading geeft stellen zich wel een beetje aan hoor....

Ik bouw nu denk ik 22 a 23 jaar computers en ik maak ook onderdelen schoon, nou sorry maar heb nog nooit een pc kapot gekregen door statische lading van perslucht.
En om helemaal het vuur aan te wakkeren... Ja ik ben een keer de weddenschap aan gegaan door een pc schoon te maken met water en een sopje, en oh wat denk je? Die deed het prima na die tijd.

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 07:10
Bij de Action in Groningen hadden ze weer een andere versie van deze 'Anti Dust Spray'.
De vorige versies hadden een spuitmond met een rietje, en dat werkt een stuk nauwkeuriger dan deze nieuwe.
Je kunt de oude spuitmond gewoon op de nieuwe zetten, zie spuitbus 3.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True